[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:51

@tug
is het geen goed idee als je al jouw posts verzameld op 1 website met informatie over IR en EMS?
Net zoals ISAPAARDJE over hoefbevangenheid alle info verzameld heeft. Dan hoef je bij vragen alleen naar de je website te verwijzen en je volgt toch al het nieuws hierover al.

zomaar een tipje :D (en ik zou het verdomde handig vinden)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:33

Ja, ben d'r ook helemaal voor, Tug's site. Vertaal ik hem meteen ook in het Engels!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:36

goed idee!
ik ga wel eens naar tug's profiel en dan naar 'gebruikers berichten'.....een hele avond interassant leesvoer!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:55

pepermuntje is dus bekapt en loopt slecht. Hij stond schuin op zn voorvoetjes en staat nu iets rechter. Goed lopen doet hij niet en heb niet echt het idee dat pro dynam zn werk nog doet.

Iemand nog ideeen? Ik wil bijna niet meer naar hem kijken omdat ik zie dat hij zoveel pijn heeft :(

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:00

Ik heb een andere smid geprobeerd en daarna liep ze stukken beter.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:49

romeorowan schreef:
fancylover: ziet er goed uit, hij doet alleen wel iets aparts met zijn voorhoeven. Ik dacht eerst dat hij springschoenen om had, maar als hij er geen last van heeft....

Ja hij klapt met zijn voeten (hij loopt als donald duck volgens mijn hoefsmid)
De hoefsmid heeft laatst gekeken bij mijn wedstrijd en hij loopt zuiver maar idd dat klappen hoort niet maar hij heeft er geen last van. het is denk ik zijn manier om de pijn tegen te gaan die hij eerst had, dat is nu niet meer nodig maar hij loopt nog wel zo omdat hij dat gewent is.
De galop was eigenlijk hetzelfde. Hij liep ontzettend groot en raar en nu leer ik hem dat het beter is om normaal te galloperen en nu gaat dat steeds beter. Het is dus een kwestie van onder de knie krijgen denk ik.
Al moet de hoefsmid ons daar natuurlijk bij helpen.

Over de hoefsmid gesproken; die is vandaag geweest. Marco's voeten zien er weer mooi uit, de bulten zijn er weer af en staat weer keurig op zijn ijzers. Hij heeft nu speciale ijzers voor zonder lip, de hoefsmid dacht dat dit beter was. hij was erg positief over hoe de hoeven er nu bij staan!!

@ Pelryo: ik heb marco ook pro-dynam gegeven en ik merkte na enkele dagen toch duidelijk verschil. Hoeveel geef je hem nu? en hoeveel kreeg hij de eerste dagen?
staat hij in de bak of paddock?

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:17

Mijn pony kreeg ook pro-dynam, de tweede dag zag ik gelijk al een groot verschil :j Ze kreeg de eerste dag 2 keer 2 zakjes en andere dagen 2 keer 1 zakje :j een week lang :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:00

ja klopt zoiets kreeg mijn pony ook maar volgens mij geen 4 zakjes op een dag maar 2 en later 1 ofzo. Ik weet het trouwens ook niet helemaal precies meer hoor maar 4 kan ik me niet herinneren.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:37

Kabouterdans schreef:
Afbeelding

Net om 7.00 met hooi voeren kwam mijn pony maar moeilijk van d'r plek.
Ze is duidelijk weer kreupel.
Had haar 13 juli opgehaald bij de kliniek en ze zou dan 3 weken boxrust moeten
en daarna terug voor controle.
Ze mag alleen uit de box om uit te mesten.
Krijgt nu 1x per dag Prodynam.
Ga met spreekuur de kliniek bellen, heb er geen goed gevoel over :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:40

Da's naar Kabouterdans...
Waarom is er boxrust geadviseerd? Naar mijn idee is het beter om een HB-paard in een paddock, of een klein weitje te zetten zodat ze - als ze dat zelf willen - wél wat kunnen bewegen. Beter voor de bloedsomloop en beter afvoer van afvalstoffen in het lichaam. (Misschien heb je in dit topic dit al beschreven, ik heb niet teruggelezen)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:01

