[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:45

fancylover: het vastzittende bekken is gekraakt, voor een klein deel zal dat niet meer goedkomen, maar ze heeft in ieder geval een stuk minder last ervan nu, en in principe zou het zo goed moeten zijn... :)

isapaardje, wat ontzettend fijn dat het weer beter gaat!

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:17

Hallo, Ik heb even jullie hulp nodig :)
Mijn verzorgpony gedraagt zich al enkele dagen niet zoals gewoonlijk…
Dinsdag hebben we les genomen bij mijn lesgeefster thuis en de dag erna stond hij vol met bultjes aan zijn linkerzijde, tot ongeveer in het midden van zijn buik. We hebben hem met de les ingespoten tegen vliegen & dazen dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij zoveel gestoken is, tenzij het om een allergische reactie gaat? Nu de dag erna waren deze bultjes volledig verdwenen, dus lieten we het maar zo. Maar gisteren toen ik ging rijden zag ik dat er iets mis was, hij was erg sloom en wou het liefste blijven stilstaan. Normaal gezien is hij erg vooruit, zeker wanneer hij 2 dagen niet gereden heeft. Dus ik heb dan maar niet gereden, enkel veel gestapt. Nu vandaag belde de eigenaar dat het er niet goed mee was, het is waarschijnlijk slechter geworden. Hij stapt moeilijk en draaien gaat ook niet goed. Zijn hoeven waren ook wat warm.
(en dat lees ik hier als een symptoom?) Kan dit hoefbevangenheid zijn of is hij gewoon wat stijf?
En in hoeverre hebben die vreemde bultjes er iets mee te maken?

We hebben toen wel met die bultjes direct rond gebeld en mijn lesgeefster dacht misschien dat het kwam door het hooi, eigenaar had net ander hooi gaan halen (dat zou dus te vers kunnen zijn geweest, ook al beweert de leverancier van niet). Daardoor zouden er teveel eiwitten inzitten en dat zou dus die bultjes geven. Dit is natuurlijk maar een mogelijkheid, want verdwijnen die bultjes dan wel zo snel? De dierenarts is gewaarschuwd en komt kort na de middag, de eigenaar blijft ook nu de hele tijd bij m’n verzorgpony.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou al even weten wat jullie mening hierover is!
Groetjes

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:35

Moeilijk geval Elynia.... die bultjes zouden inderdaad heel goed kunnen wijzen op een allergische reactie: men noemt dat wel eens 'eiwit-bultjes' omdat het vaak geassocieerd wordt met het eten van eiwitrijk gras/klaver. Of dit altijd terecht is, is maar de vraag maar de actie is dan meestal toch om anti-histamines te geven ( zoals Prednison) en ja.... dat is nou net helemaal niet goed als er sprake is van hoefbevangenheid! Ik zou je aanraden om dat punt zeker goed met de veearts te bespreken: als het paard mogelijk bevangen is geraakt ( door welke oorzaak dan ook want een reactie op véél steekvliegen is ook mogelijk) dan zal een DA dat moeten weten- beide verschijnselen vragen om een verschillende medicinale aanpak! - en afwegen of de HB óf de bultjes voorrang hebben in de behandeling. Mijn mening zou zijn: de Hb behandelen, de bultjes trekken vanzelf wel weer weg als de oorzaak van de reactie gevonden kan worden.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:16

@Isapaardje: Wat fijn om te horen dat er vooruitgang in zit zeg!

@ MyrtheJ: Oke op die manier! Als ze er nu al veel minder last heeft is natuurlijk heel mooi!

@ Elynia: wat een raar/moeilijk geval! ben benieuwd wat de DA erover te zeggen heeft! Hoop in elk geval dat het meevalt! Laat je het even weten hoe het verder gaat?

