[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:11

Dat is idd belangrijk, je eigen gevoel volgen. Je kent je eigen paard het beste en ziet wanneer iets wel of niet werkt. En tuurlijk moet je je dierenarts en smid kunnen vertrouwen, maar het is alleen maar goed als je ook naar andere meningen luistert. Soms zit er zomaar iets tussen wat ook voor jouw paard kan helpen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:49

Ik zeg ook zeker niet dat je niet naar mensen moet luisteren maar ik bedoel alleen dat iedereen vaak een ander idee heeft en een ander advies dus dat is dan best moeilijk om dat te bepalen wie het goed heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:16

Meestal is het meest logische verhaal het beste :j. Als iemand je niet op een logische manier kan uitleggen waarom hij of zij het zo doet en het alleen maar bij one-liners laat, kan je de donder op zeggen dat je beter even verder kan gaan kijken. Vraag altijd waarom zus, waarom zo en als daar geen duidelijk antwoord op komt of alleen maar 'daarom', dan wordt het tijd om iemand anders te gaan raadplegen.

Probeer het eens uit; stijg rechts van je paard op als er mensen langs de bakrand staan en als iemand roept 'he da's de verkeerde kant' dan vraag je 'hoezo?' en als die persoon dan zegt 'omdat je het links hoort te doen' dan vraag je 'waarom moet het per se links'

Blijf vragen stellen ook aan je veearts en hoefsmid/bekapper. Ik ben er laatst weer ingetuind, paard 1 had slokdarm verstopping en moest daarna 'voor de zekerheid antibiotica' wat een enorme aanslag is op de darmflora. Ik had wel doorgevraagd 'maar waarom' het antwoord was 'voor het geval dat er iets in de longen terecht is gekomen' en ik stopte toen met doorvragen. Een paar maanden later had paard 2 hetzelfde, we eindigden op de kliniek en zij gaven helemaal geen antibiotica mee dus ik vroeg waarom niet. Toen gaven ze als advies mee dat dat altijd nog wel kan als er daadwerkelijk een ontsteking komt, kwestie van vijf dagen lang temperaturen.

Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan 8)7, had ik bij paard nr 1 nou maar doorgevraagd.... -O-

Ook een keer waarbij ik wel doorvroeg; paard nr 3 leek koliek te hebben (bleek achteraf niet zo maar goed) hij was bezweet zonder reden. VA kwam langs en gaf een paar spuiten en adviseerde met een deken op stal. Dus ik vroeg 'maar met die deken dan droogt ie nog langzamer op?' toen kwam er uit 'ja dat is zo' en kwam er geen zinnig antwoord meer op waarom die deken dan opmoest en wat voor betere functie dat had tov dekenloos. Verder moest het paard op stal, dus ik vroeg waarom, wederom geen zinnig antwoord 'omdat we dat altijd doen'. Eind goed al goed paard is gewoon buitengebleven zonder deken, droogde snel op en stond weer vrolijk te eten. Achteraf bleek dat het zweet geen zweet was, maar een soort condens door de snelle zonsondergang :+

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:14

Dat doe ik dus ook, door vragen en vooral zelf nadenken en naar je dier kijken. Ken je paard (in dit geval). Ik win eigenlijk altijd veel info in en trek dan mijn eigen conclusie. Soms moet je snel beslissen en dan is het echt belangrijk dat je je eigen paard goed kent.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:50

Kan me alleen maar bij jullie aansluiten :j

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:28

pff Pepermuntje gaat achteruit zelfs met pro dynam :(
vanochtend is de hoefsmid geweest en heeft hem iets anders gezet om te verlichten toen liep hij iets kreupeler maar Muntje heeft nooit goed op zn voeten gestaan.

Is er iets dat jullie nog bijvoeren dat helpt? Muntje krijgt alleen pro dynam, water en een beetje hooi

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:38

wat heeft hij precies anders bekapt dan dit keer?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:50

Kun je het hooi misschien weken, dan spoel je het fructaan eruit, en dan mag Muntje ook best wat meer hooi. Geloof niet dat het goed is om te weinig te geven, weet niet of dat zo is, maar zo klinkt 'een beetje hooi' wel. Waarschijnlijk zit er in de hoef zelf nog iets niet lekker, stofwisseling kan best al wel weer redelijk op orde zijn. Heb het bij mijn paard negen maanden gehad na de oorspronkelijke bevangenheid. Bleef kreupel, ene keer erger dan de andere, hoewel op dat moment echt geen bevangenheid meer aanwezig was.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:56

