Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:50

nombrado schreef:
ik zou zeggen, hielen kweken, (tenen eraf) zodat hij wat rechter op zijn voet komt.
De druk op de teen wordt nu te groot en ontstaan er dit soort scheuren.
Ik denk ook dat je paard met zijn voorbenen niet naast elkaar kan staan. (vanwege de stand)

Ondergeschoven verzenen betekend niet per definitie dat je verzenen moet kweken. Soms kan het beter zijn om de hielen nog lager te zetten zodat de straal zijn werk gaat doen en de hoef als het ware omhoog gaat werken/laat groeien. Tenen moeten sowiso ingekort.

Tess_C

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:52

Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik had dus ook de indruk dat de stand niet goed is.. Zag ook dat de punt van zijn hoef naar boven afgerond is momenteel. De druk op de hoefwand wordt inderdaad steeds groter ( ik merk het als ik met mijn vingers langs de hoefwand naar beneden ga. Voelt als een opbolling )

Hij zet momenteel zijn voorbenen ook heel plat neer, rolt totaal niet af heb ik het idee. De hoefsmid heeft hem 3/4 weken geleden bekapt dus ga er wel wat van zeggen.

( heb nu ook mail contact met een andere hoefsmid voor eventueel second opinion met foto's )

Ik heb ook nog foto's van de andere hoeven gemaakt, weet niet of jullie daar nog even naar willen kijken ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:01

Tess, ik kan je Lennart aanbevelen. Die komt ook bij jou http://www.hoefbalans.nl/impressum/

Zet maar neer die foto's. Ook graag foto's zodat je de diepte in de hoef kunt zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:03

singasong schreef:
nombrado schreef:
ik zou zeggen, hielen kweken, (tenen eraf) zodat hij wat rechter op zijn voet komt.
De druk op de teen wordt nu te groot en ontstaan er dit soort scheuren.
Ik denk ook dat je paard met zijn voorbenen niet naast elkaar kan staan. (vanwege de stand)

Ondergeschoven verzenen betekend niet per definitie dat je verzenen moet kweken. Soms kan het beter zijn om de hielen nog lager te zetten zodat de straal zijn werk gaat doen en de hoef als het ware omhoog gaat werken/laat groeien. Tenen moeten sowiso ingekort.

je kan aan deze hoef nu niet meer teen eraf halen
dan gaat ie stokkreupel lopen.
ondergeschoven kan zeker komen door een onjuiste stand.
Ik heb een paard gehad die dit had, heb hem alleen voor laten bijwerken door de hoefmid (teen eraf) en de hielen kweken. duurt zeker 1 jaar, maar dan is het ondergeschoven weg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:08

singasong schreef:
Tess, ik kan je Lennart aanbevelen. Die komt ook bij jou http://www.hoefbalans.nl/impressum/

Zet maar neer die foto's. Ook graag foto's zodat je de diepte in de hoef kunt zien.

ik wordt niet echt blij van de foto op zijn site van een gezonde hoef.
been/voet as is niet goed.
foto van de niet goede hoef, is een paard wat nodig naar de smid moet.
Dat is vaak waar een natuurlijk bekapper of natural balance bekapper de plank mis slaat.
Ik heb hier een paard staan, die echt steil op zijn voeten moet, anders krijgt ie overvulde pezen
als je zijn beenstand ook ziet, kan je zien dat hij dit nodig heeft om goed te kunnen afrollen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:13

Ik zal straks even de foto's plaatsen ( heb zo een afspraak waar ik heen moet )
Ik heb momenteel mail contact met Marc van der Linde.

Ik heb zelf totaal geen verstand wat er nu aan gedaan kan worden dat hij beter gaat lopen en hoe lang het herstel gaat duren. Hij staat momenteel vakantie te vieren , wat hij zelf helemaal niks vindt.
Om zijn achterhand goed te houden moet ik toch minstens 3/4 keer per week oefeningen doen op de volte, maar dat gaat nu met zijn voorhand ook niet van een "leie" dak.

Er moet een stuk van de teen af, maar ik zie ook nog niet zo goed hoe %)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:25

Tja, ik ga met singasong mee. Als de stralen niet meedragen, gaat dat ten koste van de circulatie en kun je stralen behandelen zoveel je wilt, zonder resultaat. Simpelweg de zool volgen is normaal gesproken het beste. Maar goed... meningen daarover blijven verschillen, maar hier juist problemen doordat de vorige smid de paarden te hoog op de hakken liet lopen

De scheurtjes ontstaan als ze echt op de hoefwand lopen. Er komt dan teveel druk op. Ook dat probleem heb ik hier gehad.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:12

liljebo schreef:
Tja, ik ga met singasong mee. Als de stralen niet meedragen, gaat dat ten koste van de circulatie en kun je stralen behandelen zoveel je wilt, zonder resultaat. Simpelweg de zool volgen is normaal gesproken het beste. Maar goed... meningen daarover blijven verschillen, maar hier juist problemen doordat de vorige smid de paarden te hoog op de hakken liet lopen

De scheurtjes ontstaan als ze echt op de hoefwand lopen. Er komt dan teveel druk op. Ook dat probleem heb ik hier gehad.

