[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:53

Waar het mij om gaat is dat de pijnstiller, welke dan ook en hoeveel dan ook moet gaan werken! Dat is stap 1.....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:13

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje de kriebels over het doehetzelf aanbrengen van schuim onder de hoeven (begrijp me niet verkeerd), ik zou toch echt het overlaten aan een da die weten precies wat ze doen, en vooral de eerste paar dagen als je zo pijn aan je hoeven en benen hebt, staat een ziek paard er niet op te wachten om zijn benen op te tillen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:47

Toch is het allemaal niet zo spannend als het lijkt Dynamiek. Ik heb toendertijd, op advies van de dierenarts overigens, ook gewoon piepschuim onder de hoeven geplakt. Ik had een soort mal waarmee ik iedere dag nieuwe blokken uitsneed en er met ducktape onder plakte. 's ochtends als hij van stal ging haal ik het er onder vandaan, dan was het ook helemaal ingedrukt door het gewicht, en ging hij naar buiten met zn hoeven in de modder, en savonds op stal tapete ik het er weer onder. Niks geen spannends of engs aan, het schuim trekt niet in de hoeven en veranderd ook niks aan de stand, het geeft alleen wat tegendruk.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:08

Die van mij had gips om zijn voeten. Zo werken ze in bodegraven. Op het hoefbeen zit dan een verdikking wat tegendruk geeft op het hoefbeen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:27

tjee schreef:
Die van mij had gips om zijn voeten. Zo werken ze in bodegraven. Op het hoefbeen zit dan een verdikking wat tegendruk geeft op het hoefbeen.

maar doen ze dat ook als er vier benen bevangen zijn?
Zetten ze achter dan ook in het gips?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:42

tjee schreef:

Bij de mijne waren beide voorvoeten ingegipst.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:42

Luus heeft ook gips gehad. (ook Bodegraven)Ze zou het eerst onder 4 voeten krijgen (achter liet een lichte kanteling zien op de röntgenfoto's) maar de smid op de kliniek vond het voor achter niet nodig dus bleef het bij alleen voor.
Luus was er enorm van opgeknapt, eigenlijk direct toen het eronder zat. Nadeel was stalrust want zand en gips gaat niet samen...

Heel veel sterkte...

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:00

Die van mij had ook alleen voor. Achter was hij niet bevangen. En inderdaad stalarrest. Die van mij knapte er ook direct van op.

Ik had zelf ook een dingetje...
Het viel mij op dat die van mij stukken beter loopt als hij bijgezet gelongeerd word dan als hij los mag lopen aan de longe. Het lijkt wel of hij dan zijn lichaam niet goed gebruikt... Nu had ik hem donderdag even zonder bijzet gelongeerd en hij is toen onwijs gaan rennen. Op het einde liep hij niet lekker met zijn achterhand. Zaterdag ging ik opnieuw longeren maar dan met bijzet en hij liep nog niet helemaal fijn door zijn lijf, waardoor hij achter dus nog steeds niet goed liep.
Nu denk ik zelf dat zijn spieren erg gevoelig zijn (eventjes terug had hij een trap van een andere pony op zijn kont gehad en liep hij gelijk 1,5 maand kreupel). Hij krijgt al magnesium, maar heeft iemand een idee wat hem nog meer zou helpen? En herkend iemand dit?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:08

lucyknol schreef:
. Nadeel was stalrust want zand en gips gaat niet samen...

Dat vind ik echt een heel groot nadeel. Bodegraven gipst inderdaad de hoeven in. Ik heb dit ook meegemaakt bij een pony die ik ken.
Maar ik denk hoe meer ik weet dat ik er niet voor zou kiezen. Hier trouwens wel vier benen bevangen en een paar dagen dus in nat zand op stal tot ze weer kon lopen en toen in de bak vrije beweging.

tjee, ik herken het gevoelig zijn op de spieren wel. Die van mij heeft er veel last van. Longeren doe ik vrijwel niet.
Ik geef haar ondanks dat ze geen brok krijgt verder wel compleet supplement en ze heeft dus een deken op in de winter. Dit houdt haar qua spieren wel beter.

