Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:40

Sorry ik bedoelde 4.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:30

Ik dacht al heb ik er nou zo weinig van begrepen dat ik dat niet wist haha... Maar lag dus niet aan mij...

Morgen komt de nieuwe smid om naar Toy te kijken. Ben echt heel benieuwd wat hij zegt en kan doen.

Vandaag liep Toy weer redelijk goed (met een ijzer dat een beetje los zit) maar kon ik niet vooruit doordat ik een spier net boven mn bil verrekt heb en die aardig zeer deed... Kan niet bukken en kon amper lichtrijden dus schoot niet echt zo op vandaag haha...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:35

Meeste zijn met ijzers bezig lees ik. Niemand die het rechtrichten probeert, tegen hoefkatrol ontsteking???

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:00

Rechtrichten is bij mij altijd de basis geweest. Dat deed ik ook al voor de HKO. En nee niet op de manier van De Bodt. IJzers zijn als ondersteuning.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:18

santos schreef:
Meeste zijn met ijzers bezig lees ik. Niemand die het rechtrichten probeert, tegen hoefkatrol ontsteking???

Rechtrichten behoort de basis te zijn en niet alleen bij HKO.
Ja ik les bij Antoine de Bodt, maar dat was alvorens mijn paard het speciale beslag kreeg.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:03

Heb Antoine een keer aan de telefoon gehad. Hij kon niks met mijn paard want hij was niet kreupel..
Vond hem erg bot en niet echt begripvol.
Rechtrichten klinkt als de beste manier van rijden, maar denk dat er weinig mensen zijn die het kunnen en waarbij het ook altijd lukt.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:15

LetsgoKelly schreef:
Heb Antoine een keer aan de telefoon gehad. Hij kon niks met mijn paard want hij was niet kreupel..
Vond hem erg bot en niet echt begripvol.
Rechtrichten klinkt als de beste manier van rijden, maar denk dat er weinig mensen zijn die het kunnen en waarbij het ook altijd lukt.

Rechtrichten hoeft niet alleen maar door of met behulp van Antoine de Bodt gedaan te worden.
Het principe is al eeuwen oud (klassieke rijkunst).
Raar dat je niet kon lessen als je geen kreupel paard hebt. Mijn paard was ook niet kreupel..........

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:20

Rechtrichten vind ik iets wat iedere ruiter moet kunnen als ze er voor gaan. Mijn paard is toch echt wel rechtgericht en gereden volgens de klassieke rijkunst.
Rij ook wel eens andere paarden en dan merk ik pas hoe scheef sommige zijn en hoe recht mijn paardje loopt....

De enige momenten dat mijn paard niet rechtgericht loopt is als hij echt last heeft van zijn voeten en er een probeert te ontlasten door op kanten te gaan hangen etc.

AdB maakt van het rechtrichten ZIJN kunst maar vind eigenlijk dat iedere goede instructrice moet kunnen rechtrichten.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:51

Met dat laatste ben ik het helemaal met je eens Laulau.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:08

Hihi goedzo Tong uitsteken

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 00:19

A de B is allang achterhaald hoor!!!! Het is nu meer Marijke de jong en aanhang. rechtrichten(oke betere benaming;klassieke rijkunst)op vriendelijke manier ,zeg maar.

Degene die roepen dat rechtrichten de basis is, zijn al verder in de paardensport, lijkt me, want van de 100 ruiters heeft 80 er nog nooit van gehoord, is mijn ervaring.

Helaas ben ik maar een gematigde B ruiter die al enkele jaren recreatief haar paard rijd en daarbij een manege les in de week volgt. Door internet al langer geinteresseeerd in het rechtrichten,maar nooit iets mee gedaan. Nu doordat nieuw paard met 2 benen al bij de slager hing ivm kreupelheid, er echt iets mee gedaan.

Bij mij op de manege wordt ik met grote ogen aangekeken, waar heb ik het over en wat een onzin.

