[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:57

Wendy15 schreef:
Ik ben het trouwens niét eens met het verhaal dat het paard het koud moet hebben om wintervacht aan te maken :n Dat heeft voornamelijk met daglengte te maken en niet zozeer met de temperatuur :n

De posts van KMD zijn mij ook verkeerd geschoten, en heb verder ook geen zin om er woorden aan vuil te maken eigenlijk :n

Hier wil ik eigenlijk nog wel op reageren. Ik ben het er ook niet mee eens. Als mijn pony een flinke tijd flink staat te rillen dan doe ik ook een deken op. Gelukkig is dat nog niet voorgekomen. Maar ze zal het vast wel goed bedoelen, dus ik snap niet helemaal waarom dat verkeerd geschoten is. Maar goed, wellicht lees ik het weer anders dan jij. Ieder doet wat hij/zij goed acht voor jouw pony. Dus jij doet een deken op en zij zou het niet doen. Prima toch :)

Ik ben trouwens ook wel geïnteresseerd in de f4f, zeker na al jullie positieve verhalen. Al moet ik zeggen dat de prijs me nu nog wel tegen houdt. Met 3 pony's ben je zo door een emmer/zak heen denk ik en mijn pavo vital is toch een stuk goedkoper en goed getest op zowel Grietje als Amber. Dus daar slaap ik nog even een paar nachtjes over :)

Ik vind het trouwens wel raar dat de dierenarts dat voorschrijft, zeker als je voor een hb paard beter minder dan 10% aan suiker en zetmeel kan voeren. Daar zit je met dat medicijn/supplement al overheen met alleen zetmeel :)

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:01

Nou, het is hier niet nat, maar ik ben nat....... het zweet drupt me van de rug af! We hebben ook meerdere reigers op het land...... ik vrees dat die geen visjes vinden hier (misschien wel hagedissen en slangetjes?)

Vraagje, ik het een aantal jaren ground control shoes gehad voor mijn merrie. Gewone ijzers trapte ze er elke keer onderuit (daar maak ik me deze keer niet druk om, omdat ze waarschijnlijk toch heel rustig blijft).
Heeft iemand daar ervaring mee bij HB? Ik heb ze toendertijd in Duitsland gekocht, ik geloof dat ik ze nu alleen maar rechtstreeks in de USA kan bestellen. Ik was er toendertijd erg blij mee, Keny gleed er niet meer mee uit, en als ze met haar achterhoeven de voorijzers raakt, dan boog het gewoon mee en weer terug........ Ze bleven prima zitten en gaan lang mee, in elk geval twee keer.
Hier is de link:
http://www.plastichorseshoes.com

Karin

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 17:57

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Mijn smid is zojuist geweest - Pauli is toch gevoelig op r.-voor ( waar de zweer zat) en ze was lastig met het beslaan van die voet. Ik ga toch wel even de DA bellen of het verstandig is haar weer even op tranquigel/pijnstiller te zetten. Weidegang vanaf nu 100% NEE!

mmmm, dat is weer minder goed nieuws JP,
was de zweer wel al helemaal verdwenen ?

Heeft Pauli verder nog kenmerken ?

Tja, het blijft een beetje prut... gek genoeg vertelde mijn DA dat er op het ogenblik opvallend veel paarden zijn die wat 'sloom' aandoen - blijkbaar valt het meer paardenbaasjes op. Uit de bloedonderzoeken komt vervolgens niks naar voren? Zouden de paarden last hebben van een herfstdipje?
De zweer lijkt (zo goed als) weg - er komt geen vuil meer uit en de smid heeft nog wat gerommeld om te zien of er iets in zat, maar nee. De gevoeligheid bij Pauli zit kennelijk bovenaan: als je net onder de kroonrand tikt met het hamertje dan reageert ze duidelijk daarop door haar been zo snel mogelijk weg te trekken. Doe je dat bij de andere hoeven dan reageert ze niet.
Verder loopt ze goed hoor, niet stijf of zo maar ik vind haar 'sloom'... een deel van de nek is wel wat vast weer, ik krijg het niet goed weg. Dus nu maar weer strenger dieet - het is tenslotte weer de gevaarlijke tijd.
Jilske heeft nergens last van - met haar heb ik de training weer opgepakt en ze lijkt dat heerlijk te vinden. Als ik stop loopt ze gewoon achter me aan van 'gaan we nog een rondje?'.. Zo'n lekker dieseltje is ze - ik spreek niet vaak over haar maar <3 hou wel veel van d'r. Ik zal 's een klein filmpje spammen - ze kan zo lekker marcheren dat zwartje!