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:37

Ik kan hem momenteel niet rijden door zwangerschap dus ik heb geen keus. Hij word 2 keer per week gereden door mijn bijrijdster en daarnaast longeer ik hem 2 tot 3 keer per week.
Hij staat onder een dikke deken in een binnenstal, dus qua warmhouden zit het wel goed.
Die van mij krijgt nu Marstall Vito, Marstall HufRegulator en magnesiumchelaat.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:57

JP hoe is het vandaag met je paard?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:24

Hoe is het met Pauli?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:06

......was benieuwd of er nieuws over Paulie was....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:40

ElCamino schreef:

ik ook... :o

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:40

geerke schreef:
ElCamino schreef:

ik ook... :o

Ik kijk ook steeds.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:27

Ha lieve mensen.. sorry dat ik jullie even in spanning heb laten zitten: ik had mezelf even van de computer geband - ik kreeg de laatste dagen zoveel negativiteit over me uitgestort ( niet van hier hoor, maar van de amerikaanse groep) dat ik even mezelf moet afsluiten om mezelf te hervinden.

Anyway.. het gaat met Pauli helaas nauwelijks beter, hoewel ze wel iets alerter uit de oogjes kijkt en wat regelmatiger uit haar stal komt om frisse buitenlucht te halen. Ze had vannacht of vanmorgen vroeg zelfs buiten gelegen en gerold, was een groot zandmonster. Dat het wat dat betreft iets beter gaat ligt m.i. aan het verhogen van de buut - ze heeft wat minder pijn. Maar mijn hemel, wat gaat dat lopen slecht.

Ik ben dit weekend maar niet aan het knutselen geslagen met de styrofoam - ze kan en wil haar voeten niet optillen voor een langere tijd. Als je een pootje optilt begint ze na hele korte tijd al onrustig te worden en te wankelen alsof ze gaat vallen. Eerlijk gezegd durf ik het dus zelf ook niet aan: ik denk dat ik er toch iemand even bij moet hebben die hier handig in is en snel kan werken, dat gepruts van mij zal haar niet goed doen. Oh, ik ben wel een miep hoor maar als je je paard hoort kreunen van de pijn dan ben ik al wég..
De dikke, vochtige zandlaag die nu in de schuilstal ligt doet haar kennelijk wel goed - ik hark het regelmatig los en dan zie je ook dat van de hoefafdruk de teen dieper in het zand staat dan de hiel. Ze haalt daarmee in ieder geval de druk van de diepe buiger af en dat helpt hopelijk een beetje om te voorkomen dat het hoefbeen gaat kantelen.

Tja.. het is nu afwachten hoe de komende dagen gaan verlopen.
Ik dacht aanvankelijk om morgen JW te bellen en hem te vragen of hij mogelijk hun hoefsmid zou kunen overhalen om naar hier te komen. Ik denk echter dat zij dan zouden gaan gipsen en op boxrust wilen zetten en.. misschien stom.. maar dat voelt voor mij niet goed. Ik zie dan meer in de styrofoam maar zal dan wel iemand moeten vinden die ervaring heeft in het snel aanbrengen.
Verder kan ik denk ik niet veel doen: ze staat op graszaadhooi en krijgt niet al te veel, en voor haar medicijnen ongeveer 300 gram wiesenflakes met een handje lucerne ( eigenlijk niet goed voor een Ir paard maar op die 50-100 gram zal het niet hangen), beetje laten weken met warm water, wat vitamine|mineralen en extra Vit E.

Er is maar één ding positief op dit moment en dat is dat haar ogen gelukkig rustig zijn, de ontstekingsremmende factor van de buut werkt daar in ieder geval wel goed op. Ik ga haar zo maar even een poetsbeurt geven - onvoorstelbaar wat er een haar vanaf komt - je kunt zien dat ze dat fijn vindt en wat ontspant en dan de deken maar weer erop voor de komende koude nacht - het gaat weer -5C worden hoorde ik.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:35

klinkt beter, ze rolt, ligt en komt af en toe naar buiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:45

ik denk dat het moeilijk wordt om er styrofoam onder te plakken....ik denk dat je deze fase even door moet,zodra ze iets minder pijn heeft is het misschien wel te doen.
Maar wat ik begrijp heeft ze nog aardig wat pijn |(

Is haar manekam ook hard of juist niet?
Ik hoop dat de medicijnen gaan werken en dat ze weer iets gaat bewegen :(:)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:03

Klinkt Al iets beter van Pauli.
Hopelijk gaat ze steeds meer vooruit. Ik duim mee!