Marco staat sinds woensdag weer op nieuwe ijzers en heb het idee dat hij er toch een beetje moeite mee heeft. Hij liep donderdag eerst niet helemaal lekker over de weg, later in de berm gereden toen liep hij goed, over de weg toen ook.
Gister wedstrijd gereden, hij moest toen poepen en plassen (dat kan meneertje niet zo goed onder het zadel) Maar gelukkig net voor de eerste proef gepoept en heb hem goed voorwaarts gehouden alleen met het aanspringen in galop stond hij stil (2x). Ik had het idee dat het wel kwam doordat hij moest plassen maar ook dat hij een beetje bang was voor de galop.
Met inrijden in de bak was er niets aan de hand maar op het gras wou hij gewoon niet, in de proef wel gegalloppeerd en hij liep overigens niet onregelmatig ofzo, ook niet in draf of stap. Staat alleen bij het halsstrekken dat hij niet helemaal regelmatig loopt, verder geen commentaar op gehad.

Ondanks deze 2 vreselijke proeven (stilstaan bij aanspringen in galop, contra gesteld, tegen de hand) toch 2x 188 gereden!! en een tweede prijs. Vraag me nog steeds af hoe we dat hebben gedaan maargoed.
Heb vanmiddag springles en dan heeft hij een paar daagjes rust. Ik hoop dat hij er dan weer helemaal klaar voor is!

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:37

Bedankt al voor jullie reacties! Ik laat zeker weten hoe het verder gaat, ik wacht nu nog op een telefoontje van de eigenaar
wanneer de DA komt en dan ga ik er ook naartoe. :)

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:29

DA is net geweest, hij is inderdaad hoefbevangen.
Hij heeft een spuit gekregen en hij krijgt ook nog medicijnen. We moeten hem nu 10 dagen op de paddock en een kaal stuk wei houden
en hij moet dus ook vermageren. Het is waarschijnlijk een combinatie geweest tussen dat te vers hooi en zijn overgewicht.
Maar het valt gelukkig nog mee, we waren er snel bij dus hopelijk komt alles goed! :)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:41

Als er iemand is die zijn paard magnisium heeft gegeven, kan hij/zij mij dan vertellen hoe je dat hebt binnen gekregen? Mijn tinker rook eraan en neemt het dus mooi niet in |( (ze is nogal kritisch :D ). Ik had het vermeng met water en op een boterham gedaan.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:55

Ik meng het met een paar theelepels appelmoes, en dan in een spuit.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:34

hoii,

gelukkig veel goede berichten :)

helaas ook een boel slechtere.. ik zal zo even goed doorlezen

Met Pepper gaat het tot op heden goed. Ze loopt weer netjes op de stenen en ik in ieder geval flink afgevallen. Ze krijgt nog wel steeds om de 3 dagen Ex Laminitis door haar voer.. Hier stop ik ook maar niet mee het gaat nu al een tijdje zo goed, Ze staat nu ook nog steeds maar 2 uurtjes per dag in het land en verder op een schraal weitje + hooi. Gaat gelukkig goed.

Heb nog wel even een vraagje over magnesium. Pepper's hoefbevangen vriendinnetje (ja hoe noem je zoiets :D ) heeft nog steeds af en toe slechte momenten. Je kunt haar ribben tellen, maar heeft wel een erg vette nek, en bulten naast de staartwortel. Wat ik uit andere berichten begrijp is dat magnesium hier ook tegen kan helpen? Wat doet het precies?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:20

ik heb marco magnesium gegeven door het te mengen met flink wat appelmoes en dan zo in zijn mond te spuiten. Dit was de enige oplossing omdat marco zeer kieskeurig is en weinig dingen zijn die hij echt lekker vind en die hij ook mag hebben. En op deze manier weet ik zeker dat hij het binnen krijgt!

