[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:56

ik vrees dat mijn pony ook bevangen is. Ik had hem 2 dagen geleden 's morgens vroeg buiten gezet in de paddock met zijn hooi. Toen ik om 9u vertrok stond hij braaf te eten. Rond 11u was ik terug thuis en zag ik dat ze in de weide een beetje verder de paarden buiten gelaten hadden. Aan de sporen in de paddock te zien heeft de mijne zich daar behoorlijk zenuwachtig in gemaakt.
Hij heeft zowiezo gevoelige hoeven naar afbrokkelen toe, maar nu waren er ganse stukken los. De smid is gisteren geweest en heeft zijn hoeven zo goed mogelijk proberen herstellen, maar hij staat nu eigenlijk te kort op zijn hoeven.
Zijn beide voorhoeven zijn merkelijk warmer als de achterhoeven.
Op de harde stapt hij heel kort en pijnlijk, maar in de weide zie je er niets aan.
Nu staat hij binnen want als ik hem buiten in de paddock zet dan ijsbeert hij de ganse tijd, zelfs met andere paarden erbij, en dat kunnen zijn hoeven nu niet aan. In de weide zou hij waarschijnlijk wel rustig zijn, maar dat wil ik nu even niet doen.
Ik heb de DA proberen bereiken maar het was het antwoordapparaat.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:17

@ Nele het kan niet zijn dat hij wat last heeft door dat ze te kort zijn ?

Bij onze pony ook niet beter heb hem van het schraal stukje afgehaald en op stal gezet maar. Weet iemand moet ik hem hooi of stro geven voor zover ik me herinner heeft de da vorige keer tegen me gezegd volledig niets maar.. ? Deze brengt vandaag ook nog extra pijnstilling langs.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 18:44

Helemaal zonder ruwvoer is volgens mij nooit de beste oplossing. Ik weet niet of de pony stro gewend is, zo ja, dan zou je dat aan kunnen bieden en hooi ook in meerdere porties per dag.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:04

@Idefix: ik hoop ook dat zijn pijn/manken alleen komt van de te korte hoeven, maar zijn hoeven voelen ook warm aan. Vandaar mijn zorgen.
Zouden zijn hoeven ook 'gewoon' te warm kunnen hebben door de pijn van te kort te staan? De DA is nog steeds niet bereikbaar.
Zonder ruwvoer zou ik ook niet doen. Kent hij stro, dan kan je dat doen, en ik zou ook (als dat mogelijk is) verspreid over de dag een beetje hooi geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:16

@nele80: mijn paard zijn hoeven zijn wel vaker warm. Bijvoorbeeld naar training. Kan het niet gewoon dat zijn?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:18

@Jotoma: bij de mijne zijn de voorhoeven warmer als de achterhoeven. Twas ook niet na arbeid ofzo.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:18

Ik mag van da beiden geven het stro kon ik niet meer aan dus heb een klein plakje hooi al gegeven.

@ nele vervelend als je je da niet kan bereiken, die van mij was volop aan het werk. En krijg je ook geen doorverwijs nummer als je lang genoeg belt ?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:40

Nee ik kom onmiddellijk op het antwoordapparaat terecht. Ik heb zojuist zijn benen en hoeven nog eens gekoeld en hij stapte iets beter.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:26

Dat is toch al positief.

Die van ons heeft stalrust kan trouwens niet anders, snap niet waarom het zo erg is deze keer .. heb hem al jaren zo bevangen niet meer gezien. En als het was niet zo ernstig als nu.

Vanmorgen nog een spuitje gehad van da, vanaf morgen 10 dagen buut :( en op stal voorlopig.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 08:06

De DA is gisteren geweest. Onze vorige DA is op pensioen, dus nu was het de eerste keer dat zijn opvolger kwam. Hij vond hem niet echt bevangen, mss hoogstens het begin. Zijn hoeven zijn slecht, maar ja dat wist ik ook al. Er spookt iets in zijn hoeven maar wat precies, dat kon hij niet zeggen. Hij heeft een spuitje gekregen en ik heb 5 zakjes poeder gekregen. Ik hem opnieuw contacteren is hij na de zakjes terug slechter wordt.
Hij mag wel enkele uren per dag op de weide, maar niet als de fructaanwaarde in het gras te hoog is.
Ik hoop dat mijn pony snel rustiger wordt. Hij is één bom energie momenteel. De DA kon hem amper controleren, en buiten staat hij constant te springen en stuiteren.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:22

Iemand raad ? Onze pony staat nu binnen op stal voor zijn hb van de da moest dit minstens tien dagen. Maar heb hem vandaag even gelaten op klein stukje met graaskorf aan kwestie van eens buiten te zijn..

Hij is plots terug superfit maar staat dan ook op buut, dus ga er niet vanuit dat het zomaar voorbij is. Hij is ook echt vervelend van de honger en heeft een erg opgetrokken buik, er ligt thans hooi in de stal maar op een of andere manier kan het hem niet veel deren en kijkt hij liever naar buiten. Iemand een idee wat hiermee ? Ik ben bang dat hij kolieken ofzo,zal krijgen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:48

Als je hooi fris is zou ik me zeker zorgen maken als een paard niet eet.
Soms wordt gezegd bij HB paarden dat oud hooi beter is, maar dat mag natuurlijk niet muf, stoffig of schimmelig zijn.

