Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:03

Arabesk schreef:
Dit zette sommige onderzoekers aan het denken: Als de hoefvorm van wilde paarden anders is dan bij gedomesticeerde paarden, en wilde paarden hoeven hebben die bestand zijn tegen dagelijks 50 kilometer over rotsgronden en daarbij uiterst gezond zijn, wat zou er dan gebeuren als we gedomesticeerde paarden dezelfde hoefvorm en een vergelijkbare levenswijze geven als hun wilde soortgenoten? Tot hun vreugde ontdekten ze dat de hoeven dan na verloop van tijd even gezond en onslijtbaar werden als die van de wilde paarden....

En was er dan niemand van die geleerden die bedacht dat die paarden anders leven dan onze paarden? Als je een gedomesticeerd paard terug zet in zo'n landschap dan geloof ik best dat de voeten zich aanpassen maar wat heeft een rijpaard in NL aan die hoefvorm in ons vlakke, soppige Nederland? En in m'n bak met geelzand? Dan zou je toch ook kunnen denken dat die ideale hoef voor een onbelast paard in een rotsachtige omgeving misschien wel helemaal niet functioneert in Nederland waar we onze paarden rijden!?

Arabesk schreef:
Sinds deze ontdekkingen zijn er een aantal nieuwe stromingen ontstaan, waarbij uitgegaan wordt van de natuurlijke vorm en functie van de hoef. Deze methoden van bekappen hebben hun doeltreffendheid inmiddels ruimschoots bewezen: Het blijkt dat alle paarden na een overgangsperiode zonder ijzers kunnen lopen, dat ziekten als hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid kunnen worden voorkomen en genezen, dat de paarden veel beter gaan lopen dan voorheen.

Over die HKO; daar ben ik al op ingegaan. Wat hoefbevangenheid betreft is het al helemaal onzin, hoefbevangenheid is een gevolg van een aandoening, niet de oorzaak. Hoefbevangenheid onstaat door verschillende factoren; vetzucht, stofwisselingsproblemen, een merrie die aan de nageboorte blijft staan en nog een aantal zaken. Het is dus een lichamelijk probleem dat z'n weerslag heeft op de hoeven, dat "genees" je niet door door zool te volgen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:06

Ik doelde er meer op dat beweerd werd dat bij de Bodt binnen een half uur een paard met HKO kon genezen Lachen. Maar als we het over bovenstaande quote hebben:

hoefbevangenheid kan ook ontstaan doordat met slechte hoeven te lang ongetraind over harde bodem gelopen is (gedraafd meestal). Ik denk dat Arabesk daar op doelt??

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:08

henny_w schreef:
Wat jouw laatste opmerking betreft, ik vind dat een kl*te opmerking aangezien je zelf net zo, zo niet meer, schreeuwerig bezig bent geweest.
Het is een veelzeggende zin over jezelf. Helaas Knipoog

Mee eens, kijk de teksen van jou en Arno8 eens terug, regelmatig vetgedrukt en in hoofdletters, over
schreeuwerig gesproken.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:12

aerdenhout1 schreef:
HOOOO wacht even!! De merrie word alweer dik een jaar gereden en heeft nog steeds geen klachten!

Dan rij jij 'm wel mooi recht Haha! ! Ik zei dus ook dat het met verkeerde belasting te maken had, en niets met natuurlijke slijtage Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:17

Arabesk schreef:
Het blijkt .. dat ziekten als hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid kunnen worden voorkomen en genezen

Was het maar zo simpel; maar kan je met zekerheid vertellen dat dit helaas niet opgaat. Ben in 2003 begonnen met NB met mijn ex-bevangen paardje, maar dat kon niet voorkomen dat ze het nog een paar keer is geweest. Haar lever is nl. niet in orde en dan kan ik nog zo goed haar hoeven bekappen, stofwisselingstechnisch zal ze gevoelig blijven voor een bevangenheid. NB heeft dus niets met wel of niet voorkomen van bevangenheid te maken.
Wel kan ik bevestigen dat na een fikse bevangen het niet nodig is de patiënt op speciaal beslag te zetten. Dat gewoon goed bekappen en evt. voor het rijden een hoefschoen gebruiken, ook zeer goede resultaten geven voor genezing. Maar voorkomen? Nee.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:18

Yinari schreef:
Sorry hoor, maar een paard wat écht HKO heeft KAN niet binnen een half uur weer goed lopen. Er is daar ter plaatse echt een ontsteking en hoe je dan ook gaat lopen, dat voel je, zeker weten Ja! Dan is er sprake geweest van een verkeerde/verkrampte rijstijl maar absoluut niet van HKO.