Wat de verdere werking van magnesium is met een vette nek en bulten weet ik niet. Marco is zo dun dat je zn ribben kunt tellen, maar het lukt me niet om hem wat aan te laten komen helaas. Het ziet er wel erg uit maar hij doet het heel erg goed de laatste tijd dus ik heb nu ook geen behoefte om er iets aan te doen, ben veel te bang dat het hierdoor juist weer slechter gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:13

Magnesium voeren? Geen probleem bij ons: gewoon door een handje muesli of een handje lucerne in de voerbak.
Omdat de paarden op dieet waren ( = geen krachtvoer) vonden ze het handje voer zo verleidelijk dat het echt niks uitmaakte of daar het benodigde schepje magnesium doorheen zat!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:22

ik voerde het ook met appelmoes. :j met alleen marstall vito at ze wel wat, maar erg weinig.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:37

Ik mengde ook 2 eetlepels appelmoes met 5 schepjes magnesium chelaat(paardnatuurlijk) en met een grote spuit, gekocht bij de DA, gaf ik het haar als een wormenkuur.
Eerst gaf ik het in 1portie nu verdeel ik het over 2x, en nog maar 1 lepel, magnesium.
En ik doe het gewoon over haar voer "Flexibel move" van hipro en verdeel het over 2keer. Ik heb het idee dat ze er ook wat aan wende op den duur, al word het nooit lekker.
Mijn ervaring is heel goed met deze magnesium, de vetbulten zijn weg en de manenkam is zacht. Ik bestel het gelijk weer als ik merk dat de manenkam hard word, want de emmer is nu bijna leeg.

Ook mijn paard is trouwens niet dik en toont ribben, maar het gaat nu beter dan toen ze zwaarder was. Wel ben ik dit voer "flexibel move" van hipro aan het uitproberen, daar zit best veel vet in maar er zitten weinig suikers en zetmeel in. En tot zover gaat het prima, ze staat zelfs alweer 5 uurtjes op de wei. Gelukkig gaat het goed met dit gras.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:35

Bedankt!, ik zat al aan een spuit te denken en appelmoes heb ik nog wel in de kelder staan :D Ik ga het meteen proberen.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:59

Mijn paardje is een tijd geleden door het oogje van de naald gekropen.
Ik zal mijn ervaringen met jullie delen en hoop hiermee misschien andere wat steun/ hoop te kunnen geven.

Janneke mijn haf heeft een erg moeilijke start gehad in haar leven doordat zij als verwaardeloosd paard bij mij is gekomen. Ze had bijna elke week koliek en was een graatmager zielig ding. Met veel liefde en zorg is zij daardoorheen gekomen en is uitgegroeid tot een stevige gezonde kanjer van een merrie die ondanks de slechte start erg gelukkig is.
Helaas is zij elk jaar begin van de zomer hoefbevangen geraakt en zelf met strikte begeleiding van de veearts hebben we haar niet geheel hoefbevangenvrij kunnen houden. (ter duidelijkheid: zij stond toen niet op het gras en met voeding hebben we rekening gehouden) Ook voor de veeartsen was dit een raadsel en zij konden niet verklaren waarom zij toch ondanks de voorzorgsmaatregelen bevangen raakte.
Ook dit jaar was het weer mis...tijdens het rijden was zij af en toe onregelmatig maar wilde graag lopen en had er duidelijk plezier in. Dierenarts laten komen maar die kon niets vinden. Ook geen typische verschijnselen van hoefbevangenheid.
Enkele weken in overleg met de hoefsmid geweest en het ging na ander beslag nog niet beter.
Toch maar weer de dierenarts laten komen en ondertussen ging het megasnel bergafwaarts met Jan. Ze kon niet meer lopen en verplicht lopen voor dierenartsonderzoek was een regelrechte ramp en ik heb een potje staan huilen om haar zo te zien lijden.
Ze stond hele dagen stil en met een afwezige doffe blik in haar ogen te staan.
*alsof ze de hoop had opgegeven*
Toch bleef de dierenarts aangeven dat dit geen specifiek bevangenheidsgeval was, omdat zij niet zo oogde.
Ook ik moet eerlijk toegeven dat Janneke zich anders gedroeg als de voorgaande jaren dat zij bevangen was.
De ene dag kon ze heerlijk over het asfalt draven en de volgende dag kon ze nog geen stap uit de stal zetten.

Jan is naar de kliniek gebracht en daar is zij onderzocht, en zijn er foto's gemaakt.
Daar moest ik op gesprek komen want de dierenarts wilde me graag persoonlijk spreken.

