Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:29

Zammie schreef:
Singasong trekkracht diepe buiger is constant en erg hoog. Dus dan ga je niet de hielen verlagen. Heb jij info wat echt onderzocht is, dus niet van de rijtje goeroes wat zich bekapper mag noemen?
van je pony waar de hielen van verhoogt zijn en daardoor bevangen? Heb nog nooit zo raar verhaal gehoord. En van je andere pony... ja sorry, maar als het verschil nog niet weet qua landen hoef en waar dan wat aan de hand is, daar zijn röntgenfoto's voor ontdekt.

Dat jij er nog nooit van hebt gehoord wil niet zeggen dat het niet zo is!

De Shet is binnenste buiten gekeerd op de kliniek, werd eerst nog verdacht van Cushing, wat niet het geval was. Ze hebben gewoon een verkeerde conclusie getrokken. Hoefbevangen is hij in het verleden geweest, dat was hier al bekend was ook te zien op de rontgenfoto's maar dat was niet de reden van de klachten die hij nu liet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:30

Zammie schreef:
Wat fijn yvank dat je een nieuw paard hebt..ik ga helemaal met je mee qua commentaar. Je legt het goed uit.
Ik heb ze ook het liefst blootvoets lopen, maar heb in de tijd dat ik wedstrijden reed wel altijd de paarden vierkant op ijzers gehad en nooit geen problemen daarmee ondervonden. Ook niet als ze er weer onder weg gingen.

Nee het zal vast ook kunnen hoor.

Ik heb alleen een lichtelijk ijzer trauma opgelopen := elke dag weer hopen dat die er nog onder zat omdat het anders einde oefening zou zijn.

Nee ik hou het voorlopig wel zonder :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:31

Yvank,dat klinkt idd als een zeer kundige smid. Ook hier wordt het totaalpaard bekeken en daar ben ik ook blij mee.
Ik had in het begin ook echt een topsmid. Was de leraar van mijn latere hoefsmid, met meesterdiploma en een zeer goede naam. Helaas heeft hij later zijn regio kleiner gemaakt, omdat hij het veel te druk had.
Hij had overigens bij hb dezelfde visie als mijn huidige bekapster. (zijn leerling - nu dus zelf hoefsmid- heeft dus een andere visie en oa ernstig hoefrot over het hoofd gezien)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:31

Begrijp je niet helemaal singasong...pony wasmdus al eens hoefbevangen geweest? En daarna hoefkatrolontsteking?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:33

liljebo schreef:
Yvank,dat klinkt idd als een zeer kundige smid. Ook hier wordt het totaalpaard bekeken en daar ben ik ook blij mee.
Ik had in het begin ook echt een topsmid. Was de leraar van mijn latere hoefsmid, met meesterdiploma en een zeer goede naam. Helaas heeft hij later zijn regio kleiner gemaakt, omdat hij het veel te druk had.
Hij had overigens bij hb dezelfde visie als mijn huidige bekapster. (zijn leerling - nu dus zelf hoefsmid- heeft dus een andere visie en oa ernstig hoefrot over het hoofd gezien)

Leerling houdt niet altijd in,, dat ze dan ook zo goed zijn als de meester...helaas ook al eens ondervonden..

liljebo

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:35

Ik kwam er helaas pas erg laat achter, omdat ik eerder wel altijd goede hoefsmeden heb gehad en daar gewoon blind op heb vertrouwd. Ze had wel meer dingen over het hoofd gezien en zeer slordig (vierkant) bekapt. Heel erg jammer weer. De spoeling in smeden is hier erg dun. Daarom ben ik erg bij met mijn huidige bekapster, die dus zeer nauwkeurig is

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:36

singasong schreef:
Tess, ga vanavond even goed naar jouw nieuwe foto's kijken ;)

Thnx Singasong :D Ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:38

Nog een bijkomstig voordeel is dat dit de eerste smid is die optijd komt := niet 100 jaar te laat.

Ik zal kijken of ik vanmiddag of morgen eens foto''s van de hoeven van mijn nieuwe paard kan maken.