Om nu die 431 pagina's allemaal door te lezen is me iets te veel :D Is er iemand die zijn paard magnesium geeft bij IR? Onder invloed van magnesium wordt het glucose beter omgezet en opgenomen door het lichaam. Het wordt afgebroken door de nieren.
Mijn shetjes zijn ook IR, ze hebben dezelfde verschijnselen als mijn tinker en hen wil ik het ook gaan geven.
Omdat IR nog een vrij nieuwe ontdekking is bij paarden moet ik het hebben van de ervaringen van anderen. ;)
Mijn vaste hoefsmid (een natuurlijke bekapper) doet vreselijk zijn best om a.s zaterdag te komen en dan laat ik de ijzers er onderuit halen. Loop er al aan te denken sinds de andere hoefsmid 6 weken geleden is geweest. Ik stelde het toen voor (ze liep prachtig zonder ijzers) maar hij vond het nog niet kunnen. (hij is geen voorstander van natuurlijke bekappers).
We zijn bijna een jaar verder en denk dat ze nu meer last heeft van de ijzers dan dat ze baat hebben. (ken je paard).
(ik heb toen snel een hoefsmid moeten laten komen en hij kwam als eerste, maar mijn andere paarden worden nog steeds door mijn "eigen" hoefsmid bekapt).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:56

Als het je gaat om IR, dan kun je die vraag beter in dat specifieke topic stellen.
Bij bevangenheid wordt ook wel magnesium gegeven ( en niet ieder bevangen paard is IR !!!) - het werd mij wel aangeraden door de VA en ik heb het mijn HB-merrie dan ook trouw gegeven. Maar of het werkelijk veel baat heeft gehad tgv herstel durf ik niet te beweren - daarvoor is het een eenmalige actie geweest zonder vergelijkingsmateriaal.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:13

chb schreef:
Om nu die 431 pagina's allemaal door te lezen is me iets te veel :D Is er iemand die zijn paard magnesium geeft bij IR? Onder invloed van magnesium wordt het glucose beter omgezet en opgenomen door het lichaam. Het wordt afgebroken door de nieren.
Mijn shetjes zijn ook IR, ze hebben dezelfde verschijnselen als mijn tinker en hen wil ik het ook gaan geven.
Omdat IR nog een vrij nieuwe ontdekking is bij paarden moet ik het hebben van de ervaringen van anderen. ;)
Mijn vaste hoefsmid (een natuurlijke bekapper) doet vreselijk zijn best om a.s zaterdag te komen en dan laat ik de ijzers er onderuit halen. Loop er al aan te denken sinds de andere hoefsmid 6 weken geleden is geweest. Ik stelde het toen voor (ze liep prachtig zonder ijzers) maar hij vond het nog niet kunnen. (hij is geen voorstander van natuurlijke bekappers).
We zijn bijna een jaar verder en denk dat ze nu meer last heeft van de ijzers dan dat ze baat hebben. (ken je paard).
(ik heb toen snel een hoefsmid moeten laten komen en hij kwam als eerste, maar mijn andere paarden worden nog steeds door mijn "eigen" hoefsmid bekapt).

Ik ben nu aan het eind van mijn 1ste emmer magnesium en mijn paard is in jaren niet zo zonder vetophopingen geweest als nu, ik ga het zeker weer bestellen als ik merk dat het weer verergerd.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:14

Ik heb wel magnesium gegeven maar ben er mee gestopt. Bij ons gaf het onvoldoende resultaat. Heb nog een kilo magnesium oxide staan, dus wie interesse heeft... ;)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:17

Nee dank je, ik had magnesium chelaat via paardnatuurlijk, op emmer staat als het niet helpt is het geen IR.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:24

Ze is IR, dat heb ik laten onderzoeken. Ik bestel het ook bij paardnatuurlijk. En ik zal dat topic even opzoeken :o

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:29

Sorry hoor maar wat is IR?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:34

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:48

[quote="Arabesk"]IR = infrarood :+

Wel goed gevonden :D :D :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:12

Tooske schreef:
Sorry hoor maar wat is IR?

Er wordt hier steeds gesproken over 'mijn paard is IR', maar zelf leg ik het liever uit als mijn paard heeft EMS; oftewel het Equine Metabolic Syndrom

Meer hierover kun je lezen op:
http://www.home.versatel.nl/remcodo/bevangenems.html

(vertaald uit het Duits)

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:25

Ik ben de laatste om te beweren dat het een eenvoudig verhaal is, maar volgens mij is dat niet hetzelfde als IR. ;)
En wij zochten naar een oorzaak voor het bevangen raken en naar onze mening is dat de IR en stres geweest. Zij werd altijd al sober gevoerd, is nooit drachtig geweest en alle andere oorzaken gelden/golden ook niet voor haar.
Maar om er zoveel mogelijk aan te doen om herhaling proberen te voorkomen, moet je wel een oorzaak weten. Het is een oorzaak-gevolg verhaal; twee verschillende aandoeningen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:14

ik heb marco wel magnesium gegeven (magnesium celaat van paardnatuurlijk.nl) heb werkelijk geen idee of een andere vorm van magnesium hetzelfde resultaat geeft?
Bij marco zag je duidelijk verschil toen hij heel slecht was, na 2 weken magnesium zag je duidelijk dat hij vooruit ging.
Of marco IR is weet ik niet, ik heb meer het idee dat marco hoefbevangen en spierbevangen is. Mede doordat hij slechter wordt in de winter bij slecht/koud weer.

ik heb een filmpje van mijn proefjes van zaterdag, [RT-HAW] marco @ CH Schoorl (filmpjes)
hierop kunnen jullie even bekijken hoe hij nu loopt, als je even aan 6 maanden terug denk dat hij bijna niet meer kon lopen en we heel stiekem de hoop al een beetje hadden op gegeven.
Een reactie zou heel erg leuk zijn natuurlijk!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:30

Zo, hallo Isa, was je daar weer eens! IR, ja dat noemt men meestal toch IR als de insulinewaarde getest en veel te hoog is gebleken. En hoe gaat Isa momenteel?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:39

fancylover: ziet er goed uit, hij doet alleen wel iets aparts met zijn voorhoeven. Ik dacht eerst dat hij springschoenen om had, maar als hij er geen last van heeft....

