Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:00

Nou, kijk maar allemaal naar mij :) . Villie had zijn check ligament helemaal aan gort, een zwarte plek waar het weefsel zou moeten zitten. Tuurlijk, we zijn er nog niet, maar ondertussen zijn we wel al 15 minuten aan het draven zonder dat het been enige reactie geeft. Geduld, geduld, geduld, en door blijven zetten. Je hebt toch geen andere keuze? Voor mij was er ook geen andere optie, hij is pas 9 en we willen nog jaren plezier hebben met rijden. Het heeft me wel heel wat zweet en tranen gekost hoor, maar ik ben blij met het resultaat.

Zijn been is nog steeds niet helemaal dun, eerst was het een harde bult, nu nog een kleine harde verdikking aan de binnenkant. Ja en het kan dat dat blijft zitten, maar het kan ook nog helemaal weg gaan. Mij stoort het niet, zolang hij er geen last van heeft en dat is niet zo. Verder blijven we gewoon heel rustig opbouwen, ik heb tijd zat.

Fijn Ester dat het met je paardje weer zo goed gaat :) . Ja spierweefsel zijn ze zo kwijt. Als hij verder maar lekker in zijn vel zit toch?

_Lorette_

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:07

Mijn ruin liep in 't Z, zat netjes in de spieren en zag er verzorgd uit. Nu is het spierloos vetje met berenvacht, plukken haar uit z'n oren, sokken, enorm lange manen die alle kanten opstaan, is van de ijzers afgehaald, etc. :Y) Hij lijkt wel een grote, bejaarde shetlander. Ach ja...

Op zijn scan was ook een zwarte plek te zien. Ik hoop dat we uiteindelijk nog zo ver komen als jij, Mony! Ik vrees echter dat het niet gaat gebeuren.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:13

MontyRulezz schreef:
Nou, kijk maar allemaal naar mij :) . Villie had zijn check ligament helemaal aan gort, een zwarte plek waar het weefsel zou moeten zitten. Tuurlijk, we zijn er nog niet, maar ondertussen zijn we wel al 15 minuten aan het draven zonder dat het been enige reactie geeft. Geduld, geduld, geduld, en door blijven zetten. Je hebt toch geen andere keuze? Voor mij was er ook geen andere optie, hij is pas 9 en we willen nog jaren plezier hebben met rijden. Het heeft me wel heel wat zweet en tranen gekost hoor, maar ik ben blij met het resultaat.

Zijn been is nog steeds niet helemaal dun, eerst was het een harde bult, nu nog een kleine harde verdikking aan de binnenkant. Ja en het kan dat dat blijft zitten, maar het kan ook nog helemaal weg gaan. Mij stoort het niet, zolang hij er geen last van heeft en dat is niet zo. Verder blijven we gewoon heel rustig opbouwen, ik heb tijd zat.

Fijn Ester dat het met je paardje weer zo goed gaat :) . Ja spierweefsel zijn ze zo kwijt. Als hij verder maar lekker in zijn vel zit toch?

Bij Xander is het been ook nog niet helemaal dun hoor. De buitenkant van de kogel wel al zo goed als, en aan de binnenkant zit nog een klein vochtputje. De VA zegt dat dit zo kan blijven en dat ik daar pas naar moet kijken als het significant dikker of warmer wordt. Dus dat doe ik maar gewoon :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:25

Ja Lorette, Villie hield zich wel (bijna) altijd rustig, die van jou is in dat opzicht heel anders. Ik kan me voorstellen dat je daarom zoiets hebt van dat wordt nooit niks meer, maar.... je weet maar nooit. Misschien hersteld het zich wel heel langzaam en doet het bij hem 2 x zo lang door zijn spuchten. Hij ziet er trouwens wel nog goed uit :) . Hou het allemaal netjes bij, ook voor mijn eigen gevoel denk ik.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:07

Mag ik me ook aanmelden?? Mijn paard had zich verstapt in de wei, hij liep weer eens gek te doen, sprintjes trekken, pirouetjes, bokken ect.. en ik zie hem verstappen.
Twee minuten liep hij niet goed, daarna weer wel, tijdens trainingen liep hij goed en liet hij niets merken. We hadden drie dagen een demonstratie op HE, en twee dagen daarna liep hij kreupel.
Op Horse Event zelf, niets maar dan ook niets gemerkt.
Er zijn nog filmpjes gemaakt en ook daar zie je er niets aan..

