Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:58

Wat lastig voor je Bertine. Is er niet iemand op stal die je hier mee kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:04

Wat ik altijd deed bij mijn haflinger was een halstertouw om te voet en dan optillen dan had ik net wat meer kracht je houdt dan gewoon beide uiteinden vast en tilt hem daar aan op. Als er dan wat gebeurt en je laat los is die er ook gelijk af.

Ik kon vooral de laatste weken voor ze ingeslapen is niet eens meer naar haar hoef wijzen dan werd ze al boos. Dan was dit makkelijker.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:09

Ja, het optillen gaat nog wel. Hij geeft hem wel braaf al mis ik nu zijn sokken, maar ga dat
T met een oude doek doen. Alleen op het moment dat ik daadwerkelijk aan de straal ga prutsen haalt hij ( een beetje ) uit. Voor een sterke kerel geen probleem, wnt die houd hem vast en dan geeft hij heel snel op. maar voor mij dus wel.
Mensen op stal kennen hem nog niet, zien dat hij uithaalt en durven dus ook niet. Heel vervelend. Ik weet zeker dat hij het bij een sterker iemand amper probeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:15

En een keer streng toespreken/ tik geven werkt ook niet?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:25

Heb je geen vriendin/stalgenoot/partner die de voeten kan vasthouden terwijl jij het spul er in doet?
Bij een stalgenoot zou je dan evt ook iets voor hem/haar kunnen doen, bijv. paard eens voeren, binnen/buiten zetten?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:09

Safiera schreef:
Heb je geen vriendin/stalgenoot/partner die de voeten kan vasthouden terwijl jij het spul er in doet?
Bij een stalgenoot zou je dan evt ook iets voor hem/haar kunnen doen, bijv. paard eens voeren, binnen/buiten zetten?

Safiera,
Ik sta net 1 dag op deze stal. Ik ken nog niemand en toen ze mij zagen modderen durfde niemand meer.
Ik heb hem heel streng toegesproken en zelfs een schop terug verkocht. Daar was ik zelf behoorlijk van onder de indruk en verdrietig van. Mijn paard helaas niet. :o

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:39

wat ik doe is het achterbeen op/tussen mijn benen leggen zoals een smid doet
op deze manier kan hij niet trappen of uithalen omdat jij hem met je benen vast hebt en je hebt twee handen vrij om zijn hoef te verzorgen
werkt perfect
en dan ziet je nieuwe stal ook dat hij eigenlijk heel lief is ;)
succes

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:43

Mijn smid komt straks. We gaan oefenen. Bedankt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:39

Onder het motto beter laat dan nooit, ben ik mij zeer noodgedwongen ook aan het verdiepen in paardenvoeten. Ik breek dan ook even hier in en ga graag dit topic volgen, zelfs als ik voorlopig vooral zal meelezen, :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:17

Wie kent er een smid die verstand heeft van Shetlandervoeten beslaan.
Die komt in de regio Tiel zonder dat ik hoge voorrijdkosten heb.

Ben met spoed op zoek. De smid die eigenlijk zou komen, wil ineens niet meer omdat het te ver uit de route ligt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:18

Oh je, balen singasong.
Ik kan je niet helpen helaas.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:27

Ja, ik baal er ook van.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:31

Ik wil mijn smid wel vragen voor je. Gaat het specifiek om beslaan of bekappen ?
Hier is de foto van vandaag van mijn paard.
Ik weet dat het er erger uitziet dan de vorige keer. Maar het gezwel heeft onder de zool doorgelopen en is echt op zijn retour. Al lijk dat niet zo.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 11-02-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:34

En wie komt er bij jou? Er moet wss wel weer een ijzer onder.

Ging het goed met het behandelen van de straal?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:37

Samen met de smid ging het goed. Op het juiste moment belonen met voer werkt ook heel goed bij hem ( het blijft een tinker :P ) dat is alleen erg lastig als je alleen bent. Gelukkig ga ik deze week kennismaken met meiden die me gaan helpen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:38

Dat is mooi dat je hulp krijgt!

Pb je me anders even de naam van je smid?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:50

Jaap van Dijken is langsgeweest voor de Shet en zijn ijzers zijn er af. Teen drastisch ingekort en hij liep zelfs nog iets makkelijker dan met ijzers dus we gaan er voor! Hopen dat het zo blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:24

Singasong fijn dat je het nu gelukt is om een smid te regelen. En helemaal mooi dat hij jgelijk beter loopt.

Mijn merrie gaat volgens mij wat beter nu. Ik heb gisteren met haar gewandeld in het bos maar viel me wel op dat als ze haar voet schuin moet zetten ivm een kuiltje in het zandpad dat ze dan kreupelt bij die stap. En ze draafde wat onregelmatig op het asfalt. Komt dit ook door de hoefkneuzing? Verder was ze vrolijk en leek ervan te genieten dat ze mee mocht.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:27

'Beter' is niet goed hoor. Hij loopt nog lang niet zoals hij hoort te lopen. Vind het al heel wat dat hij geen pijnstillers meer krijgt. Persoonlijk denk ik (zegt hij zelf ook tegen mij) dat het een blessure is waardoor hij zo loopt en niet de HB die dit veroorzaakt. Tijd zal het leren.

Dat klinkt als een verrekking/peesblessure bij je paard?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:10

Ik heb even een vraagje tussendoor. Mijn Tinker heeft goede hoeven, geen afwijkende beenstanden en zo, en staat niet op ijzers. Tot nu toe liet ik de smid altijd elke 8 weken komen, maar sinds een paar maanden is een deel van de weide waar mijn paard staat, bestraat waardoor mijn smid de laatste paar keer twee flintertjes van de hoeven heeft gevijld (en dan natuurlijk wel de volle pond betalen.. €40 voor bekappen, dus ook niet bepaald goedkoop, maar wel een goede smid). Dus ik had besloten dat ik pas weer de smid zou laten komen als het nodig is.

De hoeven zijn nu voor het laatst in week 48 bekapt, dus dat is nu 12 weken geleden. De hoeven zijn qua lengte hetzelfde gebleven, alleen de stralen zijn nu wat 'geflared', dus wat stukjes wat losser en zo. Is dit een reden of de smid te laten komen? Of gaat dat in de natuur net zo?

Edit: ik had de laatste paar keren mijn smid ook gevraagd of het nodig was dat hij kwam, maar hij geeft dan altijd het antwoord dat onderhoud altijd goed is.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:12

Zou ik op de foto moeten zien om een goed advies te kunnen geven.

Misschien kun je volgende keer je smid even vragen hoe je dat zelf een beetje kunt bijhouden. Loszittende flapjes kun je gewoon netjes afsnijden en wellicht dat je ook zelf de hoeven wat kunt afronden (om flares te voorkomen aan de hoefwand).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:16

Ik zal dit weekend even wat foto's maken. Dat bijvijlen had ik ook al aan gedacht. Ze heeft nu geen flares, maar die heeft ze soms wel.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:49

Wauw Dorientje. Je beseft ook wel dat je daar enorm geluk mee hebt ?
Die van mij kwam normaal al om de 5 weken en nu met het hoefprobleem 2 keer per week. Ik vind dr super aardig, maar liever zag ik haar slechts eens in de 12 weken. :P :$

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:55

Ja ik weet heel goed dat ik daar geluk mee heb, ben ik heel blij mee! :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:53