Gelukkig kon ik nu na de vakantie weer mijn weekelijkse lesje starten op een rad paard(gestopt in nov ivm kreupelheid). Ook heel opvallend is dat ze makkelijk is op te zadelen en stil staat bij het opsteigen. Haha!

Helaas is van de verdere verrichtingen nog niet echt veel resultaat te zien, maar ik hoop dat , dat snel komt. Ze is wel buigzamer, haar rug is losser en haar hals zakt al iets meer, maar niet heeeel opvallend.

Daarom mijn vraag; zijn er meer mensen die met rechtrichten bezig zijn. In een topic over hoefkatrolontsteking mag je verwachten dat het over kreupele paarden gaat. Knipoog

Citaat:
De enige momenten dat mijn paard niet rechtgericht loopt is als hij echt last heeft van zijn voeten en er een probeert te ontlasten door op kanten te gaan hangen etc.

---eehhhh, bij klassieke rijkunst heeft het paard twee gelijk stuwende achterbenen. Geen voeten die hij probeerd te ontlasten, als je het goed doet. zeg ik als leek Knipoog

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:14

Ik ben nu bezig met proberen een cursus rechtrichten te gaan volgen. Wil het graag leren aangezien ik over een jaar 2 jonge paarden ga opleiden lijkt het me niet overbodig.
Hopelijk krijg ik het onder de knie en vind mijn paardje van 11 het ook fijn.
Weet iemand miss een andere manier om het te leren? Of vergt het echt een heel weekend om het te snappen?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:18

@Santos, paarden met hoefkatrol hoeven niet perse meer kreupel te zijn.
Mijn paard is even onregelmatig geweest, zoals eerder vermeld, en de verdenking van KKO is zeer groot.

Waarom is de methode van ADB achterhaald? Is gewoon niks meer en niks minder dan de klassieke rijkunst (zijn leermeesters waren/zijn dat ook)
Hij heeft gewoon erg veel naamsbekendheid gekregen doordat er ''afgeschreven'' paarden weer goed gingen bewegen.
Dat je met grote ogen aangekeken wordt is mijn ervaring ook. Eigenlijk heel triest dat er zo weinig mensen kaas gegeten hebben van paardrijden. Ik heb ook nog ontzettend veel te leren en ben er nog lang niet, maar als men voordat ze uberhaubt beginnen met paardrijden zich zouden verdiepen in de basis, zouden er een hoop minder paardenslachtoffers vallen denk ik.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:19

LetsgoKelly schreef:
Ik ben nu bezig met proberen een cursus rechtrichten te gaan volgen. Wil het graag leren aangezien ik over een jaar 2 jonge paarden ga opleiden lijkt het me niet overbodig.
Weet iemand miss een andere manier om het te leren? Of vergt het echt een heel weekend om het te snappen?

Ik ben er al jaren mee bezig (en een paar maanden via AdB) en ik heb het nog niet helemaal onder de knie.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:35

Maar je weet nu wel hoe je het gewenste resultaat krijgt? Want dat is mijn bedoeling, dat ik weet hoe ik het moet doen en dan zelf verder trainen met mijn paard.
Heb je nu nog steeds hulp erbij of train je zelf?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:59

Mijn paard was stok en stok kreupel. Hij was al langer aan het tobben, maar ik dacht dat hij gewoon teveel had gedaan en had hem wat rust gegeven. Uiteindelijk weer opgestapt om langzaam te beginnen en meneer schoot ervandoor en na de halve bak te hebben gezien hinkte hij. Direct afgestapt en de DA gebeld en die dacht dat hij gewoon kreupel was. Twee weken op rust en daarna kwam de DA weer. Nog steeds kreupel er werd ook nog gedacht aan een peesontsteking, maar na foto's bleek het HKO te zijn.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:01

LetsgoKelly schreef:
Maar je weet nu wel hoe je het gewenste resultaat krijgt? Want dat is mijn bedoeling, dat ik weet hoe ik het moet doen en dan zelf verder trainen met mijn paard.
Heb je nu nog steeds hulp erbij of train je zelf?