Ik vertrouwde het niet dat ie kreupel liep, en heb direkt een afspraak gemaakt bij mijn DA. Dag later kon ik er terecht.. Eerst klinisch beoordelen, verdoven en weer beoordelen. Toen foto's en daarna scan.
Checkligament wat geirriteerd en klein scheurtje in de tussenpees.

Conlusie, zes weken rust op paddock en aan de hand stappen. tussendoor gespoelt met koud water en magneetveld apparaat erop gehad. Ik heb zo'n twee tot drie keer per dag 5 a 10 minuten gestapt aan de hand. Traumeel tabletjes gegeven. Na zes weken scan en het was mooi aan het genezen. Check ligament is ok, en tussenpees was het scheurtje hersteld. Echter nog wel zwak, op drie plekken. Dus weer zes weken stap aan de hand en onder de man a tien minuten. Inmiddels zijn we de derde week ingegaan en nu nog drie weken en dan weer laten scannen..Klinisch liep hij bij de tweede controle goed. Zowel aan de hand als op circel op het harde, in stap en draf. Maar uit voorzorg zei mijn da. heb geduld nog zes weken ivm de zwakte van de tussenpees. Dus nu nog drie weken en dan weer afwachten.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:22

Jeetje, nog ff spannend dus voor jou, Jesser!!
Voorzichtig aan, ik hoop dat 3 weken voldoende is!!
Succes, sterkte en beterschap voor je paardje!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:25

Balen Jesser, van jouw paard. Kon je ze maar duidelijk maken dat ze toch vooral voorzichtig moeten zijn met hun benen :) .
Ik moet wel zeggen dat jouw paard dan echt snel hersteld van dat scheurtje als dat na 6 weken al weg is! Bij een blessure aan het check ligament zijn ze meestal niet kreupel. De mijne was ook niet kreupel klinisch, heel licht onregelmatig op de kleine volte links op de harde helemaal in het begin, daarna niks meer.

Hopelijk is het bij de volgende scan hersteld, maar beter teveel rust dan te weinig.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:15

Nou vandaag ben ik me rot geschrokken.. Hij ontsnapte.. Liet zich niet vangen, wilde niet meelopen met mijn kleine pony en glipte de stal, het gangpad door.. Zo door de deur naar buiten.. En weg was ie.. In de vier jaar dat ik daar sta nog nooit gebeurt.. In volle galop stuk over onderverharde weg en weiland.. Nu zo eerst maar eens kijken hoe zijn been ervoor staat.. (ben je zo bezig om hem rustig te houden, alles te doen om het been weer ok te krijgen.. en zou ie zichzelf weer stuk lopen.. ) ik heb het twintig minuten afgespoten met koud water, nu duimen en hopen dat het meevalt..
D.a. zei me, dat het been niet dramatisch stuk was van binnen, maar dat ik het wel serieus moest nemen, ondanks dat ie lichte peesblessure had. En hij zei dat omdat ik er zo snel bij was na dat ie kreupel liep, dat ook meespeelde..
Mijn da zei precies hetzelfde over de rust.. Het probleem was vaak dat men dan weer te snel wil beginnen of te snel zwaardere oefeningen vraagt..
Juist met het werk dat ik met hem doe besef ik dat ie echt wel de tijd nodig heeft om te herstellen.
Ik verwacht niet eerder dan maart/april dat ik langzaam weer de zwaardere oefeningen zou kunnen oppakken, als ie zichzelf heel weet te houden. Hij is een pre en vliegensvlug.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:27

Oh Jesser, dat is zo herkenbaar! Doe je alles om ze juist zo rustig mogelijk aan het herstel te laten werken, vliegen ze er vandoor. De mijne ging pas een maand na de diagnose tijdens een staprondje van nog geen 10 minuten, heel klein stukje weg van stal (omdat ik continu hetzelfde rondje rond de stal zat was) aan de kletter. Stond in 1 min. weer voor zijn boxdeur. En dan maar kijken: 'doe ik iets niet goed baas?'

