[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:55

Foto van haf zijn figuur zoals hij nu is. Hij was eerst veeeel dikker en gelukkig afgevallen :)
Afbeelding
Moet nog wel iets van af denk ik

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:16

Op zich valt dat in de categorie kuil idd, maar dan heb je gradaties. De koeienkuil komt van zeer rijkelijk bemeste weides, willen liefst een eerste snede, gaat soms de dag na het maaien al in de pakketten. Daar gaat het fermeteren. Dat stinkt je tegemoet als je de koeienstal binnenkomt en zijn voedingsbommen voor een paard. De voordroog ligt veel langer op de wei te drogen, gaat dan vrijwel droog in plastic en daar vind (als ik het goed zeg) veel minder fermentatie in plaats. Er zit ook minder stof in dan in weidehooi. Zoals het er bij ons nu uitziet is het wel voedingsrijker dan gewoon droog weidehooi. Er zijn in de voordroogkuil voor paarden ook verschillen. Dat heeft met name te maken wanneer het is gemaaid, hoe lang het heeft liggen drogen op de wei én natuurlijk welke snede het is. Voor paarden liefste een late snede nemen. Zeker geen 1e. Maar als je kan mengen met graszaadhooi, dan is dat minder een punt (vind ik), want je past dan de mengverhouding aan! Vind dat zelf prettig werken.

aha!! Jij hebt een bakvlakker van je haf gemaakt ;-) is 'ie daar zo goed van afgevallen? Kan idd misschien nóg wel iets af, maar dat is op deze foto niet zo goed te zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:21

Nado schreef:
Mag ik even vloeken ? Nado loopt sinds gisteren ineens weer gevoelig op linksvoor, hij heeft ook meer gelegen dan normaal. Meteen het hek naar de kale wei dichtgedaan en een spuit metacam erin. Donderdag gaat hij weer naar Roosendaal, het is dan 10 weken geleden dat hij geweest is. Zijn hoeven zijn echt idioot lang dus ik hoop stiekem dat het daar aan ligt. Ik moest van hen 10 weken wachten zodat het goed bij kon groeien. Zaterdag heeft hij wat langer dan normaal op het normale land gestaan en nu ben ik mezelf enorm voor de kop aan het slaan dat ik dat gedaan heb. Ik was best ziek zaterdag en dan verslapt je aandacht even...

:(:)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:30

paars schreef:
Op zich valt dat in de categorie kuil idd, maar dan heb je gradaties. De koeienkuil komt van zeer rijkelijk bemeste weides, willen liefst een eerste snede, gaat soms de dag na het maaien al in de pakketten. Daar gaat het fermeteren. Dat stinkt je tegemoet als je de koeienstal binnenkomt en zijn voedingsbommen voor een paard. De voordroog ligt veel langer op de wei te drogen, gaat dan vrijwel droog in plastic en daar vind (als ik het goed zeg) veel minder fermentatie in plaats. Er zit ook minder stof in dan in weidehooi. Zoals het er bij ons nu uitziet is het wel voedingsrijker dan gewoon droog weidehooi. Er zijn in de voordroogkuil voor paarden ook verschillen. Dat heeft met name te maken wanneer het is gemaaid, hoe lang het heeft liggen drogen op de wei én natuurlijk welke snede het is. Voor paarden liefste een late snede nemen. Zeker geen 1e. Maar als je kan mengen met graszaadhooi, dan is dat minder een punt (vind ik), want je past dan de mengverhouding aan! Vind dat zelf prettig werken.

aha!! Jij hebt een bakvlakker van je haf gemaakt ;-) is 'ie daar zo goed van afgevallen? Kan idd misschien nóg wel iets af, maar dat is op deze foto niet zo goed te zien.

Bedankt voor je uitleg. Ga eens informeren welke sneede en hoelang het heeft liggen drogen navragen. En of het droog word verpakt of nog vochtig/nat is.

