[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:10

Hallo Allemaal,

Ik heb een haflinger die hoefbevangen gevoelig is. Hij gaat op dit moment zo'n 1 a 2 uur per dag de wei
op. Bij mij op stal hebben ze helaas alleen maar weilanden met echt heel veel gras.
ik ben nu een beetje aan het nadenken wat voor sam het handigst is. Het lijkt mij
namelijk beter om te proberen of ik een schraal weidje kan regelen waar hij wat meer uur per dag op kan.
Hij staat nu een groot deel van de dag alleen op stal en is hierdoor ook niet meer te genieten met het rijden.
Hebben jullie misschien nog wat tips?

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:55

Graasmasker ? :)

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:01

Hoe werkt dat dan? :o kunnen ze dan nog wel kroelen enzo?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:02

Kun je niet een stuk wei afzetten en dat kaal laten eten door de andere paarden? Daarna je paardje daar met hooi op zetten? Ik heb helaas geen paddock en mag ook niks uitgraven, dus ik doe het altijd zo.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:07

Hier hebben we nog steeds koorts, vanmorgen weer een met 40,1. Dikke benen zijn er ook nog. Gelukkig eten ze allemaal wel goed.
Het schijnt een virus te zijn, die komt met koorts, dan verdwijnt de koorts weer even om na een paar dagen weer op te leven met dus weer best hoge temperaturen. Een enkel kuchje heb ik ook al gehoord.

De DA adviseerde om Set weer bute te gaan voeren en hem nauwlettend in de gaten te houden. Bij twijfel moest ik gelijk bellen.
Zo'n virus met dikke benen kan dus wel gevaarlijk zijn voor een HB paard. Set heeft vooral LA een heel dik been, RA wat minder, en voor minimaal.
Ik haal hem dus meer malen uit de box om te kijken hoe hij stapt (8 tjes draaien).
Tot nu toe gaat het goed.

Verder iedereen heel veel succes met de zorgenkindjes!

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:43

hum eenstuk wei afzetten en eerst kaal laten eten lijkt me wel wat.
Ik ga het eens bespreken. :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:26

marjanvr schreef:
hum eenstuk wei afzetten en eerst kaal laten eten lijkt me wel wat.
Ik ga het eens bespreken. :j

Het schijnt zo te zijn dat wat langer gras wat geholpen is om te groeien (mest, zon, water, doorzaaien) het minste fructaan bevat. Juist kortgegeten gras bevat, nu vanwege het gebrek aan water, veel fructaan.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:47

Kort gras is niet persé minder suiker. Met een graasmasker kunnen ze idd wel niet meer kroelen. Maar ik vind dit nog steeds een goede oplossing, ze kunnen wel bij de andere paarden en een langere tijd ;) Voor meer informatie hoor je best even rond in dit topic, ik heb er zelf geen (recente) ervaring mee!

Setteke, misschien kan je (preventief) Set in een voetbadje/afspoelen met koud(er) water doen ? Mijn DA raadde aan om dat te doen, altijd wanneer er 'gevaar' dreigt. Kan nooit kwaad :)

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:07

Ik zal zo'n masker dan toch maar gaan proberen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:10

Als je even de zoekfunctie van dit topic gebruikt, vind je sowieso ervaringen/goede merken :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:36

Je hebt kort gras en kort gras. Mijn weiland is meer aarde dan gras, als er 8 sprieten staan is het veel. Ze krijgen de hele dag wel wat gras binnen, maar daar moeten ze heel hard hun best voor doen. Mss zit er per stengeltje dan wel meer suiker in, maar ze krijgen ook relatief veel minder binnen. Die van mij doen het er iig goed op.

Graasmasker heb ik ook, zo een met een gat erin. Maar die van mij worden er echt bloedchagerijnig van. Amber is te dom om ermee te kunnen eten en Grietje vindt het ook niks, al kan zij er wel mee overweg. Ik vind het zelf niets dat ze niet kunnen kroelen en zich kunnen verdedigen met hun tanden in de kudde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:09

Ik heb het ronde gat iets groter gemaakt; van 3 cm naar 5 cm. Ze 'zoekt' nu veel minder en staat tevredener te grazen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:39

bij mij hebben ze dat zelf gedaan :+
hier werkt het goed!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:44

marjanvr schreef:
Ik zal zo'n masker dan toch maar gaan proberen.