Kan me overigens van jullie (o.a. Monty en Lorette) met jongere paarden dan mijn ouwetje heel goed voorstellen dat je voelt dat je geen andere keus hebt dan doorgaan en alle tijd nemen die nodig is voor de revalidatie. Enige dat je nodig hebt is doorzettingsvermogen en geduld, lijkt het.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:01

Jee wat een boel reacties als je even niet geweest bent :D.
Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes!

Bij mijn paard was het maar gedeeltelijk gescheurd (niet helemaal gelukkig).
Het herstelde heel goed. Stappen deed goed, en het leek echt goed na 5 maand.
Vind het zo raar dat die paar stukken draf er weer voor gezorgd hebben dat het weer dik en warm is.
Ben eigenlijk bang dat ie debiel gedaan heeft of uitgegleden is oid,.. kan me niet voorstellen dat het alleen daarvan komt.

Ik heb er meerdere DA bij gehad in het begin. Nu steeds dezelfde.
Heb zelf besloten dat ik m de hele winter weirust geef en daarna eerst wil scannen en als het dan goed is, daarna pas weer zie wat ik ga doen. Niks overhaasten. Heb ook overlegd met mijn smid en die wil m het liefst echt enkel alleen in de wei, zonder stapwerk.

Vind het erg jammer dat zijn been nu iedere dag weer warm is, terwijl dat niet meer zo was,..
Aan de andere kant is het nu al wel weer een week mooi dun. Na een week alleen wei.
Maar als ik me niet vergis is het bij jou (Monty) ook heel lang warm geweest toch?

Eerst krijg je zo'n goed nieuws en dan ineens stort het weer helemaal in,.. dat is zo oliebol...
Maar ook de DA vond het heel erg rot. Had het ook zeker niet verwacht.
Ben het met Monty eens dat er eerst een echo moet komen wil ik weer gaan draven over ... maanden.
Van de DA mocht ik tussendoor een drafje pakken als het me goed af leek,.. maar dat doe ik zeker niet.
Als hij al zegt: nu 6 weken niks doen met m, neem ik dat nu heel letterlijk. 6 weken alleen WEI.
Ook geen gestap.

Punt van discussie was toch wel weer even het stappen,.. volgens de smid groeit dat peesweefsel vanzelf weer goed terug als ie in de wei loopt (als ik dat goed zeg hoor,.. zo heb ik het althans begrepen). Hij wil echt dat ie rust krijgt.. De DA wil toch dat ik hem ondersteun met stapwerk. Na 6 weken dan weer.

Zag wel dat de rust m goed deed en het been snel weer mooi dun werd,.. dus Gulpje, dat van jouw 3 maanden klinkt goed,.. Kan me niks schelen dat ik in maart ofzo weer opnieuw moet beginnen, als hij dat nu nodig heeft krijgt ie dat.
Toch merk ik dat niemand je echt een goed antwoord kan geven, iedereen denkt er anders over (ruiters, verzorgers, smid, DA etc), dus komt het er op neer dat je het echt zelf moet bekijken en zien wat jij denkt dat hij nodig heeft nu... en dat wisselt nog wel eens,..

Over teddyberen,.. hahaha echt waar ziet er hier ook niet uit. Ga m maar eens even toiletteren dit weekend,.. Beetje baardharen eraf, haren uit de oren :D halen, en haren van de benen.

Kan het stappen momenteel ook even niet meer opbrengen. Net als iemand zei: je hebt er 5 maand lang alles voor gedaan zonder echt resultaat. Dan zakt de moed je in de schoenen. Dus die 6 weken rust neem ik dan ook maar heel letterlijk en ook voor mezelf :-) (trek het ook allemaal ff niet meer).

