Vitamines krijgen ze al iedere dag.
Tja, het zal wel net weer een ander virusje zijn

Dank je Esther, ik ga ook maar duimen vannacht!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
EstherHegt schreef:@ Setteke, wat eten deze paarden? Staan ze allemaal op de wei? Wat groeit er in de wei, zou er een allergie kunnen zijn? Het is raar dat alle deze paarden ineens dikke benen krijgen en allemaal koorts? Als EHBO zou ik denk ik kiezen voor benen koelen. Maar ook zeker onderzoeken waarom dit gebeurt en alle paarden tempen.
Edit, is er iets met drinkwater, waar drinken ze? Uit de sloot? Is er in naburig land aan onkruidbestrijding gedaan? Of staan er ook eikenbomen en zijn er processierupsen?
ElCamino schreef:Hallo allemaal, ik lees de laatste pagina's dat velen weer last van dingetjes hebben, prees mezelf dat Chico zo goed bleef met opbouwen in de wei en rijden....
Gisteren was hij echter linksvoor wat onregelmatig...da's ook het gekantelede pootje, maandag nog gereden en leek hij prima. Nu na een paar uur op de wei was hij niet ok.
Vandaag staan ze weer in de bak, even niet in de wei kijken of het beter gaat.
Hij heeft koude voeten, geen pulsatie en dankzij jullie check ik zijn lijffie nu ook: noppes!!
Hoop dat hij nu weer rad wordt....heb de wei weer kleiner gemaakt.
Ze gaan straks weer op het kale stuk.
Jannepauli schreef:Het heeft hier vannacht ongenadig hard geregend en gehageld, met een paar rake onweerklappen. Het gemaaide land van de buur, watdoor de droogte al gele plekken begon te vertonen, staat er vanmorgen weer heel wat groener en frisser bij. Dat wordt bak-arrest voor mijn paarden, ik vind het te eng..
inesje15 schreef:Acepromazine dus
Dit is wat ik vond op internet:
Precautions when using in horses
Acepromazine is a prohibited class A drug under FEI rules, and its use is prohibited or restricted by many other equestrian organizations. It can be detected in the blood for 72–120 hours, although repeated doses may make it remain present for several months.
Side effects are not common, but the use of acepromazine in stallions is usually considered contraindicated due to the risk of paraphimosis and priapism.
Acepromazine should not be used in horses dewormed with piperazine. It lowers blood pressure, and should therefore be used with caution in horses that are experiencing anemia, dehydration, shock, or colic.
Het is een kalmeermiddel met als bijwerking Vasodilatatie( waarvoor het dus ook gebruikt wordt tegen hoefbevangenheid)
Ik brainstorm nu eventjes maar mee, maar kan het omvallen een soort shockreactie geweest zijn door het sterke vasodilateren... Daardoor gevallen en misschien daarmee een kwetsuur thv de halswervels waardoor ataxie ontstaat? Net zoals vele gevallen van Wobbler komt da ataxie voor als je de nek van je paard buigt, dus staat hij relatief stabiel als je ertegen leunt en kan hij rennen wat hij wil, zolang hij zn hoofd niet teveel buigt naar links of rechts.
Misschien eens foto's laten nemen van de nek?