Zit met haf ook in een dubio. Haf zit niet helemaal lekker in zijn vel. Dof, hij is ook wat lustelozer.
Iemand tips of moet ik mij niet druk maken hierom?
Ook scheurt haf nu onwijs. Alleen met zijn billen en staart. Heb hem al ontwormd enzo maar ik weet gewoon even nu hoe of wat hij blijft het doen.
Zit er over te denken om een drainage keur aan hem te gaan geven. Wat denken jullie?

Heb ook veel gelezen over magnesium bijvoeren bij bevangen paarden. Wat denken jullie hiervan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:21

geerke schreef:
ik denk dat het moeilijk wordt om er styrofoam onder te plakken....ik denk dat je deze fase even door moet,zodra ze iets minder pijn heeft is het misschien wel te doen.
Maar wat ik begrijp heeft ze nog aardig wat pijn |(

Is haar manekam ook hard of juist niet?
Ik hoop dat de medicijnen gaan werken en dat ze weer iets gaat bewegen :(:)

Ja, helaas nog steeds veel pijn. Zojuist bij het poetsen ging ze ook regelmatig met de meest aangedane voet omhoog staan. Voeten zijn allemaal nog erg warm.
Waar Ash over schrijft, die doffe vacht: Pauli ziet er ook zo armoedig uit. Vacht voelt dood, dof aan.Er komt enorm veel haar vanaf.
Ik denk erover om toch bloedonderzoek te laten doen, wil toch wel weten of er nog wat anders gaande is. Snap nog steeds niet dat de verslechtering zo snel gegaan is.. ze was zo goed, smid hartstikke blij met de hoeven.. drie weken geleden nog maar.

Ash: ja, je zou een drainage kuur kunnen overwegen.
Magnesium kan werken maar ik denk wel dat je dan eerst zou moeten weten hoeveel ze al via de voeding binnenkrijgt ( hooi testen) of dat er via bloedonderzoek aantoonbaar tekort is. Je kunt het wel geven maar verwacht er nite te veel van.

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:34

Jannepauli Kan het niet zo zijn dat jou paard een sinker heeft.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 06:31

magnesium heeft toch juist heel veel resultaat begreep ik? maar ik zou inderdaad ook de waarde wel willen weten als ik het ging voeren :j

Klant van me voert het ook nu bij haar HB shetje..het ging beter. tot de kou, een enorme terugval. nu heeft ze weer een boel medicijnen. equioxx, tranquigell? en bloedvatverwijderaars en bloedverdunners dacht ik.
we gaan vanmiddag een soort van schoentjes halen, want er konden geen ijzertjes onder vanwege een te dunne/korte hoefwand (dus iets te ver afgevijlt voor een ijzer).
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... ndage.html
in de hoop dat dat verlichting geeft.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 06:39

Jannepauli schreef:
Tja.. het is nu afwachten hoe de komende dagen gaan verlopen.
Ik dacht aanvankelijk om morgen JW te bellen en hem te vragen of hij mogelijk hun hoefsmid zou kunen overhalen om naar hier te komen. Ik denk echter dat zij dan zouden gaan gipsen en op boxrust wilen zetten en.. misschien stom.. maar dat voelt voor mij niet goed. Ik zie dan meer in de styrofoam maar zal dan wel iemand moeten vinden die ervaring heeft in het snel aanbrengen.

JP kan je nu al vertellen dat die smid niet naar je toe gaat komen :o ik had ook zo'n poging gedaan.
Je zal aankomende vrijdag met JP naar de kliniek moeten dan is de smid aanwezig, voordat ze gaan gipsen worden er eerst foto's gemaakt.
Als je hulp nodig hebt vrijdag zou ik misschien mee kunnen om te helpen, maar aan de ene kant zou dat voor mij ook te pijnlijk zijn de laatste keer dat ik daar was ...
Ik denk duim elke dag aan jullie :(:)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:18

Bij Visdonk/Van Nassau zijn ze geen voorstander van gipsen; ze hebben me toen uitgelegd waarom. Maar ik moet zeggen dat het logisch klonk, maar ik niet meer weet waarom :o
Ik had Image toen voor het vervoer naar Visdonk in het gips laten zetten; dat leek mij beter voor een reis op de trailer van 2 uur met een aantal ladingen nat zand op de bodem.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:03

Zit nu indd te overwege om een bloedonderzoek te doen naar tekorte en ook een IR test te laten doen. Ga binnenkort even overleggen met mijn DA.

Ga dadelijk wel vast een drainage kuur halen. Hopelijk haalt dat wat uit.
Wanneer hij een terugval zou kunnen gaan krijgen wat zijn de eerste symptomen?