Oh wat eng dat jullie paarden er zo vandoor zijn gegaan zeg. Dan krijg je toch ook de schrik van je leven.
Hopelijk valt alles mee.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:17

Qizz, kan me voorstellen dat je je even moedeloos voelt.. Lijkt me logischer dat ie iets gek in de wei heeft meegemaakt dan van klein stukje draf..
Ja ben echt geschrokken.. en juist als je het niet verwacht doen ze het..

EsterW ohh dat is ook verschrikkelijk zeg! Tja, ik heb geen andere keus. Ben zo gek met mijn dier, en wil alles doen om hem weer beter te krijgen. Hij is nog maar 8, en voor een pre is dat net de leeftijd dat ze klaar zijn om het zwaardere werk op te kunnen pakken. Zijn pubertijd uit is.. en echt graag het werk wil doen. Pre's doen er langer over om volwassen te worden.

MontyRulezz, dat was precies wat de da ook zei... En toen zei ie, heel droog, nou zes weken erbij stappen naast en onder de man. Het scheurtje was wel hersteld maar nog zwak. Bij de scan zaten er drie kleine plekjes die dat aanduidde.

Stap net ging goed, been niet dikker, iets warmer.. morgen weer nieuwe dag..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:26

Is inderdaad heel snel Jesser,.. maar de 1 geneest sneller dan de ander.
Hoop voor je mee dat het over 6 weken een stuk beter is, of zelfs over,..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:37

Goeie keuze Quiz om hem dan maar helemaal te laten staan!! Vooral als je het zelf even helemaal gehad hebt. Ik denk ook dat hij zich ergens verstapt heeft, daarvoor hoeft hij niet gek gedaan te hebben. Ik denk niet dat zo'n verslechtering van het draven komt. Alles is nog zwak en dan zit een ongelukje in een klein hoekje. Ik weet er alles van. Geef het eventjes de rust en pak het dan met goeie moed weer op.

Villie heeft inderdaad ook lang een warmer been gehad. Eigenlijk pas sinds een aantal weken is het bijna helemaal koud de hele tijd, dus dat zegt niks hoor. Het is trouwens ook pas sinds een aantal weken dat het ook niet meer oploopt. Daarom was ik ook zo bang om toen in augustus te laten scannen. Toen zaten we op 10 maanden en dacht ik dat er mede doordat zijn been zo bleef werken de diagnose slecht zou zijn. Uiteindelijk bleek dat helemaal niet zo te zijn, dus dat zegt ook niet alles. Het is natuurlijk wat anders als die echt een heel dik been heeft.

Oh, en tussendoor een drafje meepakken is het slechtste advies wat je DA je kon geven. Eerst zegt hij dat hij vind het het er slecht uit ziet en dan zegt hij dat je tussendoor een drafje mee mag pakken. Niet doen hoor!! Wacht inderdaad maar eerst op je scan voordat je weer verder gaat.

Ik kan jullie niet vertellen hoe graag ik nu een galopje mee zou willen pakken. Maar ik hou me nog in tot ik weet hoe de volgende scan uit zal pakken. Vooral omdat het draven nu zo goed gaat, maar ik ga het pas proberen als ik te horen krijg dat de zwakke plekjes die hij nog had door het draven weg zijn.

Jesser, allereerst, ik heb even in je profiel gespiekt en man wat heb jij een gaaf paard!! Wauwie!!
Ik heb bij alles wat me gezegd werd qua tijd er zeker de helft langer voor genomen, en gelukkig met resultaat.
Ik kan me voorstellen dat je je hart in de keel hebt zitten als ze dit soort acties uithalen. Hopelijk heeft hij er niks ergers mee gemaakt en is zijn been morgen ook nog goed.

