[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:07

Alani schreef:
@Yvv
Heb je al een overwogen om iets van cortaflx te geven. Ik geloof best dat weersinvloeden van belang kunnen zijn op het soepel zijn van gewrichten. Elk dier (of mens) reageert anders.

Ik heb inderdaad wel aan suplementen in het algemeen gedacht, maar wil er liever nog mee wachten, omdat ik bang ben dat er iets van een pijnstillend middel inzit, waardoor hij weer slechter gaat aangeven of hij het werk wel of niet aankan. Nu is hij eindelijk zover dat hij het aangeeft of het gaat of niet, heeft hij ook nooit eerder gedaan, dus daar ben ik erg blij mee.

Ook heb ik erover overlegd met de DA- assistente en die zei ook dat als ik er eenmaal mee begin, er erg moeilijk vanaf kom.

Dit zijn voor mij toch wel 2 punten om het te proberen om het zolang mogelijk uit te stellen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:32

Ik had niet verwacht dat een DA-assistente het zou afraden. Glucosamine wordt ook aan mensen voorgeschreven die pijn in de gewrichten hebben. Er zit niks pijnstillends in. Glucosamine verbetert slechts het gewrichtsvloeistof.

Het kan, volgens mijn veeartsen, namelijk zo zijn dat het gewrichtsvloeistof van jouw paard in zijn algemeen wat slechter van kwaliteit is. Dat je paard als het ware een glucosamine tekort heeft. Vandaar dat je altijd eerst een hoge dosis moet geven om het tekort aan te vullen. Door slecht gewrichtsvloeistof kan de spat en de botwoekering of het botverval verergeren. Je kan dus eigenlijk niet te vroeg met glucosamine beginnen. Bot dat weg is en met name botwoekering krijg je namelijk nooit meer weg.

Niet ieder paard heeft glucosamine tekort, maar ik geef het voor zekerheid (en op advies van mijn veeartsen) mijn paard wel. Een aantal stalgenoten van mij geven het hun paard zelfs preventief.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:06

Nee, ze heeft het niet echt afgeraden, maar wel gezegd dat ik er eigenlijk zo lang mogelijk mee moet wachten, omdat je zo moeilijk van supplementen afkomt.

Wil het idd wel gaan navragen aan de DA zelf, moet toch nog langs voor controle foto's...

Edit: En ik heb ook niet per sé een bepaald merk of soort werkzame stof aangegeven, heb het meer over supplementen in het algemeen gehad, met natuurlijk wel als achterliggende gedachte de spat.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:34

Alani schreef:
Heb jij vanaf dat je paard hebt jouw wijze van bekappen toegepast? Hoeveel paarden ken jij die problemen hadden waarbij deze methode werkte? Is ze ook rontgelogisch gekeurd? Waar denkt je da nu aan?

In geval van een spatpaard is het niet altijd nodig dat ze beslag krijgen. Waar het om gaat is dat je paard binnendoor gezet kan worden, zodat de sprong anders wordt belast. Als de kwaliteit van de hoeven dusdanig goed is, dan zijn ijzers dus niet nodig.

Ik wil je nog wel iets op je hart drukken en ik hoop dat je dit positief opvat.
De traditionele manier van hoefonderhoud (bekappen en beslaan) zijn wetenschappelijk onderzocht. De wijze die jij nastreeft is nog relatief weinig over bekend, behalve dan dat er bepaalde 'goeroes' dit enorm goed praten, maar wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Als een paard goede benen/hoeven heeft dan zal er niet zo snel veel aan de hand zijn, maar als dit niet het geval is dan zou het wellicht verstandig zijn om te kiezen voor een bewezen methode. Je kunt iets sneller vernielen dan weer ongedaan maken.

