[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:28

Ja, bute heb ik nog. Advies van de DA was ook slobber voeren, omdat daar veel vocht in zit.
Vitamines krijgen ze al iedere dag.

Tja, het zal wel net weer een ander virusje zijn :) . Het vervelende is dat je er zo weinig aan kan doen en ik die dikke benen zo eng vind met Set ivm de HB.

Dank je Esther, ik ga ook maar duimen vannacht!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:40

Bij ons werden alleen de voorkogels wat voller, de achterbenen daarentegen liepen helemaal op.
Ze bleven ook wel wat eten, maar niet graag, ze aten wel minder ruwvoer en sommige hadden een droge kuch af en toe.

Zet hem anders een paar dagen in de stalbandages, dan kunnen de voorbenen ook niet verder opzwellen.
En wat Set betreft zou ik (als hij koorts krijgt) Bute verkiezen boven metacam eventueel aangevuld met een beetje aspirine voor de doorbloeding.

setteke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:52

Set heeft zondag al koorts gehad, 39,3 en ik heb hem toen gelijk metacam gegeven. Volgende dag was de koorts weg.
De benen bij een aantal zijn inmiddels zo dik, die kan ik niet eens meer inbandageren. Kuchen of gesnotter hebben ze niet.
De anderen maak ik me ook niet zulke zorgen over als om Set, vanwege de HB. Hij eet ook gewoon goed.
Pff, een gevalletje PLOS weer ;(

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:59

Hoe is zijn temperatuur nu dan ?

Het kuchen kwam hier pas na een aantal dagen ... :(:)
Laatst bijgewerkt door lolclub op 11-05-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:01

EstherHegt schreef:
@ Setteke, wat eten deze paarden? Staan ze allemaal op de wei? Wat groeit er in de wei, zou er een allergie kunnen zijn? Het is raar dat alle deze paarden ineens dikke benen krijgen en allemaal koorts? Als EHBO zou ik denk ik kiezen voor benen koelen. Maar ook zeker onderzoeken waarom dit gebeurt en alle paarden tempen.

Edit, is er iets met drinkwater, waar drinken ze? Uit de sloot? Is er in naburig land aan onkruidbestrijding gedaan? Of staan er ook eikenbomen en zijn er processierupsen?

Ik zie nu dat je je bericht wat aangepast hebt.

Benen zijn gekoeld vandaag, ze hebben allemaal lichte beweging gehad. Ze zijn allemaal getemperatuurd en hadden vanmorgen allemaal rond de 37,6, dus geen koorts meer.
Ze drinken gewoon leidingwater.
Er wordt bij ons altijd aan onkruidbestrijding gedaan en ook met andere middelen gespoten, daar wij op een agrarisch bedrijf zitten. Alleen de paddocks zitten er niet heel dicht bij in de buurt.
Wel zijn er eikenbomen, maar heb geen idee of daar rupsen inzitten :o .

Oh jee, Lolclub dus dat kuchen kan nog komen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:43

Hallo allemaal, ik lees de laatste pagina's dat velen weer last van dingetjes hebben, prees mezelf dat Chico zo goed bleef met opbouwen in de wei en rijden....
Gisteren was hij echter linksvoor wat onregelmatig...da's ook het gekantelede pootje, maandag nog gereden en leek hij prima. Nu na een paar uur op de wei was hij niet ok.
Vandaag staan ze weer in de bak, even niet in de wei kijken of het beter gaat.
Hij heeft koude voeten, geen pulsatie en dankzij jullie check ik zijn lijffie nu ook: noppes!!
Hoop dat hij nu weer rad wordt....heb de wei weer kleiner gemaakt.
Ze gaan straks weer op het kale stuk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:04

Het heeft hier vannacht ongenadig hard geregend en gehageld, met een paar rake onweerklappen. Het gemaaide land van de buur, watdoor de droogte al gele plekken begon te vertonen, staat er vanmorgen weer heel wat groener en frisser bij. Dat wordt bak-arrest voor mijn paarden, ik vind het te eng..