Ester, in jouw geval met een paard van 21 had ik er ook wel anders over gedacht hoor. Alleen die van mij is 9 en heeft nog een heel leven voor zich.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 21:40

Monty: ik kan me ook prima vinden in jouw adviezen ;-). Ja. laat m lekker even staan (in de wei) en na een tijd pak ik het stapwerk weer op als ik denk dat het kan. Maar zeker geen haast,.. al duurt het nog een jaar, dan krijgt die dat jaar.
We moeten maar zuinig op ze zijn he /3 <3 :j

Esther: ik sta ook zeker achter jouw beslissing. Als mijn paard 21 was had ik misschien wel hetzelfde gedaan. Wat naar om te zien dat ie zo snel "oud" wordt he?

Heb ik bij ons op stal ook gezien bij een paard,... in 1 winter is ie echt heel oud geworden.

Maar was de plek etc allemaal net zo als wat je ervan verwacht had in real life?

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:59

Weet je wat het is, Qizz.... Veel mensen willen hun ervaringen wel delen, maar ieders ervaring is anders!!
En elke dierenarts werkt anders, met zijn eigen adviezen en technieken....
Daarbij is het zwz moeilijk, want bijna niemand kent jouw paard.... Dus je bent in dat opzicht echt op jezelf aangewezen...
Elke dierenarts heeft andere behandelwijzes, die misschien wel beter of juist minder helpen bij jouw paard....
Een simpel voorbeeld daarvan is dat mijn da fel tegen wei was, met peesblessure... Opsluiten was zijn advies!!
Maar hier lees ik dat bijna iedereen zijn paard maar de wei in jaagt....
Ook lees ik hier dat er div da's zijn die koelen alleen in de accute fase nuttig vinden... Terwijl mijn da juist zei dat koelen belangrijk is na elke beweging die er is geweest....
Zo ken ik ook een da die roept dat koelen onzin is... (maar die da is wel een van mijn grootste Equi-klanten.. rara)
Dat maakt mij niet uit, maar het valt wel op...
En mijn eigen da is echt geen kleine jongen....
Al dit soort dingen maakt het onmogelijk om een advies te geven aan iemand die in praktisch hetzelfde schuitje zit...
Ik ga nu vooral op mijn eigen ervaringen af, want mijn paard heeft al vaker kapotte pezen gehad, en dat vertrouwen op mijn eigen ervaring/gevoel werkt voor mij goed!!
M.a.w. meid, trek je eigen conclusies aan de hand van hoe je paard op dingen reageerd....
En probeer niet vast te klampen aan dingen van anderen..... Zie het als ervaringen delen....
Klap niet gelijk dicht als het anders loopt....
Overleggen kan altijd, alleen moet je je hier niet onzeker door laten maken!!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:20

Klopt zo is het. Niemand kent je paard zo en ziet dagelijks zijn been/reactie... Voor mij is er nog steeds 1 ding onduidelijk. Groeit peesweefsel ook in de wei net zo sterk terug als dat je dagelijks stapt. Volgens de smid wel... Volgens de DA moet je wel stappen.
Toch komen veel paarden weer goed terug na een rustperiode.

Voor mijn gevoel heeft de mijne rust nodig nu. Maar dan ben ik bang dat het weefsel niet sterk genoeg wordt. ** Denkt nu aan het verhaal van Monty**

Als ik maar zeker wist dat hij ook sterk genoeg wordt als ik m deze wintermaanden laat staan... Wel in de wei dan he...

Ik denk trouwens persoonlijk dat koelen goed is zolang t warm/dik is.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:18

Dit is de eerste keer dat ik dit meemaak met Querido. Hij is normaal keihard op zijn benen, geen spatje of ocd-tje.. niets.. Maar mijn da zei ook tegen me, als je beseft waar ze op lopen, en hoe dun en fragiel alles in die benen is, is het niet zo raar dat er peesblessures ontstaan. Hoe ze dan ook mogen ontstaan. Stilstaan was volgens hem niet goed, rust roest zei hij. Ik heb ook nog geinformeerd naar een behandel methode waarbij ze bloed afnemen van het paard, het scheiden in een centrifuge en weer inspuiten in de pees. Maar dat had alleen zin als er een gat in zat, en geen scheurtje zoals in het geval van Querido. Ik heb hem de eerste zes weken in een grote paddock gezet. Heb weides hiervoor afgezet, zodat hij niet de kans kreeg om te kunnen galoperen, maar ook weer niet te klein, want hij kan op een duppie zo makkelijk draaien. Nu loopt ie weer gewoon in de wei, en hij houdt zich er aardig rustig in, totdat hij dus vandaag ontsnapte..

