Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:34

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 16:49

Gut ik wist niet dat Speltbrood op die manier ook goed vor je was. Ik wil het wel nog steeds eens als graanvoer voor Missy halen. Misschien zelf ook maar gaan eten dan.

@HC: bedankt voor het lijstje.
Overigens gaan mijn OldMac's heel makkelijk aan en uit. En die 25 km per rit valt ook wel mee hoor, je moet ALS ze schuren gewoon of sokjes aan doen of een stuk schaap in de kootholte doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:34

Cowgirl schreef:
Maar een andere reden dat ik ze niet meer wil is mijn rug...ik kan gewoon geen half uur modderen om die dingen aan te krijgen.

En mijn rug is een reden dan ik mijn shet niet iedere week "bekap", maar slechts eens in de 14 dagen en dan nog alleen 1 paar hoeven Clown

Maar als de hoeven schoon zijn, schuif ik de schoenen er zo onder. Daarbij doe ik alleen de schoenen aan voor een langere rit voor de wagen. Korte ritten of gewoon wandelen gaan zonder schoenen (en slijten gelijk de hoeven weer op natuurlijke wijze wat af ... scheelt mij weer een zere rug)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:54

@ Cowgirl, ik las laatst van een stelletje dat hun hele hebben en houwen verkocht heeft en nu rondtrekken met een tinker voor een woonwagen. Dat paard loopt onbeslagen voor de kar, ze hebben wel hoefschoenen bij zich. Paard wordt strasser bekapt even dit terzijde. Zij rijden elke dag met hun paard over de weg.

Volgens mij moet onbeslagen mennen zonder ijzers en zonder hoefschoenen wel kunnen. Ik neem aan dat je 40 uur werkt en dus alleen in het weekend tijd hebt om een paar uurtjes te mennen Knipoog. Als je merkt dat de heoven écht te kort worden, sla je gewoon een weekend over dan groeien de heoven wel weer genoeg bij. Zéker in de zomer.

Scheelt je ook weer bekapwerk trouwens Haha!, ze zeggen weleens: rijden óf vijlen.
Bij mij is het rijden én vijlen Zij zijn groot en ik is klein! maar ja

Ik kan me voorstellen dat jij met jouw rug geen hoefschoenen wil aantrekken elke keer Ziek

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:19

Arabesk schreef:
<knip>
Volgens mij moet onbeslagen mennen zonder ijzers en zonder hoefschoenen wel kunnen. Ik neem aan dat je 40 uur werkt en dus alleen in het weekend tijd hebt om een paar uurtjes te mennen Knipoog. Als je merkt dat de heoven écht te kort worden, sla je gewoon een weekend over dan groeien de heoven wel weer genoeg bij. Zéker in de zomer.
<knip>

Ehm, klein detail: draaft die tinker of stapt hij constant??
Draven voor de kar op de harde weg met enige regelmaat (veel meer dan alleen een uurtje in het weekend) is in mijn vrij ruime kennissenkring nog niemand gelukt zonder ijzers. Het punt hierbij is ook over wat voor wegen je gaat. Asfaltwegen gaat wel, doen ze er van die steentjes (split) op, dan wordt het een stuk lastiger en helaas zijn veel secondaire wegen daar wel mee uitgerust in NL.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:37

ikke schreef:
...doen ze er van die steentjes (split) op, dan wordt het een stuk lastiger en helaas zijn veel secondaire wegen daar wel mee uitgerust in NL.

Dat is hier normaal, granietsplit. Het terrein is met rots en brokken nog lastiger. Asfalt het meest luxe wat we hier kunnen vinden. Ik rij daar dagelijks flinke ritten in hoog tempo met veel galop over. Was ook voor F&I van PN-HN een ogenopener.
Ook flink doordravend mennen = probleemloos.
Voor de goede orde, is het hier voor de hoeven VEEL zwaarder dan in NL. Een rit met gemiddeld 5% hellingspercentage is een makkie.

HC

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:12

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
...doen ze er van die steentjes (split) op, dan wordt het een stuk lastiger en helaas zijn veel secondaire wegen daar wel mee uitgerust in NL.

Dat is hier normaal, granietsplit. Het terrein is met rots en brokken nog lastiger. Asfalt het meest luxe wat we hier kunnen vinden. Ik rij daar dagelijks flinke ritten in hoog tempo met veel galop over. Was ook voor F&I van PN-HN een ogenopener.
Ook flink doordravend mennen = probleemloos.
Voor de goede orde, is het hier voor de hoeven VEEL zwaarder dan in NL. Een rit met gemiddeld 5% hellingspercentage is een makkie.