Wat ik te horen kreeg:
Janneke heeft vreselijke hoeven en haar hoefbeen is een flink eind gekanteld, ze heeft aan actieve ontsteking rechtsvoor en deze pony zal nooit meer opknappen.
Ze mag nooit meer op de wei, er mag niet meer mee gereden worden en zij zal niet meer mogen rijden of draven de rest van haar leven.
De week erna is ze thuis in de bak gezet en deze periode heb ik nagedacht en besloten haar in te laten slapen omdat ze diep en diep ongelukkig in de bak stond weg te kwijnen (en met het vooruitzicht wat ze haar gaven zagen ik en de veearts/ hoefsmid geen andere uitweg)

Ik had mij voorgenomen haar toch ondanks alle tegenadviezen een dag lekker te laten genieten op het gras tussen haar vriendjes en de dag erna haar te laten gaan.
Ik wilde persé dat ze nog een dag kon genieten van hetgeen wat ze zo graag deed: Gras eten en haar maatjes opjagen.

Toch bleef me iets dringen en heb ik haar uiteindelijk in de bak laten staan en heb een fotoreader in de arm geslagen. Ik was vrij nuchter, maar had voor mezelf het idee dat ik alles eraan wilde doen om haar toch nog te redden.
Afspraak gemaakt bij deze mevrouw en wat vragen op papier gezet.
(al waren het meer vragen die te maken hadden met haar naderende dood)

Nou ze ging ermee aan de slag en wilde de uitkomst graag bij haar thuis bespreken.
Thuis gekomen bij deze vrouw een heel verhaal te horen gekregen.
De hoefbevangenheid zou vanuit de rug komen en het was zeker niet nodig om Janneke te laten inslapen!!

Toch had ik in mijn achterhoofd zoiets van "ja maar hoefbeenkanteling staat zwart wit op de rontgenfoto en zal nooit meer goedkomen"
Dus afijn, een fysio laten komen en haar niets gezegd van Janneke haar rug...alleen gemaild met de vraag of ze wilde komen kijken.

Nou de fysio heeft haar onderzocht en toen brak mijn klomp! Janneke had een hele blokkade in haar rug zitten die zorgde voor jawel slechte doorbloeding naar haar benen!
Ik heb van haar oefeningen gekregen en tot nu toe gaat het echt zooooo verschrikkelijk goed!
Janneke staat op de wei met een speciaal muilkorfje waardoor ze geen grote hoeveelheden gras meer binnen krijgt maar toch bij haar maatjes kan genieten in de wei. Ze krijgt speciale voedingssupplementen en mag aangepast mee wandelen.
Ze denderd door de wei als een jong veulen, genietend van de zon en al wat het leven haar nog kan bieden!
Ze is van de 1 op de andere dag omgeslagen en ik ben enorm blij dat ik niet zomaar mijn besluit heb doorgezet.

Ik weet dat ze nooit meer zal kunnen rijden en geen arbeid meer mag verzetten, maar Jan mag lekker genieten zolang zij dit aankan en zolang ze geen pijn heeft. Ik heb haar ooit gekocht om samen te kunnen genieten, en ja ik mis onze ritjes samen maar wandelen is ook heerlijk! :D

Daarom...ik zou willen adviseren aan mensen die een bevangen paard hebben...kijk niet alleen naar de hoefjes.
Wij hebben ons heel erg toegespitst op de hoeven en het probleem daarin alleen hebben we daarbij de oorzaak (dus haar rug) over het hoofd gezien.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:16

@gekkeellen
Mooi dat het goed gaat met jouw haf.

