[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paarden115

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:00

hoi bokker ik heb vandaag gehoord een paard dat hoefbevangenheid eeft gehad dat die nog bereden mag worden klop dit???
ik heb altijd geleerd dat dit niet meer mag

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:07

fancylover schreef:
ik denk dat marco er juist baat bij gehad heeft om wel te gaan lopen. Hij knapte ermee op en had er veel plezier in. Dit is natuurlijk voor elk paard anders dus het is uitzoeken wat het beste is voor je paardje.

ik liep weinig met hem toen hij nog echt pijn had.

@marchador: tsja als ze het eenmaal gehad hebben is het weer terug voor je er erg in heb of zonder enkele reden. toch maar weer van het land af doen dus?

Ja maar goed ook zonder duidelijke reden?
De dierenarts wilde namelijk absoluut niet dat ik hem op stal zou zetten, maar op een schraal stukje weide en ik moet zeggen dat ging echt hartstikke goed. Als het echt niet anders kan, dan moet hij maar naar stal toe, maar ik vind het zo raar, ik kan er ook niets over vinden op google namelijk.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:12

In schrale weides kunnen de fructaangehaltes wel hoog worden he, houd dat wel in de gaten....

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:13

dat is inderdaad wel raar ja. heb je geen stukje zand tot je beschikking?

@paarden115: ja ik rij ook weer met mijn pony die zwaar bevangen is geweest. We rijden zelfs weer winstpunten dus hij loopt regelmatig, je ziet het nog wel in zn lopen hoor maar dat wordt steeds beterder.
Ook het draven over de weg gaat gewoon weer goed.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:18

Hij staat voor merendeel op zand, dan is er een stukje schraal en een groter stuk kaal.
Het schrale stukje is echt zo minimaal, daar heb ik ook nog naar gekeken en kon me niet voorstellen dat het daarvan zou komen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:46

hmm raar en verder ook niets veranderd in het voer?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:49

Nee ook niet, krachtvoer krijgt hij zowieso niet. Alleen hooi, maar dat is in principe dezelfde baal als ik vorige week had en die week ervoor (zelfde snede).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:08

geen stressfactoren? Niet bijgevoerd door derden?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:18

nog steeds evenveel beweging of door vakantie opeens weinig of juist heel veel?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:21

Vanmorgen weer voor controle geweest.
Ze liep beter dan de vorige keer maar dat moet naar mijn idee niet zo gek zijn
met 2x daags prodynam.
Over 2 weken weer controle en in die tussentijd proberen af te bouwen naar 1x daags prodynam.
Dat spul schijnt slecht te zijn voor d'r maag dus ik hoop dat de 2e afbouw poging wel aanslaat.
Ze mocht dus niet veel beweging om het gips niet kapot te laten gaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:16

Zoals ik al eerder schreef had Indiana ca. 2 weken geleden weer een mega harde hals. Ik vermoed zelf dat het door de regen komt, waardoor het gras weer een flinke boost krijgt.
Ik vind het sowieso altijd erg moeilijk: een schrale wei, hoeveel krijgen ze er eigenlijk vanaf? Als je ze de hele dag laat staan dan knabbelen ze toch de hele tijd door. Ze komen niet de paddock in om om eten te 'zeuren'.
Indiana zat volgens mij ook weer tegen bevangenheid aan, ze liep iets gevoeliger op de stenen en ze draaide op de stenen wat houterig.
Ze krijgt nu geweekt voordroog en magnesium en haar hals is al weer iets zachter en ze loopt volgens mij goed.

De magnesium eet ze trouwens gewoon door een heel klein beetje Vito, maar het is dan ook een echte vreetmachine.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:11

MyrtheJ: Nee ook niet. Zij vroegen mij juist waarom hij niet op het gras stond. Toen ik hun het verhaal heb verteld zeiden ze al, dan zullen wij ook wel goed opletten. Dus de mensen daar houden er ook wel rekening mee.

fancylover: Ook geen verandering in. Hij werd al niet bereden en nu nog steeds niet

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:33

Okee.. dan weet ik het ook niet meer.. :n het blijft ook allemaal maar een raadsel, bij heel veel paardjes...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:07

Mag ik me hier ook melden? Ik heb een kleine shetlander x Welsh die helaas al een tijd hoefbevangen is :(:) Hij staat nu op streng dieet, en krijg sinds een tijdje ook pijnstillers. Het nare is alleen dat het (voordat we pijnstillers gingen geven) steeds erger leek te worden, zelfs 's winters had hij er last van. ;( Met pijnstillers loopt hij nu een stuk beter. Is het goed voor de hoeven om hem in een stuk nat zand te zetten?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:15

Wake-up: ja lekker in de blubber zetten is verkoelend voor de hoeven en het geeft goed tegendruk aan de zool.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:09

het is stil hier zeg, maar dat is misschien alleen maar goed nieuws ;)

Ik ga zo mijn aller eerste oefencross rijden! ben al zenuwachtig!!

