[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:04

Hebben jullie ervaringen met het product MSM als pijnstiller? Lachen Of andere hulp bij hoefbevangenheid?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:13

Het zit standaard in Safe & Sound van Dodson & Horrell zag ik laatst.
Ik heb het voorheen (de eerste keer dat Isabella bevangen was) wel gegeven, maar merkte weinig zichtbaar resultaat als ik eerlijk mag zijn.
Het is niet zo zeer als pijnstiller volgens mij, maar meer voor goede hoefgroei en doorbloeding.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:35

Ok bedankt, ik denk dat ik er dan vanaf zie, ik heb meerdere negatieve berichten gelezen. Wat is eigenlijk een goede natuurlijke (!) pijnstiller. Mijn vader pleegt zelfmoord als hij ook maar íets ziet wat niet natuurlijk is. Hij is er panisch voor sinds Ringo hoefbevangen is en de dierenarts hem vermoord heeft met medicijnen die niet goed bleken te zijn. Nouja nog niet, maar ik heb de hoop eigenlijk al opgegeven.. Dit is trouwens niet de enige keer, het is vaker gebeurd met verschillende da's. Dat krijg je in Spanje. Maargoed, ideeën zijn welkom!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:25

natuurlijke pijnstiller ...
Oa wilgentakken (groeien er eigenlijk wilgen op Ibiza?)
Duivelsklauw (als thee) is ook een natuurlijke pijnstiller, maar teveel kan dodelijk zijn (dus let goed op dosering).
Mijn hoefbekapper had het over phytosalin, bij de (menselijke) apotheek verkrijgbaar, maar wel heel erg duur.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:29

Ik vind msm wel een goede pijnstiller.
@Eleandra, wat voor slechte berichten had je ervan gehoord?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:21

Isapaardje schreef:
natuurlijke pijnstiller ...
Oa wilgentakken (groeien er eigenlijk wilgen op Ibiza?)
Duivelsklauw (als thee) is ook een natuurlijke pijnstiller, maar teveel kan dodelijk zijn (dus let goed op dosering).

MSM ken ik niet als pijnstiller. Ik heb zowel wilg als duivelsklauw gegeven, de wilg gewoon als takken en de duivelsklauw heb ik besteld bij de paardendrogist ( dan is het verdund en zitten er ook andere kruiden bij..Is wat veiliger met doseren..) weet alleen de naam niet meer van dat spul.. maar beide hebben goed gewerkt.. ik kon na 2 weken zonder de Bute. Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:50

sifra01 schreef:
Maar toen ik haar net ophaalde had ze hele dikke knieen, aan de binnenkant zit er echt een bult op (aan de voorbenen dus). Het lijkt zo geen pijn te doen, ze loopt en draaft er gewoon mee,maar als ik eraan kom is het wel erg pijnlijk! Kan dit nog iets met de bevangenheid te maken hebben?

Daar heb ik nog nooit van gehoord... Ik merk wel dat als Kylian te veel gras of te goed hooi krijgt z'n benen een beetje gallen krijgen maar in de knieen... Ik denk dat het iets op zichzelf staand is.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:11

MSM heb ik ook eventjes geprobeerd, maar geen resultaat mee gezien.

Isapaardje schreef:
Is een graasmasker misschien een idee?

Aurora loopt sinds begin mei met een graasmasker, ik ben er zeer tevreden over (zij niet Knipoog ) Het was even wennen maar nu gaat het prima.

capopjekop schreef:
Hoe voeren jullie nu een supliment bij wat het paard niet lust? Want ik moet zandweg voeren en ze lust het niet, maak het nu nat en dan meng ik het met haar save and sound, maar ze lust het niet. Appelmoes enz vind ik weer eng, of kan dit geen kwaad?

Ik geef magnesium bij (en dat is mijn wondermiddel gebleken), en meng het met een eetlepel appelmoes. Dan in een plastic spuit en hup zo naar binnen. Andere medicijnen likte ze zo op, maar met de magnesium niet, dat stinkt blijkbaar te erg. Maar met de spuit heb ik geen problemen.
Dat kleine beetje appelmoes kan bij mij geen kwaad blijkbaar. Maar toevallig heb ik nu suikervrije (light) appelmoes gevonden, dus heb ik die gekocht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:32

Duivelsklauw:
Devils Relief heet het bij de Paardendrogist.
NoBute bij Jordens Hippo.
Bij de natuurwinkel kun je het ook als gedroogd kruid kopen. Dan kun je er zelf een thee van trekken zoals op de verpakking staat aangegeven. In een potje is dit vrij lang houdbaar. Zo is het ook minder zwaar om eventueel naar Ibiza te sturen Haha!

