[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:57

Balen Nado, en dat nogwel als paard van de week. 10 weken is wel erg lang, meestal wordt juist geadviseerd om sneller te bekappen na hb. Om de vijf zes weken is hier de limit.

lucyknol

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:59

@capopjekop, dank je voor opzoeken van schema, zo heb ik meteen antwoord op mn vraag!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 10:02

@ Nado: dat is schrikken!

Het kan best zijn dat het feit dat de hoeven nu zo lang zijn, dat hij daardoor gevoeliger gaat lopen. Ik merk hetzelfde bij Pauli - als we tegen het eind van de bekapperiode aankomen, wordt haar loopje anders. Smid & ik hebben daarom nogal geëxperimenteerd en zijn van een tussenperiode van 8 weken (toen liep ze bagger) terug naar zes weken. Gelukkig ga je al snel naar de kliniek.
Wel verstandig om hem tot dan even van het gras te houden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:12

Balen Nado. Gelukkig mag je snel weer naar Visdonk.
Kan het mogelijk ook zijn dat het weer meespeelt? Regen op droogte? Hier nl. een laagje nat zand dat in de voorhoeven plakt, uiteraard in de teen, tussen balkje en voorzijde zit nu steeds een bult zand en dat loopt duidelijk niet lekker. Zodra ik het weghaal gaat het beter.
Ik moest ook na zo'n 8 tot 10 weken terugkomen overigens.
Heb je foto's van Nado's voeten? Ben wel benieuwd hoe ze er nu uitzien na bijna 10 weken beslag.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:26

Flavlip, wanneer gaat hij de IR test doen ? Ben benieuwd naar de uitslag. Heeft hij echt nog veel vacht ? Nado is hier al zo goed als uit zijn vacht, maar mijn IJslander heeft er nog een donslaagje op zitten, dus heel raar dat ze nu nog vacht hebben is het niet.

Isa, ik zal vanmiddag even een foto maken. Het ziet er ook wel raar uit, de losse wand is aan beide kanten aan het afsterven lijkt het.

Mysa, ja, klopt, normaal wordt Nado iedere 5-6 weken bekapt. Maar hier zeiden ze dus specifiek dat ik zo lang moest wachten zodat er veel hoef aan kon groeien.

Ik ga zeker weer foto's laten maken. Liever een keer teveel dan te weinig. Die zal ik ook zeker weer hier plaatsen. Het liefste zou ik nu meteen gaan, wat duren 2 dagen dan lang :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:38

Ja herkenbaar dat laatste. Toen ik eenmaal het besluit had genomen naar Visdonk te gaan, moest ik nog een week wachten. Wat een lange week was dat.
Dat 'afsterven' van de losse wand begrijp ik niet helemaal. Klinkt zo niet echt lekker zoals je het omschrijft.
Isabella heeft in de linkerhoef een fikse scheur zitten, omdat Rob de schimmel had uitgesneden. Door de droogte lijkt dat ook veel verder open te zijn gegaan, maar las ook ergens dat de hoeven wel degelijk krimpen bij langdurige droogte, dus dat kan ook een oorzaak zijn.
In ieder geval heel veel sterkte en hopelijk is het maar een tijdelijke dip van Nado, voortkomend uit te lange hoefwand en nat zand in de voeten.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:08

Nado schreef:
Flavlip, wanneer gaat hij de IR test doen ? Ben benieuwd naar de uitslag. Heeft hij echt nog veel vacht ? Nado is hier al zo goed als uit zijn vacht, maar mijn IJslander heeft er nog een donslaagje op zitten, dus heel raar dat ze nu nog vacht hebben is het niet.

Isa, ik zal vanmiddag even een foto maken. Het ziet er ook wel raar uit, de losse wand is aan beide kanten aan het afsterven lijkt het.

Mysa, ja, klopt, normaal wordt Nado iedere 5-6 weken bekapt. Maar hier zeiden ze dus specifiek dat ik zo lang moest wachten zodat er veel hoef aan kon groeien.