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:06

Herfstdipje zou best kunnen. Ze gaan natuurlijk nu ook beginnen met de wintervacht. Die van mij zijn al behoorlijk aan het verharen. Dan zijn die van mij sowieso wat rustiger.

Ik ben wel benieuwt naar je andere paardje, die hebben we idd nog niet veel gezien :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:57

Yellowfish schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met Sanéqui Colon? Dit is me aangeraden door de dierenarts maar ik vind er toch nog een behoorlijk percentage zetmeel in zitten...

Ik heb geen ervaring met dit voer,
maar wat is de reden dat je krachtvoer wilt gaan geven ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:05

capopjekop schreef:
Hier wil ik eigenlijk nog wel op reageren. Ik ben het er ook niet mee eens. Als mijn pony een flinke tijd flink staat te rillen dan doe ik ook een deken op. Gelukkig is dat nog niet voorgekomen. Maar ze zal het vast wel goed bedoelen, dus ik snap niet helemaal waarom dat verkeerd geschoten is. Maar goed, wellicht lees ik het weer anders dan jij. Ieder doet wat hij/zij goed acht voor jouw pony. Dus jij doet een deken op en zij zou het niet doen. Prima toch :)

Ik ben trouwens ook wel geïnteresseerd in de f4f, zeker na al jullie positieve verhalen. Al moet ik zeggen dat de prijs me nu nog wel tegen houdt. Met 3 pony's ben je zo door een emmer/zak heen denk ik en mijn pavo vital is toch een stuk goedkoper en goed getest op zowel Grietje als Amber. Dus daar slaap ik nog even een paar nachtjes over :)

Ik vind het trouwens wel raar dat de dierenarts dat voorschrijft, zeker als je voor een hb paard beter minder dan 10% aan suiker en zetmeel kan voeren. Daar zit je met dat medicijn/supplement al overheen met alleen zetmeel :)

Mijn paarden gaan onder dek als ik zelf ook een jas aantrek :D , ik rijd ze de hele winter door en heb een hekel aan geschoren paarden.
Ik zet ze dus al in september onder 100 grams en dan maken ze geen dikke vacht aan.

Hoeveel Vital voer je per dag ?
want ik denk dat je bij Grietje en Hans met F4F al klaar bent met zo'n 50 gram pp, voor Amber zit je denk ik op zo'n 100 gram per dag.
dan voer je 200 gram per dag en doe je ongeveer 35 dagen met 7 kilo.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:08

cato47 schreef:
Vraagje, ik het een aantal jaren ground control shoes gehad voor mijn merrie. Gewone ijzers trapte ze er elke keer onderuit (daar maak ik me deze keer niet druk om, omdat ze waarschijnlijk toch heel rustig blijft).
Heeft iemand daar ervaring mee bij HB? Ik heb ze toendertijd in Duitsland gekocht, ik geloof dat ik ze nu alleen maar rechtstreeks in de USA kan bestellen. Ik was er toendertijd erg blij mee, Keny gleed er niet meer mee uit, en als ze met haar achterhoeven de voorijzers raakt, dan boog het gewoon mee en weer terug........ Ze bleven prima zitten en gaan lang mee, in elk geval twee keer.
Hier is de link:
http://www.plastichorseshoes.com

Karin

Nee, deze ken ik niet.. ;)
zijn ze in het geheel flexibel ?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:40

lolclub schreef:
cato47 schreef:

Nee, deze ken ik niet.. ;)
zijn ze in het geheel flexibel ?