Ben hem aan het beleren voor de kar. Vandaar ook de bak slepen. Hij is afgevallen door meer arbeid en zwaardere arbeid en veel afwisseling.
Ik rijd 4 x in de week, 2 keer slepen en meestal 1x longeren.
Geen rust dag meer. Verder staat hij op een hele kleine strook met "onkruid" wat nu al kaal is. Overdag krijgt hij in de paddock hooi. (voordroog) en safe &sound als voer 2x daags. En verder mengsel van voordroog en graszadhooi

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:51

Bolero@....geweekte suikerbietpulp zonder melasse heeft dezelfde energiewaarde als haver.
En IR paarden verdragen dat goed.
Vergeet niet dat IR paarden ziek zijn en vaak moe...daar moet je je schema op aanpassen en niet andersom.
Isapaardje heeft gelijk met rustig aandoen,hoefbevangenheid is niet niks.
Er gebeurt vanalles in de hoef.

Nado@....wat vervelend!Hopelijk heeft hij last van zijn 'lange' voetjes en is het niets anders. :(:)

bolero28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:24

Nee dat begrijp ik ook wel dat hoefbevangenheid niet niets is maar hij is er vanaf ik ga natuurlijk niet zomaar de draad weer oppakken en we doen het ook rustig aan zit niet een uur op mn paard maar goed dat moest ik even kwijt , maar als ik het goed begrijp zit dus in haver geen suiker ,zetmeel of koolydraten en daar zou ik wel iets van kunnen geven?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:01

Bolero28, ik ben al een tijdje aanwezig in dit topic en ik vind dat je eigenlijk wel heel hard van stapel loopt. Ook in je reacties... Haver zit bomvol met zetmeel en dat is iets wat je niet wilt. Lees de beginpost van dit topic heel aandachtig door en je wordt een heel stuk wijzer!

bolero28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:51

Volgens mij lees je m'n reacties niet goed met je je loopt te hard van stapel volg gewoon m'n dierenarts op en naar mijn mening is dat geen verkeerde keuze en wat over dat haver vertrefd dat was maar een vraag je moet het wel Goed lezen voordat je zulke conclusies trekt ik vroeg namelijk iets over het voer van z'n hoefbevangenheid daar is hij nu gelukkig van af !!! Maar in iedergeval bedankt voor je info

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:57

bolero28 schreef:
Volgens mij lees je m'n reacties niet goed met je je loopt te hard van stapel volg gewoon m'n dierenarts op en naar mijn mening is dat geen verkeerde keuze en wat over dat haver vertrefd dat was maar een vraag je moet het wel Goed lezen voordat je zulke conclusies trekt ik vroeg namelijk iets over het voer van z'n hoefbevangenheid daar is hij nu gelukkig van af !!! Maar in iedergeval bedankt voor je info

Als op de foto's geen kanteling is te zien, en je paardje loopt weer rad, dan kun je redelijk rustig weer aan het werk.
Haver is graan en bestaat uit dus uit koolhydraten, helaas niet zo geschikt voor IR paarden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:08

Liene schreef:
Flavlip, heb je ook de leverwaarden laten testen? Dat kan een aanwijzing zijn waarom hij zo moeilijk verhaard ;) En de lever hangt dan weer samen met insuline resistentie.

Dat hoeft niet zo te zijn. Mijn PPID paard verhaart ook niet gemakkelijk, haar leverwaarden zijn wel goed. Ze doet het zelfs prima!
Mijn overleden paard had geen IR maar wel hele slechte leverwaarden, maar zij verhaarde wel. Mijn PPID paard is gelukkig nog nooit bevangen geweest, maar heeft wel moeite met verharen. Het overleden paard was wél bevangen.
Voor mij blijft echt de diagnose door bloedonderzoek en klinisch beeld belangrijk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:04

bolero28 schreef:

Bolero, ik denk dat mensen je reacties erg goed hebben gelezen en mensen niet erg hard van stapel lopen.
Misschien even goed dit topic doorlezen en even verdiepen in HB en voeding en de ervaringen die gedeeld worden. Misschien heeft je paard er baat bij.
Hierbij wil ik ook opmerken dat dit je zevende bericht was en je ook in IR topic een vrij vaag bericht schreef. Geef niet een ander de schuld van slecht lezen als je wilt. IR en HB zijn geen grapje.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 10-05-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:10

Esther, idd het is niet zo dat als een paard niet goed verhaart dat hij dan sowieso iets aan de lever heeft :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:13

Liene schreef:
Esther, idd het is niet zo dat als een paard niet goed verhaart dat hij dan sowieso iets aan de lever heeft :)

:D dank je.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:42

bolero28 schreef:

dat is dus een misvatting....hoefbevangenheid kom je niet vanaf...dat hebben paard en eigenaar levenslang.
En dan bedoel ik niet de acute typische hoefbevangen stand....
Maar ik doel meer op het aanpassen van weide en voer management,dat is levenslang.Zelfs bij een lichte vorm van bevangenheid.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:44

Hier de foto's van Flavio.
Afbeelding
Mijn mooie mannetje :) Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op.
Afbeelding

Ter vergelijking een foto van begin dit jaar.
Afbeelding

En een zij aanzicht van zijn hoef (dit is het andere voorhoefje)
Afbeelding

@ Bolero Van zijn hoefbevangenheid is je paard niet zo maar af...Was het maar waar ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:45

@Bolero28

Vertel je verhaal eens vanaf het begin,
Wat voor paard heb je, hoe ziet hij eruit, hoe oud, hoe is het begonnen, enz..
En graag met punten en komma's alsjeblieft, dat leest wat makkelijker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:48

mooi beestje die Flavio!
Hij is gelukkig iets dunner geworden!
Bulten op zijn kont zie ik niet,wel een deukje bij de manenkam,voordat de 'speknek' begint.
De foto van het begin dit jaar vindt ik hem 'opgeblazen' uitzien.
Nu is het een stuk beter!
Maar het zou zomaar kunnen dat hij IR heeft.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:51

Allereerst sterkte aan iedereen die hier een moeilijke periode doormaakt :(:)

Ik heb echter een vraag; afgelopen zaterdag vertrouwde ik een paard niet, hij oogde niet fit en had zijn ontbijt niet op. Hij voelde koud aan en toen ik hem temperatuurde had hij 40,2 graden. Direct de kliniek gebeld en op hun advies metacam gegeven. De koorts was 's avonds gezakt naar 38,8 en hij at weer.
Maar de volgende ochtend was het HB paard aan de beurt, 39,3 en 's avonds na metacam 39 graden. Hij eet echter gewoon goed.
We hebben dus een virus op stal |( .

Alleen gisterochtend had een hele andere merrie dikke achterbenen en al snel volgde de volgende met hele dikke benen (die van 40 graden koorts). Vandaag weer een, dit keer rondom echt megadik (deze had geen koorts gehad, of ik heb het niet gezien door andere gedragingen).

Het HB paard (Set) had gelukkig geen dikke benen, maar nu net bij het afvoeren, is linksachter dik aan het worden. Nu ben ik reuzebezorgd dat de rest van zijn benen ook dik gaan worden. Hij heeft geen koorts meer.

Wat voor impact kunnen van die dikke gezwollen voorbenen op de HB hebben? (ik ga morgenochtend in ieder geval direct de kliniek bellen)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:55

@ Setteke, wat eten deze paarden? Staan ze allemaal op de wei? Wat groeit er in de wei, zou er een allergie kunnen zijn? Het is raar dat alle deze paarden ineens dikke benen krijgen en allemaal koorts? Als EHBO zou ik denk ik kiezen voor benen koelen. Maar ook zeker onderzoeken waarom dit gebeurt en alle paarden tempen.

