[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:44

Helaas ook nu weer ... niet echt 1 lijn op te trekken, sommigen zouden nooit meer of zéér beperkt op het gras kunnen/mogen, anderen kunnen gewoon op het gras.

Voor élk paard kan het van levensbelang zijn om fructaan gehalte in de gaten te houden, de fructaan index http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html maar vooral ook heel handig de fructaan app. kunnen een indicatie geven over hoger/lager risico.
Kan overigens net zo grillig zijn als bv. hoefbevangenheid zelf : ene moment kan het oké zijn om vervolgens opeens weer op te lopen zoals gistermiddag ook het geval was!

Wij waren sowieso al gewend om grasopname op te bouwen en vorzichtig te zijn ivm. koliekgevoelig paard, maar zijn nu dus nóg voorzichtiger ( lees : angstiger :( ) ... maar Noah kan gelukkig, net als de anderen, inmiddels een paar uurtjes het land op .. maar deze ochtend bv. dus zéker niet !

Overigens is niet elk hoefbevangen paard (over)gevoelig voor fructaan, maar áls ze dat dan al zijn dan zou langer/vetter gras ongevaarlijker zijn dan kort/arm gras ... in dat laatste zit meer fructaan dan in de eerste.

Even aan de hand aan wat langer gras ( uiteraard niet té vet en 'opgejaagd' gras)laten knabbelen zou misschien een optie zijn om je dier een plezier te doen en ook om zo wat te wennen aan gras cq. te zien of en hoe lichaam daarop reageert.

Maar opbouwen? Ja, sowieso ..
Hier per kwartier opgebouwd naar nu ( onder gunstige omstandigheden ..) 5-7 uur per dag; soms aan 1 stuk, soms met verplichtte 'paddock pauze' ertussen.
Overigens doen wij aan strook- en (nu) variabele lintbegrazing ..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:14

Ik vind het heel dubbel, aan de ene kant houd ik de index altijd al goed in de gaten maar aan de andere stond Diva vorige week (voor het eerst) bijna bevangen terwijl ze al weken op aan het bouwen was en de index ruim onder de 10 stond.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:31

... verdorie Azmay, dat was schrikken dan !
De index is inderdaad (helaas) niet zekerheid gevend, maar te gebruiken als leidraad.
Dat eigen waarneming/observatie belangrijk is en blijft blijkt wel uit jouw ervaring.
Moet zeggen dat ook ik elke dag weer blij ben als eea. goed verloopt hoor ..
Gisteren had ons 'koliekpaard', ondanks alle voorzichtigheid, ook weer kramp ... gelukkig op tijd erbij met Carbo om erger te voorkomen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:22

ik vindt de index rot want wij zitten onder rotterdam dus wat hou je dan aan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:49

barbaras schreef:
ik vindt de index rot want wij zitten onder rotterdam dus wat hou je dan aan?

Ik zit tussen Luik en Eindhoven maar dan tegen Duitsland, ik gok gewoon een beetje welk weer daarvan het beste overeenkomt met wat het bij ons was en anders neem ik een soort gemiddelde. :o

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:57

Zeker langzaam opbouwen met weidegang!, goed naar je paard kijken en bij twijfel weer stap terug doen!
Hier mogen ze max 6 uur op de wei, maar afgelopen dagen weer stevig teruggedraaid!, het is nu gevaarlijk weer!!
Eventueel graasmasker opdoen! maar de ene van mij wordt daar nogal boos van, dus probeer ik te voorkomen dat ik dat ding toch moet gebruiken, maar werkt wel heel goed, op slecht humeur na dan :+ .
In Rotterdam zou ik kijken naar Eindhoven/Antwerpen voor de index.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:58

dank je wel! hij staat nu even helemaal niet op gras.

Dat is wel een beetje een probleem nu want hij is beste maatjes met mijn oudere Arabier die juist wel zoveel mogelijk op de wei moet ivm artrose en goed kan grazen zodat hij wat ronder blijft. Dus ik ga van het weekend maar een paddockje in de wei maken voor de shet en randjes strookbegrazing doen ofzo. weet niet wat beter is een paar uur per dag gewoon bij mijn Arabier zetten of strookbegrazing in zijn paddockje in die wei?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:15

@assebassie : nuttige opmerking !! Inderdaad, continue op je hoede zijn en aanpassen wanneer nodig .. Gisteren hier ook teruggedraaid naar 2 x 30 minuten grazen.

@barbaras : ook wij hebben (3) paarden met uiteenlopende behoeftes en wij combineren/middelen het eea. Wij hebben én strookbegrazing én paddock 'bescherming', zij kunnen vanaf elke strook in de paddock/bak komen en als het gras onveilig is gaan ze alle drie in paddock, desnoods met draadje(s) ertussen voor rust én het eventueel bijvoeren want ook dáár verschillen de behoeftes in.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:24

ik gebruik de fructaanindex niet meer, het wisselt me teveel naar mijn idee per regio.
Overal kan het anders zijn.
Ik kijk zelf goed de hele weiland periode door naar eventuele vorst/kou, de lengte van het gras, en combinaties daarvan....vooral hoe meneer loopt na een dagje weiland.
Gelukkig bouwen we op stal erg langzaam op met hem en haal ik hem er zelf af elke dag.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 11:52

nee ik heb hem er op staan maar kijk ook nooit meer naar de app omdat ik het niet vertrouw haha.