Dit is hem in elk geval als totaalplaatje :) , aangezien hij wel normale vorm van voeten heeft kan die ook makkelijk uit de schouder wegkomen. Iets waar mijn haflinger moeite mee had.

Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:40

Knap paard

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:41

Zammie schreef:
Begrijp je niet helemaal singasong...pony wasmdus al eens hoefbevangen geweest? En daarna hoefkatrolontsteking?

Shet is 20 jr. en heeft een HB verleden. Is nu niet hoefbevangen maar heeft een hoefkatrolontsteking. Er was wel een verbrede witte lijn te zien en dat zag je ook terug op de röntgenfoto's. DA heeft verkeerde conclusie getrokken. Hij zei er wel bij dat hij het vreemd vond dat de lamellen niet ontstoken waren. Toen ik dat hoorde dacht ik al meteen 'die is dus niet hoefbevangen'! We zijn verder gaan zoeken en kwamen op hoefkatrolontsteking uit. Daar wordt hij nu voor behandeld. Hopelijk krijgen we hem weer op de been. Ben nu 4 dagen aan het behandelen (alternatief) en hij loopt al beter.
Ook heeft Lennart hem goed bekapt vorige week, dat zal ook een stuk verlichting brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:41

Dankje :) mag hopen dat hij wel wat ouder wordt dan 5,5 :=

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:43

Prachtig paard Yvanka... Hopelijk mag je van deze nog een hele tijd plezier hebben en dan gezond natuurlijk..

Tja, zelfs al gehad in het verleden met hoefsmeden dat de ene dit zei en de andere dat...Probeer en dan nog maar eens enige logica in te vinden.. Heb dus ook inderdaad maar zelf de moeite genomen om me er meer in te verdiepen. Maar ik sta dus wel open voor andere meningen, maar dan met goede onderbouwing en niet alleen aan de hand van een paar fotos van de hoeven. Ik wil ook het totaalplaatje zien, voordat ik zeg wat ik ervan vind..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:47

singasong schreef:
Zammie schreef:

Shet is 20 jr. en heeft een HB verleden. Is nu niet hoefbevangen maar heeft een hoefkatrolontsteking. Er was wel een verbrede witte lijn te zien en dat zag je ook terug op de röntgenfoto's. DA heeft verkeerde conclusie getrokken. Hij zei er wel bij dat hij het vreemd vond dat de lamellen niet ontstoken waren. Toen ik dat hoorde dacht ik al meteen 'die is dus niet hoefbevangen'! We zijn verder gaan zoeken en kwamen op hoefkatrolontsteking uit. Daar wordt hij nu voor behandeld. Hopelijk krijgen we hem weer op de been. Ben nu 4 dagen aan het behandelen (alternatief) en hij loopt al beter.
Ook heeft Lennart hem goed bekapt vorige week, dat zal ook een stuk verlichting brengen.

Praat je dan niet over chronisch hoefbevangen? Dan is er geen ontsteking meer actief, maar is de witte lijn inderdaad verbreed.
En wat voor behandeling geef je dan bij hoefkatrolontsteking? Heb zelf jaaaaaaren terug eentje gehad daarmee en toen was er weinig andere als speciaal beslag en injecties in de gewrichten..en pijnstillers met ontstekingsremmers. Meer was er niet. Ja, zenuwsnede, maar daarmee help je niet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:56

Zammie, ik ben mij er dus ook in gaan verdiepen omdat er zoveel was mis gegaan. Kon mijzelf voor de kop slaan toen.

Visies verschillen, zeker over de hakken. Ik noem dus bij mijn mening om die reden ook heel duidelijk dat ik nog erg lerende ben... probeer alleen op die wijze bij te leren

Mbt ondersteuning van mijn verhaal... daar heb ik wel eea over gehad... zal eens kijken of ik dat terug kan vinden, als je wil?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:01