En ik ben er wel achter gekomen dat meten weten is. Na zes weken zag ik dat Querido zich goed voelde, hij goed liep en zich stierlijk verveelde in zijn paddock. Na de scan was mijn ongeduld weer weg.. Als je ziet dat het wel goed aan het herstellen is, maar het nog niet is, wil je wel je ongeduld wegdrukken..
Het is precies je zegt Qizz, als het nodig is, laat ik hem een jaar staan..
Want zijn gezondheid/belang staat voor op mijn belang voor wat ik graag wil doen aan rijden.

MontyRulezz dank je wel voor je compliment!

Bedankt overigens voor het delen van al die informatien en ervaring.. het helpt om wat meer inzichten te krijgen!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:14

Ik denk echt dat het mijn paard geholpen heeft, de weiderust. Hij heeft de eerste paar maanden op 2 streepjes Tranquigel (na 7 weken 1 streepje) gestaan en ik heb het idee dat zijn been daar sterker van geworden is. Vooral omdat hij bij de controle in juli toch nog net niet helemaal rad was op de harde rechtervolte, na de 6 maanden boxrust. Bij de laatste controle twee weken terug was hij spatzuiver op de volte en zagen we een duidelijke afname van de zwellingen op de scan. Hij heeft heus nog wel eens een stukje gegaloppeerd en stout gedaan ondanks de verdoving maar ik denk dat zijn been dat veel beter kon hebben omdat hij de rest van de tijd goed en gecontroleerd bewoog in de wei.
Een soort van goede basis dus :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:57

Ik denk er precies hetzelfde over als jou Gulpje. Ik weet zeker dat het bij Villie ook geholpen heeft, de wei. Dan blijven ze toch bewegen de hele dag. Waar veel DA bang voor zijn is die momenten dat ze gek gaan doen op de wei. Dat moet je voor (proberen te) zijn. In de 5 maanden dat Villie boxrust had was de vooruitgang ook minimaal, pas vanaf dat hij toen op de wei kwam werd zijn been veel beter. En als hij toen eens een sprintje trok kon zijn been dat ook veel beter hebben.

Jesser, die behandelmethode heb ik ook over gelezen. Ik heb gekozen voor shockwave therapie, waar hij helemaal in het begin 5 behandelingen mee gehad heeft. Haha en keywoord met dit soort blessures is geduld. Vaak ziet het er van buiten beter uit dan het van binnen echt is. Tegen mij zeiden ze dat zelfs de lichtste peesblessures maanden herstel nodig hebben voordat het weer helemaal hersteld is. Mij maakt het niks uit, als het maar helemaal goed komt!!

Trouwens Rascha, ik denk niet dat iedereen zijn paard de wei in 'jaagt', maar opsluiten waar ze nauwelijks kunnen bewegen is ook niet goed. Wel goed is er zoveel mogelijk ervoor zorgen, of door muisjes, of door een stukje af te zetten, dat ze wel kunnen bewegen, maar niet uit hun bol kunnen gaan. Klein voorbeeldje, Villie raakte geblesseerd, ik was er toen nog niet bij de da mee geweest, ik was er al 6 weken mee aan het stappen, er komt een nieuw paard langs hem te staan op stal die hij niet zo aardig vond, hij staat wat te sodemieteren op stal tegen dat paard... en boem.... mega dik been, waarna ik dus naar de kliniek ben gegaan met hem....
Blijkt dat niemand wijsheid heeft en elk paard anders is. Mijn ervaring is dat da's en klinieken vaak een 'standaard' procedure volgen die echt niet voor elk paard geschikt is (kijk naar het paard van Lorette).