Als ik zandweg moet gaan geven, lust mijn pony het alleen als ik er een scheut appelazijn doorheen doe. Dan kleeft het ook niet direct zo trouwens.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:09

Wat is zandweg trouwens? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:22

sand clear, zegt je dat wat? Als paarden teveel zand binnen krijgen kun je ze een kuurtje geven om alle zandzooi weer uit het lichaam te krijgen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:27

Aha, nee dat ken ik niet. Maar het klinkt logisch.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:50

Ik zit me ineens te bedenken dat Indiana direct na de acute fase (bij wijze van spreken) Laminaze heeft gehad van de paardendrogist. Ik weet zo niet meer wat daar allemaal inzit, maar het was voor een goede doorbloeding van de hoeven, speciaal voor hoefbevangen paarden.
Volgens mij zitten er ook anti-oxidanten in.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:25

Pas wel op met duivelsklauw met merries, je mag het niet tijdens de dracht gebruiken en ik zou het ook niet gebruiken als je je merrie drachtig wilt krijgen.

MSM werkt alleen in een vrij hoge doses. Je moet ongeveer 20 gram (zuivere MSM) voor een paard van 600 kilo geven. Dan werkt het echt pijnstillend.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:01

Isapaardje schreef:
dovish schreef:
Ja, dat zou op zich een oplossing zijn, maar dan moet hij echt naar binnen. Er is alleen een binnenbak, en daar wordt dus gereden. En echt binnen vind ik ook zo wat. Daarnaast woon ik zelf zes kilometer verderop en kom ik er dus maar één keer per dag. De pensionhoudster wil hem wel binnen en buiten zetten, maar ik denk dat die ook kriegel wordt als ik haar met elke wijziging in de fructaanindex weer heen en weer stuur...

Is een graasmasker misschien een idee?

Paard kan toch in de wei, kan ook normaal drinken, alleen met eten krijgt hij alleen wat topjes binnen van het gras (fructaan zit in de stengel en is dus moeilijk bereikbaar).

Ja, je zou zeggen dat het een idee is, maar ik heb al een greenguard en een 'gewoon' graasmasker versleten. Hoe strak ik het ook vastmaak, of met hoeveel extra riempjes ook, hij krijgt het af. Laatste keer had hij hem achter het hek gehaakt en gewoon getrokken, een hele dikke metalen ring was gewoon helemaal verbogen. Zogauw hij hem om heeft gaat hij liggen in de wei en net zo lang schuren tot hij af is. Ik heb hem wel eens in zijn manen gevlochten, maar dan had hij gewoon een dikke pluk manen er bij uit. Gewone halsters werkt hij ook altijd af.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:16

Haha! ... paardje met humor dus.
Maar dan heb je inderdaad niets aan zo'n graasmasker.

De mijne wil ook niets om de neus, daarom staat ze op supersupersuper kort gras.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:28

SPOED!
Ik moet voor 10 voor 6 weten wat de dosering is van duivelsklauw. Hoeveel gram op hoeveel liter water? Ik vlieg morgenvroeg en moet het spul nu kopen. (Voor mensen, maar goed)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:00

Nouja, ik ben naar de winkel geweest en heb 500gram wilgenbast gekocht. Daar zeiden ze dat dat het beste pijnstillend zou werken. Nu nog de dosering uitvinden.Ik ga er iig thee van trekken. Er stond dat 4 grote theelepels voor 1 liter goed was. Maarja, voor een paard zal het wel anders zijn. En hoelang het werkt weet ik ook niet. Eens even opzoeken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:42

Wilgenbast is wel pijnstillend, maar niet zo "heftig" als duivelsklauw. Ik zag je berichtje te laat anders had ik je de dosering van de duivelsklauw wel kunnen geven, want dat staat op het zakje dat ik bij de natuurwinkel gekocht heb, nl. 1 à 2 eetlepels op 1/2 liter water en 10 minuten laten trekken.

Goudsbloem als kruid (calendula) is ook pijnstillend en tevens ontstekingsremmend. Brandnetel is goed voor de doorbloeding en afvoer van de afvalstoffen. Ik gaf in die periode een mix van goudsbloem, zeewier en brandnetel door het voer, met een schep rozenbottel voor de vitamines.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:46

Alsnog bedankt Haha!
In de winkel vertelden ze mij dat duivelsklauw wel pijnstillend werkte, maar alleen in flinke doseringen en eigenlijk voor de gewrichten was. Om ze soepeler te maken. Maargoed, ik ben tevreden met de wilgenbast, hopelijk heeft Ringo er wat aan. Is duivelsklauw veel sterker, of maakt het niet zo heel veel verschil?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:50

Ik weet het niet. Ik denk dat je duivelsklauw met ibuprofen kan vergelijken en wilgenbast met aspirine.
Duivelsklauw (is de wortel van de plant) mag je in geen geval puur geven, en inderdaad niet aan drachtige merries, terwijl wilgenbast wel puur gegeven kan worden (vandaar dat ik ook al eens zei om wilgentakken te voeren).
Bij mijn paard had het beiden geen effect in die periode, maar die had ook wel heel erg veel pijn. Zelfs de reguliere pijnstiller hielp haar maar minimaal. Ik ben toen (eigenlijk ten einde raad) met homeopathie begonnen (oa arnica), maar da's weer een ander (lang) verhaal Bloos
Vandaag heeft ze weer eens even op de harde weg lopen stuiteren omdat ze niet langs een blad-op-veegmachine van de gemeente durfde.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:55