Ja, ze zijn in het geheel flexibel, een soort stug rubber.

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:06

Jannepauli schreef:
Tja, het blijft een beetje prut... gek genoeg vertelde mijn DA dat er op het ogenblik opvallend veel paarden zijn die wat 'sloom' aandoen - blijkbaar valt het meer paardenbaasjes op. Uit de bloedonderzoeken komt vervolgens niks naar voren? Zouden de paarden last hebben van een herfstdipje?
De zweer lijkt (zo goed als) weg - er komt geen vuil meer uit en de smid heeft nog wat gerommeld om te zien of er iets in zat, maar nee. De gevoeligheid bij Pauli zit kennelijk bovenaan: als je net onder de kroonrand tikt met het hamertje dan reageert ze duidelijk daarop door haar been zo snel mogelijk weg te trekken. Doe je dat bij de andere hoeven dan reageert ze niet.
Verder loopt ze goed hoor, niet stijf of zo maar ik vind haar 'sloom'... een deel van de nek is wel wat vast weer, ik krijg het niet goed weg. Dus nu maar weer strenger dieet - het is tenslotte weer de gevaarlijke tijd.
Jilske heeft nergens last van - met haar heb ik de training weer opgepakt en ze lijkt dat heerlijk te vinden. Als ik stop loopt ze gewoon achter me aan van 'gaan we nog een rondje?'.. Zo'n lekker dieseltje is ze - ik spreek niet vaak over haar maar <3 hou wel veel van d'r. Ik zal 's een klein filmpje spammen - ze kan zo lekker marcheren dat zwartje!

Herfstdipje zou kunnen, we hebben volgens mij nog nooit zoveel water gehad in augustus als dit jaar, ik heb het idee dat de natuur helemaal een beetje in de war is.
De zwaluwen hebben dit jaar hier maar één leg gedaan, de meesten zijn alweer vertrokken terug naar Afrika, daarnaast viel het me op dat de horzels ook erg vroeg waren, meestal zie ik die vanaf augustus, nu heb ik al eieren van de benen moeten halen begin juli.
Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier vallen de eikels ook al volop uit de bomen, toch een teken dat we een vroege herfst tegemoet gaan, daarnaast staan de weides al vol met paddenstoelen die ik hier meestal pas zie eind september.

Even terug op Pauli...
ik probeer even met je mee te denken ;)

Zere hoefwand, sloom, harde hals... Het kan natuurlijk nog een pijnreactie zijn van de zweer en de paar dagen zonder ijzer maar ik denk inderdaad dat je er verstandig aan doet dat je haar wat medicatie bent gaan geven, zou je ook niet uit voorzorg een paar dagen bute geven ?

Hoe is haar temperatuur en is de ene hoef warmer als de andere, ontlast ze deze ook meer door te gaan pointeren ?

Ben je misschien al begonnen aan je nieuwe partij hooi van dit jaar of heb je eikenbomen rond je bak of land staan ?
In het gras zit momenteel denk ik (nog) niet veel fructanen, de nachten zijn nog warm, water genoeg en de meeste groeikracht is er nu wel uit, hoe lang loopt ze nu op de weide ?

Over Jilske :9 , spammen maar , Leuk !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:17

het herfstdipje is verklaarbaar...er wordt nu meer cortisol aangemaakt.
En onze paarden hebben al een hormonaalprobleem dus dubbelop.
Van een te hoog cortisol wordt je erg moe.(mijn cortisol is ook te hoog,niet altijd :( )

Verder vind ik het NOT DONE om een paard te laten rillen.
Paarden met een stofwisselingsprobleem moet je behoeden voor rillen van de kou.
Trouwens....zelfs zonder stofwisselingsprobleem hoeven ze ook niet te trillen :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:29

cato47 schreef:

Karin

En hoe worden ze dan op maat gemaakt ?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 20:40

lolclub schreef:
cato47 schreef:

Karin

En hoe worden ze dan op maat gemaakt ?