Ik zit ergens mee en ik kan er niet echt een antwoord op vinden vandaar dat ik mijn vraag hier weg leg.
Mijn haflinger ruin van vier jaar oud heeft erg platte hoeven. Hij wordt regelmatig bekapt (op de niet-natuurlijke manier) in de zin van om de anderhalve maand zo ongeveer. Zijn hoeven groeien erg snel maar lopen heel vlak af. De hoefsmid vertelde aan ons dat de hoeven rechter zouden komen te staan naar mate het paard ouder werd. Maar inmiddels is hij al vier en zijn hoeven zijn nog steeds erg plat? Wie weet hoe dit komt? Is het gewoon een aangeboren 'iets' en zal het voor altijd zo blijven? Is er een manier van bekappen waardoor ze rechter zullen groeien? Ik heb heel benieuwd of iemand hier er een vraag op heeft. Ik kan eventueel foto's maken indien het onduidelijk is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:08

Ik kan me nog wel wat herinneren liljebo over de methode die je nieuwe bekapster toepast... Heb je al eens uitgelgd volgens mij..
Ik weet dat je soms erg zoekende kunt zijn als mens met paarden...Dus ik hoop voor je, dat je nu inderdaad de goede weg bent ingeslagen..ik heb mijn wrg gevonden en gelukkig een hoefsmid die daar in mee denkt. Kan dus heel goed met hem in discussie gaan over dingen en hij kan erg eigenwijs zijn, maar vaak komt hij daar de volgende keer toch weer op terug... qua hoeven kan ik hem natuurlijk niets leren, hij mij wel en doet dat ook. Verschillende denkwijzes kunnen vaak heel mooi samengaan. Zwart of wit is het bij mij niet, dat bedoel ermee te zeggen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:10

Bunga schreef:
Ik zit ergens mee en ik kan er niet echt een antwoord op vinden vandaar dat ik mijn vraag hier weg leg.
Mijn haflinger ruin van vier jaar oud heeft erg platte hoeven. Hij wordt regelmatig bekapt (op de niet-natuurlijke manier) in de zin van om de anderhalve maand zo ongeveer. Zijn hoeven groeien erg snel maar lopen heel vlak af. De hoefsmid vertelde aan ons dat de hoeven rechter zouden komen te staan naar mate het paard ouder werd. Maar inmiddels is hij al vier en zijn hoeven zijn nog steeds erg plat? Wie weet hoe dit komt? Is het gewoon een aangeboren 'iets' en zal het voor altijd zo blijven? Is er een manier van bekappen waardoor ze rechter zullen groeien? Ik heb heel benieuwd of iemand hier er een vraag op heeft. Ik kan eventueel foto's maken indien het onduidelijk is.

Kan verkeerde hoefstand, beenstand zijn...kan verkeerde manier van bekappen zijn...kan zoveel zijn...plaats maar wat fotos . Wordt het voor ons hopelijk ook duideljjker..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:47

singasong schreef:

Mag ik je vragen hoe er geconstateerd is dat het hoefkatrolontsteking is? En hoe behandel je het?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:03

Zammie schreef:
Ik kan me nog wel wat herinneren liljebo over de methode die je nieuwe bekapster toepast... Heb je al eens uitgelgd volgens mij..
Ik weet dat je soms erg zoekende kunt zijn als mens met paarden...Dus ik hoop voor je, dat je nu inderdaad de goede weg bent ingeslagen..ik heb mijn wrg gevonden en gelukkig een hoefsmid die daar in mee denkt. Kan dus heel goed met hem in discussie gaan over dingen en hij kan erg eigenwijs zijn, maar vaak komt hij daar de volgende keer toch weer op terug... qua hoeven kan ik hem natuurlijk niets leren, hij mij wel en doet dat ook. Verschillende denkwijzes kunnen vaak heel mooi samengaan. Zwart of wit is het bij mij niet, dat bedoel ermee te zeggen...

