Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:57

Mooie voeten zo op het eerste gezicht

singasong

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:06

Nog iets verbrede witte lijn in de voorvoeten maar voor de rest ben ik heel tevreden! Vergeet niet dat hij 2 gekantelde hoefbeentjes heeft en een sincker in 1 voet.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:28

Wow en hij loopt wel goed nu ?
De voet van Dublin op dit moment... Een langzaam proces helaas.
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:15

Ja, hij loopt goed.

Wat vind je zelf van het resultaat van je paard's voet? Ik heb geen idee of er vooruitgang in zit? Dat zie je zelf het beste.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:18

Ik vind de vooruitgang wel heel langzaam gaan.
Vind het moeilijk te bepalen of ik moet doorgaan of een andere weg moet inslaan. Ik wil het op zich nog wel wat tijd geven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:20

En wat is die andere weg dan?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:22

Hoi ik heb een vraag, mijn paard staat perfect (iniedergeval wat je perfect kan noemen) hij gaat eens in de 9/10 weken naar de smid om bij te vijlen etc (een week van te voren gaat het brokkelen dus veilen en knippen is dan wel nodig)
Nu ga ik dit seizoen spring selecties rijden. De dressuur heb ik uit kunnen zingen blootsvoets maar met springen viny ik dat té eng worden.
Nu mijn vraag;
22 maart gaat win rondom op ijzers maar kan het kwaad om ze rond oktober eraf te halen? Vanwege dan dat de hoeven verkeerd gevormd kunnen zijn?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:19

singasong schreef:

Dat weet ik dus nog niet precies.
Opereren of de Reiniri.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:06

Hoihoi!

Ik lees al een hele tijd stil mee, maar trek nu toch maar de stoute schoenen aan..
Kunnen jullie mij zeggen wat je aan de hand van deze foto ziet ? ( Zonder dat ik er info bij zet.. zal het later wel uitleggen.. )

Het is de linker voorbeen trouwens.

Afbeelding
Afbeelding

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:22

Ik vind het daar links niet helemaal kloppen, lijkt of de straal te diep ligt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:35

bertine37 schreef:
singasong schreef:

Dat weet ik dus nog niet precies.
Opereren of de Reiniri.

Wat is dat laatste? :o?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:37

billy3105 schreef:
Ik vind het daar links niet helemaal kloppen, lijkt of de straal te diep ligt?

Lijkt wel of die linkerzijde hoger is dan de rechterzijde.
Het zou fijn zijn wanneer je ook nog wat andere foto's plaatst. Zo 'plat' vanaf de onderzijde is dit heel moeilijk in te schatten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:41

TeSs2411 ik zie dat hij een toontreder is. Zie ook een kleine glup in de hoefwand, maar kan daar zo verder niets van zeggen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:00

Ik zal morgen nog wat foto's proberen te maken voor jullie. De foto is iets van opzij genomen, denk dat de linkerkant daardoor hoger lijkt.

Hij is 3 weken geleden bekapt geweest, waren wat gaten in de straal die mij zorgen baarde, maar dat bleek niks te zijn.. hoefsmid heeft het gewoon weggesneden. Daarbij heeft paardlief al 2 maanden een scheurtje in zijn hoef zitten. op de foto rechts boven. Hij groeit alleen niet uit en scheurt steeds weer in... Merk dat er wat druk onder de hoefwand begint te ontstaan.. ( hoefsmid komt komende donderdag)

Waar ik mij vooral zorgen om maak momenteel is dat paard erg kort en gevoelig loopt op zijn voorbenen. ( we rijden sinds oktober al niet meer vanwege problemen met de achterbenen die nu volledig opgelost zijn)

Hij zet zijn benen tijdens het lopen plat neer en zie dat aan de onderzijde van de hoef een diepe rand/groef begint te ontstaan langs de hoefwand. Dit begon bij de scheur maar zit nu overal. Hij heeft dit nooit gehad, vandaar dat het mij opviel.. Het gaat ook aardig snel nu ( misschien zit ik fout met mijn denkwijze hoor, maar de paddock begint nu eindelijk mooi op te drogen en dat zou toch juist gaten moeten tegen gaan ? Hij heeft 3 maanden in een grote blubberpaddock gestaan )

Hij heeft inderdaad aanleg om toontredend te staan, doet dit niet altijd.. Laatste keer bekappen bij de smid viel me wel op dat hij de binnenkant van zijn hoef een pak meer belast dan de buitenkant.

