[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:24

Zo zie je maar weer Tooske, het is echt per paard zo verschillend.
In ieder geval geweldig dat het met jouw shetje weer de goede kant opgaat. *D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:33

wat fijn om te horen dat het goed gaat met je shetlander Tooske!! het is inderdaad heel erg verschillend met wat bij jou paardje werkt! gelukkig heb je het goede gevonden. Hoop dat het zo blijft.

ik heb nog een paar foto's van de oefencross die ik heb gereden met mijn ex-bevangen ponytje, toch wel even leuk om dat aan jullie te laten zien

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:41

@tooske, zo is nikita ook beslagen. Bij haar helpt het ook super! :D

Leuke foto's fancylover, fijn dat het zo goed blijft gaan :)

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:00

Zoooooo, dat zijn stoere plaatjes zeg! Fijn dat het zo goed gaat!!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:28

Tooske: Heb je behalve paddock + beslag nog iets anders gedaan?
want wil proberen of dat bij m'n shetpony ook helpt, want het gaat nu helaas heel slecht met hem ;(

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:42

Ze staat al een week of 2 op de buut een zakje per dag.
Heb nog 3 zakjes en dan gaan we het een tijdje zonder proberen!.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:59

Tooske schreef:

Wat is dat?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:22

Je kunt bute het beste heel erg langzaam afbouwen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:33

buut krijg je van de dierenarts als dat nodig is.
Heb je al magnesium geprobeerd?

Ja leuke/stoere foto's he! een halfjaar geleden had ik nooit gedacht dat ik nog eens op hem kon rijden laat staan dat ik dit nog had gehoopt!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:34

chb schreef:
Tooske schreef:

Wat is dat?

Pijnstiller!
Ja zal het vanaf morgen wat gaan afbouwen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:21

geweldige foto's fancylover!

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:07

Noor heeft metacam gehad in het begin. Dat kan je ook niet blijven geven. Ze is nu een week aan de magnesium en volgens mij wordt haar kam al soepelen en dunner.
Is er iemand op dit topic waarvan de hoefbenen van het paard ook gekanteld zijn? Ben erg benieuwd naar de verhalen. Hoe het allemaal is verlopen, wat is er gedaan, hoe gaat het nu, alles.
Wij zijn nu vanaf vorig jaar oktober bezig. Toen is ze bevangen geraakt maar wij weten pas sinds april dit jaar dat haar hoefbenen ook gekanteld zijn.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:41

ik weet niet zeker of marco gekantelde hoefbeentjes heeft maar de hoefsmid denkt dat hij dat aan alle 4 zijn hoeven heeft, aan de voorhoeven het ergste. Maar ik heb nooit foto's laten maken dus 100% zeker weet ik het natuurlijk niet maar gezien zijn ziekte beeld kan het haast niet anders.
En gezien mijn foto's die ik hierboven heb geplaatst zie je hoe het nu met hem gaat.
Ruim een half jaar geleden kon hij niets meer en hadden we stiekem de hoop al verloren maar hij is een tijdje aan de buut geweest en elke 6 weken komt de smit om nieuwe ijzers onder te doen en dit werpt zijn vruchten af. Bovendien heeft hij ook een tijdje baadt gehad bij magnesium en arnica en ledum druppels.

wil je meer weten dan laat je het maar even weten!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:43

Mijn pony heeft gekantelde hoefbeentjes voor.
Dit is vastgesteld door rontgenfoto's.!
Tooske heeft ook metacam gehad alleen buut is nogal wat goedkoper en heeft dezelfde werking.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:18

Mijn shet loopt sinds gisteren opeens heel voorzichtig, vooral op harde ondergrond.

Ze staat normaal gesproken afwisselend in de wei en in de paddock met zandbodem, maar toen ik gisteren zag dat ze zo voorzichtig liep heb ik haar snel helemaal uit de wei gehaald. Ze staat nu voorlopig op de paddock.

Bij de vorige eigenaar is ze een keer heel erg hoefbevangen geweest. Ze hebben haar toen nog maar net kunnen redden.
En ik weet dat een pony die een keer hoefbevangen geweest is er daarna extra gevoelig voor blijft.

Ze heeft (nog?) niet de achteroverhangende beenstand die zo typerend is voor hoefbevangenheid.
Wel heeft ze onder haar exceemdeken opeens ook een dikke, wat vochtige en harde plek in haar manenkam.

Ik heb daarnet op een grasondergrond in ieder geval toch wel voorzichtig wat lange lijnen werk met haar gedaan, omdat het me goed lijkt om die hoefjes in beweging te houden i.v.m. betere doorbloeding en daarmee verbeterrde afvoer afvalstoffen.
Op die zachte ondergrond liep ze eigenlijk prima. Het is vooral op verharding dat ze voorzichtig loopt.

Is dit toch (het begin van) hoefbevangenheid?
Laatst bijgewerkt door MarjaR op 03-08-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:22

MarjaR, ik denk dat je inderdaad goed moet opletten nu en beweging is heel goed(als je pony het kan tenminste).

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:24

Tooske, fijn dat het zo goed gaat met je pony en leuke paarden heb je (op profiel gezien)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:13

chb schreef:
Is er iemand op dit topic waarvan de hoefbenen van het paard ook gekanteld zijn? Ben erg benieuwd naar de verhalen. Hoe het allemaal is verlopen, wat is er gedaan, hoe gaat het nu, alles.
.

