Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:01

Ik denk dat de foto's wat vertekenen, want in het echt zijn de voeten qua lengte wel goed. En hoefsmid vond het er goed uit zien (goed naar omstandigheden).

Ik kan altijd eerder langs gaan, dat is geen probleem.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:27

Cardy, zo zijn ze nu:
Afbeelding
Afbeelding

En zo waren ze toen ze net bij de hoefsmid was geweest? Het gaat me even niet om de WLD maar om de lengte van de voet.
Afbeelding

Zie je het verschil?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:39

Tussen die 2 foto's zit ruim 6 maanden, na de laatste foto die je plaatste is alle ellende begonnen.

Linksvoor liep helemaal bol en je ziet bij de nieuwste foto's dat de nieuwe hoef niet bol meer loopt, het oude/aangetaste nog wel.

Moet er wel bij zeggen dat de hoefwand zeer dun is, kan bijna dubbelgevouwen worden. Ook is de zool van het linker voorvoetje voor een groot gedeelte donker blauw/gekneusd.

We zijn er druk mee bezig om de voet te verbeteren,maar dat duurt helaas zo lang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:14

Ze heeft een verleden van hb en meerdere keren. Haar voeding bestaat uit savonds 300 gram speedibeet met handje c4l en magnesium en smorgens handje c4l en goed droog hooi. Ze staat 24/7 buiten met betegelde schuilstal en ruime paddock met stuk onkruidweide die nu kaal is. Voldoende beweging. Tenen waren wat lang vorige bekapping eind december en in donkere voetje zat een klein hoefzweertje. Ze heeft lage zolen die dus erg gevoelig zijn. Ze word nu elke bekapbeurt iets korter gezet maar dat kan niet in 1x. Volgens smid is ze zeker niet hb maar heeft ze wel kneuzingen in haar hoeven waardoor ze onregelmatig loopt. En dat was de reden dat hij vandaag weer is geweest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:47

Cardy schreef:
Tussen die 2 foto's zit ruim 6 maanden, na de laatste foto die je plaatste is alle ellende begonnen.

Linksvoor liep helemaal bol en je ziet bij de nieuwste foto's dat de nieuwe hoef niet bol meer loopt, het oude/aangetaste nog wel.

Moet er wel bij zeggen dat de hoefwand zeer dun is, kan bijna dubbelgevouwen worden. Ook is de zool van het linker voorvoetje voor een groot gedeelte donker blauw/gekneusd.

We zijn er druk mee bezig om de voet te verbeteren,maar dat duurt helaas zo lang...

Oké.... nu begrijp ik het niet meer.

Dus op de foto waar ze net beslagen is is er nog geen probleem, behalve wat WLD?

En de foto's die daar boven staan met het kunststof ijzers en siliconen is van nu?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:49

ja dat klopt Singasong haha :)

edit:
Dus:

augustus 2013 (ijzers van de hoefsmid, van vorige eigenaar):
Afbeelding

augustus 2013, Zelfde dag, na bekapping en nieuwe ijzers van mijn hoefsmid:
Afbeelding

20 november 2013:
Behandeling in de kliniek en tevens opname van 2 weken. Hier is geconstateerd hoe erg de WLD was, dit is weggehaald. Ook is er geconstateerd dat ze mechanisch hoefbevangen was en een gekanteld hoefbeen.
Afbeelding

30 november/1 december:
Dallmar plakijzers zijn eronder gezet. Tussen 20 november en 30 november heeft paard ook in nat verband, droog verband, etc. gestaan.
Afbeelding
Afbeelding

13 januari:
IJzers begonnen los te laten, 2 dagen na deze foto's was rechtsvoor eraf gegaan:
Afbeelding

15 januari:
nieuwe, kunstof ijzers eronder. Laatste plekken WLD zijn weggehaald:
Afbeelding

5 februari:
Afbeelding

Hierbij staan nog meer foto's:

augustus 2013 voordat mijn hoefsmid was geweest:
http://www.mijnalbum.nl/Album=KLDRTY3F

augustus 2013 nadat mijn hoefsmid was geweest en foto's van de hoeven van 15 januari 2014:
http://www.mijnalbum.nl/Album=EF4TSDY4

5 februari:
http://www.mijnalbum.nl/Album=XOF4NYEV

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:27

En die mechanische hoefbevangenheid is gekomen door de stand van de voeten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:35

Nee dit is gekomen door de WLD. Hierdoor is de hoefwand los gaan zitten. Ze is op een gegeven moment over het hek van de wei gesprongen, waardoor de wand helemaal los is gaan zitten. Hierdoor is de voet gaan ontsteken, is het hoefbeen gaan kantelen, etc. Dit alles is alleen linksvoor.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:38

Oke...... nou, ik overzie het niet meer geloof ik met al die foto's Y;(
Je hebt i.i.g. nog een lange weg te gaan denk ik voordat die WLD er helemaal uit is gegroeid. Ik ben wel heel benieuwd hoe de voeten er over bijv. een half jaar uit zien.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:02

Dat zal inderdaad even tijd nodig hebben cardy. Snap wel waarom wij er raar tegenaan kijken zo op de foto's. Jij ziet de hoef in het echt en dan kan het beeld net even anders zijn.
Ik moet wel zeggen, dat er bij mij echt honing op die hoeven gesmeerd zou worden. Vooral omdat het nog erg onrustig is en je moet uitkijken dat het zich toch niet verder naar boven uitbreid. Maar dat is natuurlijk je eigen keuze..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:11

Ja de foto's zijn niet echt optimaal Zammie, daar geef ik je gelijk in hihi. Die foto's maken is begonnen om voor mijzelf bij te houden hoe ze vordert en ben niet zo'n ster in foto's maken.
Ik durf er eerlijk gezegd echt geen honing op te smeren. Vorige keer had ik het wel gedaan en nadat ze in de kliniek de hoeven helemaal open hadden gezet kwam er veel troep vanaf. Wat erg leek op oude honing.
Het is nu vooral belangrijk dat de hoeven droog blijven en dat er lucht bij kan.

Mijn hoefsmid gaf inderdaad aan dat ik de scheuren wel in de gaten moest houden, als ze verder scheuren onder de nieuwe/gezonde hoef dan moest ik terugkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:30

Is er iemand die aub naar de fotos van mijn merrie zou willen kijken? Ze loopt nu erg slecht door gevoeligheid.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:39

bel91 schreef:
Is er iemand die aub naar de fotos van mijn merrie zou willen kijken? Ze loopt nu erg slecht door gevoeligheid.

Ik zal je foto's even hier plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds wanneer je loopt je paard slecht?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:53

Wat ik op de foto's van de onderkant denk te zien zijn ondergeschoven verzenen. Maar, de hoef heeft geen extreem lange teen (zijfoto en hoe ver de straal doorloopt). Redelijk hoge hielen, foto's van de stand zijn eigenlijk ook nodig om te kijken of dit een mogelijk probleem is.
Tweede foto van onder de voet zie ik evt zoolkneuzingen (als dit geen vuil is). Je paard lijkt een vrij platte zool te hebben, misschien dat hij daardoor sneller kneuzingen krijgt van steentjes?
Verder is de witte lijn erg netjes voor zover ik kan zien. Ik zie in ieder geval geen heel grote afwijkingen waardoor je paard ineens gevoelig zou kunnen zijn. Is dit sinds de laatste bekapbeurt? Sinds een buitenrit? (dan denk ik toch aan zoolkneuzing)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:56

Bedankt dat lukte niet met mobiel

ze is donderdag bekapt omdat ze wat onrefelmatig liep en savonds liep ze niet helemaal lekker. Gisteren liep ze wat stijfjes zeg maar... op eieren. En vanmorgen kreeg ik een bericht dat ze echt niet hlfijn loopt. Ik ga er zo heen.

Ik heb de tip gehad om er een dot watten in te doen en dan een bandage eromheen. Dan zou ze gelijk al beter moeten lopen als het door de kneuzingen komt. Maar dan moet ik mijn inloopstal gaan afsluiten omdat ze er anders mee door de bagger gaat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 10:59

Maar ze liep dus al niet optimaal voor het bekappen...
Zou kunnen dat ze nu niet meer kan compenseren oid, waardoor ze nu nog slechter loopt? Is maar iets dat door mijn hoofd gaat. Wat zei de smid over het onregelmatige?

edit: als ze straks als je haar ziet duidelijk met een been meer ontlast, denk dan evt aan een hoefzweer. Mijn pony was ook als enige symptoom onregelmatiger. Tot het heel erg werd en hij dus een zweer had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:00

Ze begon dindagavond onregelmatig te lopen toen ik haar even in de bak reed. Ik rij haar niet heel veel meer doordat ze een periode veel kwakkelde met hb en daardoor spierverlies. Hoefsmid zei dat het echt van de kneuzingen moet komen dat ze zo loopt omdat hij heeft gevoeld aan de zool en die wat goed hard en gaf niks mee. Hij heeft wel de zool irts wrggehaald omdat ze weinig ruimte had in haar voet doordat ze lage zool heeft en steentjes ed niet kwijt kan. Ze staat 24/7 buiten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:02

Wellicht is ze dan nu gewoon extra gevoelig doordat hij iets van de zool heeft gehaald?
Zou dan met een paar dagen een stuk beter moeten zijn, gewoon even op het zachte houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:10

Ze heeft een pad en stal die betegeld zijn. Dan overgang pad land wat blubber is en dan land wat vrij droog is. Hoefsmid ze me een prop watten in haar hoef te doen en bandage erom endan binnen in stal houden. Pijnstiller heb ik niet meer behalve nog maar 1 zakje buut. Als morgen nog slechter gaat moest ik terug bellen en dan komt er maandag een ijzer onder.

Ze heeft al wel langere tijd dat ze gevoelig loopt op een bospad wat niet gelijk loopt zeg maar. Dus met uitstekende stukjes ed.

Wat lan ik doen tegen een zoolkneuzing?

Ik zal even de link neerzetten van eerdere fotos
als iemand ze hier dan zou willen plaatsen zou fijn zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:13

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:20

Goed dat je je smid weer belt als het niet betert.
Plaatje waar ze helemaal op staat (van voor het bekappen) zit me niet helemaal lekker. Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat ze daar HB is? Of staat ze altijd zo?

Persoonlijk ben ik niet van de ijzers, dus ik zou het anders proberen op te lossen. Al heb ik nu zo gauw ook geen oplossing, ben ook alleen maar ervaringsdeskundige en geen hoefsmid.

Mijn pony heeft ook vrij platte voeten, maar die zijn niet zo hoog/smal... Zou er bij jouw pony geen dubbele zool zitten? Wss niet want dat had de smid wel gezien en weggehaald denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 11:27

Het viel ons ook op dat ze staat of ze bevangen is. Is nu minder dan op die foto dus hoefsmid denkt dat ze zo probeett te ontlasten. Maar hij is er zeker dan van ze niet hoefbevangen is of zelfs maar tegenaan zit. Ik zal kijken of ik nog een foto heb van daarna

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:55

Wie heeft er tips voor mij ?
Mijn paard is sinds gister terug uit de hoefkliniek. We staan op een voor ons nieuwe stal.
Door rug nekproblemen heb ik moeite met hoefverzorging. In 3 benen moet ik nu watjes doen in de straalgroeve. Bij de smid ging dit probleemloos. Het is ook een zeer lief paard. Maar Mij probeert hij echter toch uit en haalt uit met zijn voet als ik aan de straal kom ( is ook gevoelig ) Helaas heeft het effect omdat ik de kracht mis om door te pakken. :o