mijn paardje is door de verzekering enkel klinisch gekeurd. Dat wil zeggen, de dierenarts heeft kreupelheidsproeven gedaan: buigproef, haar enkele rondjes aan de longe gezet en geconstateerd dat ze zuiver liep. Ik weet niet waar de dierenarts nu aan denkt. Hij wou dat ik haar liet rijden zodat ze overbelast werd en dan zou hij met verdoving uitmaken waar het probleem zit. Maar dit zag ik niet zitten. Ik wilde haar niet onnodig belasten als dat niet nodig is. Ze staat nu enkele maanden op rust (ik ben een tijdje geleden gevallen en heb mijn enkel gebroken. zolang ik herstellende ben, mag ze vakantie nemen) Als we daarna terug aan het werk gaan, bekijk ik of ze nog steeds mankt. Indien ze dan nog steeds mankt, ga'k er rechtstreeks mee naar de kliniek.

Ze is al haar hele leven bekapt. Pas 6 weken geleden is ze voor het eerst door Raf Antheunis bekapt volgens de strasser methode. Maar volgens Raf verrichtte hij heel goed werk. Alleen wil die smid niet meer komen omdat hij alleen maar moest bekappen en dat bracht niet genoeg op. Daarmee dat ik nu Raf gevraagd heb. Natuurlijk bekappen heeft zichzelf inderdaad nog niet helemaal bewezen... maar het is wel bewezen dat ijzers héél véél schade kunnen toebrengen aan de gewrichten en botten bij paarden en zorgen voor vroegtijdig artrose. De trilling van hoefijzers is 8 keer erger dan bij paarden die zonder ijzers staan... Dat heeft me aan het denken gezet. Vermits mijn paard eigenlijk nooit ijzers gehad heeft, is de overstap naar natuurlijk bekappen vrij klein geweest.

Ik heb al héél véél paarden er weten bovenop komen door natuurlijk bekappen... Ik geloof er wel heel erg in! Raf weet ook héél goed waar hij mee bezig is... Hij heeft verschillende opleidingen en bijscholingen gedaan. Het probleem bij vele paarden die niet goed lopen is dat er mensen die een dagcursus natuurlijk bekappen gedaan hebben, zich natuurlijk bekapper noemen en paarden de verdoemenis in helpen omdat ze niet voldoende verstand hebben van de anatomie van de hoef. Raf daarentegen weet echt wel waarover hij spreekt. Hij heeft eerst een reguliere opleiding gedaan tot hoefsmid, later een cursus strasser en daarna nog allerhande bijscholingen over fysiotherapie en massage-technieken... Ik laat zeker niet eender wie aan mijn paard komen...

Mijn paard heeft uit zichzelf, mede doordat ze al heel der leven zonder ijzers staat héél harde en goede hoeven. Dat zei raf zelf en hij zei dat hij eigenlijk er niet veel aan moest doen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:21

die van mij heeft al vanaf zijn 12e spat. Is in Utrecht geopereerd. Had toen 75% kans dat het goed kwam. Moest minimaal een jaar op rust met na een half jaar beweging aan de hand op het verharde, Heeft toen ook speciaal beslag gehad. Wij hebben het nog een jaar gegeven met veel aan de hand, fiets en longe. Het speciaal beslag heb ik eraf gehaald en gewoon spat laten bekappen daar liep ie veel beter op.Ik ben daarna weer wedtrijden wezen rijden en t/m de z2 gekomen zonder blesures.
Nu hij sinds kort ander beslag(cytec) hebt omdat ik nu vrijwel met hem men begon hij onder het zadel weer slechter te lopen. Het cytec is er achter af omdat het niet hielp het werd slechter en voor nog op. Ook dit beslag gaat er weer af en straks weer op gewoon beslag omdat ik vind dat hij hier beter op loopt. Andere paarden bij mij op stal hebben er wel profijt van. Dus ik denk mede door de spat dat hij geen andere soort ijzers om kan helaas. Verder gaat ie nu weer vooruit en gebruik prime val gelatinaat. En oesteocure dit is homeopathisch. Allebei voor het doorsmeren van het bot. Tegenwoordig hebben ze veel meer andere oplossingen. Toch ben ik blij da tik geopeerd hebt anders had ik nooit oz veel plezier van hem kunnen hebben. Veel sterkte met de paarden die ook spat hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:28