Ik ga zeker weer foto's laten maken. Liever een keer teveel dan te weinig. Die zal ik ook zeker weer hier plaatsen. Het liefste zou ik nu meteen gaan, wat duren 2 dagen dan lang :=

Ok jij in de lappenmand met je paardje, wachten duurt idd lang he ik wacht nu al bijna 1,5 week nog een paar daagjes dan weten wij meer, ook voor jouw paardje ga ik duimen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:10

Isapaardje schreef:
Ja herkenbaar dat laatste. Toen ik eenmaal het besluit had genomen naar Visdonk te gaan, moest ik nog een week wachten. Wat een lange week was dat.
Dat 'afsterven' van de losse wand begrijp ik niet helemaal. Klinkt zo niet echt lekker zoals je het omschrijft.
Isabella heeft in de linkerhoef een fikse scheur zitten, omdat Rob de schimmel had uitgesneden. Door de droogte lijkt dat ook veel verder open te zijn gegaan, maar las ook ergens dat de hoeven wel degelijk krimpen bij langdurige droogte, dus dat kan ook een oorzaak zijn.
In ieder geval heel veel sterkte en hopelijk is het maar een tijdelijke dip van Nado, voortkomend uit te lange hoefwand en nat zand in de voeten.

Ook hier na de de hoefbevangenheid aanval, kreeg dynamiek ook 1 scheurtje in haar hoef, binnen 2 dagen is hij langer geworden, daarvoor 3 maanden had ze dit ook al aan de andere hoef gehad van kroonrand naar beneden, ga mooi vrijdag aan de heer Busser vragen wat en hoe dat komt enz.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 12:38

@ Capopjekop Zo snap ik het ook meteen beter :) Ik denk dat hoe dan ook de kosten voor het glucose testen (dus deze keer) verspilde kosten zijn, omdat ik hem hoe dan ook op IR wilde testen...maarja. Nu weet ik in elk geval dat zjin glucose goed is en blijft er voor IR nog 1 optie over, hij heeft dus gelukkig geen diabetes.

@ Liene Die leverwaarden testen ze ook gewoon in het bloed? En als hij nu getest wordt op IR is het dan zinvol om ook de leverwaarden te laten testen?

@ Nado As maandagochtend komt de DA bloed afnemen voor de IR test. Zijn hals is al redelijk in een zomervachtje, maar verder nog niet echt, vooral zijn kont absoluut nog niet. Fijn te horen dat er nog meer paardjes hard aan het verharen zijn. Wachten duurt altijd lang...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:06

flavlip schreef:
@ Capopjekop Zo snap ik het ook meteen beter :) Ik denk dat hoe dan ook de kosten voor het glucose testen (dus deze keer) verspilde kosten zijn, omdat ik hem hoe dan ook op IR wilde testen...maarja. Nu weet ik in elk geval dat zjin glucose goed is en blijft er voor IR nog 1 optie over, hij heeft dus gelukkig geen diabetes.

@ Liene Die leverwaarden testen ze ook gewoon in het bloed? En als hij nu getest wordt op IR is het dan zinvol om ook de leverwaarden te laten testen?

@ Nado As maandagochtend komt de DA bloed afnemen voor de IR test. Zijn hals is al redelijk in een zomervachtje, maar verder nog niet echt, vooral zijn kont absoluut nog niet. Fijn te horen dat er nog meer paardjes hard aan het verharen zijn. Wachten duurt altijd lang...

je moet om een uitgebreide bloedtest vragen
bij mijn appaloosa is dat in de kliniek gedaan en het bloed is opgestuurd naar Duitsland en van daar naar Engeland
en via Engeland kwam de uitslag
en die test was zeer uitgebreid.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:11

Bij mij is dit getest door het bloed. Hoe wat en waar bij paarden weet ik niet juist, wat het bloed is *stiekem* mee in een labo van een mensen-ziekenhuis getest := Maar hoe het exact zit - welke waarden - weet ik niet. Ik weet wel dat het bij mijn paard toen niet goed was (welke waarden kan ik straks wel even zoeken als je wil), en hij geen IR heeft. :)

bolero28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:19

Heyyyy meiden en of jongens (als die op bokt zitten hihi ;-) :D

Heb jullie tips en adviezen van jullie nodig als jullie die kunnen geven, hoop ik en heel graag hihi

Mijn paard heet insuline resistentie en heeft hoefbevangen gehad nu zijn we net weer begonnen met wedstrijdjes rijden hihihi *\o/* die gaan best goed alleen zakt ie de tweede proef in en is die niet vooruit te branden vind dat echt zielig aangezien hij geen biks meer mag en totaal geen energie meer heeft.
Nu geef ik van Pavo Natures best daar zit geen suiker of melasse in.
Maar ik ga overstappen op Havens Natural Balance, ook geef ik hem een klein schepje per dag Magnesium poeder om zn suiker tegen te gaan zeg maar.