Je kiest de maat die het beste bij de hoef van je paard past. Om te passen even onder de voet leggen, met een zwarte stift de omtrek tekenen, grof afknippen met een nijptang, onderslaan en raspen.
De smid die ze toendertijd onder heeft gelegd heeft een tijd lopen mopperen, vond het maar niets die plastic "ijzers", maar uiteindelijk heeft ie ze toch prima kunnen onderleggen. Ze hebben het behoorlijk lang uitgehouden en uiteindelijk heb ik ze zelf eraf gehaald en toen ging Keny blootsvoets verder.
Keny heeft 1 drafpasje geprobeerd, maar dat was toch nog niet alles...... stap wordt ruimer, zeker op grond bedekt met een dikke laag dood gras (onze tuin......... :+ )

Karin

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:11

lolclub schreef:
Mijn paarden gaan onder dek als ik zelf ook een jas aantrek :D , ik rijd ze de hele winter door en heb een hekel aan geschoren paarden.
Ik zet ze dus al in september onder 100 grams en dan maken ze geen dikke vacht aan.

Hoeveel Vital voer je per dag ?
want ik denk dat je bij Grietje en Hans met F4F al klaar bent met zo'n 50 gram pp, voor Amber zit je denk ik op zo'n 100 gram per dag.
dan voer je 200 gram per dag en doe je ongeveer 35 dagen met 7 kilo.

Die van mij staan zonder dek, maar ze werken ook niet veel in de winter. Dus ze groeien uit tot drie grote teddyberen inclusief baard :D
Ik voer ze 25 gram vital per dag per pony. De emmer is 10 kg, dus ik doe er nu al behoorlijk lang mee.

Die rubberen ijzers zien er trouwens wel comfortabel uit. Zal wel meer dempen dan gewone ijzers neem ik aan?

Straks maakte grietje een soepele draai om haar achterhand. De voorbenen stapte heel soepel over. Ik zag dat ze zelfs haar hoef met schoen meer laat afrollen. Eerst hield ze haar been gestrekt, nu boog ze weer wat door de knie heen. Dus zolang het zo ontzettend nat is dat ze op het beton blijven staan, houdt ze mooi haar schoentjes aan. Wel af en toe luchten natuurlijk en zorgen dat er vocht in kan.
Afbeelding
Blitse schoentjes :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:51

@Capopjekop

Wat schattig, het lijken net twee kleine emmertjes waar ze in staat :D
Hoe blijven deze schoentjes om de hoeven vastzitten ?

Lekker om Grietje weer wat goede beweging te zien maken he ?, dat geeft weer moed ;)

Als ze met schoentjes zoveel beter is, zou je dan toch niet eens ijzertjes met zooltjes kunnen proberen ?
Of mogen deze soft-ride schoentjes ook gedurende langere tijd aanblijven ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:58

Ze zitten niet strak, dus ik doe ze alleen aan als ze vrijwillig op het harde staat. In de blubber gaan ze vrij makkelijk uit, tenzij ik ze heel strak doe, maar dat vind ik niet zo fijn en op de vochtige bodem loopt ze wel goed. Nu dan wat minder, omdat het echt te nat is en ze vastgezogen raakt. Ze zitten zo te zien wel comfortabel, de zijkanten zijn zacht en kunnen enigszins meebewegen. Ik heb tijdens de ergste periode langere tijd aan gehad, wel iedere dag even een een paar uurtje af, zodat de hoef wel kon luchten en vocht kon binnen krijgen. Ze kreeg toen geen last van drukkingen of kale plekken of andere problemen, dus ik denk dat het geen kwaad kan ze langer aan te houden. Ik kijk het iig van dag tot dag. De vorige keer hielpen ze trouwens niet zoveel, dus toen heb ik ze maar weer af gedaan. Kijken hoe ze blijft lopen, anders is zo'n ijzer wellicht een optie :)

Dit staat trouwens op de site:
Citaat:
Why Soft-Ride Comfort Boots?