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:37

ElCamino schreef:
Hallo allemaal, ik lees de laatste pagina's dat velen weer last van dingetjes hebben, prees mezelf dat Chico zo goed bleef met opbouwen in de wei en rijden....
Gisteren was hij echter linksvoor wat onregelmatig...da's ook het gekantelede pootje, maandag nog gereden en leek hij prima. Nu na een paar uur op de wei was hij niet ok.
Vandaag staan ze weer in de bak, even niet in de wei kijken of het beter gaat.
Hij heeft koude voeten, geen pulsatie en dankzij jullie check ik zijn lijffie nu ook: noppes!!
Hoop dat hij nu weer rad wordt....heb de wei weer kleiner gemaakt.
Ze gaan straks weer op het kale stuk.

En dat ook nog op zijn verjaardag, laat ze maar idd lang in de bak staan beter te lang dan te snel weer op het gras.
PS je hebt uberschatigge koeien gekocht!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:42

Afbeelding

De Lappenmand is vol!
Wij willen geen paardjes meer in de lappenmand zien :')

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:43

Jannepauli schreef:
Het heeft hier vannacht ongenadig hard geregend en gehageld, met een paar rake onweerklappen. Het gemaaide land van de buur, watdoor de droogte al gele plekken begon te vertonen, staat er vanmorgen weer heel wat groener en frisser bij. Dat wordt bak-arrest voor mijn paarden, ik vind het te eng..

Oke iets verderop dus bij ons maar een spatje regen gehad.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:49

Dankjulliewel :) Ben ook helemaal blij met m'n mooie mannetje, helemaal dat het de goede kant opgaat en fijn dat jullie ook zien dat hij dunner is geworden. Hij ziet er inderdaad wat opgeblazen uit bij de foto begin dit jaar, toen stond hij echt nog stil, af en toe een stukje stappen, maar meer niet...Beweging doet hem goed.
En lolclub, als ik het dus goed begrijp gaat het glucosepeil niet zo zeer om de waarde, maar om de stijging? Dus het kan nog steeds 'abnormaal' zijn? Hij heeft inderdaad een flinke kanteling aan zijn voorbenen, achter gelukkig niet, daar zagen we ook pas later dat hij daar ook bevangen aan was (iets verbrede witte lijn en de uitgroei). De nieuwe hoef groeit mooi toch?

@ Setteke Wat ontzettend vervelend zeg! Hopelijk gaat het snel beter en triggert het geen HB.

@ Dynamiek Helemaal mee eens, positieve verhalen willen we horen :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:52

Hier ook giga-regen vannacht....mijn paardjes blijven ook op het zand even !!!! En mocht Tjioeks meteen opknappen dan heeft hij "klein weitje"-arrest voor het hele jaar !!!

Dyna: JA!!! alleen positief nog

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:23

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 14:44

Ik heb je topic doorgelezen.. dat is niet niks zeg..
Ik zie niet zo 1-2-3 een relatie met hoefbevangenheid, denk zelf ook eerder aan een infarct. Toch, zou je je DA nog eens willen vragen met welke middelen ( merknamen) je paard is ingespoten? Dan kunnen we wat nader brainstormen. Ik zou ook wel willen weten wáár het paard ingespoten is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:52

@laurae
Ik heb ook je topic gelezen. Heftig :(:) . Veel beterschap voor je paard toegewenst.

Het enige wat ik je wil zeggen is dat meer paarden hoefbevangen kunnen raken zonder dat ze dik zijn. Er zijn zoveel meer redenen. Nu is de meest waarschijnlijke reden het extreem hoge fructaan gehalte van het gras na de lange droogte en nu regen.
maar daar heb je met de ataxie problemen niets aan.

Ontlast je paard zijn voorhoeven erg? Kan hij misschien daarbij zijn achterhand overbelast hebben?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:23

@laurae: tjonge, wat een verhaal zeg! Het lijkt mij toch waarschijnlijk dat zijn situatie nu te maken heeft met 1 van de gegeven/gespoten middelen. Inderdaad: welke middelen zijn gegeven? Waarschijnlijk een pijnstiller/ontstekingremmer, een bloedvat verwijderend middel en een bloedverdunnend middel.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:38

Ik heb net weer gesproken met de DA. Ook het glucose niveau van het bloed was normaal, dus de kans dat het cushing is is erg klein. Ze heeft ondertussen ook even zitten brainstormen met Utrecht, en die kwamen er ook niet uit. Het meest waarschijnlijke lijkt toch dat hij een hersenbloeding/infarct heeft gehad, maar het blijft vreemd dat dat zo acuut is op komen zetten na die medicatie.