Heb jij dan de pony die hoefbevangen is ook laten zakken in de hielen?

Nombrado, hier ook eentje die hoog op de hielen staat voor. Moet er niet aan denken dat een hoefsmid die ineens gaat verlagen...Nou zal een hoefsmid dat ook niet doen, die kijken naar het totaalplaatje, maar die zogeheten bekappers zouden dit paard in 1 bekapbeurt compleet de vernieling in helpen...

Ben blij dat niet iedereen meteen voor die methodes gaat, want krijg dat gevoel wel in dit topic zo langzamerhand....

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:20

Hier de foto's van de rest van de hoeven. ( is een selectie.. dus als iemand een ander aanzicht/ positie wilt zien.. dan kan ik kijken of ik die heb )

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:21

TeSs2411 schreef:
Hoihoi!

Ik lees al een hele tijd stil mee, maar trek nu toch maar de stoute schoenen aan..
Kunnen jullie mij zeggen wat je aan de hand van deze foto ziet ? ( Zonder dat ik er info bij zet.. zal het later wel uitleggen.. )

Het is de linker voorbeen trouwens.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik was net een paar reacties aan het lezen naar aanleiding van deze vraag, waaronder het 'geultje' aan de buiten kant van de hoef. Is dit heel erg want die van mij heeft het bij alle 4 zijn hoeven. En als het erg is wat valt hier tegen te dien?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:03

Zammie schreef:
[
Heb jij dan de pony die hoefbevangen is ook laten zakken in de hielen?

...

Jep. Niet alleen deze pony.Ze stonden allemaal op hakken. Moet zeggen dat ik bij sil en trulsa weinig verschil merk, maar Hälga loopt stukken beter

De voeten van de hb pony zien er ook al beter uit, maar we zijn er uiteraard nog niet. Maar er zit vooruitgang in en daar gaat het om.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:10

Zammie schreef:
die zogeheten bekappers zouden dit paard in 1 bekapbeurt compleet de vernieling in helpen...

Ben blij dat niet iedereen meteen voor die methodes gaat, want krijg dat gevoel wel in dit topic zo langzamerhand....

Jammer, dit soort opmerkingen. Mijn zogeheten bekapster heeft een lange opleiding achter de kiezen van een paar jaar en in amerika bij prof bower bijscholing gevolgd. Haar leerkrachten in zweden zijn hoefmeesters (van oorsprong dus meesterdiploma binnen hoefsmederij, maar dus overgegaan naar 'barefoot' trimming)

Het zou mooi zijn als er eens niet vanuit wordt gegaan dat bekappers wiens visie niet strookt met de visie van een aantal hoefsmeden geen opleiding of alleen een weekend cursus hebben gevolgd, want dat is beslist niet zo.

Ze zijn er wel, zoals er ook hoefsmeden zijn die er een zootje van maken. Maar het komt nogal kortzichtig over om iedereen die niet de visie van een deel van de hoefsmeden deelt op de manier te bestempelen zoals jij dat doet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:25

nombrado schreef:
singasong schreef:

ik wordt niet echt blij van de foto op zijn site van een gezonde hoef.
been/voet as is niet goed.
foto van de niet goede hoef, is een paard wat nodig naar de smid moet.
Dat is vaak waar een natuurlijk bekapper of natural balance bekapper de plank mis slaat.
Ik heb hier een paard staan, die echt steil op zijn voeten moet, anders krijgt ie overvulde pezen
als je zijn beenstand ook ziet, kan je zien dat hij dit nodig heeft om goed te kunnen afrollen.

Ik zie maar 1 foto op zijn site met daarop een hoef t/m de kogel. Lijkt me niet dat jij a.d.h. hiervan een oordeel kunt maken of dit wel of geen goede stand is.
Ik ga er 100% vanuit dat als Lennart zegt dat dit een gezonde voet is, dat ook daadwerkelijk is.

En ik vind zeker dat je hem tekort doet om te zeggen dat hij een 'natuurlijk bekapper' of 'natural balance bekapper' is. Want dat is niet zo.

En er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn, zoals het paard waar jij het over hebt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:30

Zammie schreef:
[Heb jij dan de pony die hoefbevangen is ook laten zakken in de hielen?