Jannepauli schreef:
Da's naar Kabouterdans...
Waarom is er boxrust geadviseerd? Naar mijn idee is het beter om een HB-paard in een paddock, of een klein weitje te zetten zodat ze - als ze dat zelf willen - wél wat kunnen bewegen. Beter voor de bloedsomloop en beter afvoer van afvalstoffen in het lichaam. (Misschien heb je in dit topic dit al beschreven, ik heb niet teruggelezen)

Dat heb ik ook als advies gekregen. Meteen alle ruimte gegeven zodat ze rond kan lopen waar ze wil. Het stimuleert de bloedsomloop.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:18

Ze heeft al een grotere box dan standaard.
Vanmorgen terug geweest naar de kliniek en op de foto's was iets verandering van hoefbeen
te zien.
Ze wilde haar houden om weer medicijnen in de bloedbaan te gaan geven maar financieel gezien
trek ik dat allemaal niet meer.
Andere optie was mee naar huis 2x daags prodynam en bloedverdunners.
Maandag terug voor controle.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:03

....... maar een box is een box... en dan wordt je paard in beweging beperkt en gehinderd. Rechtuitlopen bv kan niet in een box. Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch echt een paddock of landje overwegen.
Natuurlijk is e.e.a. wel afhankelijk van de ernst van de HB: is er een grote afwijking in de stand van het hoefbeen geconstateerd? Is er dan geen speciaal beslag geadviseerd ( niet dat ik daar nou persé vóór ben, maar soms is het nodig)?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:27

@kabouterdans
:(:)
jouw pony lijkt uiterlijk erg op mijn Image. Als ik op de foto zie, dat je jouw paard staat te koelen op de stenen. Kan ze op de stenen lopen?
Image kon maanden niet lopen op de stenen.
Ik had in haar box de helft gevuld met nat zand en de andere helft met stro. Zo kon Image zelf kiezen om in het koele natte zand te staan. Het natte zand geeft tegendruk tegen de zool en dat was voor haar prettig. Image haar hoefbeen was fors gekanteld.
Ze stond elke dag een paar uur in de zand paddock en richting haar box had ik een aantal kruiwagens zand gelegd in een paadje, zodat ze niet over de stenen hoefden te lopen.
Misschien dat het jouw paard op stal ook een beetje verlichting geeft om een paar kruiwagens zand erin te gooien en nat te spuiten. Als de ergste fase van de ziekte voorbij is, kan je dan het zand er weer uitscheppen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:06

ik heb al eens eerder in dit topic gereageerd.
Wou even laten weten dat de foto's van onze merrie niet goed waren. Het hoefbeen is erg gekanteld en zwaar misvormt. Zonder de misvorming zou het hoefbeen door de zool gegaan zijn. Paardje ziet erg af en ik denk dat hier nog maar een oplossing voor is...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:12

Pony staat vanaf 2 juli in het gips en is gekoeld tot 13 juli daarna niet meer ivm gips.
Gips zou er zo´n week of 6 om moeten blijven.
Ik vraag het maandag wel hoe het zit met de verdere beweging.
Ze heeft bij de kliniek spuit in de bloedbaan gehad en morgen weer aan de prodynam 2x daags.
met Ascal 600.
@Tempus sterkte ermee!
Mocht het voor mijn pony ook niet meer paardwaardig zijn, is de beslissing hoe verder al besproken.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:41

hoi hoi,

ik heb jullie hulp nodig. Ik heb net met mijn DA overlegd ( munt had een warm plek op de zool van zn hoef)en het kan best een hoefzweer zijn. Ik weet dus iig wat het is maar...

Mijn smid is op vakantie.. dus iemand een smid omg bergen op zoom NB? die aan te raden is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eng vind om een andere smid te laten komen maar goed als het kan helpen graag

ik ga een topic aan maken op EA hoor maar wilde graag jullie aanraders weten

Rianavaplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:35

Vader en Zoon Sebregts uit Belgie, komen hier in de regio veel, ook bij mij!
PB maar voor tel nr!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:55

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:09

Pelryo schreef:
ik heb jullie hulp nodig. Ik heb net met mijn DA overlegd ( munt had een warm plek op de zool van zn hoef)en het kan best een hoefzweer zijn. Ik weet dus iig wat het is maar...

Als 'eerste hulp' kun je alvast beginnen met weken met soda of badedas.
Wat ik zelf ook deed was de kroonranden insmeren met een tee trea oplossing (zelf maken met tee trea olie en warme melk met honing). Dit omdat de hoefzweren bij Isa hoog zaten (tegen de kroonrand).

In het begin had zij verbanden met boorzalf om de hoeven (aangebracht door hoefbekapper). Deze moesten 5 dagen blijven zitten en moest ik om de zoveel uur natmaken. Het weekt heel erg en is tevens een soort van trekzalf. Maar ook dit kan alleen als de zweren bij de kroonrand zitten.

En hoe moeilijk het ook is, toch proberen te laten lopen.
Wel zou ik even overleggen wat de DA vindt van de prodynam omdat dit ook een ontstekingsremmer is en je wilt nu niet dat de ontsteking geremd wordt.

Eventueel kun je nog Hepar Sulfur geven; maar bij Isa heb ik geen effect gezien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:54

Kleine verschrijving ( kan gebeuren ;) ), je bedoelde Tea Tree.

Maar is het wel zo veilig ? Lees dit:

Er komt misschien een Europese ban op tea tree oil (theeboomolie) nu verschillende onderzoeken kanttekeningen plaatsen bij de veiligheid van deze olie. Zo ontdekten Britse onderzoekers onlangs dat tea tree oil de hormoonhuishouding kan verstoren.
Zij ontdekten dit toen zij drie jongetjes met onverklaarbare borstgroei onderzochten. De kinderen gebruikten zeep en ander cosmetica met tea tree oil en lavendelolie. Toen ze daarmee stopten, verdween de borstgroei. Vermoedelijk imiteren de oliën het vrouwelijke hormoon oestrogeen.
Tea tree oil, aangeprezen als remedie bij onder meer huidkwalen, ligt al langer onder vuur. In 2004 meldde het Scientific Committee on Consumer Products van de Europese Unie dat zelfs kleine hoveelheden onverdunde olie onveilig zijn, omdat ze huiduitslag en allergieën kunnen veroorzaken.
Een Ierse onderzoeksgroep bracht recentelijk een andere zorgelijke eigenschap van tea tree oil aan het licht: lage concentraties van deze olie maken sommige bacteriën ongevoeliger voor gangbare antibiotica, met mogelijk ernstige infecties tot gevolg.
De Europese Unie geeft cosmeticafabrikanten tot juni de tijd om aan te tonen dat hun producten met tea tree oil veilig zijn. Als de twijfels blijven, wordt de toevoeging van de olie wellicht aan banden gelegd.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:53

Tempus schreef:
ik heb al eens eerder in dit topic gereageerd.
Wou even laten weten dat de foto's van onze merrie niet goed waren. Het hoefbeen is erg gekanteld en zwaar misvormt. Zonder de misvorming zou het hoefbeen door de zool gegaan zijn. Paardje ziet erg af en ik denk dat hier nog maar een oplossing voor is...

Wat erg, heel veel sterkte!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:11

He balen kabouterdans. :(:) Ascal 600 zijn toch bloedverdunners? Of vergis ik me nu? Die zullen wel wat pijn gaan verlichten denk ik :j . Als je hulp nodig hebt geef je maar een gil! (voor woensdag aub want dan ga ik op vakantie :P)

Zijn naar Steffi van der laarse geweest zondag. Ze zei dat er bijna niets meer van hoefbevangenheid terug te zien was aan haar loopje :D :D . Een vastzittend bekken was het grootste probleem.
Enne... inmiddels hebben wij hier ook maar een graasmasker aangeschaft. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:14

@ Isapaardje: Hoe gaat het einlijk met Isa nu? volgens mij heb ik dat even gemist..?

@ MyrtheJ: wat fijn zeg dat het bijna niet meer te zien is, wou dat ik dat kon zeggen!! En wat ga je aan het vastzittend bekken doen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:21

Sinds de (traditionele) hoefsmid een paar maanden geleden nog wat van de hoefzweren (vnl. zool) heeft weggesneden, is ze erg vooruit gegaan. Hoeven zijn wel erg vergroeid, maar dat zal nog wel even duren voordat die weer in model zijn.
In ieder geval draaft ze weer wat rond op de wei en kan ze ook licht stapwerk op harde bodem (zonder hoefschoenen en zonder gevoeligheid) verrichten, dus ik en dik tevreden met hoe het nu gaat.