Ik kan Indiana hier ook weer melden als patient.
Vorige week maandag merkte ik dat Indiana een erg harde nek had. We hebben maandag een van onze paarden verkocht en weggebracht maar volgens mij heeft zij daar nauwelijks stress van.
Verder waren er die dag enorm veel dazen (zij heeft altijd veel meer op zich zitten dan mijn andere paarden).
En het had die week er voor flink geregend waardoor het land een groeispurt heeft gemaakt.

Ik vermoed dat de regen de boosdoener is, ze stond 2,5 uur per dag in het land.
Nu loopt ze ook een beetje gevoelig op de stenen.
Vanochtend contact gehad met de dierenarts en die adviseerde een aantal dagen quadrisol te geven, te koelen en te laten bewegen. Op het zand loopt ze niet gevoelig, maar gisteravond heb ik haar rond laten stappen in de bak en er zat weinig actie in.

Nu dus maar weer volledig geweekt hooi, voeten koelen, geen weidegang.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:28

Met mijn shet gaat het godzijdank erg voorruit!
Ze staat nu vanaf donderdag in de zandbak met hooi en krijgt 1 zakje buut per dag.
Vanmorgen bokte ze en galoppeerde ze door de paddock ben zo blij dat er weer wat voorruitgang in zit!
Vorige week moest ze nog 2 keer per dag op haar benen gezet worden en kwam ze met metacamnog niet voorruit.
Ze lijkt nu ook aan haar ijzers te wennen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:47

chb schreef:
Ik ben de laatste om te beweren dat het een eenvoudig verhaal is, maar volgens mij is dat niet hetzelfde als IR. ;)

Ik zeg niet dat het hetzelfde is, maar het heeft wel met elkaar te maken zoals blijkt uit onderstaand stukje tekst geciteerd uit dat artikel waar ik naar verwijs:

EMS kan tot hoefbevangenheid leiden en daarvoor worden drie oorzaken genoemd: insulineresistentie, te hoog bloedsuikergehalte en invloed van het vetweefsel.

En

Vetafzetting kan op vele plaatsen zichtbaar zijn: manenkam, borst, schouders, lendenen, bovenop de croupe, rond de staartwortel,aan de flanken en om de penisschede bij ruinen. Een insulinespiegel boven de 300 picomol pro dl. na 5 uur nuchter houden geeft daarnaast zekerheid. Bij langer aanwezige EMS kan de bloedsuikerspiegel bij nuchterheid ook nog verhoogd zijn.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:20

er is best vaak verwarring rond IR en EMS, maar dat komt doordat de onderzoeken steeds nieuwe feiten aandragen, insuline resistentie houdt eigenlijk het traject in dat de insuline ontspoord, komt daar als gevolg van hoefbevangenheid, dan gaat de aandoening verder onder het begrip EMS.

de namen zijn afkomstig van afspraken tussen de belangrijkste onderzoekers op dit gebied, iedere maand komt er een stukje informatie bij, pas als het helemaal uitgepuzzeld is zal een definitieve naam ontstaan, nu zijn daar nog te veel open vragen over. IR was al iets eerder wat meer ingeburgerd en het blijft lastig dat in je geheugen te veranderen in EMS.

nadeel daarbij is dat niet ieder IR paard ook hoefbevangen wordt, zo nu en dan is men er op tijd achter of per toeval, ook is het vaak lastig om alle hoefbevangenheid bij IR te zien, ze zijn vaak beperkt van omvang en sommige paarden lopen, maar een paar dagen wat stijver, vaak is het de hoefsmid of bekapper die het ziet omdat er wat verbreding in de witte lijn te zien is.

pas als er meer bekend is over wat nu precies in zo'n paardenlijf gebeurd heb je ook kans op bruikbare medicijnen, nu is de beste behandeling te vinden in een aangepast rantsoen en voldoende beweging, dat laatste is en blijft lastig als de hoefbevangenheid te veel schade geeft, maar wel tot nog toe de enige manier om de insuline naar beneden te brengen.

op dit moment kun je het eigenlijk zien als een chronische ziekte, doe je niets dan kan de schade door de herhaalde hoefbevangenheid zo groot worden dat je een paard om moet laten inslapen, de pijn staat een paardwaardig bestaan dan echt in de weg, vaak lukt het om de insuline te controleren en de schade daardoor beperkt te houden, helaas nog niet altijd voldoende.