Het wil niet zeggen dat met een half uur de HKO genezen is.
Absoluut niet.
Maar echt waar binnen een half uur kan het paard weer rad lopen omdat het het bewuste HKO been niet meer overbelast omdat het rechtgericht in de rug loopt.
Ik heb foto's gezien van een Z paard wat al 8 maanden stilstond en door div. klinieken opgegeven was.
De week voor de cursus waren nog voor de zoveelste keer rontgenfoto's gemaakt. Die foto's zagen er inderdaad knap beroerd uit.
Dat paard kwam kreupel de rijbak in en verliet een half uur later volledig rad de rijbaan.

Is een paard heel verschrikkelijk kreupel dan longeert AdB het paard op specifieke wijze om de rug los te krijgen ipv. een ruiter erop.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:20

Arabesk had er 'sommige gevallen' bij moeten zetten. De manier van bekappen kan natuurlijk niet van invloed zijn op de stofwisseling van het paard, da's logisch Knipoog. Maar door juist te bekappen kunnen sommige gevallen wel worden voorkomen (zie hoger Lachen ). Of dat NB is weet ik niet, want dan zou ik me op dat gebied specifiek wat meer moeten inlezen, sorry.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:20

Dat hKO en hoefbevangenheid verhaal op de site van natuurlijk vind ik dus echt levensgevaarlijk........ EN misleidend

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:21

Ik wil toch even ingaan op dit verhaal over HKO.
Het lijkt offtopic maar dat is het natuurlijk niet, aangezien we het over op-en misvattingen over NB, TB en de cursus NB hebben. Ik lees hier dus juist een aantal misvattingen over de 'behandeling', waarbij ik me afvraag hoe je aan deze info komt, Ara..?
Hier even wat opheldering.

Arabesk schreef:
Zomaar blind vertrouwen op de HS en de VA zou ik nooit doen. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun adviezen in de wind durven slaan. Het zal nog heel lang duren voordat de nieuwste inzichten op het gebied van HKO zullen doordringen tot de opleidingen van VA en HS.

Als er nieuwe inzichten zijn, worden die tot in de wortel uitgezocht. Hoe weet je dat dat niet zo is? Wat jij vertelt over de 'nieuwe inzichten' zijn al láng bekend... Verder raad ik aan om toch maar wel naar je veearts of hoefsmid te luisteren, aangezien zij vaker uit dat vaatje getapt hebben. Maar vergeet niet ook naar je gevoel te luisteren.

Speciaal beslag zorgt ervoor dat het paard éven opknapt, in negen van de tien gevallen gaat het paard daarna weer achteruit. Dan wordt het beslag weer iets aangepast en gaat het weer eventjes goed. Daarna gaat het weer mis en is het vaak einde verhaal.

De eigenaar heeft het gevoel er echt álles aan gedaan te hebben, maar dat het kennelijk zo erg was dat het niet meer te redden was.

Speciaal beslag werkt de neerwaartse spiraal van HKO alleen maar nog erger in de hand.

Oké. Ten eerste is dat níet de behandelmethode van HKO die je hier noemt. Het is niet zo dat een paard gelijk op speciaal beslag gezet wordt, zonder verder onderzoek.
In de meeste gevallen wordt geadviseerd om het paard IJZERLOOS (jaja) minstens een week of 6 rust te geven met weidegang! De ontsteking moet weg, dus wordt er medicatie voorgeschreven door de dierenarts. Ik quotte mijn (oude nog wel) lesstof: "Door de voortdurende beweging krijgen we een optimale doorbloeding, zeker als dit ook nog onbeslagen kan". Daarna kan gekozen worden om het paard weer terug op ijzers te zetten, vervolgens staat er in mijn lesstof: "...Immers de aangepaste ijzers genezen de aandoening niet, ze werken alleen preventief" (ter voorkoming van herhaling vh probleem, ter ontlasting van de diepe buigpees).

Veel paarden die pijnlijke hielen hebben vanwege lange steunsels die in de hoef knijpen krijgen 'klinisch HKO' opgestempeld. Dat betekent dat ze niets op de foto's konden vinden. Nee logisch, lange steunsels en of pijnlijke hielen zie je niet op een foto.