Chevano, welke soort spat had jouw paard? En hebben ze ooit verteld wat een mogelijke oorzaak kon zijn van die spat?
Fijn dat je paard het zo goed heeft gedaan, hoe oud is ie nu?
En ben je ook op een andere manier gaan rijden?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:57

@Yvv: Je kan ook supplimenten van de paardendrogist proberen. Daar heben ze aan aantal producten voor paarden met spat. Ik had het aan mijn DA gevraagd en die gaf aan "baat het niet dan schaad het niet". Naar mijn weten kan je hier ook ieder moment mee stoppen zonder bijeffecten.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 01:05

maikeltje schreef:
Chevano, welke soort spat had jouw paard? En hebben ze ooit verteld wat een mogelijke oorzaak kon zijn van die spat?

Wat voor soort spat geen idee (nooit verteld denk ik of ik weet het niet meer rongtgenfotos heb ik nog wel) het zit aan de binnenkant van zijn sprongewricht. En ze hebben toen meerdere gaten in het bot geboort . Zodat er een botwoekering zou ontstaan tussen alle botten die daar zitten.Zo zou die niet meer of bijna niet meer kreupel zijn. Een goede veearts kan het zien in het lopen omdat hij zijn sprong wat stijfer houd en minder buigt. Links heeft ie het ook op controle gebleven en daar is zelf een botwoekering ontstaan. Ja ze hebben verteld door de genen, dus door fok met paarden die het ook hebben, verkeerd en te jong en te zwaar gebruik, hij was toen nog niet van mij , heb hem vanaf zijn 4e. En erkeerde (bij)voeding. Het kan dus meerdere oorzaken hebben.Die van mij was al 12 een normale leeftijd dat een paard last er van krijgen ook van artrose , sesambeentje en hoefkatrol. Hij is nu 20 en alleen bij bv nat en vochtig weer loopt hij minder goed. Hij heeft zoals ik het noem opstartproblemen. Haha. Tja veel beweging is goed, veel instappen langer dan een normaal paard. Zodat de sprong warm word. Ik gebruik ook met vochtig weer spiergel word de sprong wat sneller warmer.En ja niet meer springen en gekke dingen doen. Zeker niet mee fokken.Nee toen niet ben dus met zijn 14e langzaam weer gaan opbouwen en weer met de dressuur begonnen zijn carriere met springen was voorbij. En sinds 3 jaar rijd ik geen dessuur (word recreatief bereden door mijn nichtjes in de bak ) wel lichte buitenritjes en voor de kar, is licht werk en veel rechtuit. Tja ook niet meer lekker crossen gewoon alles wat rustiger aan doen en wat langzamer opbouwen tot ie warm is. Geef nu ook joint support is licht onstekingsremmend en ja goed binnendoor laten bekappen dit ook goed bij houden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:06

Chevano schreef:
maikeltje schreef:

Wat voor soort spat geen idee (nooit verteld denk ik of ik weet het niet meer rongtgenfotos heb ik nog wel) het zit aan de binnenkant van zijn sprongewricht. En ze hebben toen meerdere gaten in het bot geboort . Zodat er een botwoekering zou ontstaan tussen alle botten die daar zitten.Zo zou die niet meer of bijna niet meer kreupel zijn. Een goede veearts kan het zien in het lopen omdat hij zijn sprong wat stijfer houd en minder buigt. Links heeft ie het ook op controle gebleven en daar is zelf een botwoekering ontstaan. Ja ze hebben verteld door de genen, dus door fok met paarden die het ook hebben, verkeerd en te jong en te zwaar gebruik, hij was toen nog niet van mij , heb hem vanaf zijn 4e. En erkeerde (bij)voeding. Het kan dus meerdere oorzaken hebben.Die van mij was al 12 een normale leeftijd dat een paard last er van krijgen ook van artrose , sesambeentje en hoefkatrol. Hij is nu 20 en alleen bij bv nat en vochtig weer loopt hij minder goed. Hij heeft zoals ik het noem opstartproblemen. Haha. Tja veel beweging is goed, veel instappen langer dan een normaal paard. Zodat de sprong warm word. Ik gebruik ook met vochtig weer spiergel word de sprong wat sneller warmer.En ja niet meer springen en gekke dingen doen. Zeker niet mee fokken.Nee toen niet ben dus met zijn 14e langzaam weer gaan opbouwen en weer met de dressuur begonnen zijn carriere met springen was voorbij. En sinds 3 jaar rijd ik geen dessuur (word recreatief bereden door mijn nichtjes in de bak ) wel lichte buitenritjes en voor de kar, is licht werk en veel rechtuit. Tja ook niet meer lekker crossen gewoon alles wat rustiger aan doen en wat langzamer opbouwen tot ie warm is. Geef nu ook joint support is licht onstekingsremmend en ja goed binnendoor laten bekappen dit ook goed bij houden.