Het valt idd niet mee om de juiste mensen te vinden. (heb hier 4 mensen-twee dierenartsen, hoefsmid en bekapster- gehad met ieder een andere diagnose)Ik kan mij iig erg vinden in haar uitleg en het feit dat ze enorm nauwkeurig is. Ze maakt zelf veel foto's voor eigen registratie, laat het paard vaak lopen om te kijken hoe en wat , legt uit wat ze doet en staat altijd open voor een discussie. Zij leert mij dus ook veel... Geen van die dingen deed de vorige hoefsmid (en veel meer keuze had ik hier niet wegens een behoorlijk gebrek aan vakmensen) en oh ja... de vorige had zelfs niet eens gezien dat de shet een toonlander is (wrs door de straalrot) terwijl de huidige bekapster het meteen de eerste keer zag en mij erop wees. Paardje durfde niet eens echt op de hakken te staan. We hebben dus wel nog een weg te gaan, maar ik heb nu goede hoop dat het goed komt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:04

Bunga schreef:

Ik zou het echt niet weten, maar ben wel benieuwd naar de foto's en de meningen daarover. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:22

Zammie jij vroeg ergens documentatie over lage hielen? Ik heb er alvast twee. Heb nog meer maar moet dan nog ff zoeken. (als je dat wil)
http://hoofrehab.com/HoofRehabProtocol.htm
'our therapy of laminitic horses is based on the concept that tension of the deep digital flexor tendon cannot result in stress to the laminae if the toe wall is not allowed to bear weight at impact, stance or during breakover. While tension of the deep digital flexor does exert a rotational force on P3, this force cannot oppose the laminae if the hoof wall remains out of contact with the ground'

http://cvm.msu.edu/alumni-friends/infor ... quine-foot

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:04

Tegenwoordig leren we op de hoefsmederijschool ook dat bij hoefbevangenheid de hielen best zo laag mogelijk worden gehouden en de teen goed af te ronden tot in de witte lijn :) Sommigen willen er dan nog een ijzer onder meppen maar dat vind ik geen strak plan. Bij hoefbevanenheid vind ik het belangrijk om vaker te bekappen en met een ijzer onder kan je als eigenaar niks doen, terug goeie hoeven kweken duurt dan veel langer (en natuurlijk ook de oorzaak aanpakken anders mag je nog zo goed kappen en beslaan als je wil gaat het toch geen reet helpen)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:29

Zammie schreef:
[
Praat je dan niet over chronisch hoefbevangen? Dan is er geen ontsteking meer actief, maar is de witte lijn inderdaad verbreed.
En wat voor behandeling geef je dan bij hoefkatrolontsteking? Heb zelf jaaaaaaren terug eentje gehad daarmee en toen was er weinig andere als speciaal beslag en injecties in de gewrichten..en pijnstillers met ontstekingsremmers. Meer was er niet. Ja, zenuwsnede, maar daarmee help je niet...

Ja precies, idd chronisch hoefbevangen.
Ze hadden toen verder moeten kijken maar hebben ze niet gedaan. En ik denk wel dat de ijzers op dat moment hebben geholpen voor de hoefkatrol want hij liep een stuk beter toen hij terug kwam. Maar dat heeft niet lang geduurd helaas.
Hij wordt o.a. homeopatisch behandeld.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:31

SpikyBlue schreef:
singasong schreef:

Mag ik je vragen hoe er geconstateerd is dat het hoefkatrolontsteking is? En hoe behandel je het?

Met de Lecherantenne. Homeopatisch. Ik wil er wel dieper op in gaan maar liever via pb.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:27

GaelleS schreef:
Tegenwoordig leren we op de hoefsmederijschool ook dat bij hoefbevangenheid de hielen best zo laag mogelijk worden gehouden en de teen goed af te ronden tot in de witte lijn :) Sommigen willen er dan nog een ijzer onder meppen maar dat vind ik geen strak plan. Bij hoefbevanenheid vind ik het belangrijk om vaker te bekappen en met een ijzer onder kan je als eigenaar niks doen, terug goeie hoeven kweken duurt dan veel langer (en natuurlijk ook de oorzaak aanpakken anders mag je nog zo goed kappen en beslaan als je wil gaat het toch geen reet helpen)

Leuk te horen. Zo dacht mijn eerste hoefsmid er dus ook over. Helaas heeft zijn voormalige leerling een andere visie (terwijl haar leraar toch echt zeer goede resultaten en tevreden klanten had... meer dan hij aankon, zodat hij moest inkrimpen) Helaas zie je haar dus wel ijzers onder een hb paard slaan, met lange en kromme tenen en hoge hakken.