HC

Zet er dan ook even bij dat jij paarden hebt die van oorsprong in die omgeving leven. Daar zit een belangrijk punt. Daarbij is de grondslag in zijn algemeen veel harder bij jou, wat ook een wezelijk verschil is met het gemiddelde Nederlandse weiland. Zelfs het aanleggen van een puinpad komt niet eens in de buurt van de Spaanse grondslag.
Daarnaast is los split een stuk minder vervelend dan het vastgeplakte split wat hier gebruikt wordt op de wegen, dat is net schuurpapier.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:55

ikke schreef:
Arabesk schreef:
<knip>
<knip>

Ehm, klein detail: draaft die tinker of stapt hij constant??
Draven voor de kar op de harde weg met enige regelmaat (veel meer dan alleen een uurtje in het weekend) is in mijn vrij ruime kennissenkring nog niemand gelukt zonder ijzers. Het punt hierbij is ook over wat voor wegen je gaat. Asfaltwegen gaat wel, doen ze er van die steentjes (split) op, dan wordt het een stuk lastiger en helaas zijn veel secondaire wegen daar wel mee uitgerust in NL.

Ehm, dat maakt zeker wel verschil. Een sloffende tinker voor een woonwagen of iemand die echt ment voor de sport.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:35

Arabesk schreef:
Volgens mij moet onbeslagen mennen zonder ijzers en zonder hoefschoenen wel kunnen. Als je merkt dat de heoven écht te kort worden, sla je gewoon een weekend over dan groeien de heoven wel weer genoeg bij. Zéker in de zomer

Eh ... in mijn geval merk ik dat ik niet continu zonder schoenen kan. Althans niet als ik bepaalde routes wil gaan afleggen met de wagen, en inderdaad in welke gang ook (belangrijk).
De belasting (van de hoeven) voor de wagen is ook anders dan aan de hand (of onder de man).

En juist de zomermaanden zijn de menmaanden (bij regen en koude gaan veel mensen niet voor hun plezier met de kar weg)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:39

Huertecilla schreef:
Dat is hier normaal, granietsplit

Dus zijn jouw paarden het gewend.
De mijne is een weidepaardje, gewend aan "zachte" ondergrond.
Ze kan best een aantal honderden meters probleemloos over klinkers en grindachtige wegen, maar dan wel in stap. Ga ik met de kar daar hard overheen draven is dat echt vragen om moeilijkheden (kneuzingen in de zolen daarbij meegeteld).

Ken ook Merensen die zijn opgegroeid in de Ardennen en probleemloos zonder ijzers over allerlei rotspaden met behoorlijk scherpe uitstekels een hele dag konden rondklossen zonder een hapje uit hun hoeven, zonder gevoeligheid/
Maar belangrijk detail: als veulen liepen ze daar al ... die hoeven zijn niet anders gewend.

En ondanks dat, stonden er toch 2 bij met beslagen hoeven, omdat deze het niet konden (en dus niet omdat de mensen niet wisten wat natuurlijk bekappen was en zo). Ook in het hoogseizoen werden ze beslagen, want dagelijks zulke ritten (in hoger tempo) konden de hoeven niet "bijbenen".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:32

ikke schreef:
Zet er dan ook even bij dat jij paarden hebt die van oorsprong in die omgeving leven. Daar zit een belangrijk punt.

Pling en dáár valt een muntje over het belang van een ecotoop paard.

Toch wel grappig als ik dat probeer uit te leggen dat niemand daaraan wil maar het wel telkenmale een excuus is waarom het eigen paard iets niet zou hoeven aankunnen.
Ja maar JOUW paarden.... ja maar bij JOU.... ja maar JIJ.... tuurlijk Schijnheilig
Oh, enneh, de jaarlijkse regenval is hier 100 mm. meer dan in NL en mijn paarden staan al 2½ maand in natte kleizomp. Waarom denk je dat ik zo g#@#!! Stoom uit je orenver over het schoonmaken van die baggerstampers voor ik de hoefschoenen om kan frutten Pling
Maar goed, dat zijn weer MIJN paarden en uiteraard ANDERE modder en het water is ook minder nat Slapen
Het sneeuwt nu hier trouwens. De berg in het uitzicht vanuit ons keukenraam was de hele dag al wit, nu wordt de wei dat ook. Gelukkig hebben we hier warme sneeuw Schijnheilig

De moraal van dit verhaal wist Xenophon 33 eeuwen geleden al in zijn paardenboek te schrijven. Een heel hoofdstuk over onbeslagen hoeven nota bene en ZOOOO actueel.

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:48

Even een foto van een bospad zoals ze hier regelmatig in ons stukje bos voorkomen (waren vroeger semi-verharde doorgaande wegen; nu omgetoverd tot een keienlandschap). (aan het eind een mendoorgang ... klein paaltje in het midden dat ongeveer op shetlandkniehoogte zit Clown )

Afbeelding

Hier ga ik toch het liefst met hoefschoenen overheen. Kan er dan zelfs rustig overheen draven, zonder angst voor zoolkneuzingen.