Toch is dit wel betrekkelijk.
De oorzaak van de aandoening is belangrijker dan de aandoening op zich. In mijn geval heeft de da het fokken niet ontraden. Wel heeft hij aangegeven een hengst te gebruiken, waarvan je weet dat hij geen spat heeft).

Ik heb mijn merrie dus ook weer gedekt en ze verwacht volgend jaar haar 3e veulen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:03

Mijn DA zei hetzelfde Alani.
Hij vertelde dat de hedendaagse spat meer veroorzaakt wordt door externe factoren dan door de erfelijke factor omdat er steeds beter op gelet wordt. Dus de spat die vererft komt op het moment minder voor dan spat door bv een klap, val, overbelasting etc waarbij in de gewrichtsvloeistof een bacterie of iets komt en de aanmaak bot/kraakbeen daardoor uit balans raakt.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:12

Dat is bij mijn merrie ook verteld inderdaad.
Ik moest een hengst zoeken met een zeer goed achterbeen gebruik.
En die heb ik gevonden en is helemaal naar mijn wens!

Die verwacht in April haar veulen Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:36

Helaas is die van mij een ruin.....Geen eventuele opvolger uit hem dus Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:17

Bij [paard] is eind vorig jaar (begin dit jaar) Spat geconstateerd.
Ze kreeg aan beide achterbenen zwellingen aan de binnenkant van het sprong gewricht.
Buigproef laten doen en DA meende Spat, OCD of artrose.
Foto's zouden uitsluitsel bieden en jawel op de foto's bleek dat ze dus spat (Type Botwoekering)had.
Op de foto's was duidelijk een haakje aan het groeien over de gewrichtspleet heen.
Uiteindelijk groeit zo'n gewrichtspleet dicht en heeft een paard geen pijn meer.
Het dicht groeien opzich noemen ze botwoekering en dit stadium is pijnlijk vor paarden.

Vreemde bij mijn merrie was dat ze kreupel op het ene been liep terwijl het ander been veel slechter er uit zag op de foto.
Ik moest rustig aan doen met haar en haar elke dag beweging geven en haar in een ruime box zetten(liefts 5 x 5).

Nu gaat het eigenlijk prima met haar, ze loopt niet kreupel en gebruikt haar achterhand goed.
De zwellingen zijn nog niet weg. (dit betekend dat de gewrichten nog niet dicht gegroeit zijn denk ik)
Ik heb haar op gewoon beslag staan en daar loopt ze prima op.
Wat ik wel altijd even op haar spronggewrichten doe voor dat ik met haar ga mennen of rijden is Favorite Fluid (dit is massage spul).
Dit was een tip van mijn hoefsmit, hij wilde haar overigens ook niet op appart hoefbeslag zetten omdat dit niet de natuurlijke stand is van haar benen en het zou meer schade kunnen aan richten dan dat het zou helpen.
Verder geef ik haar door haar voer Feel Good subliment voor gewrichten en dit bevalt heel goed.