Nombrado, hier ook eentje die hoog op de hielen staat voor. Moet er niet aan denken dat een hoefsmid die ineens gaat verlagen...Nou zal een hoefsmid dat ook niet doen, die kijken naar het totaalplaatje, maar die zogeheten bekappers zouden dit paard in 1 bekapbeurt compleet de vernieling in helpen...

Waarom zou je een hoefbevangen paard in één keer willen laten zakken in de verzenen??

Wanneer je een bekapper hebt die er verstand van heeft zal een paard met te hoge verzenen echt niet in één keer verlagen. Daar kan wel een jaar overeen gaan voordat de juiste stand is bereikt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:52

Je kunt ook niet in een keer laten zakken... je moet de zool volgen en als ze lang op hoge hakken hebben gelopen, is de hoefwand omhooggedrukt. Dat betekent dat de bekapper de zool aanhoudt, (en dan zijn de verzenen dus echt nog niet helemaal gezakt)maar dat de hielen kort daarna snel gaan 'zakken' en dus meer 'onderhoud' nodig is.

Overigens gebeurt ook het eerste omlaag brengen van de hielen totdat ze de zool volgen, vaak in delen, afhankelijk van paard en de situatie.

Mijn HB pony wordt elke twee weken opnieuw bekeken en waar nodig bijgewerkt.

Overigens kan het best zijn dat ik het niet correct uitdruk. Ik ben zelf immers geen bekapster/smid. Daar heb ik iemand voor die daarvoor heeft geleerd, zoals ik al noemde. Ik verdiep mij er alleen zelf veel in omdat ik helaas aardig wat problemen heb gemist door een gebrek aan kennis.
Ik geef ook duidelijk aan bij mijn reactie op foto's dat ik lerende ben en dat ik 'denk' dat ....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:02

wat een onzin met die hoge hakken geklets
het gaat om de beenstand, hoefstand, voetas en balans van het hele paard. Niet alleen de onderkant voet.
Kheb fotos van jonge paarden en veulens in de natuur in de kudde, die gewoon een hiel erop hebben en nog nooit een hoefsmid gezien hebben
Staan op natuurlijke gronden, ha groot, met rotsen, zand, bos en diversiteit aan grond. Natuurlijk gesleten, met hielen! (op hakken geboren??)
Afbeelding
het is dus afhankelijk van de beenstand

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:58

Liljebo, juist jij maakt het dat ik hier niet meer reageer op de foto's wat de stand aangaat. Jij denkt nu al alwetend te zijn...En ja ik zeg, jij denkt!
Dat gel*l wordt ik misselijk van...

en singasong, jij moet beter lezen...ik vroeg of die bekapster de hielen van haar hoefbevangen pony had verlaagt en dat is het domste wat je kunt doen. Je kunt dan nog beter de hielen verhogen met iets om de trekkracht van de diepe buiger aan het hoefbeentje te ontlasten... Dus jullie doen maar met je "zogeheten hoogopgeleidde" bekappers.... Ik heb mijn zegje gedaan..ik reageer dus niet meer op deze onzin...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:09

Jeetje zammie wat een agressieve post. Ik denk helemaal niet alwetend te zijn. Dan had ik geen bekapster nodig, toch? Sterker nog... ik geef zeer duidelijk aan dat ik lerend ben en mij erin verdiep, maar geen bekapster of smid ben.

Maar je mag gerust blijven posten hoor. Als mijn post zo verkeerd wordt opgevat, druk ik mij waarschijnlijk niet erg goed uit en kan ik mij beter terugtrekken. Ik probeerde slechts mee te denken...

:wave:

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:12

Zammie schreef:
Liljebo, juist jij maakt het dat ik hier niet meer reageer op de foto's wat de stand aangaat. Jij denkt nu al alwetend te zijn...En ja ik zeg, jij denkt!
Dat gel*l wordt ik misselijk van...

en singasong, jij moet beter lezen...ik vroeg of die bekapster de hielen van haar hoefbevangen pony had verlaagt en dat is het domste wat je kunt doen. Je kunt dan nog beter de hielen verhogen met iets om de trekkracht van de diepe buiger aan het hoefbeentje te ontlasten... Dus jullie doen maar met je "zogeheten hoogopgeleidde" bekappers.... Ik heb mijn zegje gedaan..ik reageer dus niet meer op deze onzin...

Ik denk dat niemand hier alwetend is, ook jij niet ;)

Die theorie over 'het ontlastten van de diepe buiger' en het verhogen van de hielen schijnt inmiddels achterhaald te zijn.