Image heeft ook een gekanteld hoefbeen en het hoefbeen is ontstoken geweest en daardoor is Image hoefbevangen geraakt. Image heeft maanden op 3 benen gelopen in een poging haar rechtervoorbeen te ontzien.
Na de operatie aan het hoefbeen en de revalidatie heb ik haar ook een aantal keer laten behandelen door een osteopaat en een fysiotherapeut. Zij had door het ontlasten ook diverse blokkades opgelopen in haar rug en lendenen. Niet zo vreemd natuurlijk, als je een tijd 1 been ontlast.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:16

Wat is een fotoreader :o
Ze heeft nu sinds 2 dagen de magnesium binnen en morgen worden de ijzers er af gehaald. Haar hoefbeen is in beide hoeven gekanteld.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:41

@gekkeellen: wat een vreselijk verhaal zeg!! het is voor de DA soms ook een raadsel wat zn dier heeft, vooral bij deze ziekte. Maar aan het einde geef je aan dat ze niet meer mag rijden enz maar ze rent wel door de wei? in mijn ogen geeft dat aan dat ze pijnvrij kan lopen en dus best langzaam aan weer kan gaan rijden.

Marco was ook zo ziek geweest en had zelf ook een beetje de hoop op gegeven. Ik heb nooit foto's laten maken maar het is wel duidelijk dat zeker de hoefbenen van de voor voeten zijn gekanteld en er is een grote kans dat dat ook met de achtervoeten zo is. Toch rij ik gewoon weer winstpunten!! ik ben heel rustig begonnen met lopen aan de hand, vooral in de berm ging dat goed. Langzaam aen er weer op en vooral veel stappen en kleine stukjes draven (in de berm uiteraard) met behulp van mijn hoefsmid die elke 6 weken speciaal beslag komt leggen zijn we er weer een heel stuk bovenop gekomen. We zijn er nog niet want zn hoeven zien er nog niet zo uit als het moet maar stukje bij beetje gaat het beter. Ik merk dat marco nu veel beweging krijgt (5x per week) dat het steeds en steeds beter gaat.
De doorbloeding wordt beter en hij leert weer gewoon lopen, dit kon hij eerst niet omdat hij alles met de pijn in verband bracht.
Wel heb ik er enkele keren een osteopaat bij gehaald. De eerste keer zat hij wel hier en daar vast maar zeker niet ernstig en die keren erna was er niets aan de hand. Maar dit was voor mij een manier om erachter te komen of het echt wel alleen zn voeten waren.

Maargoed het ene dier is het andere niet, en de ziekte is in elk geval weer anders dus wat voor marco werkt, werkt misschien niet voor die van jou!
Ben iig blij voor je dat het weer zo goed met haar gaat!

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:59

fancylover schreef:
@gekkeellen: wat een vreselijk verhaal zeg!! het is voor de DA soms ook een raadsel wat zn dier heeft, vooral bij deze ziekte. Maar aan het einde geef je aan dat ze niet meer mag rijden enz maar ze rent wel door de wei? in mijn ogen geeft dat aan dat ze pijnvrij kan lopen en dus best langzaam aan weer kan gaan rijden.

Marco was ook zo ziek geweest en had zelf ook een beetje de hoop op gegeven. Ik heb nooit foto's laten maken maar het is wel duidelijk dat zeker de hoefbenen van de voor voeten zijn gekanteld en er is een grote kans dat dat ook met de achtervoeten zo is. Toch rij ik gewoon weer winstpunten!! ik ben heel rustig begonnen met lopen aan de hand, vooral in de berm ging dat goed. Langzaam aen er weer op en vooral veel stappen en kleine stukjes draven (in de berm uiteraard) met behulp van mijn hoefsmid die elke 6 weken speciaal beslag komt leggen zijn we er weer een heel stuk bovenop gekomen. We zijn er nog niet want zn hoeven zien er nog niet zo uit als het moet maar stukje bij beetje gaat het beter. Ik merk dat marco nu veel beweging krijgt (5x per week) dat het steeds en steeds beter gaat.
De doorbloeding wordt beter en hij leert weer gewoon lopen, dit kon hij eerst niet omdat hij alles met de pijn in verband bracht.
Wel heb ik er enkele keren een osteopaat bij gehaald. De eerste keer zat hij wel hier en daar vast maar zeker niet ernstig en die keren erna was er niets aan de hand. Maar dit was voor mij een manier om erachter te komen of het echt wel alleen zn voeten waren.

