[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:03

Ja dat ben ik wel met je eens, dat moet toch hele gevolgen geven dat wisselen van wel en niet ijzers. Was zelf altijd blij dat mijn paard geen ijzers hoefde, heeft hele sterke hoeven, ging altijd goed ook met veel buiten rijden. Maar nu heeft hij ijzers voor vanwege artrose in het hoefgewricht, het is juist de bedoeling dat de stand van zijn hoeven anders is zodat de artrose niet drukt en minder pijnlijk is en dat helpt wel. Maar dat is een ander verhaal natuurlijk. Anders had ik nooit ijzers genomen.

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:33

ik ben het wat dat betreft met bloodymary eens. mijn paard heeft ijzers om te zorgen dat de stand correct is en blijft zodat hij zo optimaal mogelijk loopt en kan bewegen. ik ben geen voorstander van ijzers op en dan weer af. die van mij staat nu 9 mnd zonder ivm zwangerschap en bevalling op advies dap en hoefsmid. en op advies dap en hoefsmid gaat hij straks zodra ik meerdere keren per week rij weer op de ijzers. schilt mischiend dat mijn paard ook zonder artrose op ijzers moet daar hij verkeerde stand heeft aan 1 voetje.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:06

EllenB, klopt.
Helaas heeft mijn meneer net zachte kaas hoeven (en nee, biotine helpt niet afdoende). Maar ook zijn ijzers trapte hij af, inclusief stuk hoef. Toen ik 2 maanden wegging, besloten omk hem zonder te ztten. Is nu dik 2 jaar terug en gaat nog steeds redelijk. Dus hou het zonder.

Even wat anders: Heeft iemand ervaring met compensatie? Korte uitleg: Meneer heeft rv artrose in het hoefgewricht, loopt momenteel niet kreupel en ben gewoon aan het rijden. Maar afgelopen maandag liep hij niet helemaal lekker (kreupel is een groot woord) vanuit linksachter, waarschijnlijk wel hoger. Kan dit met de artrose te maken hebben?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:54

Ik (nou ja mijn paard dan) had het omgekeerde. Wist toen nog niet van de artrose r.a. maar kreeg te maken met een peesblessure l.v. Toen die na een jaar over was, bleef hij maar slecht lopen. Toen foto's en echo van r.a laten maken en daarop was te zien dat de meniscus aan gort was... Mss heeft jouw paard nu idd problemen in z'n achterpootje...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:07

Maar is het nbij jou dan een gevolg van peesblessure? Of was de peesblessure een gevolg van de atrose ra?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 10:40

Ik denk dat de peesblessure een gevolg was van de artrose.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:16

Meneer loopt toch niet helemaal lekker. Je moet (erg) goed kijken om het te zien, enkel verruimen in draf is het meer duidelijk. Besloten toch foto's te gaan maken.... bah, weer dat gezeur...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:06

overcompenseren kan wel degelijk,maar het kan ook wel degelijk dat er meer artrose in het lichaam zit.mijn hafje doet het redelijk,hij loopt niet kreupel maar kreunt soms,kan een linkerachterbeen minder goed onderbrengen en houd het ''zware'' werk niet lang vol.
van wat ik nu weet(wat dus gevonden/gescant of gefotografeert is)heeft hij aan beide voorbenen kogelartrose,la spat en beide kante si-gewricht artrose.maar misschien wel veer meer,maar dat is nooit bekeken..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:54

Hoe werkt het precies met inspuiten en wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:01

Ik heb dr horse voor mijn pony gekocht. Ze vond het niet lekker. Hihi ze dacht dat het een grapjes was. Ik heb er maar slobber van gemaakt. Toen at ze het gelukkig wel. Ben benieuwd hoe ze het er op gaat doen

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:46

Bij mijn paard is ook de diagnose artrose vastgesteld.
Ze krijgt al een tijd glucohorse en wat homeopathische middeltjes.
Momenteel ook nog een ontstekingsremmer vd DA.
Ik ga stilaan terug beginnen met rijden om te zien wat ze nog aankan.
Ze is altijd recreatief gereden.

Nu is mijn vraag of hoefschoenen ook een alternatief kunnen zijn voor de speciaal ijzers
die ik aangeraden kreeg vd DA ?? Mijn paard is normaal ijzerloos...
Zo ja, welke hoefschoenen ??