Ik heb op het moment helemaal geen goed gevoel meer bij de 'klassieke smeden' met hun theorieën.
Mijn Haflinger is mede daardoor hoefbevangen geworden, juist omdat een smid hielen wilde kweken. Wellicht herinner je je deze foto's nog? http://www.mijnalbum.nl/Album=HDHR7RKF#MAU3FRSJ

En nu weer met de Shet die hier staat. Die zgnmd. hoefbevangen was en er persé ijzers onder moesten. De ijzers die door een zgnmd. orthopedische smid van kliniek de Vallei uit Woudenberg onder zijn gezet met nagels die uitstaken zodat het dier totaal geen goede afrolling had. Achteraf bleek het dier helemaal niet hoefbevangen maar ontstoken hoefkatrol te hebben.

Dus, over misselijk worden gesproken. Dan heb ik nog wel wat verhalen voor je!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:16

Liljebo, jij komt bij mij als alleswetende over... Ik zeg alleen dat het in dit topic overkomt, alsof jij nu alles ineens weet en dan lees ik zoiets als bij je hoefbevangen pony...Joh, je mag tuurlijk hier wat neerzetten.. verschillende meningen zij alleen maar goed,... Heb je nog iets om over te discussiëren. Maar heb de zin niet bij zulke lappen tekst..die voor mijn gevoel zo verkeerd voelen... dan wil ik niet eens op reageren en krijg je dus dit, wat er nu is gebeurt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:22

Tja zammie, ik begrijp dus echt niet waarom ik als alleswetend overkom, als ik duidelijk aangeef nog heel erg lerend te zijn. Blijkbaar heb ik dan een zeer verkeerde manier van uitdrukken. Ik schrijf wel dat ik met singasong meega in deze, omdat ik soortgelijke ervaringen heb zoals zij omschrijft. Helaas. En ja, de hielen van mijn pony zijn omlaag gezet (nee, niet in een keer), door een kundig bekapster met gedegen opleiding, die mij precies kon uitleggen wat ze deed en waarom. (en niets zonder overleg doet). Blijkbaar schiet dat in je verkeerde keelgat. Het waarom daarvan ontgaat mij.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:23

Singasong trekkracht diepe buiger is constant en erg hoog. Dus dan ga je niet de hielen verlagen. Heb jij info wat echt onderzocht is, dus niet van de rijtje goeroes wat zich bekapper mag noemen?
van je pony waar de hielen van verhoogt zijn en daardoor bevangen? Heb nog nooit zo raar verhaal gehoord. En van je andere pony... ja sorry, maar als het verschil nog niet weet qua landen hoef en waar dan wat aan de hand is, daar zijn röntgenfoto's voor ontdekt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:23

Tess, ga vanavond even goed naar jouw nieuwe foto's kijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:24

Ik denk dat het een grote verbetering zou zijn als er eens wat meer smeden (of ze nou traditioneel of natuurlijk doen) verder kijken dan de hoeven van het paard.

Ik heb inmiddels een nieuw paard gekocht na het overlijden van mijn haflinger (met die enorm slechte voet stond hier wel in het topic)

En aangezien ik met mijn haflinger naar de smid op kliniek ging ( uur rijden) zocht ik voor mijn nieuwe paard wat anders.

En wat een verademing in vergelijking met smeden die ik eerder gehad heb! (Op de smid uit de kliniek na die was ook top maar voor een paard met gezonde voeten ga ik niet steeds een uur enkele reis rijden)

Paard heeft enorm sterke voeten maar had achter een hele lichte scheefstand. Ipv alleen de voet aan te pakken keek hij naar het hele paard en vroeg hoe hij met rijden was of hij moeilijker was op rechts. Ja klopt daar oefenen we hard op en hij wordt ook zo nu en dan behandeld door osteopaat. Zijn visie was namelijk dat niet de hoef het probleem is maar het feit dat het paard zelf wat scheef is (jong dier), hij heeft het paard zo bekapt dat het makkelijker wordt om zijn binnenachterbeen rechts er beter onder te zetten. Maar het andere deel is toch een stukje training/osteopaat.

Evenals met pony van vriendin die staat wat toontredend en raadde hij aan om ook eens een osteopaat erbij te halen om te kijken of het paard in de schouders etc wel recht is. En daar het bekappen ook op aan te passen.

Ik was er in elk geval erg blij mee! Heb mijn haflinger altijd op ijzers gehad ivm slechte voet. Dit paard heeft enorm sterke voeten en ondanks dat ik overal hoor zet hem op ijzers voor concoursen straks begin ik er absoluut niet aan. Smid ziet er de noodzaak niet van in. En ik start net zo lief op zand en als zn balans beter is kan ik eens gras proberen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:29

Wat fijn yvank dat je een nieuw paard hebt..ik ga helemaal met je mee qua commentaar. Je legt het goed uit.
Ik heb ze ook het liefst blootvoets lopen, maar heb in de tijd dat ik wedstrijden reed wel altijd de paarden vierkant op ijzers gehad en nooit geen problemen daarmee ondervonden. Ook niet als ze er weer onder weg gingen.