When a horse is in pain, immediate comfort is always the first priority

Choose Soft-Ride Equine Comfort Boots to relieve suffering from a wide variety of hoof conditions and disorders. Use with or without shoes. The tough outer boot works in tandem with an orthotic insert system.

Veterinary Uses
• Protect, support, and stabilize the foot in chronic laminitis or hoof injury
• Provide easy-to-remove bandage and dressing coverage for pre- and post-surgical care
• Cushion sore hooves recovering from chronic lameness
• Use as a soaking boot with disposable liner to treat hoof abscesses, puncture wounds, white line disease and thrush
• Support injured foot without a shoe until a farrier can provide longer-term support
• Keep foot wounds or surgery drains protected, clean, and free of ammonia, shavings, or horse’s attempt to remove bandages

Dus dan ga ik er vanuit dat het idd geschikte schoenen zijn om wat langer te dragen :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:26

Ik ben even aan het googlen geweest op de soft-ride schoenen, ziet er wel goed uit ;)
heb jij ook de speciale gel inlages voor paarden met laminitis ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 06:05

Yellowfish schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met Sanéqui Colon? Dit is me aangeraden door de dierenarts maar ik vind er toch nog een behoorlijk percentage zetmeel in zitten...

Ik heb er hele goede ervaringen mee, maar dan (nog) niet voor HB. Mijn paard heeft behoorlijk veel AB gehad en daardoor is zijn darmflora slechter geworden (hij heeft opkikker en pro-prebiotica gehad, maar blijkbaar sloeg dat niet goed aan.) Hierdoor kon hij heel erg slecht zijn darmen gebruiken en voedingsstoffen uit zijn eten halen. Hij werd heel mager en kon de trainingen en wedstrijden ineens niet maar aan. Ben toen op advies saniqui colon gaan voeren en nu een jaar later is hij zo enorm op geknapt. Blijft geen dikzak (nog een reden waarom ik hem dus absoluut niet laat staan trillen, dan heb ik morgen geen paard meer over) maar verder is heel goed te merken dat hij echt beter is geworden. Voer is oorspronkelijk bedoelt voor bevangenheid geloof ik?

Voor dat mijn pony bevangen werd snoepte hij altijd wat mee met het voer van mijn paard, plus dat hij wat meer getraind werd. Hij kreeg voor de bevangenheid ook al redelijk wat gras. Op advies van de DA krijgt hij nu weer een handje, komt ook deels omdat hij spierbevangen is. Ook om die reden heb ik besloten om zelfs de shetlandpony onder dekens te zetten deze winter. Ze staan 24/7 buiten en ben bang dat kou voorlopig echt niet goed is voor zijn spieren. Hij staat momenteel wat meer binnen in een warme stal (15 x 5 meter :o ) en gaat weer naar buiten zodra het weer ineens heel erg goed wordt of zodra de dekens binnen komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 08:12

Judith_ schreef:
Yellowfish schreef:

Ik heb er hele goede ervaringen mee, maar dan (nog) niet voor HB. Mijn paard heeft behoorlijk veel AB gehad en daardoor is zijn darmflora slechter geworden (hij heeft opkikker en pro-prebiotica gehad, maar blijkbaar sloeg dat niet goed aan.) Hierdoor kon hij heel erg slecht zijn darmen gebruiken en voedingsstoffen uit zijn eten halen. Hij werd heel mager en kon de trainingen en wedstrijden ineens niet maar aan. Ben toen op advies saniqui colon gaan voeren en nu een jaar later is hij zo enorm op geknapt. Blijft geen dikzak (nog een reden waarom ik hem dus absoluut niet laat staan trillen, dan heb ik morgen geen paard meer over) maar verder is heel goed te merken dat hij echt beter is geworden. Voer is oorspronkelijk bedoelt voor bevangenheid geloof ik?