Niet eten bij aanbod van goed hooi is reden om de DA te raadplegen, dan is er iets niet oké. Kan zijn van de pijn, kan ook zijn van bijv. koliek.
Niet eten kan zeker in combinatie met ontstekingremmers lijden tot maagzweer.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:01

Ja, het is oud hooi en muffig ja dat weet ik nie . Rare is als je het in zijn eetbak legt hij het wel gewoon opeet ..
dezemorgen was de ruif bv wel leeg maar door de dag niet .
Wortels neemt hij wel allemaal aan zolang het maar in zijn eetbak ligt.
Van de pijn zal het zeker niet zijn daarvoor loopt hij mits de buut veel te goed nu.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:42

Bij ons was de tip zoveel mogelijk naar buiten op water en hooi in een paddock en zo min mogelijk 'opsluiten' op stal.
Zodat ze kunnen bewegen wanneer het hun uitkomt zodat er een betere doorbloeding in de hoef is en ze niks forceren. Bij op stal staan is er minder doorbloeding door minder beweging en kunnen de stoffen niet weg en zal het langer duren voor het genezen is.

Wat was voor jou dierenarts de reden om binnen te zetten ipv buiten op paddock/bak/longeerbak?
Ben erg benieuwd, en wat het hooi betreft ging het bij ons ook met vlagen maar altijd onbeperkt aangeboden zodat ze kon eten wanneer ze wou.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:55

Maandag mocht ik hem buitengezet hebben hij zou dinsdag nog opdezelfde plek gestaan hebben zo erg was het .. weet niet juist wat daar de reden van is, ik neem ook maar aan dat die man zijn vak kent. Maar ik kan hem ook niet buiten zetten want overal is gras en op de paddock kan hij ook niet momenteel.

Mss als ik eens heel lief vraag aan de boer om het stukje te maaien. En Deni ik mag geen hooi op de weide geven dus dan heb ik nog een probleem ... wat ik vroeger deed was ik liet hem enkele uren op de weide met de andere en daarna ging ik hem s avonds altijd terug halen om op het kleine stukje te staan. Maar aangezien het zo erg is geweest en we nog maar drie dagen ver zijn durf ik dat echt nog niet aan.

ik ga morgen desnoods zijn hooi nog eens onder de eetbak leggen zien wat dat geeft .. allemaal zo moeilijk in te schatten. :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:06

Hebben hier wel eens een paard gehad dat hooi niet at als hij alleen op stal komt. Dus van de stress.
Daarnaast begreep ik dat ze van buut ook last vd buik kunnen krijgen.
Kan je eventueel nog iets anders aanbieden zoals speedibeet? Dat is laag in suikers en juist veel vezels, dat zou ik proberen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:16

nee heb enkel nog van die vita koeken liggen, en voer wel speciaal laag in suiker en eiwit. Maar dat krijgt hij nu niet .. en dat vervangt het hooi ook niet uiteraard.

Wil ik anders proberen de medicatie al weg te laten ? Of zou dat toch te vroeg zijn ..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:54

Ik zou niet zonder overleg met pijnstilling stoppen en gewoon even morgen je da bellen en overleggen wat te doen. Die heeft je paard gezien en kan dit beter inschatten dan wij vanaf een scherm.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:41

Idifix schreef:
Ja, het is oud hooi en muffig ja dat weet ik nie . Rare is als je het in zijn eetbak legt hij het wel gewoon opeet ..
dezemorgen was de ruif bv wel leeg maar door de dag niet .
Wortels neemt hij wel allemaal aan zolang het maar in zijn eetbak ligt.
Van de pijn zal het zeker niet zijn daarvoor loopt hij mits de buut veel te goed nu.

Begrijp ik goed dat hij van de grond niet eet en op hoogte wel?
Dat zou kunnen zijn doordat hij met eten van de grond zijn gewicht meer op de voorhand legt, terwijl als hij hoog eet hij het gewicht het gewicht zo kan verdelen als voor hem comfortabel is.
Sowieso iedere dag even naar buiten doen op een zanderig stukje wei of paddock, als je daar niet mag voeren dan een paar keer een paar uurtjes. Met pijn en dan alleen opsluiten in een stal is niet bevorderlijk voor de psyche van het paard.
Maar beter is om te overleggen of je een hooinet mag geven, dat knoeit een stuk minder dan los hooi.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:12

nee de hooiruif hangt hoog en de eetbak is lager. van de grond eet hij wel en de hooiruif is in de ochtend ook leeg hoor. ja ik was aan het denken mss wil hij gewoon continu buiten kijken dat kan aan de ruif niet ..

ja ik ga toch zoiets proberen t doen.. ga vragen om het schraal stukje te maaien. en straks gewoon wat buiten met graaskorf .