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:05

als je paard ijzers krijgt geadviseerd met een zooltje voor demping kan je cavallohoefschoenen proberen met een gel erin,maar dan nog is het alleen voor het rijden.
de andere 23 uur heeft hij er dan niets aan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:11

Welke hoefschoenen hangt ook erg af van de vorm van de hoeven. b.v. langwerpig of rond, hoge hielen of lage hielen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:57

Ik heb mijn gepensioeneerde artrose paard sinds 3 dagen weer elke dag onder het zadel. Bij hem werkt 25ml Duivelsklauw p/d + glucosamine van Pharmahorse perfect. We hebben zelfs zijn orthopedische ijzers eraf gehaald (sinds 3 maanden nu) en hij loopt weer soepel en zuiver... Wel merk ik dat zijn linkervoorbeen licht gevoelig blijft, maar hij is zooooveeel opgeknapt en ook de stijfheid uit zijn achterbenen is volledig verdwenen.

Hoefschoenen zou ik zelf niet zo snel doen, daar de hoeven vaak gecorrigeerd dienen te worden om het paard te verlichten. Met hoefschoenen is dit volgens mij niet mogelijk...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:03

Ik val ook weer even binnen...

Paard met kogelartrose, denk een jaar of 4/5 geleden geconstateerd, en toen behandeld met gewrichtsinjecties (hyaluronzuur) en sindsdien elke half jaar injecties adequan met glucosamine.

Vorig jaar helaas na een ongeval ook nog hoefbevangen geraakt... -O-

Is ondertussen weer volledig aan het werk, staat op gewone ijzers, wel uitgesmeed om de zool te ontlasten en met opzet om het afrollen makkelijker te maken.
Start vaak ietsje stijf op, vooral op de harde weg voor de wagen, maar verder nog steeds geen problemen in het werk!

Staat wel elke dag de hele dag los in de paddock, en de dagen dat ze niet werkt stap ik min 15 min aan de hand...

Krijgt qua voeding niet echt iets bijzonders, vooral veel goed ruwvoer en als supplement o.a. Musle Impuls wat ook goed voor gewrichten is.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 11:47

Pinda_Dipje schreef:
Ik heb mijn gepensioeneerde artrose paard sinds 3 dagen weer elke dag onder het zadel. Bij hem werkt 25ml Duivelsklauw p/d + glucosamine van Pharmahorse perfect. We hebben zelfs zijn orthopedische ijzers eraf gehaald (sinds 3 maanden nu) en hij loopt weer soepel en zuiver... Wel merk ik dat zijn linkervoorbeen licht gevoelig blijft, maar hij is zooooveeel opgeknapt en ook de stijfheid uit zijn achterbenen is volledig verdwenen.

Hoefschoenen zou ik zelf niet zo snel doen, daar de hoeven vaak gecorrigeerd dienen te worden om het paard te verlichten. Met hoefschoenen is dit volgens mij niet mogelijk...

Vind je het niet 'eng' om je paard te belasten/rijden als hij een pijnstiller krijgt? (duivelsklauw)
Lijkt me dan erg logisch dat je paard weer goed loopt met een pijnstiller en het lijkt me persoonlijk ook eng omdat je nooit weet of je je paard overbelast ja of nee...
Persoonlijk zou ik nooit mijn paard belasten als deze een wel of geen natuurlijke pijnstiller zou krijgen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:08

Bloodymary schreef:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:09

Bloodymary schreef:
Bloodymary schreef:

zie mijn post hierboven...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:46

Nou, hier ben ik weer eens een keertje...ik heb dinsdag voor het laatst een DA naar mijn 7 jarige laten kijken. Om een lang verhaal kort te maken: hij heeft als veulen zijnde een ongeluk gehad en daardoor trauma aan zijn nek, neemt geen normale houding aan (kan atlas/draaier niet zo gebruiken als een normaal paard), kan nog wel recreatief gereden worden en is er erg goed onder. Maar is dus niet 'normaal' te rijden en overcompenseerd zijn hele leven al in zijn lichaam (doen en laten).

Conclusie van deze DA (heb er al wel 10 bij gehad over de jaren) is niks meer aan te doen(deze conclusie had ik al getrokken maar moest het wel zeker weten), het hele spul in zijn nek is wss vergroeid over de jaren heen. Nu wil ik dus wel weer iets voor zijn atrose bijvoeren, heb het jaren gedaan, allemaal verschillende middeltjes en alle beetjes helpen toch? (ik probeer het hem iig zo gemakkelijk mogelijk te maken) Maar wat? De grote vraag zoals iedereen die wel heeft...

En wat heb ik gevoerd over de jaren?