Ja ik weet nu wel hoe ik een gewenst resultaat krijg, maar soms loop ik tegen dingen aan waar ik zelf niet uitkom.
We gaan een paar x per jaar naar adB in Belgie, heb 1a2 x in de maand les van hem in NL en ga ook nog 1x per maand naar een leerling van hem.
Binnenkort wil ik ook les gaan nemen van een (ex)leerling van Bent Brenderup en er staat een trainingsweek voor volgend jaar in de planning bij sincerita.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:19

Santos mijn paard ontlast toch wel degelijk zijn linker voorvoet als hij er echt veel last van heeft... Jij gaat toch ook mank lopen met een verzwikte enkel ofzo...
Maar gelukkig heeft hij er op het moment niet veel last meer van dus dan loopt hij ook mooit recht etc....

Lessen doe ik tegenwoordig eigenlijk amper meer. Naja ik krijg of ik het nou wil of niet regelmatig les van mijn moeder.
Zij heeft helemaal volgens de klassieke rijkunst leren rijden en heeft hiermee haar vorige paard tot op hogeschool niveau gekregen. Jammer genoeg hebben we die vorig jaar in moeten laten slapen door dampigheid wat niet meer te doen was.
Maar mijn moeder is heel erg gericht op de basis etc en we ergeren ons samen soms dood als we andere zien rijden maarja de meeste willen het niet eens horen als je er wat van zegt...

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:20

Hoi, ik zie nu pas dat dit topic er is. Nou heb ook een nare ervaring achter de rug hiermee. Heb nu zo ongeveer 2 jaar geleden een 5-jarige merrie gekocht, alleen klinisch laten keuren (kan ik me naderhand erg dom om voelen maar goed) en was gewoon goed. Ik volg de opleiding paardensport in deurne, daar was het half jaar op school niets aan de hand, liep lekker, sprong fantastisch. Wel een heethoofd. Toen stage bij Eric v/d Vleuten, hier begon ze alleen maar beter te springen en beter te lopen. Op het eind van de stage kwam ze af en toe eens stijf uit haar stal gelopen. Dan liep ze iets korter van voor. Na 15 min aan de molen was dit ook al weg. hier ben ik toch Cavalor musscle fit gaan bijvoeren. Dit hielp erg goed! Na de stage ben ik weer terug gegaan naar school en daar kreeg ik les van C. Loeffen. Hij is inderdaad ook erg van het rechtrichten en oprichten, na 1 a 2 weken begon mijn merrie al onregelmatig te lopen. Wij dachten teugelkreupel, aangezien ze die druk niet gemakkelijk aanneemt. Bleef aanhouden, op de volte was ze niet goed, op t harde rechtuit was ze niet goed. Kortom stokkreupel. Hiermee naar de dierenarts gegaan: Jan Mertens. Gelukkig kon ik met het paard terecht bij v/d Vleuten. Hier heeft Jan foto's gemaakt en het was niet goed: L.V: 3-4 op t straalbeen en R.V: 4 op t straalbeen. Ik kon wel janken, en dat deed ik ook!! Ik mijn moeder opgebeld, met de opties. Hier heeft Jan hem nog behandeld, ingespoten, pilletjes, poedertjes ga zo maar door. Na 3 weken stappen geloof ik mocht ik er weer op om onder de man wat de stappen en draven. Hier liep ze nog niet goed. Maar moest gewoon doorrijden, galopperen was ze alleen maar aan t bokken. Schoot niet op. Ik Jan Mertens gebeld, en ik weer met t paard naar v/d Vleuten toe. Ze liep idd niet beter. Had aantal keuzes: 1. blijven behandelen; geen garantie dat t goed kwam, en eigenlijk had het na de eerste behandeling al beter moeten zijn. 2. zenuwsnede, maar hier kon ik haar nooit meer in de sport inzetten (illegaal) zou ik ook niet over mijn hart verkrijgen om dat te doen. 3. op de wei (op eigen initiatief met embryomerrie gekomen als idee) 4. naar de slacht.
Nou ik was gebroken, wist niet meer waar ik het zoeken moest!! Uiteindelijk heb ik voor embryomerrie gekozen, op de wei heeft ze er geen last van en ze staat nu lekker in noord duitsland op de wei Haha! en krijgt binnenkort een veulentje. Was meteen bij de 1e keer drachtig in december 2007. Sorry voor mijn lange verhaal, maar dacht vertel het hele verhaal hier eens Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:26