Nee, het voer is ontwikkeld tbv de problemen die jij zelf al beschreef: darmfunctie c.q. voedselopname.
In hun beschrijving noemen ze wel dat het ook voor HB-paarden geschikt is maar met een zetmeelpercentage van 23% en suiker 6% zitten ze wat mij betreft nog véél te hoog!

Wat moet er toch gebeuren om voedselfabrikanten én paardeneigenaren van het idee af te brengen dat zo'n groot aandeel van zetmeel/suiker gewoon niet goed is voor paarden?
Natuurlijk heeft een levend organisme koolhydraten en suikers nodig, maar per definitie haalt een niet of nauwelijks werkend paard dit in de natuur in voldoende mate uit gras/hooi en aanvullende hapjes die voorhanden zijn. Sinds het paard van 'werkpaard' tot 'sportpaard' bevorderd is, lijken voedselopname en energieverbruik niet meer in de pas te lopen. Niet alleen wordt het paard in de meeste gevallen niet meer op de 'natuurlijke' manier gehouden - er is ook weinig kennis van de verhouding energieverbruik door training en reëele energiebehoefte.
Wij denken dat een trainingsrondje van een uurtje een grote inspanning is voor een paard, maar tenzij je de geconcentreerde oefeningen uit de hogere (dressuur)regionen beoefent, is een rondje stap-draf-galop-draf-stap echt niks.. en toch wordt het paard dan gevoerd alsof men een Solex-brommertje zou voorzien van de brandstof die men in een Formule-1 wagen op het circuit stopt.

Het lijkt mij interessant om eens te onderzoeken hoe de verhoudingen van energie-iname t.o.v. energieverbruik verhoudingsgewijs liggen bij ziektes als HB, IR, EMS etc. Ik vraag me af of daar cijfers voorhanden zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:30

Dat zou zeker interessant zijn, of die cijfers er zijn? Goede vraag. Eigenlijk zou je toch wel mogen verwachten dat diervoerders die voer voor dit soort paarden maakt ook weet wat de behoeften zijn. Dus wellicht is het een idee om marstall, d&h enz te mailen.

Voeding is echt een vak apart, dat zie ik de laatste jaren pas in. Daarvoor was het gewoon een basisbrok, hooi en gras. Mijn pony's zijn altijd te dik geweest en we zijn er nu nog niet :o Maar we zijn iig bewust, dus hopelijk komt de perfecte lijn ooit nog.

Grietje liep net nog steeds goed, net de buut iets afgebouwd. Normaal krijgt ze 2 volle theelepels per dag. Nu heeft ze een afgestreken theelepel gekregen. Even kijken hoe ze daar op reageert. De hoefschoenen hebben wel de blubber van dichtbij gezien, ze zijn helemaal zwart, maar zaten nog perfect om.

Een kort filmpje van net. Sorry voor het liggende en de kwaliteit, maar het geeft een beeld.
We zijn er nog niet, maar ik ben hier zo blij mee. Vorige week moest ze nog helemaal op haar achterhand gaan hangen voor ze een bocht kon maken. Lopen ging met gestrekte benen vanuit de schouder. Zo fijn dat we nu even een fijne periode hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:40

capopjekop schreef:
Grietje liep net nog steeds goed, net de buut iets afgebouwd. Normaal krijgt ze 2 volle theelepels per dag. Nu heeft ze een afgestreken theelepel gekregen. Even kijken hoe ze daar op reageert.
Ziet er goed uit idd! Loopt best soepel op de kloffies!
Hoe lang gebruikte je de buut al?