Aan de hand stap ik hier blootsvoets overheen, maar dan kun je eventueel nog wat keien omzeilen door er langs te lopen. (Iets wat met een kar uiteraard niet kan)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:11

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:20

Ik geloof niet dat het Isapaardje ging om stukjes steen die in de hoeven gingen vastzitten, maar om de uitstekende brokken steen waar een hoef ongelukkig op kan landen. Dat kan namelijk zoolkneuzingen opleveren en dat beïnvloed toch het lopen van het paard. Wij hebben ook een paar paden in het bos die ooit half verhard waren en waar nu nog van die afgeronde stukken klinker uitsteken. Dit is lang niet zo erg als dat plaatje van Isapaardje, maar mijn paard verkort meer dan merkbaar in draf op zo'n pad terwijl ze erg gezonde en harde hoeven heeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:40

Inderdaad bedoelde ik niet dat er stukken steen in de hoef blijven zitten. Kleine steentjes haal ik tijdens het lopen al weg, en dat met een eenvoudig spijkertje Clown

Ik bedoelde inderdaad de kans op zoolkneuzingen met dit soort paden. Vooral omdat ze ook nog eens een kar daar overheen moet trekken. Ze kan dan simpelweg niet zelf haar pad gaan zoeken waar ze het liefst loopt (want dat zal aan de kant zijn en dat past niet zo best Tong uitsteken ).

Edit: mijn pony is ooit hoefbevangen geweest, met gekanteld hoefbeen. Dierenarts en hoefsmid vonden sowieso dat ze nooit meer zonder bescherming mocht lopen; dus dat ze over dit soort paden in stap al overheen kan zonder problemen, is al heel wat.
Bevangen .. ja; dat zou ze in het "wild" in haar "oorspronkelijke" leefgebied niet snel geworden zijn uiteraard, omdat ze daar simpelweg niet van die heerlijke raaigrassen hebben zoals wij hier.
Ook een reden om dit soort pony's niet weg te halen uit hun natuurlijke omgeving Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:02

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Zet er dan ook even bij dat jij paarden hebt die van oorsprong in die omgeving leven. Daar zit een belangrijk punt.

Pling en dáár valt een muntje over het belang van een ecotoop paard.

Toch wel grappig als ik dat probeer uit te leggen dat niemand daaraan wil maar het wel telkenmale een excuus is waarom het eigen paard iets niet zou hoeven aankunnen.

HC

Heb je mij nooit op betrapt hoor. Ik dacht hier al over na toen NB nog lang niet was uitgevonden.
Mijn paard kon met beleid best periodes zonder ijzers, maar door het biljarderen in de achterbenen (meer dan 15gr draaihoek!) in combinatie met wegen met VASTGEPLAKT split, maakte dat het niet kon als ik meer dat drie keer per week buiten ging rijden en ik ging dagelijks.... Hoefschoenen was geen optie, ten eerste bestonden die toen nog niet en ten tweede zou ze ze uitlopen door het draaien. Tegen de tijd dat de markt wel iets te bieden had, was ze zo oud dat het ook de moeite niet meer was.
Bedenk dat het gros van de ontwikkelingen die hier besproken worden van de laatste vijf jaar zijn; mijn paard is al vier jaar dood en was 29............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:30

ikke schreef:
Bedenk dat het gros van de ontwikkelingen die hier besproken worden van de laatste vijf jaar zijn; mijn paard is al vier jaar dood en was 29............

De tekst van Xenophon is 33 eeuwen oud Knipoog

Het kernpunt van bijna alles is dat de ruiterij van vandaag een hoofdstroom is welke in de jaren zestig op gang gekomen is. Er is door die kwantiteitshausse, gebouwd op het kennisvacuüm veroorzaakt door WO2, een absolute kennisbreuk ontstaan.
De huidige maatschappelijk ontwikkeling van toenemende oppervlakkigheid geeft de modale ruiter geen kans die breuk te overbruggen.
Die modale ruiter bladert zo door de Bit-'test' van verschillende bitten, een onderwerp waar Gertrud Jetten in haar heel goede boék nog niet eens uitputtend over kan zijn en wat de schrijfster van het Bit-verhaal overduidelijk niet gelezen heeft.

'Het gros van de ontwikkelingen die hier besproken worden' dateert uit de zestiger jaren en is ongehinderd door kennis en inzicht door het natte-apeneffect gevoed als een perpetuüm mobile doorgedraaid.

HC

hoefsmid86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:27

nooit aan beginnen!!!!!!!!!!

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:22

hoefsmid86 schreef:
nooit aan beginnen!!!!!!!!!!

Waarom niet? Mijn paard is natuurlijk bekapt en loopt prima, ik ben blij dat ik eraan ben begonnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:00

Oud topic en de nieuwe reacties voegen niet echt iets toe, slotje dus.