[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:33

@liesje: niet bij stil gestaan dat stress ook nog een factor kan spelen. Bij hem denk ik ook. Vandaag leek het wel beter dan gister. Gelukkig eet hij het makkelijk op en likt zelfs zn bak helemaal uit. Dat is wel eens anders geweest.
Maar wat een verschrikkelijk verhaal van jou. Ik heb ontzettend met je te doen. Vreselijk naar. Heel veel sterkte.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:48

... mooie positieve berichten .. en dan toch weer een in- en intriest bericht over een hartverscheurend afscheid ;(
Enorm veel sterkte Liesje89 ... je hebt alles gedaan wat je kon doen en uiteindelijk moeten doen wat je gedaan hebt voor je lieve en dierbare Sandy.

Geef en neem de tijd om dit verdriet een plekje te geven, doe wat je gevoel je ingeeft ... je gewenste bedel kan ook op een later tijdstip gemaakt worden en wat Sandy's stal betreft : na het overlijden van mijn Wodan kon ik zijn stal ( en zijn spullen ..) ook niet 'opruimen' , was té confronterend ... toen stalzoekende Joppe hier kwam heb ik hem zo in Wodan's stal gezet, voelde goed ... liep op die manier in elkaar over zeg maar.

Nogmaals : heel veel sterkte !

Wanderers

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:17

@Jotoma : stress kan inderdaad een zeer belangrijk factor zo niet zelfs een oorzaak zijn van ontstaan hoefbevangenheid ... mogelijk heeft dat bij Noah ook eea. getriggerd cq. in stand gehouden.

Omdat ik van mening ben dat dieren zo veel mogelijk in hun eigen, vertrouwde omstandigheden moeten blijven zoal in hun eigen kudde, had ik Noah in eerste instantie ook bij de andere paarden gelaten.
Al snel bleek dat hij zich onzeker voelde omdat hij niet snel genoeg kon reageren en tja, dat voelden de anderen natuurlijk feilloos aan waardoor hij regelmatig 'het bokje' was en dat werkte natuurlijk in alle opzichten averechts.

Simpele oplossing : stroomdraadjes spannen .. wél bij de kudde maar niet meer opgejaagd voelen / worden.

De bute werkte hier overigens ook niet zoals verwacht .. net zo min als Metacam.
Achteraf gezien was de pijn waarschijnlijk té erg om onderdrukt te kunnen worden .. pas toen de pijnlijke voeten ontlast werden kon de bute zijn werk doen.
Voor ( maar ook in het begin tijdens) dat ik eindelijk (..) de juiste manier van bekappen en beslag had gevonden hebben de piepschuimen blokken Noah door de ergste pijnperiodes heen geholpen https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE

Na 1x de juiste hulp gevonden te hebben konden hulpmiddelen als bute eindelijk hun werk doen, inmiddels is hij al een maand bute-vrij !
Heb wel een filmpje op mijn FB staan van hoe hij nu is ( bij interesse graag een PB ) ... voor een paard met ernstige hoefbeenkanteling, sincker en zoolbreuk denk ik dat hij het niet gek doet.

Vind het overigens wel dubbel om dat te melden hoor : vind het meer dan triest dat niet iedereen dit geluk mag meemaken ( al blijf ik zeggen dat ook wíj er nog niet zijn hoor !) , maar ik wil toch ook laten zien dat er vaak meer opties zijn, meer mogelijkheden zijn dan over het algemeen gedacht/aangeboden ..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:26

Ik heb mijn paard moeten verhuizen in de tijd vd bevangenheid. Dus stress is er zeker geweest.
Hij stond met een draadje gescheiden vd rest zodat hij kon herstellen, maar omdat ik dat apart staan niet ideaal vond en er nog een nieuw paard kwam, hebben we ze samen gezet.
Maar misschien is het wel de ene na de andere stressopstapeling geweest.
Toch kan ik me haast niet voorstellen dat zijn hoefbeen erg gekanteld is, omdat hij alweer zo goed gelopen heeft en ook de smid de laatste twee keren niets geks aan zn hoeven gezien heeft. Zowel da als smid dachten aan geen of een hele lichte kanteling.
Nja, we kijken de twee weken bute aan en dan kijk ik hoe hij dan loopt.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:06