Sanneman balen zeg maar ze heeft nou in ieder geval een goed leven daar met lekker op de wei lopen. Ga je er nog wel eens bij kijken of niet?

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:54

Ja prcies ben ik ook blij mee Lachen ik had nog gebeld naar het bedrijf waar ze naartoe is gegaan! dat ligt hier 15 min bij mijn huis vandaan. maar de merries gaan dus naar het bedrijf waar de embryo van is. dus in dit geval noord-duitsland. volgend jaar juli ongeveer zou ze weer hier terug zijn! en dan ga ik 100% erlangs!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:56

Ja snap ik dat je haar dan zeker gaan opzoeken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:02

JOu verhaal is bijna gelijk aan het mijne Sanneman, maar ik had 2 keuzes; doorgaan met behandelen zonder garantie of naar de slager. Nu probeer ik mijn 15jarige merrie met rechtrichten dus weer op de been te krijgen. Tot nu toe is er absoluut verbetering in meerdere dingen, maar vooral ze loopt weer rad en ik rijd weer, maar ik weet niet of het zo goed blijft gaan natuurlijk, dat moet de tijd uitwijzen.

Citaat:
Waarom is de methode van ADB achterhaald? Is gewoon niks meer en niks minder dan de klassieke rijkunst (zijn leermeesters waren/zijn dat ook)
Hij heeft gewoon erg veel naamsbekendheid gekregen doordat er ''afgeschreven'' paarden weer goed gingen bewegen.

Ik bedoel hiermee, dat er heel veel negatieve reacties zijn op hem en zijn methode. Verschillende leerlingen van hem zetten zijn manier op een paardvriendelijker manier voort(want dat is een veel gehoorde klacht bij a de B, het zou te paardonvriendelijk zijn). Deze methode is zeer in opkomst en er zijn inmiddels al veel instructeurs van in Nederland. Maar het klassiek opleiden komt op het zelfde neer.

Citaat:

Ik denk dat je die tijd wel nodig hebt en zeker ook ondersteuning daarna. Ik heb mijn paard laten rechtrichten ivm haar grote problematiek. Ze is 6 weken getraind, waarbij ik enkele keren gekeken heb. Nu ben ik zelf aan de slag, maar blijk toch bij de 4 lessen die er nog bij horen dat er steeds kleine dingetjes zijn die ik moet verbeteren. Maar misschien ben jij minder blond dan ik Haha!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:31

Haha ik wil het zeker proberen, iig al er kennis mee maken scheelt al heel veel denk ik. Dan merk ik vanzelf of mijn paard het er ook mee eens is. Ik zou dan ook af en toe terug les willen nemen als ik de mogelijkheid heb. Weet iemand of er in de buurt van Poppel/Tilburg iemand zit?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:55

Site van Marijke de Jong, paarden begrijpen, daar staat heeeeel veel op. Ook zijn er veel filmpjes te zien via deze site, over hoe het in zijn werk gaat. Op haar site staan ook leerlingen van haar genoemd en nieuwe instructeurs die zij heeft opgeleid . Moet er vast een tussen staan uit jou buurt. Haha!