Hoe erg was het bij jou? Ringo kan geen stap meer verzetten.. Wat is de dosering van wilgenbast en voor hoelang werkt het? Enig idee? Ik ben echt een nul in dat soort zaken, dus misschien is het maar beter dat ik me eerst maar eens helemaal niet aan duivelskruid waag. Ik zal eens wat brandnetels plukken, gewoon door het voer mengen toch?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:55

Nav het voerverhaal waar we het hier eerder over hadden, is mijn keus inmiddels op dit gevallen:
http://www.agrobs.de/produkt/Pre%20Alpin%20Aspero

Het is een mooie basis en ik kan het naar believen aanvullen met eventueel kruiden, pavokoek of een keer gewoon "niets" (back to basic).
Aangezien ze nauwelijks gras krijgt, lijkt me dit een mooi alternatief ... gezond gras in de voerbak.

René Wielens is in Nederland voorzover ik kon vinden de enige verkoper. Dus volgende week maar weer eens af naar Haaksbergen Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 20:06

Eleandra schreef:
Hoe erg was het bij jou? Ringo kan geen stap meer verzetten..

Bij Isabella was het heel erg.
Na de bekapping leek het zelfs nog erger te worden, maar ze bleef wel een soort van lopen. Helaas kreeg ze toen met al haar ellende ook nog 2 hoefzweren erbij (aan beide voorhoeven), maar dat had eerst niemand door. Ze liep helemaal niet meer en was er heel zielig maar bij gaan liggen. Gelukkig at ze wel (geen koorts ook) en hebben we haar liggend gevoerd en een DA bij gehaald. Deze dacht aan een combinatie van bevangenheid, hoefzweer en peesontsteking door het langdurig gehobbel.
Ze heeft toen een spuit gehad in de bloedbaan en is daarop weer overeind gekomen.

Na weken in lijnmeelpap, kwam er inderdaad een hoefzweer uit, maar dus zowel links als rechts. Dat had niemand (bekapper, dierenarts, diergeneeskundige) verwacht (ik vermoedde het zelf wel, maar het komt niet vaak voor).

Ik vraag me dus af of Ringo niet ook te kampen heeft met een hoefzweer. Dit is even pijnlijk als bevangenheid, zo niet pijnlijker. Met dat verschil dat een hoefzweer als deze is doorgebroken, vaak voor enorme pijnverlichting zorgt. Met een hoefzweer is het ook beter niet te veel pijnstillers te geven omdat deze de ontsteking remmen en je wilt deze er juist uitkrijgen. Dit omgekeerd met bevangenheid waar je de ontsteking juist wel wilt remmen.

Het is dus niet zo eenvoudig allemaal.

Grote verschil met hoefzweer en bevangenheid is dat de hoef zelf bij een hoefzweer niet of alleen plaatselijk warm is (bij Isabella was de hoef bij de kroonrand en de buitenkant-verzenen erg warm, bij de toon juist niet).

Filmpje van hoe ze in die periode liep heb ik hier al eens gezet.
Zal de link voor de zekerheid even herhalen want hij staat al weer tig pagina's terug:

http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... juni07.wmv

Ze zette toen ook haar voorbenen wijd uit elkaar. Toch zeiden mensen die het filmpje zagen mij dat het eruit zag als een zeer ernstig bevangen pony.

Punt was dat toen de hoefzweren eruit waren ze lichamelijke zulke optaters had gehad dat zowel de bevangenheid weer begon op te spelen, als ook de spieren "op" waren. Ze heeft hierna heel lang nodig gehad voor herstel. De hoeven zijn nu aan de beterende hand, ze draaft weer over de wei, maar op de weg is ze nog kort in draf en sowieso kreupel in de bochten. Maar ik ben al heel blij dat ze weer gewoon paard is op dit moment. Ze kan weer ondeugend zijn, wat draven over de wei, rollen wanneer ze wil ... ze kon ook dat zelfs niet, want ze had zoveel pijn dat ze niet makkelijk kon gaan liggen en weer opstaan. Vreselijke periode; zowel voor haar, maar ook voor mezelf want het is zo moeilijk om je paardje zo te zien en je zo vreselijk machteloos te voelen.

Wat de doseringen betreft ... ik weet het ook niet precies. Hou aan wat die mevrouw van de winkel zei. Werkt het niet goed genoeg, doser dan wat hoger (of laat de thee langer trekken).

Voor goede kruiden heb ik gekeken wat de paardendrogist aanraadde bij hoefbevangen paarden (er staat een produkt laminaeze of zoiets en daarin staat omschreven wat erin zit.

Sterkte en beterschap met Ringo

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:04

Die laminaze van de paardedrogist heb ik Indiana dus gegeven. Dat is een mengeling van diverse kruiden die o.a. zorgen voor een betere doorbloeding van de voeten.
Er is tegenwoordig ook een liksteen speciaal voor hoefbevangen paarden. Weet iemand hier hoe die heet?