Maargoed het ene dier is het andere niet, en de ziekte is in elk geval weer anders dus wat voor marco werkt, werkt misschien niet voor die van jou!
Ben iig blij voor je dat het weer zo goed met haar gaat!

Echt? Wat goed!
Ik zou erg graag inderdaad wel weer eens een rustig buitenritje willen gaan maken en als ik haar zie rennen dan denk ik inderdaad wel dat ze dit zou kunnen.
Alleen hoe weet je nou wanneer ze er precies aan toe is?
Het is allemaal nog best kort geleden (ze loopt nu ongeveer 1,5/ 2 maandjes weer helemaal goed in de wei)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:14

je kan haar gerust nog wel even een maandje rust geven hoor daar niet van. Maar elke dag een rondje lopen kan echt geen kwaad. Ik denk dat een buitenrit het beste is omdat ze dan geen bochten hoeven te maken zoals in de bak. Ik denk niet dat alleen stappen nu kwaad kan. Draven kan ook als ze het zelf wil. korte stukjes en rustig opbouwen!

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:15

Ze loopt bij mij op 1 ha grond en daar scharrelt ze rond. Gaan jullie lopen terwijl ze nog moeilijk lopen? Mijn hoefsmid vond ook wel dat dat kon, maar ik vind het moeilijk in te schatten. Ben bang dat ze nog meer beschadigd of pijn heeft/krijgt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:39

chb, mijn dierenarts raadde het mij af om te lopen op harde grond terwijl hij nog pijn had. Zachte grond was geen probleem. Mits hij lopen wilt.

Ik heb vandaag mijn pony weer hoefbevangen uit de wei gehaald en ik snap er helemaal niets van.
Hij staat op schrale grond, krijgt hooi. De laatste tijd ging het onwijs goed, hij was weer lekker vrolijk en gek aan het doen.
En vandaag was het weer een dalende lijn... Ik vraag me nu toch af: Kan dit zomaar terugkomen?? :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:41

Nee, als het paard nog pijn heeft zou ik er niet zelf mee gaan lopen. Jij kunt niet beoordelen wat het een paard wel of niet kan 'verdragen' dus laat het dier zélf kiezen of het wil lopen of niet. Aan een halstertouwtje heeft het paard geen keus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:33

Gekkeellen schreef:
Echt? Wat goed!
Ik zou erg graag inderdaad wel weer eens een rustig buitenritje willen gaan maken en als ik haar zie rennen dan denk ik inderdaad wel dat ze dit zou kunnen.
Alleen hoe weet je nou wanneer ze er precies aan toe is?
Het is allemaal nog best kort geleden (ze loopt nu ongeveer 1,5/ 2 maandjes weer helemaal goed in de wei)

Na een zware hoefbevangenheid, met hoefbeenkanteling, moet je rekenen op 1,5 tot 2 JAAR voordat het weer helemaal in balans is in de hoeven.
Al rent je paard weer vrolijk rond, er is veel aan de hand geweest in de hoeven.
En al is de buitenkant na een jaar weer mooi voor het oog, van binnen moet er nog oude rommel worden opgeruimd.

Natuurlijk is het verleidelijk het wel te doen, ik heb die fout zelf ook gemaakt. Zelfs na haar zware bevangenheid in 2007, liep ze 8 maanden later weer super voor de kar te draven; het leek perfect te gaan, tot ineens de grote terugval er was (uit het niets); zo'n 1,5 jaar later. En zo'n terugval komt harder aan dan de eerste bevangenheid ... dus hier geen 'aangespannen' werk meer.
Nooit meer is wel erg lang, maar tot eind 2010 in ieder geval niet :o

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:50

ik denk dat marco er juist baat bij gehad heeft om wel te gaan lopen. Hij knapte ermee op en had er veel plezier in. Dit is natuurlijk voor elk paard anders dus het is uitzoeken wat het beste is voor je paardje.

ik liep weinig met hem toen hij nog echt pijn had.

@marchador: tsja als ze het eenmaal gehad hebben is het weer terug voor je er erg in heb of zonder enkele reden. toch maar weer van het land af doen dus?