nee vind het ook absoluut geen doen hoor, hem zo binnen houden.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:30

Wat tiwi al aangeeft : voeren op +/- borst niveau ... hier hetzelfde probleem gehad !
Noah is sowieso (altijd al geweest) een slechte hooi-eter, moest hem dus echt met ander voer in leven zien te houden want 'het alleen hooi eten' werkte bij hem absoluut niet voor dat grote lichaam ... hij kon na enige tijd model staan voor zo'n uitgemergeld Brooke's paard :(

In zijn slechtste tijd heb ik hem 'getriggerd' door meerdere malen per dag kleine porties lang gras te plukken en dat in voerbak op borsthoogte geven over een slobbermix van Hartog Lucerne/ Pavo Care For Life/ Subli Seniores Priores heen .. meerdere malen per dag in kleine porties ... en natuurlijk wel continue aanbod van arm maar goed hooi, óók van de grond af want inderdaad, laag eten = druk op voorhoeven.

En toch, als het maar enigszins kon .. in Noah's geval met hoefschoenen of 'schuimblokken' aan, kleine stukjes lopen met als beloning her en der hapje lang gras.

En inderdaad, hét voordeel van alles in eigen hand kunnen houden : ik heb er altijd voor gezorgd dat het contact met de andere paarden gebleven is tijdens al die maanden.

Overigens : juist wortelen ( suikers !) zouden volgens zeggen erg slecht zijn .. nou doe ook ik dingen die volgens zeggen helemaal niet zouden moeten mogen kunnen, maar wilde je toch even waarschuwen .

Om een impressie te geven een paar foto's van hoe het begon en hoe initiatief een mens kan zijn als het moet ... heeft me een paar tuinstoelen gekost, maar het werkte wel ;)
Voerbakken aan rugleuning hangen was perfecte eet-hoogte en gaf mij even de tijd om gaten in (schuil)stalwanden te laten maken om voerbakken in op te kunnen hangen.
Gaf op stal, in eerste instantie, hooi in bak hangend tussen twee boxen in om Noah te triggeren mee te gaan eten met stalmaat .... wat bén ik blij dat dat alles nu verleden tijd en niet meer nodig is want het lijkt zo allemaal vredig te gaan, maar heb heel wat geklooid met afzetlint hoor :j

O, en nog een tip: "masseren" om doorbloeding te bevorderen .. gewoon zachtjes een spiergel insmeren kan de doorbloeding al verbeteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:34

.. lees nu net over maaien en schraal ...
Niet doen !
Net gemaaid gras is juist gevaarlijker dan lang, arm en 'doorgeschoten' gras !
Maar ook voor dat lange minder gevaarlijke gras geldt : niet lang laten grazen, liever aan de hand wat laten grazen en dan toch in paddock oid., iig níet op kort gemaaid of anderszins gestrest kort gras ..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:34

die man maait dat wel zo dt je meer aarde als gras over hebt, het is dat of binnen staan.
en hij heeft dat nogal gedaan in het verleden kan geen kwaad.

ja de wortels is al menig discussie over geweest maar normaal krijgt hij enkel dat ook in de winter dus nooit voer. nu krijgt hij af en toe een handje maar zomaar ...en wortels een stuk of 3.

volgend jaar heb ik eigen weide wat gaat dat een opluchting zijn.

maar de pijn is toch duidelijk minder aangezien de praatjes en sprongetjes

aan de hand grazen zo tien min kan ik dat nu al riskeren denk je ?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:54

.. uiteraard kan niemand van ons met 100% zekerheid zeggen wat wel of niet kan in jouw situatie of voor jouw paard, maar ik persoonlijk zou liever gaan voor meerdere malen en kortere sessie .. hier echt opgebouwd met meters en minuten werk: stukje stappen > grazen, stukje stappen >grazen en terug hetzelfde.
En als stappen niet lukt wat gras uit hand geven, geen emmers vol ... maar wat jijzelf ook al gemerkt hebt en aangaf : sowieso proberen of het mogelijk is om (zichtbaar) contact te hebben met kudde of misschien andere dieren?
Noah neemt nog altijd graag zijn rust/bijvoer pauze's bij schuilhok, maar altijd met zicht op de anderen .. hij gaat daar pas in als de anderen ook in de buurt zijn en eten doet hij ook alleen als hij zicht op de anderen heeft.
Ongetwijfeld zullen er ook dieren zijn die minder aan anderen 'plakken', maar zo te lezen is jouw dier ook erg gesteld op de aanwezigheid van maatjes ..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:09

Een bevangen paard wortels geven is gewoon oer stom, dat het in de winter goed is gegaan betekend niet dat je hem nu hij bevangen is ook gewoon (als is het minder) wortels kan geven. Acuut bevangen betekent hier enkel hooi en zolang de klachten het toelaten met mate beweging om de doorbloeding te verbeteren. Geen voer, geen wortels, geen snoepjes, geen gras en al helemaal niet op een korte gemaaide wei.
Lees je alsjeblieft een beetje in wbt bevangenheid.