@wanderers, het is inderdaad niet makkelijk. Hier in totaal 4 paarden en ze staan nu allemaal apart....maar wel gewoon naast elkaar, zou wel anders willen maar qua omstandigheden karakters en geslachten enz is het nu niet anders. Rust en gezondheid gaan voorop.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:12

Mijn pony gaat de laatste tijd tamelijk goed, minder moeite met lopen maar natuurlijk niet helemaal goed. Kwestie van tijd.

Ze is nu helemaal van medicijnen af en leeft op water en hooi maar nu hoorde ik laatst iemand over glucobalance. Dat zou suikers afbreken en daarmee helpen bij de balans. Bij haar werkt het goed(paard kan ipv van uurtje in de wei 4-6 uur lang op het gras) Maar is dit relevant/handig voor mijn 'geval'? Of heeft iemand hier ervaring mee?

En voeren jullie je hb gevoelige/herstellende paard wat bij?
Hiervoor heeft ze op vital complete gestaan en laatste 3/4 jaar op metazoa maar daar is ze nu helemaal vanaf.

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 11:52

Die van mij staat inmiddels weer op Vitalbix. Bevalt heel goed, zolang t gegeten wordt :o

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:45

@Deni : voorzichtig positief nieuws, fijn!

Wat bij het ene dier prima 'werkt' kan bij het andere dier niets doen of zelfs averechts werken ... hangt van zó veel factoren af zoals bv. van de oorzaak van ontstaan HB .
Enige dat we kunnen doen is onze ervaringen delen om überhaupt te laten zien dat niet élk dier afgeschreven hoeft te zijn, of zou moeten worden, bij het stellen van deze verschrikkelijke diagnose.

Kan gerust stellen dat wij veel, zo niet zo'n beetje álles uitgeprobeerd hebben in onze zoektocht naar hulp ... heb daar inmiddels al diverse malen over bericht, denk dat het vervelend gaat worden als ik dat nu wéér ga doen ;)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:14

@deni, glucobalance heb ik geen ervaring mee, ik geef elke dag magnesium en een beetje subli dieet mix, en toevallig deze week kuurtje verm brokjes, doe ik een paar keer per jaar, en ja 't gaat nog steeds goed hier, jij ook succes!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:33

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:18

Meert schreef:
Ik gebruik deze app ipv de fructaanindex van paardnatuurlijk:
http://www.laminitis-risk.com/

Die van PN is gratis, deze is zo te zien 7 euro?
Gezien ik niet weet of hij beter werkt vind ik dat teveel geld voor een gokje.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:51

Ik kan me ook terug melden .. hij heeft het zo lang zo goed gedaan en nu. :(
Morgen komt de smid staat al weken gepland zou het kwaad kunnen of te pijnlijk zijn om wat bij te kappen ? Het is dat het echt nodig is, vooraan ijzers die er dringend af moeten eigenlijk en achteraan echt slechte hoeven weet niet waaraan het ligt heeft hij anders nooit..

Moest je hem zien zou je denken dat ie verwaarloosd wordt.. wat totaal niet zo is uiteraard !!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:53

Idifix schreef:
Ik kan me ook terug melden .. hij heeft het zo lang zo goed gedaan en nu. :(
Morgen komt de smid staat al weken gepland zou het kwaad kunnen of te pijnlijk zijn om wat bij te kappen ? Het is dat het echt nodig is, vooraan ijzers die er dringend af moeten eigenlijk en achteraan echt slechte hoeven weet niet waaraan het ligt heeft hij anders nooit..

Moest je hem zien zou je denken dat ie verwaarloosd wordt.. wat totaal niet zo is uiteraard !!

Stond ie op het gras of niet?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:56

Ja, enkel in de dag maar geen volle weide korte samen met zijn groepje. Nu op schraal postzegelstukje..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:51

Idifix schreef:
Ja, enkel in de dag maar geen volle weide korte samen met zijn groepje. Nu op schraal postzegelstukje..

Poeh, de afgelopen periode maar ook nu knalt het fructaan door het dak.
Op zo'n korte wei heb je de indruk dat ze bijna niks eten, maar het groeit ze de mond in... korte suikerstompjes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:59

Ook op een schraal postzegelstukje kunnen ze echt nog te veel binnen krijgen. Lang gras is veiliger dan dat korte, juist omdat je denk dat ze niets binnen krijgen.
Helemaal op het zand is veel veiliger.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:14

Hier staat alles nog op de paddocks gelukkig, alleen grazen aan de hand op basis van de fructaan index.

@ idefix, mijn paard is goed opgeknapt met Glu Shu's

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:32

ja stalbaas ging zien hem op de paddock te laten. ik weet het wel maar heb niet altijd de keus jammer genoeg. toch heb ik het gevoel daf ik het had kunnen voorkomen er zijn toch precies altijd symptomen vooraf veel schuren enzo

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:34

Heb nu vooral schrik dt de smid hem zal pijn doen.. Maar in te kleine schoenen blijven lopen met al pijnlijke voeten gaat ook niet helpen.
Bedankt voor de tip tiwi en ik weet vele zijn niet voorstander van ijzers maar hier doet hij het hel goed op was destijd ook op aanraden van onze da.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:59

Idifix schreef:
ja stalbaas ging zien hem op de paddock te laten. ik weet het wel maar heb niet altijd de keus jammer genoeg. toch heb ik het gevoel daf ik het had kunnen voorkomen er zijn toch precies altijd symptomen vooraf veel schuren enzo

Het is nu de gevaarlijkste tijd van het jaar...... in deze tijd laten grazen is bij gezonde paarden al spannend, bij HB gevoeligen dus al helemaal...