Nee, maar zoals je misschien zelf ook weet worden de voeten goed onderzocht op kneuzingen, verder wordt naar de vorm en stand gekeken bij een kreupelheidsonderzoek dus een beetje HS of DA zal dat ten eerste uitsluiten.

Paarden met pijnlijke hielen gaan toonlanden. Toonlanden is heel schadelijk voor de diepe buigpees en dus ook het HK. Vervolgens treedt er nu wél schade op aan de HK en krijgt de VA alsnog 'gelijk'.

Alsof het erom gaat wie er 'gelijk' heeft... Geen veearts die zo denkt.

Het paard wordt nu op speciaal beslag gezet, vaak achter iets hoger. Dit geeft eventjes verlichting, maar de pees maakt zichzelf weer korter en het verhaal begint van voor af aan. Achter hoger zetten werkt toonlanden nóg meer in de hand en dus nog meer schade op de diepe buigpees en dus het HK. De HKO zal verergeren.

Dit is verouderd beslag, ik denk dat jij al je informatie uit het zgn. "Groene Boekje" hebt gehaald of heb ik ongelijk?? (Hoefverzorging en hoefbeslag, W.A. Hermans uit het jaar negentiennoach, toen je poep nog met de lange oe schreef). Tegenwoordig (de laatste tig jaar) zijn er hele andere inzichten over de verlichting en voorkoming van HKO, bij paarden die toch op ijzers 'moeten'.

De oorzaak van HKO: overbelasting van de diepe buigpees moet opgelost worden. Dan is HKO te genezen, de beschadiging op het bot zal blijvend zijn maar de ontsteking kan genezen.

Wat zijn oorzaken van overbelasting van de diepe buigpees?

- toonlanden
- veel rijden in zand (veel rijbakken/ruiterpaden)
- een hoef die geen natuurlijke grip heeft op de bodem en steeds iets je doorglijdt
- kort draaien op zachte ondergrond (voltes rijden in een bak)
- te weinig doorbloeding van de hoef door ijzers en of beperkte bewegingsvrijheid door opsluiting in een stal
- weinig schokabsorberend vermogen van de hoef (toonlanden en ijzers)
- stijl springen

Heb ik nog een aanvulling: verkeerde hoefvorm, misvorming, te WEKE hoefstand, etc. En dan nog een aanvulling: HKO hoeft niet alleen te maken te hebben met de diepe buigpees, maar met alle ligamentjes in het hoefkatrolgebied!

Veel van onze informatie is afkomstig van Prof. James R. Rooney, D.V.M. Hij is een Amerikaanse hoogleraar die internationaal erkend wordt als autoriteit op het gebied van "equine biomechanics". Anderen hebben zijn bevindingen bevestigd. Zijn boek The Lame Horse is een aanrader voor iedereen die meer over de oorzaak van hoefkatrolontsteking wil weten.

Bedenk dat kreupelheid vaak ten onrechte aan hoefkatrolonsteking wordt toegewezen. Bij "wonderbaarlijke genezingen" blijkt doorgaans dat er nooit serieus is gecontroleerd of het paard daadwerkelijk hoefkatrolontsteking had. Het paard is dan wel genezen van kreupelheid maar er was geen sprake van hoefkatrolontsteking. Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage door een verkeerde bekapping en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

Laat geen valse verwachtingen scheppen door een dierenarts of hoefsmid die niet de vakliteratuur (zie bronvermeldingen) heeft bijgehouden: Er bestaan geen hoefijzers die hoefkatrolontsteking kunnen genezen. In traditionele kringen geldt hoefkatrolontsteking als ongeneeslijk, en ongeneeslijk is het inderdaad als je met hoefijzers aan de slag gaat.

Wat ik net al aangaf: HKO ís volgens 'onze kringen' Clown , te genezen, er moet alleen iets veranderd worden in de stand/manier van houden zodat een volgende ontsteking=meer deformatie van het straalbeen ed. voorkomen kan worden!

Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.

Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.

Oftewel genezing is mogelijk en duurt enkele weken tot hooguit 9 maanden!

Oud nieuws, heel oud nieuws.

Het zal nog lang gaan duren voordat dit allemaal doordringt tot alle VA en HS.