Wie van jullie hebben ook paarden met suiker ziekte en wat voeren jullie en hoeveel ongeveer en rijden jullie ook wedstrijdjes? En hoe gaan die? aangezien hun energie die ze niet meer van biks krijgen.

Wacht met spanning op jullie tips als je die hebt natuurlijk hihi :D /3

alvast bedankt

Groetjes Stephanie & Bolero *\o/* /3

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:24

dynamiek schreef:
Ook hier na de de hoefbevangenheid aanval, kreeg dynamiek ook 1 scheurtje in haar hoef, binnen 2 dagen is hij langer geworden, daarvoor 3 maanden had ze dit ook al aan de andere hoef gehad van kroonrand naar beneden, ga mooi vrijdag aan de heer Busser vragen wat en hoe dat komt enz.

Ingeval van Isabella komt het door een holte (lucht) in de toonwand (door chronische hoefbeenkanteling) en een schimmel die zich daarin heeft 'genesteld'.
Op de linker röntgenfoto te zien als een grijs kronkelstreepje in de toonwand.
Afbeelding

Als ik het goed heb begrepen, is juist dat kronkelen een teken van een schimmel.
Op de foto van Nado was een duidelijkere streep (lucht) op de foto's te zien, maar die liep wel recht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:29

@Bolero28.
Ik zie dat je paard in maart nog hoefbevangen was en daarvoor op rust stond.
Lijkt mij nog veel te vroeg om nu al weer wedstrijden te gaan rijden. Afhankelijk van de ernst moet je toch zeker in maanden rekenen voordat je weer aan het werk kan en daarmee ook mogelijk anders kunt gaan voeren. Voor nu geen muesli (ook niet die van Pavo, want daar zit veel zetmeel in).
Voor vitamines kun je bijv. Formula4Feet geven. Wil je toch extra energie is olie (omega 3/6/9) een goede bron.

bolero28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:38

Voor isapaardje

ik mocht weer beginnen omdat het zo snel vooruit ging en hij weer zoals van ouds de lucht in springt met
Mij erop hihi
Het gaat voor de rest super met hem alleen heeft die energie niet maar ik zal het produckt proberen weet
Je ook waar ik het kan halen of bestellen?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:45

@ Bolero Fijn dat je paardje zo snel is opgeknapt, wel moet je er rekening mee houden dat een paard dat hoefbevangen is geweest veel tijd nodig heeft om te herstellen. Dat hij niet meer vooruit te branden is en zoals jij zegt geen energie heeft is denk ik een teken dat het toch nog allemaal even teveel voor hem is. Ik heb mijn pony ook vrij snel weer opgepakt met rijden, maar als ik merk dat hij niet lekker in zijn vel zit of echt niet voorwaarts is dan laat ik hem. Dan gaan we een dagje wandelen ofzo en de dag erna losgooien, tot ik merk dat hij er weer aan toe is, zich weer wat beter voelt. Goed naar je paard kijken en de wedstrijden voorlopig even laten, dat is mijn advies. Over het voer weet ik verder niet, maar daar kunnen genoeg anderen je wat over vertellen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:49

En volgens mij zit er in pavo nature best wel veel zetmelen, waardoor dit voer nog niet geschikt is voor hb pony's

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:55

Ik weet niet wat je voor wedstrijden rijdt. Een simpele B proef is wellicht nog te doen als hij zich echt lekker voelt, maar als het gaat om een Z springparcours raad ik het van harte af.
Evenals aangespannen marathonrijden of wat dan ook.
Hier zijn mensen die hun paarden na jaren puzzelen en zoeken en navragen een uitgekiend dieet geven. Het is paardafhankelijk dus je kunt niet zomaar even iets gaan kopen om uit te proberen.
F4F wat ik aanraadde is ook geen energiegever. Het is een vitaminekorrel voor onderhoud zonder suiker en zetmeel, maar moet wel passen in het andere dieet. Dus eerst even goed kijken en rekenen wat je paard krijgt, wat hij nodig heeft en vooral ook opletten met wat je doet met werk.
Wel fijn dat hij zich lekker voelt natuurlijk.