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:15

Qizz schreef:
Monty: ik kan me ook prima vinden in jouw adviezen ;-). Ja. laat m lekker even staan (in de wei) en na een tijd pak ik het stapwerk weer op als ik denk dat het kan. Maar zeker geen haast,.. al duurt het nog een jaar, dan krijgt die dat jaar.
We moeten maar zuinig op ze zijn he /3 <3 :j

Esther: ik sta ook zeker achter jouw beslissing. Als mijn paard 21 was had ik misschien wel hetzelfde gedaan. Wat naar om te zien dat ie zo snel "oud" wordt he?

Heb ik bij ons op stal ook gezien bij een paard,... in 1 winter is ie echt heel oud geworden.

Maar was de plek etc allemaal net zo als wat je ervan verwacht had in real life?

Zal het topic niet te veel 'vervuilen' met de ervaringen van mijn pensioen-beestje in de Ardennen, maar omdat Qizz ernaar vraagt (en ik er graag over vertel :D ).

Het is idd. wel zo ongeveer alles wat ik ervan verwacht! De paarden (nu kudde van ca. 10) staan dag en nacht buiten en hebben de beschikking over een grote inloopstal. De eigenaresse weet wat ze doet en zorgt tijdig voor dekens bij de echte oudjes die het wat moeilijker krijgen om zich warm te houden, ze is attent met voeren (beetje meer voor de oudste van het stel die maar niet aan wil komen, beetje minder voor de dikke haf). Ze merkte bij mijn ruin dat hij eigenlijk te weinig uit zichzelf beweegt en dat dat slecht is i.v.m. zijn artrose etc. en stelde voor om stukjes met hem te gaan wandelen. Heel fijn dat ze dat soort dingen ziet en ook actie onderneemt. Ik heb ook het resultaat al kunnen zien van de hoefsmid die er komt. Mijn paard staat nu voor het eerst sinds jaren zonder ijzer en het ziet er netjes uit. Goed bekapt, niet te kort etc.

Helaas is het in de eerste maanden niet helemaal goed gegaan met mijn ruin, maar dat is een kwestie van pech, niet van de zorg daar of de plek waar hij staat. Eerst een keer een slokdarmverstopping en daarna een flinke blessure aan zijn elleboog door een trap van een ander paard, aan hetzelfde been als waar de peesblessure zit. Daar is hij nog steeds herstellende van, is toch echt een zware, heel zware kneuzing. Ik schrok ook wel een beetje toen ik hem weer zag - als eerste dus doordat hij al zo snel spiermassa is kwijtgeraakt - maar daarnaast ook omdat hij nog wel erg moeilijk loopt. Maar hij wordt goed in de gaten gehouden en krijgt alle zorg van de DA die nodig is. De rekening die ik daarvoor doorgestuurd krijg is relatief laag, voor Nl. begrippen.

Al met al: hij staat er mooi en als hij gezond blijft en pijnloos rond kan lopen (wat nu nog wel beetje afwachten is vanwege die nieuwe blessure), dan kan hij er nog jáááren gelukkig zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:19

Rascha schreef:
Een simpel voorbeeld daarvan is dat mijn da fel tegen wei was, met peesblessure... Opsluiten was zijn advies!!

Beetje heel erg kort door de bocht deze opmerking. :roll:

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:50

Die opmerking valt bij mij een beetje verkeerd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:06

Gulpje schreef:
Rascha schreef:

Beetje heel erg kort door de bocht deze opmerking. :roll:

Volgens mij was dat meer als voorbeeld bedoelt dat er meer wegen naar rome leiden. En meer DA meer adviezen.
Dat was naar mijn idee niet verwijtend naar iemand hier bedoelt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:12

Als je als voorbeeld meer wegen naar Rome bedoelt zeg je volgens mij meer zoiets als dit:
Maar hier lees ik dat veel mensen hun paarden op aanraden van hun veearts weiderust geven.
Klinkt al heel anders.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:22

Tja de verwoording via internet kan wel eens heel anders over komen dan bedoelt. En misschien heb ik het wel mis hoor.