Ik mocht deze week eindelijk weer het zadel erbij pakken, maar zolang hij niet goed loopt, stap ik niet op :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:20

Ik zie alleen dat de witte lijn wat weg is. Kan inderdaad van de nattigheid komen. Wordt dan wat weker en kan er dan zo uit zien. Maar je krijgt de hoefsmid al en dan zou je kunnen kijken of er misschien toch wld inzit. Aangezien dat glupje een scheurtje is zou dat inderdaad een beginnende wld kunnen zijn. Kun je heel goed zien als je het stuk bekijkt wat eraf gehaald is. Dan zie je dat de witte lijn kruimelig is.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:29

Dankjewel Zammie voor je snelle reactie. Ik ga de wld in mijn achterhoofd houden voor als de hoefsmid komt. Ik zal morgen ook nog van opzij even foto's maken.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:40

Ik ga ook maar eens foto's plaatsen van mijn paard z'n voeten, want het gaat er niet zo goed mee.
Aangezien mijn eigen smid niet kan komen op korte termijn komt er dinsdag een andere smid, hij zegt dat het door een bacterie komt en dat de boel weggesneden moet worden aan de slechte voeten, voornamelijk linksvoor en linksachter. En dan met hippozin elke dag behandelen, dat was zoals hij het vanaf deze foto's kon zien.
Zijn hoefballen zijn zacht/week en zn straal ziet er linksachter niet uit, het stinkt niet en paard is ook niet kreupel, ik zat zelf een beetje te denken aan straalkanker maar de hoefsmid zegt dat dat het niet is.
Linksvoor heeft hij waarschijnlijk ook op de binnenkant van zijn bal gestaan, uit de paddock bloedde het daar ineens, is daarna niet meer open gegaan.

De foto's zijn genomen vanmiddag na het wandelen, om het een beetje overzichtelijk te houden telkens de rest in linkjes :o

Rechtsvoor

Afbeelding

http://i61.tinypic.com/iqyog4.jpg

Linksvoor

Afbeelding

http://i60.tinypic.com/2ikcr5x.jpg

http://i58.tinypic.com/2i11fb.jpg

Rechtsachter

Afbeelding

Linksachter

Afbeelding

http://i59.tinypic.com/30w6l1e.jpg

http://i58.tinypic.com/orjz38.jpg

Ik vind het er maar vreemd uitzien, ben benieuwd wat de hoefsmid dinsdag zegt :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:02

Ben ook benieuwd want vanaf de foto zie ik niets engs. Behalve dat je paard aan het verstralen is. En de steunsels te lang zijn zo ook de verzenen en de hoefwand..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:18

Lijkt inderdaad op verstralen, maar zou de groeven inderdaad wel gaan behandelen als zijnde rotstraal. Mocht je dat nu onbehandeld laten, dan heb je wel kans dat daar rotstraal komt...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:40

Ik ben nog erg lerende, maar aan de hand van de foto's zou ik ook zeggen te hoge hielen, te hoge hoefwand en te hoge steunsels. Bij de stralen zou ik persoonlijk alleen de losse flapjes weg laten halen en de stralen behandelen met een niet-agressief bacteriedodend/schimmeldodend middel. Ze lijken wel aangedaan, maar kan ook een schimmel zijn ipv bacterie. Mijn paarden hadden alle 4 stralen die er beroerder uitzagen zonder dat ze stonken. Bleken toch aangedaan met als oorzaak verkeerde bekapping. (en daardoor dus slechte circulatie in de voet.)

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:30

Zoals beloofd, hier nog meer foto's van linksvoor :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit keer is de onderkant hoef trouwens wel van bovenaf gemaakt.

Ohja.. dit zag ik trouwens rechtsvoor aan de binnenkant:
Afbeelding

ps: geen idee hoeveel foto's ik mag plaatsen trouwens.. sorry als het er teveel zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:48

Ik ben geen kenner, laat ik dat eerst duidelijk maken... maar wat ik denk te zien is een teen die te lang gelaten wordt, waardoor het paard moeilijk kan afrollen.
Verzenen lijken ook wat ondergeschoven te zijn, wat ook door die te lange teen kan komen.

Het scheurtje zou ik oplossen door aan de onderkant van de scheur de hoefwand een beetje in te korten (minimaal) zodat de druk op de hoefwand daar verminderd wordt. Zo wordt die niet iedere pas uit elkaar geduwd waardoor die verder kan scheuren. Geen idee of het een offcieel scheurtjes voorkomende bewerking is, maar bij mijn paard heeft het geholpen.

De witte lijn zou ik me niet te veel zorgen in maken, als de teen ingekort wordt gaat die er al heel wat netter uitzien. Het vooraanzicht toont ook een iets flarende hoef, wat kan wijzen op te veel druk op de wanden, dat in combinatie met die natte periode de laatste tijd kan er voor zorgen dat de witte lijn wat rommelig is.

Ik ben benieuwd wat de anderen denken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:43

Tess, ik zie vooral bij die laatste foto ongeschoven verzenen. De stand van de voet is niet goed. Je kunt dit zien aan de lengte-richting van de hoornpijpjes dat de voet stijler zou moeten. Daar hoort dan bij dat de teen te lang is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:44

ik zou zeggen, hielen kweken, (tenen eraf) zodat hij wat rechter op zijn voet komt.
De druk op de teen wordt nu te groot en ontstaan er dit soort scheuren.
Ik denk ook dat je paard met zijn voorbenen niet naast elkaar kan staan. (vanwege de stand)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:48

Sam, die straal ziet er inderdaad vreemd uit. Denk ook dat de beste manier is omdat weg te snijden en schoon te houden. Dragen alle stralen wel mee?
Ik zie te lange tenen. Persoonlijk zou ik de teen helemaal afronden tot aan de binnenste hoefwand.
Buitenste hoefwanden zijn mooi dik!