- Glucosamine complex Groene Os,
- NAF superflex 5 star
- NAF devils relief
- Osteo cure
- Equilin Motion met extra magnesium.

*Ondertussen ga ik weer even googlen en dit topic doorbladeren...*

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:53

Slecht nieuws Noon! Succes... Heeft hij geen pijn?
Ook ik heb vorige week DA laten komen. Blijkt ook probleem in de knie ra te zitten, dit in laten spuiten. Dus mogelijk kwam zijn last lv hier vandaan. We gaan het zien of hij rad blijft. Ik blijf in ieder geval de Motion JMT voeren. Baat het niet, schaad het niet!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:31

He bah, maaikiemike... dus toch... Nu maar hopen dat het goed gaat. Succes!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:40

Story schreef:
Vind je het niet 'eng' om je paard te belasten/rijden als hij een pijnstiller krijgt? (duivelsklauw)
Lijkt me dan erg logisch dat je paard weer goed loopt met een pijnstiller en het lijkt me persoonlijk ook eng omdat je nooit weet of je je paard overbelast ja of nee...
Persoonlijk zou ik nooit mijn paard belasten als deze een wel of geen natuurlijke pijnstiller zou krijgen.

Sorry voor mijn late reactie, lees je berichtje nu pas.

Nee dat vind ik niet eng, omdat duivelsklauw de pijn puur dragelijk maakt en niet helemaal uitdoofd. Kortom je kunt nog steeds merken aan je dier wanneer hij een wat mindere dag heeft (Extra stijfheid, stalbenen) maar 75% van de tijd loopt hij tegenwoordig helemaal zuiver en heeft hij ook geen problemen met zwaardere zandbodems (paddocks) of asfalt. Zo ben ik laatst halverwege een rit afgestapt omdat ik merkte dat de stijfheid weer terugkeerde. Nauwelijks voelbaar, maar voor mij voldoende reden om hem niet verder te belasten die dag.
Overigens rijd ik mijn artrose dier alleen nog rechtuit over bospaden en wegen, en helemaal niet meer in de bak.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:23

maaikiemike schreef:
Slecht nieuws Noon! Succes... Heeft hij geen pijn?
Ook ik heb vorige week DA laten komen. Blijkt ook probleem in de knie ra te zitten, dit in laten spuiten. Dus mogelijk kwam zijn last lv hier vandaan. We gaan het zien of hij rad blijft. Ik blijf in ieder geval de Motion JMT voeren. Baat het niet, schaad het niet!

Ja, dank je. Maar het scheelt een heel klein beetje dat ik me er al jaren op ingesteld heb...Hij heeft geen pijn, merk het iig niet. Hij is ook nooit boos/chagie en wil altijd wat doen. Als ik weinig met hem doe voelt hij zich haast verwaarloost, dus ik kijk het per dag aan en pas me al jaren aan hem aan eigenlijk...(ben namelijk absoluut geen recreatieruiter, vandaar dat ik ook nog een paard van vrienden rijd en over de jaren altijd andermans paarden heb gereden, het kan allemaal met mn eigen niet).

Hoe lang voer jij nu de Motion JMT? Heb ondertussen een hele lijst gemaakt met de middeltjes die in dit topic voorkomen... :') aardig lijstje al zeg ik het zelf ;)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:35

Pinda_Dipje schreef:
Story schreef:

Ik heb ook duivelsklauw bijgevoerd. Gaf hem 15 ml, is onder de onderhoudsdosis. Maar ook hiermee gaf hij aan als hij niet lekker liep. Merkte wel dat hij makkelijker bewoog hiermee. Maar het helemaal maskeren doet het niet en dat vind ik ook belangrijk want anders kan je paard nooit aangeven als er wat pijnlijks is. Mijn schoonmoeder voert het inmiddels ook (paard word eenmaal per week recreatief bereden, stapje/drafje) en het paard leeft helemaal op.

Noon, voer nu vanaf december. Heb bij 3 DA's geinformeerd en zij adviseren allemaal Motion JMT. Deze schijnt als beste uit verschillende tests te komen. Mocht je hiervoor kiezen, wil ik je aanraden de 4,5 kg. te nemen, deze is een stuk goedkoper. Er is bij mij een kans dat het geen artrose was, maar een gevolg van blessure aan de knie. Maar hij is l wat ouder en kans op artrose is groot, dus blijf het voeren.

Yoxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:13

@ maaikiemike en pinda-dipje of duivelsklauwgevers:
is dit dan in een poedervorm of vloeibaar ??
Waar bestel je dat ? Via DA of online ??