Bij Noah zijn 3 weken na begin HB-heid röntgen foto's gemaakt : géén hoefbeenkanteling en zo op het oog ging het ook wel redelijk.
Omdat pijn echter bleef en imo juist erger werd ( oa. trippelen, vaker/langer liggen en inderdaad 'pijn gezicht') op mijn aandringen ( niemand zag het nut daarvan in ... zou volgens hun geen sprake zijn van hb-kanteling omdat daar eerder niets van te zien geweest zou zijn :( ) opnieuw foto's na 5 weken ( zo'n 2 maanden na begin HB) met een vernietigende uitslag : beide kanten ernstig gekanteld/verzakt hoefbeen/sincker die uiteindelijk een zoolbreuk veroorzaakt heeft .

Zou dus niet te lang afwachten en iig. foto's laten nemen en als pijn aanhoudt nogmaals want echt, in dit stadium is aan de buitenkant níet te zien of hoefbeen al dan niet gekanteld is.
In een later (ernstiger! ) stadium is bolling van zool te zien en nóg later ( en erger) een kuiltje boven kroonrand ... daar op wachten kan je dier het leven kosten.
Tijdig op een juiste manier laten bekappen en beslaan/beslag kan levensreddend zijn ..

Klinkt allemaal wat zwaar & somber maar ik heb helaas zelf moeten ervaren hoe fout 'men' het kan hebben ... hoeft natuurlijk nu niet zo te zijn, maar better safe than sorry.

Succes en sterkte !

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:46

Nee, ik vind het niet zwaar. Het is realistisch wat je zegt.
Maar.. 1 april kreupelheidsonderzoek, de da heeft met de hamer uitbundig aan alle kanten op de hoeven en zool geslagen. Als hij daar pijn heeft (dus kanteling), zou hij daar toch juist op moeten reageren? Daar reageerde hij dus niet op.
Na buigproef (is ook niet alles zeggend) liep hij duidelijk links voor niet goed, terwijl hij tijdens bevangen achter niet goed was. En ik natuurlijk training ook alweer wat was begonnen he.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta er absoluut voor open om verder te onderzoeken. Daar zijn we nu natuurlijk al mee bezig, alleen wil ik wel in de goeie hoek zoeken.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:41

Sterkte met het verlies Y;(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:52

Liesje89 sterkte met het verlies! Een moedige beslissing...

Ik heb ook geen foto's laten maken vorig jaar. Dierenarts en hoefsmid vonden dit in het geval van mijn paard niet nodig. Wegens weinig restklachten nadat de ontsteking en de digitale pols verdwenen was.
Nu 9 maanden later gaat het nog altijd goed. We zijn de overgang van paddock naar weide aan het voorbereiden middels opbouwend grazen aan de hand en het masker ligt alweer klaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:06

Pulsatie had die van mij ook niet meer. Bij kreupelheidsonderzoek had hij t achter heel ligt, in t kreupele been voor niet.
Maar de wei gaat die van mij nooit weer op.
Ook op cushing getest, dat heeft hij gelukkig niet.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:56

Heel veel sterkte Liesje, we voelen met je mee |(

En ik denk dat stress zeker een trigger kan zijn bij het ontstaan van HB, de stofwisseling kan daardoor in de war raken, bij mijn paardje is het begonnen nadat we een paar weken daarvoor haar grote vriendin, waar ze al sinds haar geboorte bijstond, moesten laten inslapen, dus ik dacht toen ook al, dit kan geen toeval zijn, ik merkte ook dat ze haar erg miste!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:14

Jeetje, bizar eigenlijk als stress al voldoende kan zijn om hb te veroorzaken.
Dacht dat t echt voornamelijk suiker gerelateerd was! Maar ik ben ook nieuw op hb-gebied.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:18