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:07

Ik ben in afwachting over de werking van de magnesium. De shetjes lopen al beter (nog lang niet de oude) en van mijn tinker lijkt de manenkam soepeler te worden. Als ik voel spant ze hem soms aan dus dan is het effect weer weg.
Bij haar zal alles wel wat langer duren. Ze is nu al bijna een jaar bezig en zij heeft gekantelde hoefbenen voor. 9 en 11 graden dus dat is fors.
Dinsdag komt "haar" hoefsmid en ben weer benieuwd wat hij ervan vindt. Tot nu toe is hij niet ontevreden.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:45

ik meld me hier ook maar aan, mijn fjord liep de laatste tijd niet lekker, ze was niet kreupel, maar je merkte dat ze niet liep zoals normaal. Nou was ze de laatste keer met beslaan elke keer aan het terugtrekken met haar achterhoeven toen de hoefsmid aan het nagelen was, maarja ze had net daarvoor een shiatsu behandeling gehad, dus ik dacht eigenlijk dat ze het gewoon zat was om stil te staan. :o
Na die laatste keer beslaan liep ze niet lekker en ik heb toen ook (5 weken geleden) besloten dat de ijzers eraf zouden gaan en dat ze dan lekker op haar blote voeten verder mocht. Betekende wel dat ik niet kon rijden, want hier heb je alleen maar paden met kiezels, maar goed heb er nog eentje om te rijden, dus zij mocht van mij vakantie houden.
Verleden week leek het erop dat het de goede kant op ging, maar afgelopen woensdag was het weer helemaal mis. In de stap niets te zien, maar in draf liep ze achter vreselijk kort en aan de longe zelfs kreupel achter ;( .
Gisteren is de Da geweest en die constateerde bevangenheid, nou kende ik de "gewone" bevangenheid en dat zit aan de voorbenen en je ziet het aan de stand waarop een paard staat, maar bij Vera was dat helemaal niet aan de orde.
Nou blijkt het bij haar zo te zijn dat dit al een poosje sluimerd en het erop leek dat het een chronische bevangenheid is.
Heb haar direct op een kaal stuk gezet (heb alleen een weiland tot me beschikking) en heb de hooiboer laten komen, want ze mag 2 keer per dag 1 plak hooi. Later in de middag werd ik door een hoefsmid gebeld, die eigenlijk alleen nog maar les geeft in Brussel. Hij was gebeld door de DA en wilde naar de voeten van Vera komen kijken.
Vanmorgen was hij er al en volgens hem is het minder erg dan de DA dacht, volgens hem is het hoefbeentje niet gekanteld, maar hij gaat Veertje donderdag wel op speciaal beslag zetten. Ze loopt namelijk op haar zolen.
Nou is Vera ook eczemer, dus ik hield haar altijd al in de gaten met eiwitrijk voer, ik bemest het weiland b.v. ook nooit vanwege haar eczeem en ze krijgen bij mij ook muesli wat speciaal voor eiwitgevoelige paarden is. Ik weet ook niet hoe dit heeft kunnen ontstaan, volgens de DA heeft mijn "NB-experiment" van 2 jaar terug geen goed gedaan voor Vera, omdat ze bij NB de paarden toch meer platter laten lopen.

Ik heb nog geen tijd gehad om het hele topic te lezen en ik weet ook niet of ik daar de tijd cq kans nog voor krijg, maar vanaf nu ga ik het wel bijhouden, want ik heb al behoorlijk wat tips gezien die TS heeft gegeven. O.a. over dat brood, ik dacht heel slim om de metacam op een boterham te gaan geven, want door de muesli is wat lastiger, ben blij dat ik dat dus nog niet gedaan heb. :n

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:47

Inderdaad wel apart dat ze het alleen aan de achterbenen heeft.
Mijn paard Indiana had ook zo'n sluimerende hoefbevangenheid, in ieder geval tot het escaleerde in echt hoefbevangenheid. Volgens mij is dat iets wat bij insuline resistentie hoort.
Kan het ook zijn dat de achtervoeten anders bekapt/beslagen zijn?

Je schrijft dat je het weiland niet bemest en lekker kaal is. Toch blijkt dat vaak een trigger te zijn omdat er in kort onbemest gras vaak veel fructaan zit, gestressed gras.
Je zou het hooi dat ze krijgt ook nog een paar uurtjes kunnen weken, dan spoelen de suikers er uit. Geef haar niet te weinig hooi, hoe tegenstrijdig ook want ze zal moeten afvallen, maar dan kun je weer hele andere problemen krijgen.
Ik heb destijds heel veel oud hooi gegeven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:17

@ paarden115: Als ze er geen last meer van hebben, waarom niet? Op mijn shetje wordt weer gereden en we zijn bezig haar voor de kar te beleren. En ze loopt net zo vlot over het harde, niks aan de hand :)

