Alani schreef:Heb jij vanaf dat je paard hebt jouw wijze van bekappen toegepast? Hoeveel paarden ken jij die problemen hadden waarbij deze methode werkte? Is ze ook rontgelogisch gekeurd? Waar denkt je da nu aan?
In geval van een spatpaard is het niet altijd nodig dat ze beslag krijgen. Waar het om gaat is dat je paard binnendoor gezet kan worden, zodat de sprong anders wordt belast. Als de kwaliteit van de hoeven dusdanig goed is, dan zijn ijzers dus niet nodig.
Ik wil je nog wel iets op je hart drukken en ik hoop dat je dit positief opvat.
De traditionele manier van hoefonderhoud (bekappen en beslaan) zijn wetenschappelijk onderzocht. De wijze die jij nastreeft is nog relatief weinig over bekend, behalve dan dat er bepaalde 'goeroes' dit enorm goed praten, maar wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Als een paard goede benen/hoeven heeft dan zal er niet zo snel veel aan de hand zijn, maar als dit niet het geval is dan zou het wellicht verstandig zijn om te kiezen voor een bewezen methode. Je kunt iets sneller vernielen dan weer ongedaan maken.
mijn paardje is door de verzekering enkel klinisch gekeurd. Dat wil zeggen, de dierenarts heeft kreupelheidsproeven gedaan: buigproef, haar enkele rondjes aan de longe gezet en geconstateerd dat ze zuiver liep. Ik weet niet waar de dierenarts nu aan denkt. Hij wou dat ik haar liet rijden zodat ze overbelast werd en dan zou hij met verdoving uitmaken waar het probleem zit. Maar dit zag ik niet zitten. Ik wilde haar niet onnodig belasten als dat niet nodig is. Ze staat nu enkele maanden op rust (ik ben een tijdje geleden gevallen en heb mijn enkel gebroken. zolang ik herstellende ben, mag ze vakantie nemen) Als we daarna terug aan het werk gaan, bekijk ik of ze nog steeds mankt. Indien ze dan nog steeds mankt, ga'k er rechtstreeks mee naar de kliniek.
Ze is al haar hele leven bekapt. Pas 6 weken geleden is ze voor het eerst door Raf Antheunis bekapt volgens de strasser methode. Maar volgens Raf verrichtte hij heel goed werk. Alleen wil die smid niet meer komen omdat hij alleen maar moest bekappen en dat bracht niet genoeg op. Daarmee dat ik nu Raf gevraagd heb. Natuurlijk bekappen heeft zichzelf inderdaad nog niet helemaal bewezen... maar het is wel bewezen dat ijzers héél véél schade kunnen toebrengen aan de gewrichten en botten bij paarden en zorgen voor vroegtijdig artrose. De trilling van hoefijzers is 8 keer erger dan bij paarden die zonder ijzers staan... Dat heeft me aan het denken gezet. Vermits mijn paard eigenlijk nooit ijzers gehad heeft, is de overstap naar natuurlijk bekappen vrij klein geweest.
Ik heb al héél véél paarden er weten bovenop komen door natuurlijk bekappen... Ik geloof er wel heel erg in! Raf weet ook héél goed waar hij mee bezig is... Hij heeft verschillende opleidingen en bijscholingen gedaan. Het probleem bij vele paarden die niet goed lopen is dat er mensen die een dagcursus natuurlijk bekappen gedaan hebben, zich natuurlijk bekapper noemen en paarden de verdoemenis in helpen omdat ze niet voldoende verstand hebben van de anatomie van de hoef. Raf daarentegen weet echt wel waarover hij spreekt. Hij heeft eerst een reguliere opleiding gedaan tot hoefsmid, later een cursus strasser en daarna nog allerhande bijscholingen over fysiotherapie en massage-technieken... Ik laat zeker niet eender wie aan mijn paard komen...
Mijn paard heeft uit zichzelf, mede doordat ze al heel der leven zonder ijzers staat héél harde en goede hoeven. Dat zei raf zelf en hij zei dat hij eigenlijk er niet veel aan moest doen.