De oorzaak bij mijn merrie heeft te maken met slijtage.
Mijn merrie is 16 jaar oud en heeft vanaf haar 6e levensjaar veel voor een huifkar gelopen.
Ze had dan widia punten onder haar ijzers zodat ze niet zo vaak naar de smit hoefde.
Ik zag toen het gevaar niet zo zeer maar nu weet ik wel beter.
Widia punten hebben er aan bij gedragen dat [paard] spat heeft gekregen.
Ze draaide namelijk altijd wat met de hoef en door de widia punten draaide de hoef niet meer maar het gewricht.
In haar afstamming komt spat niet voor en bij mijn weten heeft ze ook nooit een trap of iets dergelijks gehad of vast gelegen in de box.
Lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk aangezien ze spat heeft aan beide achterbenen.
Ze is momenteel voor het eerst in haar leven drachtig Haha! Go jij! Go jij!.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:56

Ilegra Gelukkig dat het ook zo goed met jou paardje is afgelopen, en gefeliciteerd Haha! met je aankomende veulen (als alles goed gaat natuurlijk).

Mij merrie heeft ook widia punten, maar slijt zo snel dat ze om de 6 weken naar de smit moet (stampt erg met haar voeten).
Maar die had al spat voordat de wideapunten er in gingen Knipoog

lovesjolly25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:40

hallo allemaal
mijn paardje van 34 heeft ook spat maar staat toch soms achter zn oor te krabben hahaha
het enige wat ik je kan adviseren is bij het reformhuis symphytum te kopen nederlandse naam is smeerwortel.
dat zijn de wortels van de plant die moet je koken in een beetje water tot het gelei wordt.
dat geef je dan door het voer heen bijv slobber of met lijnzaad met een boterham.
dit homeopatische spul smeert de gewrichten en helpt botwoekeringen tegen te gaan
vraag ook na voor spat beslag bij de hoefsmid is bewezen dat het goed is voor de stand van de benen.
die van mij is met nog een paard de duurste van stal met de hoeven,maar heb het voor mn kanjer over.
groetjes marsha

Liannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:53

hallo ik heb 2 maanden geleden foto's laten maken van mijn paard zijn been waaruit bleek dat hij een begin van spat had in zijn rechterachterbeen net bij het sprongewricht. nou ik helemaal in shok want wat nu? volgens de veearts had ik een keuze om een infus van 500 euro's erin te pompen of hem 1,5 jaar op de wei te zetten want bij bijde heb je niet 100% de zekerheid det het weer goedkomt. nou ik heb dus gewoon gekozen om hem die 1,5 jaar te geven al is het niet makkelijk om je paard elke keer zo ethausiast te zien springe terwijl je niet kan rijden en hij zelf zo graag iets wil doen.nou heb ik zijn hoefijzers eronder uit gehaald omat hij toch niet meer over het harde moet,nou sprak ik een veearts van een vriendin van mij en die begon ineens over een spatbeslag andersom? ik had wel ooit van een spatbeslag gehoort maarja voor een paard wat kreupel op een wie loopt ga ik geen ijzers eronder late slaan. de hoefsmid heeft mijuitgelegd wat het in zou houden en uiteindelijk komt het er dus op neer dat zijn been dan 1 grade of 2 word gedraaid zodat hij die plek waar de spat zit ontlast nou is mijn vraag of iemand dit ook heeft bij zijn of haar paard en hoe dat paard erop loopt.? graag een pb voor antwoord dank u

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:47

Liannee, ik wil je niet ontmoedigen maar mijn paard heeft ook ruim 1,5 jaar op het land gelopen en er verbeterde niets. In tegendeel, doordat hij dat been anders gebruikte om het te ontlasten is zijn bekken helemaal scheefgetrokken door verkrampte rugspieren. Ik zou het dus afraden.
Ja, de eerste 1,5 maand liep hij wel lekker, maar daarna begon hij weer te kreupelen.

Hij heeft nu zo'n tildreninfuus gehad en spatbeslag en tegelijk met de tildren ook nog een corticospuit in het gewricht. Nu is het al een stuk beter, maar ik heb nog een lange weg te gaan bezig om hem weer een soort van recht te krijgen......