Ik moest er meer aan wennen dan mn pony, maar nu ben ik echt blij dat ik er aan begonnen ben! Hier vind je mijn post van uit dit topic met filmpjes met/zonder graasmasker:
Leedebee @ [BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Mijn pony is trouwens de baas (vind hij), dus de onderste in rang hebben er alleen maar baat bij dat hij deze "muilkorf" om heeft! :+

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:33

Vandaag is er een vogelgriep H7 geconstateerd in Kootwijkerbroek, en daar moet ik nu juist heen met dynamiek morgen.
Zou je je paard nog wel mogen vervoeren? Geldt er dan een vervoersverbod?

Morgen komt naar buiten of het om de milde variant gaat of de erge, misschien heb ik net mazzel dat ik de dans ontspring en net op thuis ben met dynamiek. zal je zien kan ik niet naar de DA.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:10

Jeetje... zou je dan niet liever meteen uitwijken naar een andere kliniek ??

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:26

DubbelDun schreef:
Jeetje... zou je dan niet liever meteen uitwijken naar een andere kliniek ??

Ben net naar de overbuurman geweest was vroeger kippenboer, en het geldt dus niet voor paarden, heb net zitten te googlen en kwam uit op ministerie van Landbouw en Bokhorst valt er net buiten, gelukkig niks aan de hand dus.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:37

Hallo mensen,

Ik heb intussen de hoefsmid/paardenfysiotherapeut is bij mijn paard geweest, die heeft geconstateerd dat mijn paard een peesblessure heeft. Niet hoefbevangen dus..

Bedankt voor jullie tips/adviezen!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:18

Hoi!

Ik heb een KWPN merrie van 6 die net voor (vermoedelijk) de tweede keer bevangen is. Ik weet even niet zo goed wat ik nou moet doen en hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
De eerste keer was vorige zomer, ze stond al enige tijd op t land (24/7) en ws door de vele zon vermoedelijk bevangen geworden.
Ze was hier duidelijk in de chronische fase, ik heb geen idee hoe lang ze al zo stond (max 6 uur) maar er was geen beweging in te krijgen. Verging duidelijk van de pijn!

Ik had in eerste instantie niet door wat t was. Was vooral ontzettend geschrokken. Ik heb haar met moeite van het land gekregen en op stal gezet. Kale stal zonder voer. Ik had tijdens het lopen wel door dat het bevangenheid was door de typische manier van staan. Ik heb toen direct de veearts gebeld, deze kon niet meer komen. En was er pas de volgende avond!! Ik heb haar in de tijd dat de veearts kwam alleen (beperkt de eerste 12u) hooi gevoerd. Toen de veearts er eindelijk was waren de symptomen volgens hem op dat moment zo klein dat hij erg geen diagnose aan wilde plakken. Mocht haar gewoon weer op land zetten, ik vond dit niet verstandig dus heb een graaskorf omgedaan. Deze heeft ze 2 weken om gehad, ze werd gek van dat ding. Heb m afgedaan en nooit meer ergens last van gehad, en gedacht dat ik misschien overdreven had om te denken dat ze ernstig hoefbevangen was. :+

Tot 2 week geleden... Ze had hoefzweren gehad en haar algehele conditie was wat minder. Heb er veel tijd in gestoken en het ging echt goed met haar. Rijden ging lekker, paardje braaf, geen ziektes, goed conditie en vacht. Tot ik haar van land plukte (iets wat ik heel goed heb opgebouwd eerste weet 1,5 uur, tweede week 2,5u etc). Ze liep duidelijk niet goed, met links achter. Ik dacht dat dit kwam door de zweren die daar zaten en de droogte en keek het aan. Heb haar toen een paar dagen van land gehad in de bak/uitloop.
Ze leek wat beter te worden. Heb haar na een week op een afgezet stuk land gezet samen met mn nieuwe paard. Eerst leken er geen problemen tot ze toch wel erg stijfjes van land kwam. Haar rechterachter kogel was dik en ze liep er duidelijk niet goed op, al was het niet heel duidelijk op wisselend beide achterbeen niet goed.