Edit, is er iets met drinkwater, waar drinken ze? Uit de sloot? Is er in naburig land aan onkruidbestrijding gedaan? Of staan er ook eikenbomen en zijn er processierupsen?
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 10-05-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:59

Staan geen van allen in de wei, ze hebben paddocks. Ook geen ander voer of kuil.

Ben bang dat we het virus meegenomen hebben uit Duitsland, daar waren we 2 weken geleden met 2 merrie's voor stamboekopname. 1 Merrie was de week erna wat matter met rijden, maar at goed. Waarschijnlijk had zij al wat ziekteverschijnselen, ietsje mat. Zij is gewoon weer fit en heeft als enige inmiddels geen dikke benen (gehad)

Edit, de merrie's hebben een nacht gelogeerd op een stal in Duitsland.
Laatst bijgewerkt door setteke op 10-05-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:02

Knappe pony heb je Flavlip :)
Hij is al een mooi eind afgeslankt en zoals Geerke zegt al minder opgeblazen.

De hoeven doen het ook goed zo te zien, het lijkt wel een behoorlijke kanteling te zijn geweest.

Nog even terugkomende op de glucosetest.
Bij gecompenseerde IR is het glucosepeil niet verhoogd maar het insulinepeil wel,
daarnaast zal het glucosepeil zowiezo laag zijn geweest omdat Flavio nuchter was toen er geprikt werd.
Vandaar mijn vraag of er een tweede keer na het nuttigen van een glucose-rijke maaltijd bloed geprikt is,
hieraan kunnen ze dan afleiden of het peil "normaal" verhoogd of extreem piekt.
Normaal gesproken worden paarden voor deze test een dag intern op de kliniek genomen,
Hierbij kunnen ze dan meerdere keren per dag het bloed testen op het verloop van de suikerspiegel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:06

@Setteke

Dit virus hebben wij ook op stal gehad afgelopen herfst.
eerst wordt 1 achterbeen dik, en snel daarna de andere.
de temperatuur gaat inderdaad naar 39 a 40 graden en de eetlust is een paar dagen weg.
Na een goeie week zakt het weer en knappen de dieren weer op.
De benen werden helemaal dik tot aan de sprong en ook de kogels van de voorbenen werden wat dikker dan normaal.
Wij hebben er niks aan gedaan, rustig afgewacht en de dieren wat afgestapt aan de hand.
Ze hebben het niet allemaal gehad trouwens, een stuk of 4 van de 12..
Er waren meer paarden hier in de buurt die het hebben gehad en ik las ook op bokt dat veel paarden het hadden rond die tijd

Sterkte

edit... BC heeft het ook gehad :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:12

Lolclub, BC was het paard met 40,2 koorts.

Maar al dat vocht op de voorbenen kan dat niet een nieuwe aanval van HB triggeren (dat is waar ik me de meeste zorgen om maak)?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:17

Die angst heb ik destijds ook voor Hittie gehad, maar zij was een van degene die niet ziek werden.
Vreemd dat BC het weer heeft, normaal bouwen ze wel afweerstoffen op.
Wij hebben de paarden een aantal dagen verhoogd qua vitamine gift.
Degene die al F4F kregen waren ook degenen die niet ziek werden.

Ik zou even bellen inderdaad en goed de temperatuur van Set in de gaten houden.
Heb je nog bute in huis, dat werkt ook koortsverlagend

ps. hier in de buurt heerst Droes momenteel, er is al een wedstrijd om afgelast
Laatst bijgewerkt door lolclub op 10-05-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:20

setteke schreef:
Lolclub, BC was het paard met 40,2 koorts.

Maar al dat vocht op de voorbenen kan dat niet een nieuwe aanval van HB triggeren (dat is waar ik me de meeste zorgen om maak)?

Setteke, alles wat niet gewoon is kan een aanval triggeren helaas. HB kan echt veel oorzaken hebben, ik wilde liever dat het niet zo was, en zou willen dat ik kon zeggen maakt niet uit. Ik ga in ieder geval duimen dat het geen trigger is, sterkte !!