De mediactie waar hij zo op reageerde was overigens assepromazine (als ik het zo goed schrijf). Hij is ingespoten in de hals. Daarnaast inderdaad pijnstiller en bloedvatverwijdend middel.

Omdat het herstel wat door lijkt te zetten wil ik toch gaan proberen om hem naar huis te vervoeren. Nog even goed gaan bedenken hoe ik dat moet gaan doen. Daar kijken we of het herstel zich doorzet. Als blijkt dat dat niet het geval is en het is gevaarlijk/onprettig voor hem om zo door te leven zullen we hem als nog in moeten laten slapen.

@janouk: Hij ontlaste zijn voorhoeven behoorlijk, maar kon nog wel lopen. Dat is nu overigens al weer zo goed als over. Atactische problemen had hij voor die tijd duidelijk niet, die zijn echt uit het niets ontstaan na het inspuiten met die medicatie.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:51

inesje15 schreef:
Acepromazine dus ;-)
Dit is wat ik vond op internet:
Precautions when using in horses
Acepromazine is a prohibited class A drug under FEI rules, and its use is prohibited or restricted by many other equestrian organizations. It can be detected in the blood for 72–120 hours, although repeated doses may make it remain present for several months.

Side effects are not common, but the use of acepromazine in stallions is usually considered contraindicated due to the risk of paraphimosis and priapism.

Acepromazine should not be used in horses dewormed with piperazine. It lowers blood pressure, and should therefore be used with caution in horses that are experiencing anemia, dehydration, shock, or colic.
Het is een kalmeermiddel met als bijwerking Vasodilatatie( waarvoor het dus ook gebruikt wordt tegen hoefbevangenheid)

Ik brainstorm nu eventjes maar mee, maar kan het omvallen een soort shockreactie geweest zijn door het sterke vasodilateren... Daardoor gevallen en misschien daarmee een kwetsuur thv de halswervels waardoor ataxie ontstaat? Net zoals vele gevallen van Wobbler komt da ataxie voor als je de nek van je paard buigt, dus staat hij relatief stabiel als je ertegen leunt en kan hij rennen wat hij wil, zolang hij zn hoofd niet teveel buigt naar links of rechts.
Misschien eens foto's laten nemen van de nek?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:44

@Laurae: Je hebt er waarschijnlijk niet veel aan maar ik wil toch even mijn ervaring met je delen.
Toen Lucy vorig jaar bevangen raakte en op stal stond is ze twee keer achterover gevallen, vlak na elkaar.
Beide keren was ik niet aanwezig op stal. De tweede keer was de dierenarts erbij.
Wat Luus er aan overgehouden had is een heel opgezet hoofd.Dit kwam door de val.Ze stond in een stal met een verhoging achterin en daar was ze met haar hoofd op gevallen.
Luus was, toen het gebeurde, heel erg pijnlijk. Lag alleen maar in het land en kon nauwlijks lopen.
Luus had op het moment van vallen geen medicatie ingespoten gekregen maar stond toen wel al op bute.
Het is niet zo dat Luus op stal onrustig was, daar was ze veel te ziek voor.
Ik heb nooit een verklaring gevonden/gekregen waarom dit gebeurde, (heb er hier wel in dit topic een vraag over gesteld,maar ik kan het niet meer terug vinden)ook de dierenarts van de kliniek die later op stal was kon het niet verklaren...

Heel veel sterkte met je paard, ik hoop dat het herstel zich voortzet...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:58

Nado: Succes vandaag !!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:17

Idd succes, mijn duimen zijn al druk bezig dat het allemaal meevalt!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:38

Spannend, ga duimen voor je!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:52

Ik had een vraagje, kan iemand mij vertellen hoe lang but aan aantal uren werkt, dynamiek krijgt s'avonds 1,5 zakje en sochtends een halve? Is dit een zware verdoving? Want vannochtendvroeg 12 uur na haar laatste bute liep dynamiek in haar paddockje eigenlijk best wel goed en vroeg me af of dat nu door de pijnstilling komt of is ze gewoon aan het verbeteren is? Ps ze mag er maar 5 a 10 minutjes van mij uit hoor dat we het niet overbelasten.
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 12-05-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:58

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:02

@Nado: Ik duim voor je!
@Setteke: Gaat het al beter met je paarden?