Heb haar toen direct van land gehaald en de volgende dag kwam mijn instructrice en die laten kijken. Ze was echt duidelijk niet goed, nu links achter met name. Vooral krappe bochten gingen ontzettend slecht. Ik heb toen direct de veearts gebeld. Dit was afgelopen maandag was hij er, gekeken voor hoefzweren, laten lopen en direct al de conclusie hoefbevangen. Terwijl ze niet zo typisch stond en het echt de achterbenen waren..Komt dat vaker voor? :?
Metacam gekregen en ze heeft een injectie gehad (ben de naam even kwijt). Stukje in de bak afgezet, nat gemaakt, hooi gegeven en water in de buurt. Volgende dag was ze al een stuk beter. Gister leek ze niet meer kreupel en vandaag was ze echt weer haar lieve zelf. <3

Nou heb ik vanavond ontzettend veel gelezen over hoefbevangenheid en ik ben een beetje geschrokken om eerlijk te zijn. -O- Het zou dus zo kunnen zijn dat haar hoefbeen vorige zomer al iets gekanteld is? En is het normaal dat ik vorig jaar helemaal niets heb gekregen voor haar? Ze liep na bijna 2 dagen in een kale stal, op hooi idd veel beter, maar hoefbevangenheid is wel iets serieus.
Kan het wel dat mijn merrie nu al beter (lijkt) te lopen, zover ik heb kunnen zien (op t afgezette stukje zonder mijn druk) loopt ze helemaal goed. De veeart zei dat ik de metacam moest opmaken maar ik weet helemaal niet wat ik daarna moet doen. Kan ik de veearts hier over bellen? Of hebben jullie tips?

Ik heb ook veel op paardnatuurlijk gelezen en ik denk dat formula 4 feet wel een goed idee is. Of ze een magnesium tekort heeft weet ik niet, is dit gemakkelijk via het bloed te testen? Hoe zijn jullie ervaringen met voedingsadvies van een veearts bij hoefbevangenheid?
Wat kan ik het beste doen? Nu ze beter lijkt te lopen kan ik haar dan op een groter oppervlak laten lopen? Er is achter de bak een uitlooplandje hier staat superkort gras, de kleine merrie waar ze mee staat is ontzettend gevoelig voor bevangenheid en doet het super op dit stuk (worden ruim bijgevoerd met hooi). Dus kan ze gewoon in de bak met uitloop? En het is misschien voorbarig, maar wanneer kan je het werken weer oppakken? Is het wel gebruikelijk dat ze zo snel opknappen? En aangezien dit zo lijkt, kan ik daaruit concluderen dat ik er op tijd bij was?

Sorry voor het lange verhaal maar wou een duidelijk beeld scheppen van de situatie, wie weet zie ik wel iets over het hoofd.. Bedankt voor het lezen! :wow:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:27

@W_W
Zo lang je pijnstillers geeft, voelt je paard minder/geen pijn, dus je kan nu niet zeggen dat ze er al door heen is.
Mijn DA gaf als advies, zolang ze op pijnstillers stond moest ik bewegen beperken totdat de HB tot rust was.
Zijn er nu foto's gemaakt? Dit ivm de kanteling en zodat de hoefsmid weet hoe hij het beste je paardje kan bekappen/beslaan.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 13-05-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 00:08

@brainless; Zit inderdaad wat in :Y) Helemaal niet bij nagedacht. Hoe lang duurt het na de laatste toediening voordat het middel is uitgewerkt?
Er zijn (nog) geen foto's gemaakt, ik zal dit overleggen met de veearts. Ik denk dat ik die morgen even bel, voor mijn vragen. Jullie antwoorden zijn ook zeer welkom!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:51

w_w kun je iets afwijkends zien aan de hoeven?
Ringen,misvormingen...groeien ze erg snel?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:57

@Geerke; Ik kan niets afwijkends zien. Vorig jaar had ze wel duidelijk ringen. (werden pas later zichtbaar) Geen misvormingen verder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:00

Ben trouwens erg benieuwt hoe het met Nado is :o

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:43

De hemel heeft er een nieuwe ster bij gekregen, dynamiek kan nu heerlijk op de groene weides eten.
Vannochtend zijn er fotos gemaakt, de hoefsmid zag al dat het niet goed was toen ik kwam, ze had een erge kanteling en de scheur in haar hoefwand kwam omdat er druk op haar hoef stond en druk moet ergens een kant op.
Het hoefbeen van 1 been was zo ver gekanteld (erge zinker) dat het al tegen de zool aan zat, toen ze dood lag op de grond kon je duidelijk zien dat haar hoefzool echt bol stondt. Dus nu weet ik in ieder geval een goede juiste beslissing genomen heb.