bolero28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:57

Ow doe ik ook wel ,als ik merk dat ie down is gooi ik hem lekker los maar als die dan in z'n stal staat te trappelen om er uit te gaan dan vind ie het ook geweldig hihihi rij ook niet elke week een wedstrijd maar 1 x in de maand of 2 maanden dat vind ik al genoeg voor hem maar Thanks voor je advies ben er blij mee :D

bolero28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:00

Nee rij net L1 proefje ho ho we gaan ook niet zo snel hahahaha ben super voorzichtig met hem, kwa voer is het zeker puzzelen de 1 zit weer in dat andere voer maar dan zal je zien dat daar ook weer veel suikers in zitten echt lastig

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:19

Ik zou zelf ook geen wedstrijden doen, maar ik rijd ook alweer sinds een week of twee. (ook in maart nog redelijk licht bevangen) Beest maakt in de paddock de meest achterlijke capriolen, da's niet zo fijn, maar een bosrit een keer of drie per week, dus vooral rechtuit, en op zandpaden, en niet te hard, dat kan best. Hier energie te over, als dat bij jouw paard niet zo is, zou ik toch weer even een stapje terug doen. Een paard dat licht werk doet, heeft afgezien van vitaminen en mineralen, helemaal geen krachtvoer of muesli nodig.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:52

Bolero28, in de Nature's Best zit heel wat suiker en zetmeel. Pavo doet alsof het een hele 'magere' voeding is, maar er zit volgens voervergelijk maar lieft 26% suikers en zetmeel in: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... t-stimulan. Als ik jou was zou ik zeker stoppen met dit te geven. Probeer een voer te zoeken dat in suikers+zetmeel niet hoger dan 15% gaat (liever zelfs nog minder). Een voorbeeldje is de Seniores Priores: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... ores-subli. Op voervergelijk kan je zoeken naar voeding met weinig suiker en zetmeel, en zo degene kiezen die je het meest aanstaat.

Energie krijgt je paard niet enkel uit muesli (=koolhydraten) maar ook uit vetten. Zeker voor een dressuurproefje kun je met vetten het paard al heel wat helpen, zonder te veel suiker te voeren. Je kan bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid muesli (van een -15% merk) geven, en hier over een scheut olie over. Hier vind je meer info over dit: http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... k-rantsoen. Dus kort gezegd heeft jouw paardje een 'high fat low carb' dieet nodig :) Als je meer info wil, heb ik dat wel, maar dit is in het Engels. Ik denk dat deze links je al aardig kunnen helpen.

En het is misschien interessant dat je dit even doorleest, er staan ook wat tips in: http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... vangenheid

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:17

Waar een vraag van een stille meelezer.

De boer waar mijn paard staat is niet van plan hooi te kopen voor mij. Nu was zijn voorstel een deel kuilgras te voeren en het andere deel graszaadgras.
Wat vinden jullie hier van?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:13

Dat doe ik ook. Dat is, voordroog mengen met graszaadhooi. Onze stalhouder heeft behoorlijk droge voordroog, heeft vorig jaar een week liggen drogen voor het gewikkeld werd. Het ruikt zalig, niet zuur en plakt niet. Ik meng het zo dat hij 1/3 van zijn rantsoen nu voordroog krijgt en de rest graszaadhooi. Dat gaat tot op heden prima. Maar Vash gaat qua voeten echt topperdetop, dus vandaar dat ik het durf/doe. Heb het opgebouwd, want ik mengde eerst met gewoon hooi. De prijzen vlogen echter de pan uit, dus vandaar de switch. Nu een week of 4 geleden, en het gaat prima, hij vind het zaaaalig.
Wat voor voordroog heeft jouw stalhouder, Ash? Je schrijft kuilgras, maar wat bedoel je daar precies mee.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:51

Met haf gaat het qua hb ook weer helemaal goed. Hij is flink afgevallen. Ik heb nu nog wat normaal hooi en ga dit langzaam aan vervangen voor voordroog.
Die van ons is ook niet plakkerig of nat, en vrij droog.

Het is gras van vorige jaar dat is gemaait heeft gedroogt in de zon en is daarna in gewikkeld en word nu gegeven. Dat is toch kuil dan of niet? (ben niet zo goed in hooi en gras soorten)