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:12

die van mij heeft allewn zomers beslag word wel spat bekapt , betekent meer binnendoor gezet. Rust heeft geen nut wel beweging , van rust worden ze vaak slechter dan beter. Gewoon elke dag op het verharde stappen nadat hij goed binnendoor bekapt is. Op het verharde is beter ivm de doorbloeding van de benen. Als je dit elke dag vol houd en het langzaam op pakt kan je paard weer rustig licht werk doen. Die van mij is 20 en loopt elke dag weer anders. In de bak loopt ie het slechts dus we gaan altijd eerst warmstappen en draven op steen (op het verharde loopt ie niet kreupel)en daarna verder met licht werk in de bak. Verder staat ie voor de kar, omdat dat lichter werk is en hij op het verharde moet lopen, ( krijgt primval een supplement )je hebt ook ander soorten) en duivelsklauw is ontstekingsremmend. Als je onthoud dat je paardje niet van alles meer kan dat je alles op een laag pitje moet zetten en daarbij enig supplemeten aanschaft kan je nog heel plezier van hem hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:05

Niet voor ieder paard met spat is binnendoor bekappen een optie, dat is per geval verschillend.
Mijn paard heeft de spat echt midden in het gewricht zitten. Hij heeft wel spatbeslag, maar wordt niet zo schuin binnendoor gezet als andere spatpaarden. Er is alleen gezorgd dat hij licht binnendoor afrolt door het ijzer aan de binnenkant net iets dikker te laten dan aan de buitenkant. Maar je ziet het bijna niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 15:10

Wij kregen destijds idd ook 3 opties: 6 maanden op de wei, inspuiten met hyaluronzuur of Tildren infuus en 3 maanden op de wei. We zijn voor de Tildren gegaan en dat heeft super resultaat opgeleverd. Raimaer heeft al weer een paar M crossen gelopen en als ze niet een stomme val had gehad waren we nu zo langzamerhand wel Z geweest. Met bekappen (straks weer beslaan) doen we niets bijzonders en ze heeft nergens last van.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:24

Voor ieder paard werkt een verschillende methode. Ik ben 9 maanden op de wei, 2 Tildren infussen, spatbeslag, voedingssupplementen, 4 bezoekjes aan Emmeloord en €2500 euro verder en hij loopt nog steeds kreupel. Er is dus niet 1 methode die bij iedereen werkt. Ik hoop nog steeds op "de wondermethode" maar ben bang dat dat niet meer gaat komen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:50

Wolken, dat is balen zeg. Wat ga je nu doen?
Zijn er nog opties? En heeft je paard ooit beter gelopen tijdens de behandelingen of is er nooit verbetering geweest?

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:39

@maikeltje: Er zijn dagen dat hij bijna weer goed loopt, en dat ik de dag erna wel door de grond kan zakken van ellende. Er is wel een verbetering te zien bij de buigproef en het longeren op de cirkel, maar kreupel blijft hij. De andere opties die de DA mij gegeven heeft is een operatie en/of inspuiten. Ik weet wel al dat ik dat beide niet ga doen. Hij is bijna 19 en dat wil ik hem allemaal niet meer aandoen.
De enige optie die imo nog over blijft is iemand zoeken in mijn buurt die les geeft volgens de methode van Anthoine de Both. Daar had ik vorig jaar een clinic bij gevolgd. Het enige dat me daarbij tegenstaat is de manier waarover hij over bepaalde "gebreken" heeft. Maar iemand die volgens zijn methode les geeft hoeft niet diezelfde dingen te denken.

Voorlopig zijn we net als een paar anderen hier nog wel ff bezig ben ik bang.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 12:20

Hallo allemaal, ik dacht neem ook weer is een kijkje hier. Hoe is het nu met alle paarden? En met die van jou jenny?
Met jessie gaat het nog een beetje hetzelfde, ze loopt kort, en linksachter wat korter alsd rechtschter. Op linksachter heeft ze van de zomer die trap gehad op haar sprong. Ze is verder wel happy

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:46