Inmiddels gaat het weer prima met mijn paard. Heb foto's laten maken en daar is wel een kanteling op te zien. Is alweer geruime tijd van de pijnstilling af en galoppeert en draaft heerlijk door het land (met graasmasker op). Is ook alweer bekapt en het gaat nog steeds prima. Training is ook al weer opgepakt. Hij is wel positief getest op PPID. Ga hem nu op de prascend zetten, kijken hoe hij hier op reageert. Bij een vorig paard ben ik daar na een paar maanden mee gestopt. Ik kende het hele paard niet meer terug. Was zo down.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:48

@jotoma: mijn paard is niet bevangen geraakt door gras, maar door een te snelle overgang naar ander ruwvoer tijdens een paar nachtjes logeren op een andere stal. Omdat we nu weten dat ze gevoelig is voor voerverandering bouwen wij het gras heel langzaam op, vorig jaar is dat ook goed gegaan en heeft ze lekker een dagdeel op de wei kunnen lopen.

Wat betreft stress, dan maken ze cortisol aan in de bijnieren, kortdurend is dit goed zodat ze allert kunnen reageren en kunnen vluchten. Als bij langdurige stress het cortisol te hoog blijft kunnen ze daarvan bevangen raken. hoge cortisolwaarden is ook het probleem bij cushing, er hoeft dan maar iets kleins bij te komen waardoor ze over het randje gaan.
Ook medicijnen die cortisol bevatten zijn uit den boze voor een HB gevoelig paard(corticosteroïden, prednisolon, prednison, dexametason)

Eenmaal gevoelig voor HB blijft het een wankel evenwicht en kan een kleine verstoring grote gevolgen hebben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:49

Thank voor de uitleg. Een helder verhaal. Het lijkt wel steeds complexer te worden.
Gelukkig bij mijn huidige adres veel structuur. Onbeperkt ruwvoer en voor de zekerheid nu toch weer terug aan t switchen naar vitalbix ondanks dat hij een jaar geweldig gaat op havens gastro. Maar daar zit toch nog 20% suiker/zetmeel in.

Blijft hij voorlopig nog wel gescheiden met een draadje vd rest. Op onze paddock paradise track is voor hem ook nog teveel gras om te eten.
Voor de nacht zou hij in de zomer weer samen kunnen staan met die merrie, die overdag t gras in gaat. Maar ik heb daar nu enorm mn twijfels bij of dat niet juist voor hem een stressfactor is geweest.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:52

Voor onze oude cushing-pony is de stress van het scheiden van zijn groep een van de redenen geweest hem in te laten slapen toen hij bevangen was en de pijnstilling hem niet afdoende hielp.
Pony kwam uit de handel bij ons en heeft 6 gelukkige jaren in een leuke kudde 24/7 buiten gehad.
In het najaar werd hij ziek en ontdekten we dat hij cushing had, dit hebben we met prascend behandeld en meteen de afspraak gemaakt dat als hij bevangen zou worden we hem zouden laten inslapen en niet van zijn kudde zouden scheiden om hem van het gras af te halen.

Ik kan me voorstellen dat het scheiden, samen, scheiden stress geeft en dat dat mede de oorzaak van de HB kan zijn, maar meestal is het toch een optelsom van zaken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:16

Klopt, is een optelsom van verschillende zaken, ook soort voeding is uiteraard van belang!

Maar er is zowiezo veel stress onder paarden aanwezig wat niet als zodanig wordt herkent, moeilijke materie!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:22

Hou op, schei uit. Niet alleen bij paarden, ik ervaar t nu bij onze kat. En nog moeilijk, eenmaal gesignaleerd: wat is de oorzaak en hoe los je het op..
Soms was het best handig als ze konden praten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:36

Mijn (bijna) 4 jarige stond eergisteren ineens met behoorlijk warme hoeven en ik voelde haar hartslag in haar koot dus heb haar meteen behandeld alsof ze bevangen was.
Het lijkt erop dat ik goed op tijd was en ze was die avond alweer helemaal de oude op een behoefte aan magnesium na.

Maar zojuist bedacht ik me dat de katjes van onze notenboom nu aan het vallen zijn en ze die waarschijnlijk ook op eet. Kan dit (een van) de oorzaak zijn?
Zijn nog een paar factoren die ik verdenk maar wil eerst weten of ik die boom (alweer) af moet zetten. ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:06

Ik vond mijn paard er vandaag weer slechter bij staan. Dwz: de benen waarvan ik zn hb verdacht liep hij goed mee, maar zijn gezicht straalt weer ongemak/pijn uit. Terwijl het gister eindelijk beter leek. Wat te doen met hoeveelheid bute? Morgen bel ik kliniek iig.
Ter info:
Vrijdag: 2x2 bute, geen verschil
Zatd: 2x1 bute, beter in gedrag, loopt nog niet 100% goed
Zond: 2x1 bute, goed in gedrag en loopt goed
Ma: 1x bute gehad, loopt goed, gedrag minder goed.

Het is zo minimaal dat ik ervan aan mezelf ga twijfelen. Maar de neusgaten die iets vergroten en de gespannen/trekkende bovenlip maken mij aan het twijfelen.
Wat zouden jullie doen? Vanavond nog 1 zakje bute of wel op twee? Ik durf eigenlijk niet zo maar zelf aan te passen, maar om de da er vandaag voor te bellen vind ik ook niet nodig.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:44

Geen echt goede raad, maar het is wel een feit dat dat het vaak twee stapjes vooruit gaat, en eentje achteruit gaat. Ik heb zo vaak gezien dat het redelijk ging en dan opeens weer een paar dagen veel slechter. Geen idee hoe dat komt. Meer medicatie wanneer het minder ging, gaf hier ook geen echt resultaat.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:52

Uiteraard kan niemand van ons in de schoenen van en DA gaan staan, maar voor een DA is het vaak ook uitproberen ...
Ik persoonlijk zou nu eerst op eigen gevoel en waarneming vertrouwen .. in geval van twijfel stapte ik over op halve doseringen (zowel op- als afbouwend), zou in jouw geval op 2 x 1,5 bute = 3 per dag komen ..is digitaal en/of met kleine maatlepeltjes goed te halveren.

En toch nog even het Rain Soul advies ( in combi met Euqilin Balancer & Immuno maar merkbaar verschil hiervan duurt langer) ; Noah ging zich door de Soul snel en absoluut merkbaar beter voelen.
Heb na máánden tobben met bute en metacam deze in een paar weken tijd naar 0,0 kunnen afbouwen !
Ben eea. gaan geven op advies van holistisch werkende therapeut die vooral met de Soul bij eigen HB pony én die van anderen hier goede ervaringen mee had.

Sterkte !

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:56

Dank jullie wel. Dan vanavond idd maar extra geven en morgenochtend overleg da. Ik hoop dat ik woensdag een trailer en afspraak bij de kliniek kan maken om verder te onderzoeken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:39

Een kort vraagje! Als jullie paarden weer het gras op gaan, met welk tempo bouwen jullie dit dan op? Eerst een half uur en zo dagelijks met een half uur uitbreiden?

Ik wacht eerst de lagere fructaanindex af maar wil wel alvast even gaan nadenken over het opbouwen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:54

Bij mijn paard was het advies geen gras, maar moet ik t perse willen, dan opbouwen per 5 min en max een half uur.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:10

Mijne is 4 jaar geleden bevangen geweest, maar staat ondertussen al weer 3 jaar volledig op de wei. In t voorjaar eerder altijd wel opgebouwd van niks naar hele dagen in 4-6 weken

Dagen als nu vindt ik doodeng met de hoge fructaanindex dus nu wel even paddock.. maar rest van t zomer van smorgens tot savonds buiten.

Enkel hooi en handje marstall vito als verder voerbeleid.
Wordt ook weer gewoon gereden en getraind. Erg veel geluk gehad denk ik