@ Marchador: Mijn dierenarts zei dat dat wel vaker voorkomt, eerst moet het weer slechter worden voordat de stijgende lijn zich doorzet. Grietje heeft toen ook een paar terugvallen gehad, leek het beter te gaan en een week later liep ze weer stijf als een eend. Uiteindelijk was het bij haar toch een magnesiumtekort. Wel heel frustrerend. Je probeert het beste te doen voor je paard, ze krijgen al zo weinig te eten en dan toch gaat het weer mis.
Ik heb gelukkig goed nieuws. Ik was bang dat Grietje na een bekapbeurt weer bevangen was. Na een paar weken ging het goed, met longeren liep ze weer gewoon oke. En de smid is geweest en hij kon niks zien, haar hoeven zien er nog steeds perfect uit en volgens hem heeft Griet nog nooit zo lekker in haar vel gezeten zoals nu. En dat is ook zo, ze is lekker een paar keer per week flink aan het werk, dat scheelt echt :)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:04

romeorowan schreef:
Inderdaad wel apart dat ze het alleen aan de achterbenen heeft.
Mijn paard Indiana had ook zo'n sluimerende hoefbevangenheid, in ieder geval tot het escaleerde in echt hoefbevangenheid. Volgens mij is dat iets wat bij insuline resistentie hoort.
Kan het ook zijn dat de achtervoeten anders bekapt/beslagen zijn?

Je schrijft dat je het weiland niet bemest en lekker kaal is. Toch blijkt dat vaak een trigger te zijn omdat er in kort onbemest gras vaak veel fructaan zit, gestressed gras.
Je zou het hooi dat ze krijgt ook nog een paar uurtjes kunnen weken, dan spoelen de suikers er uit. Geef haar niet te weinig hooi, hoe tegenstrijdig ook want ze zal moeten afvallen, maar dan kun je weer hele andere problemen krijgen.
Ik heb destijds heel veel oud hooi gegeven.

Het rare is dat ze dus in de stap heel ruim is, ze stapt bijna 1 pas over, maar zodra je haar laat draven dan is ze heel erg kort achter. Ik had ook absoluut niet aan bevangenheid gedacht, omdat het probleem dus achter zit. Ze is in het verleden natuurlijk bekapt en dan worden ze heel laag gezet, dit kan ook een oorzaak zijn volgens de DA.

Ze krijgt nu 2 keer per dag een dikke plak hooi, dat nat maken wist ik nog niet, ga ik eens proberen. Ze krijgt ook oud hooi, heb speciaal hooi van verleden jaar laten brengen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:23

Ik ben hier al een tijdje niet geweest, met nikita gaat het nog steeds goed
Ze begint met rijden nu alleen wel weer een beetje stijf.
Volgende week ga ik met der op vakantie (ze gaat lekker mee naar de bossen :D )
maar nu wil ik toch weer selenium + vit E bij gaan voeren, omdat dit eerst wel hielp

Alleen die ik van de dierenarts heb gehad eet ze dus niet meer, niet eens met appelmoes/stroop/brood :Y)
(deze vind ik btw heel lekker ruiken, beetje kruidig enzo.. nikita is het daar alleen niet mee eens)
Op internet vind ik toch wel van verschillende merken, weten jullie toevallig of de verhoudingen daarbij anders zijn oid?
Het moet natuurlijk wel helpen maar toch anders smaken :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:34

stroop?
Let wel op met suikers; dat geldt ook voor appelmoes.
En in brood zit veel zetmeel.
Uiteraard wil je proberen de niet lekkere dingen 'lekker' te maken voor je paard, maar als ze iets absoluut niet willen eten, is het ook nog maar de vraag of ze het wel nodig hebben.

Zelf geef ik Isa het vitamine E supplement van NAF (paardendrogist). Ruikt nergens naar. Helaas zit er wel wat dextrose (suiker) in, maar basis is gist.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:43

Ja een boterham met stroop, heeft ze weleens eerder medicijnen mee gehad en toen ging het goed..
maar ze eet het toch niet...
Ik heb ook niet het idee dat bij haar suiker/zetmeel de oorzaak is (wat dan wel weet ik ook niet)
maar ze staat ook de hele dag op de wei en dat gaat gewoon goed :)

Helpt die goed of merk je weinig verschil?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:25

Met mijn shet gaat het zo goed!
Ze loopt nu 2 weken op de paddock met hooi en ze is van de afgrond helemaal omhoog gekropen!
Ze stond echt op het randje om ingeslapen te worden en dit was nog haar enige kans.

Ze heeft ook speciaal beslag gekregen waar een aantal mensen hier op dit topic van walgde maar het is nu super aangeslagen bij haar.

Heb foto's gemaakt zodat mensen kunnen kijken hoe ze is beslagen.

Ze ziet er nu zo uit en daar ben ik heel blij mee ze was best wel mager toen ze kwam van de pijn ook waarschijnlijk en zeer weinig gras wat niet hielp.
Afbeelding

Ijzertjes
Afbeelding
Afbeelding