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:43

Ik geef ook nu een aantal maanden sanequi colon aan mijn paard...en hij reageert er erg goed op! En hij is erg bevangen geweest! Ik heb het op aanraden van de kliniek genomen.Hij mag er zelfs 2kg van.Mijn paard was erg mager (nog steeds)van zijn dieet die hij had dat hij bevangen is,ik gaf eerst 1 kg van de colon,daar kwam hij wel wat meet van aan,maar nog niet genoeg...dus nu krijgt hij 2kg..hij gaat weer glanzen etc..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:45

De buut was van het weekend op (pap had iets te goed opgeruimd). Toen liep ze ook zo slecht. Na het weekend weer begonnen met buut. Nu loopt ze 3 dagen goed. Het afbouwen is ook maar een klein beetje, het scheelt niet veel.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:52

Ik blijf het ook allemaal lastig vinden hoor met voer :j Tryggur kreeg altijd strookbegrazing, hooi en een liksteen. En na het rijden een klein beetje muesli voor het idee. Alleen na lange ritten (2/3 uur) een halve schep.

Nu dus alleen hooi en de F4F. Heb nu ook zijn liksteen weggehaald, omdat ik denk dat in de F4F genoeg zit? En het nu ook niet zo warm is dat hij extra zout nodig heeft. Want hij ging er uit verveling aan staan vreten, en dat lijkt me ook niet de bedoeling..

Ik wil hem van de winter mits mogelijk ook niet onder dekens oid hoor :) Lekker buiten blijven en wintervachtje aanmaken. Als het gewoon koud is doe ik ook geen deken op nu. Maar met extreem harde regen enzo redt hij het nu gewoon zelf niet, dus dan krijgt hij zijn regendeken op. Maar hij is al heel hard vacht aan het aanmaken, dus als zijn vacht langer is en de regen buiten houdt gaat hij weer zonder regendekentje :j

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:13

capopjekop schreef:
Dat zou zeker interessant zijn, of die cijfers er zijn? Goede vraag. Eigenlijk zou je toch wel mogen verwachten dat diervoerders die voer voor dit soort paarden maakt ook weet wat de behoeften zijn. Dus wellicht is het een idee om marstall, d&h enz te mailen.

Helaas, helaas, ik denk dat dat te optimistisch is.... Ze zullen wel weten wat de behoefte is, maar volgens mij, gaan de centen toch voor. Misschien ben ik te pessimistisch in dit opzicht, maar ik heb altijd het gevoel (en dat geldt helaas ook voor onze voeding!) dat fabrikanten ons voorzetten wat het beste verkocht wordt, ze kunnen er altijd zo'n goed verhaaltje bij maken.
Hoeveel (dier)voedingsmiddelen worden er niet verkocht onder het mom van "gezond"? En aangepast aan de behoefte? Het probleem is dat de meeste mensen maar klakkeloos de produkten kopen zonder ook maar op het etiket te kijken en maar aannemen dat de fabrikant het beste voor heeft met mens of dier.
Daarom denk ik dat het heel verstandig is (en dat zijn we hier, we staan allemaal open om te leren!) zoveel mogelijk informatie de verspreiden en uit te gaan van onderzoeken die onafhankelijk zijn uitgevoerd en niet zomaar uit te gaan van cijfers verstrekt door de fabrikant zelf.

Fijn dat Grietje zoveel beter loopt! Daar zit echt verschil in!

Keny heeft vanmorgen gewone ijzers gekregen, met twee lipjes voor en een plaat aan de onderkant. Voorlopig kijken we even wat dit beslag doet. Ik bestel met instemming van de smid Ground Control shoes, omdat ik daar de vorige keer ook goede ervaringen mee had.
In elk geval is ze een tikkie minder gevoelig op stenen dan zonder ijzers, dit is toch maar een tijdelijke oplossing zo, het gaat er in eerste instantie om dat ze wat confortaber loopt.

Karin

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:26

Fijn dat ze al wat minder gevoelig loopt, mss wordt dat nog beter als ze straks weer helemaal gewend is aan de ijzers. Of speelt dat in haar geval niet mee?

Wellicht ben ik te optimistisch, grote kans waarschijnlijk. Maarre ik ga eens even googlen, mss kom ik iets tegen.