Haha! Haha!

Je hebt je toch niet genoeg in TB verdiept, maar ik wil je met alle plezier uitleggen hoe of wat, net zoals jij de moeite neemt om het 'ons' schreeuwerds op bokt uit te leggen Haha!
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 05-07-08 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:22

Yinari schreef:
De manier van bekappen kan natuurlijk niet van invloed zijn op de stofwisseling van het paard, da's logisch Knipoog. Maar door juist te bekappen kunnen sommige gevallen wel worden voorkomen (zie hoger Lachen ).

Niet als je het over hoefbevangenheid hebt....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:23

Arabesk schreef:
Het blijkt .. dat ziekten als hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid kunnen worden voorkomen en genezen

Van dit soort opmerkingen wordt ik altijd zo moe....
Voorkomen, ja vast wel. Ik geloof zeker wel dat er paarden teugelkreupel worden door een verkeerde manier van berijden, huisvesten etc, maar de echte HKO gevallen zijn niet te genezen.
Ik heb de foto's van mijn paard gezien en die zou in geen geval ooit nog goed zijn gaan lopen... Paard had dermate veel pijn en liep zo vreselijk rot op het laatst dat er maar 1 keuze is en dat is (in mijn geval) inslapen. Geen pijn meer, paard niet meer bewust doorrijden omdat hij nog wel goed te krijgen zou zijn op een bepaalde rijwijze en met blote voeten.
En dan achteraf heb je altijd mensen die dit soort opmerkingen plaatsen.....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:24

Ook als je het over hoefbevangenheid hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:24

Hoe komt een ijzerloos en zadeloze 3 jarige uit de opfok aan HKO graadje 4 en 5?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:26

Yinari schreef:

Leg me dat eens uit dan, want daar ben ik het dus niet mee eens....

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:27

Tja sizzle er wordt nog steeds beweerd dat het niet erfelijk is, maar ik heb geleerd van wel...
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 05-07-08 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:27

Yinari schreef:

Leg dat dan svp eens uit. Ben ook werkelijk geïnteresseerd.

Heb nl. vorig jaar een NB-er gehad die ook zei dat hij wel zo zou bekappen dat het diertje voor eens en altijd van haar bevangenheid af zou zijn ... gevolg waren peesontstekingen en hoefzweren. Hoefje uiteindelijk (uit nood) haar oude vorm weer laten aannemen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:34

arno8 schreef:
Dat heb ik al uitgelegd. Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.

Zou dit een levend paard geweest zijn dan had het bekappen stapsgewijs moeten plaatsvinden waarbij telkens tussendoor gelopen had moeten worden om te zien of het paard nog steeds goed liep. Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde geweest zijn.

En als dit paard in een keer lager was gezet waren er zeker geen pezen en spieren gescheurd. Vergelijk het met een vrouw die altijd op hoge hakken loopt en dan op platte schoenen gaat lopen, het voelt wel even 'kort' in je kuit maar afscheuren nee

Pezen kunnen zich razendsnel aanpassen op een nieuwe 'spanning' dat is ook de reden dat botbreuken binnen een bepaalde tijd gezet moeten worden anders trekken de pezen de boel aan en krijg je de botten nooit meer knap op elkaar.

Wil ik nog even opmerken dat we alleen maar hoeven in de vriezer hebben die lang niet bekapt zijn. Kennelijk vind niemand het de moeite waard om z'n afgeschreven paard nog knap bij te houden. Aan de hoeven te zien zijn de meeste meer dan een half jaar niet bekapt! Schandalig!!!

BEn weer aan het bijlezen.

Arno ik weet niet op welke wolk jij leeft maar ik mag hopen dat ik nooit op deze wolk terecht ga komen.
Lijkt me verschrikkelijk om zo ver van de normale wereld te zijn en dat alles zo zwart - wit is zo als jij het stelt.
Je beschuldigd ons van vooroordelen maar ik lees niet anders bij jou.

Welke wetenschappelijk bewijs heb jij over het aanpassen van de pezen?
Hoeveel ervaring heb jij met bokhoeven om dit soort uitspraken zo stellig te kunnen uitspreken?

Ook zo'n mooie droom, alsof iedereen die zijn paard naar de slecht brengt zijn paard slecht onderhoud.

Als we het zo gaan stellen ken ik er ook nog wel een paar.