Image haar hoefbeen is fors gekanteld in augustus 2007. Dit is Image haar verhaal

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Image is hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen en niet zoals vele patienten hier door stofwisselingsprobleem. Image is inmiddels hersteld en wordt weer 5 x in de week getraind. Alleen dressuur. Wij springen niet meer. Het zou wel mogen, maar ik voel me er niet goed bij. Ze is ZZ springen geweest. Het is goed zo.
Wel blijft ze gevoelig voor hoefbevangenheid: ik houd haar schraal, ze mag maar 2 uur per dag op het gras en voor de rest staat ze in de paddock.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:16

Zojuist is de DA hier geweest.

Mijn shet is inderdaad wel op de rand van hoefbevangenheid, maar het is nog niet ernstig. Het was heel goed dat ik haar meteen uit de weide had gehaald zodra ik zag dat ze houterig ging lopen.
Verandering van voeding was het allerbelangrijkst zei de DA.

Ze loopt nu trouwens ook alweer beter dan gisteren en eergisteren.

Ze heeft nu een injectie met pijnstiller gekregen en ik heb ook nog pijnstillers gekregen voor de komende paar dagen.
Na een dag of 3 de pijnstilling gaan afbouwen en kijken hoe het dan gaat.

Haar manenkam moet ik 2x daags gaan wassen met Betadine-scrub.

Gelukkig is het dus allemaal nog niet ernstig.
Ik vind zelf dat ik dit allemaal voor had moeten zijn, omdat ik weet dat ze gevoelig is voor hoefbevangenheid. Maar ik ben wel blij dat ik er in ieder geval snel bij was voor het helemaal uit de hand liep.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:18

Nikita haar hoefbeen is ook gekanteld.. foto's laten maken, dus het is bij haar wel zeker.

Waarschijnlijk is het rond december gebeurt vorig jaar. Uiteindelijk zijn we er zo'n 4 maanden mee bezig geweest.
We weten bij haar niet waardoor het kwam en ze is ook niet acuut bevangen geweest.
Alleen op een gegeven moment heel stijf. Ze werd door alle paarden weggejaagd, terwijl ze normaal andersom was..
Nu gaat het weer helemaal goed. Alleen ze kan op het begin soms nog wel stijf zijn,
weet nog steeds niet wat ik daarmee moet, maar als ze eenmaal even loopt, loopt ze ook weer helemaal goed.
Ze heeft speciaal beslag met een leren zooltje. Ze kreeg van de winter metacam (hielp na mijn idee niet echt)
en equigel (of zoiets, hielp nog minder) en vitamine E en selenium en nu biotine. Merk er eigenlijk geen verschil mee.
Denk dat toch het beslag voor haar het belangrijkste was :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:50

Ik heb weer wat geks... ik ontdekte zojuist dat mijn HB paard nu opeens hele witte randen krijgt op de hoef, nét onder de kroonrand. Ongeveer een halve cm breed. Daaronder ( naar beneden toe gezien) zit een strook hoefwand die duidelijk gegroeid is ná de HB. Ik zal vanavond even een plaatje schieten maar ben intussen benieuwd of dit verschijnsel ( die witte rand) ook bij jullie paarden te zien geweest is.
Het paard gaat verder goed - kreupelt niet en lijkt verder in goede doen.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:10

Van mijn paard is het hoefbeen gezakt (sinker) dit is op de foto naar boven gekomen.
Ook ik vraag me af of dit komt door een stofwisselingsprobleem.
Bij mijn paard is het gebeurd in de winter. (is nog te zien aan de ringen aan de hoeven, zijn nu ongeveer op de helft)
Toen stond hij zonder ijzers en in een redelijk bevroren/ongelijke paddock.
Het paard loopt verders prima, rij er gewoon recreatief mee (ben geen wedstrijdruiter), zo'n 5 dagen in de week. Het paard staat gewoon op het land. soms van 's morgens 7 tot 's avond 7 uur. Merk er weinig van.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:21

ik vertrek vanacht voor een weekje naar bulgarije en ik moet zeggen dat ik het toch best spannend vind. Hij staat dan bijna 2 weken helemaal stil. Heb het voer al gehalveerd dus daar zal het denk ik niet aan liggen maar het is voor het eerst dat hij dan weer zomaar 2 weken stil staat, gebeurt wel vaker dat hij een paar dagen stil staat maar niet zo lang..
Dus hoop dat alles goed blijft gaan

Liesurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:32

Heb een tijd geleden toen mijn bijrijdpony bevangen was al veel aan dit topic gehad. Nu krijg ik helaas te horen dat ze weer bevangen is, ze was net weer lekker de oude..

Weten jullie of dit vaker voorkomt dat het ineens zo terug kan komen als ze weer helemaal dr eigen is?

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:14

Een van mijn shetjes is nu voor de 3e keer bevangen. De vorige keren kwam het na koliek (hij at zijn stro stal leeg, jaren op stro gestaan en nu opeens koliek).
Al mijn (koudbloed)paarden staan nu op water, hooi en een hymalaya liksteen. De magnesium lijkt te werken bij mijn tinker. Je ziet nu duidelijk een overgang van de nek naar de manenkam, terwijl dat eerst een geheel was. Hij is dunner aan het worden en soepeler.
De achterstevoren ijzers zijn verwijderd en nu loopt ze op een soort breakoverijzer. Voordat de hoefsmid kwam liep ze sinds een dag of 4 weer slechter maar nu lijkt het weer beter te gaan.
Ze staat nu ook weer recht op de benen en niet in zo'n typische stand naar achteren. Het viel de hoefsmid ook op dat ze niet lijdt hoe gek dat misschien ook klinkt als ze bevangen is.
Bij mij op de wei scharrelt ze de hele dag in het rond maar ik ga vanaf vandaag ook weer stukjes met haar lopen. Hier vlakbij is een bos en dan beginnen we klein. Volgens mij moet ze weer ervaren dat ze wel kan lopen.