Arabesk.
Ook aan jou een vraag.
Welke wetenschappelijk bewijs heb je dat het hoefbeen aan de zool vast zit????
Want dit is het gene wat je stelt met het stukje over nooit de verkeerde vorm geven aan een hoef.

Euh nog een edit..
Quote van Arabesk waar ik erg graag uitleg over wil hebben.
En de vraagt luid dan ook Hoe verhouden deze woorden zich tot de woorden van Arno over de bokhoef en zijn pezen?
Nu doet de pees toch hele andere dingen en levert problemen op, toch gek voor de zelfde pees.
Citaat:
Het paard wordt nu op speciaal beslag gezet, vaak achter iets hoger. Dit geeft eventjes verlichting, maar de pees maakt zichzelf weer korter en het verhaal begint van voor af aan. Achter hoger zetten werkt toonlanden nóg meer in de hand en dus nog meer schade op de diepe buigpees en dus het HK. De HKO zal verergeren
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 05-07-08 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:36

Het valt me op dat bij veel NB paarden en ponies echt heel hardnekkige hoefzweren voorkomen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:37

Ho! Ik heb niet gezegd dat het hoefbevangenheid wat al aanwezig is geneest (dat even voor de duidelijkheid).

Het is toch bekend dat hoefbevangenheid door overmatige inspanning op harde bodem kan worden veroorzaakt. Dit is in het geval de hoef niet getraind is voor die bezigheid (dat is een eerste vereiste), maar de hoef is er in dat geval ook niet geschikt voor gemáákt (ojee, ik zeg dit fout maar ik weet even niet hoe het anders uit te leggen).
Een correct bekapte zool zal dit soort hoefbevangenheid kunnen in sommige gevallen kunnen voorkomen omdat de hoef de inspanning dan wél aankan.

Ik heb ook niet beweerd dat NB hiervoor persè de vereiste methode is. Daar heb ik me niet genoeg voor in NB en hoefbevangheid samen verdiept.

Ik heb dit niet zelf bedacht, wij krijgen dit onderwezen bij mij op school (reguliere opleiding diergeneeskunde, dus niets Naturals Lachen )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:38

Sizzle schreef:
Hoe komt een ijzerloos en zadeloze 3 jarige uit de opfok aan HKO graadje 4 en 5?

Erfelijkheid, verkeerde beenstanden.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:40

Yinari schreef:
Het is toch bekend dat hoefbevangenheid door overmatige inspanning op harde bodem kan worden veroorzaakt. Dit is in het geval de hoef niet getraind is voor die bezigheid (dat is een eerste vereiste), maar de hoef is er in dat geval ook niet geschikt voor gemáákt (ojee, ik zeg dit fout maar ik weet even niet hoe het anders uit te leggen).

Volgens mij bedoel je dan mechanische hoefbevangenheid. En dat heeft inderdaad niet echt wat met nb of tb te maken.
Laatst bijgewerkt door Kymalin op 05-07-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:41

Dat bedoel ik ja, ik had heb er toch duidelijk bijgezet dat ik niet in de droom leefde dat bekappen invloed op de stofwisseling heeft? Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:44

Yinari schreef:
Arabesk had er 'sommige gevallen' bij moeten zetten. De manier van bekappen kan natuurlijk niet van invloed zijn op de stofwisseling van het paard, da's logisch Knipoog. Maar door juist te bekappen kunnen sommige gevallen wel worden voorkomen (zie hoger Lachen ). Of dat NB is weet ik niet, want dan zou ik me op dat gebied specifiek wat meer moeten inlezen, sorry.

Ik heb je reactie even gequote... Maar dan nog kun je het dan niet met (alleen) bekappen voorkomen, dan heb je ook nog te maken met opbouw van training.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:45

Heb ik er ook bijgezet Lachen (andere post).

Maar in combinatie kan het dus zeker hoefbevangenheid voorkomen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:46

Yinari schreef:
hoefbevangenheid kan ook ontstaan doordat met slechte hoeven te lang ongetraind over harde bodem gelopen is (gedraafd meestal). Ik denk dat Arabesk daar op doelt??

Yinari schreef:
Een correct bekapte zool zal dit soort hoefbevangenheid kunnen in sommige gevallen kunnen voorkomen omdat de hoef de inspanning dan wél aankan.
Laatst bijgewerkt door Yinari op 05-07-08 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt