Klopt, gebaseerd op slechte ervaring ja. Bijna 2 a 3-wekelijks mag ik het werk van (staats) gediplomeerde hoefsmeden "opknappen".
Maar helaas laat mijn 58 kilo + rug het niet toe om full-time hoefsmid te worden.
Je schreef een bekapcursus gedaan te hebben, welke heb je mij nog niet verraden? Maar bekapcursus kan hoefverzorging van hoefsmeden opleiding zijn of een natuurlijke bekapcursus? Dan kun je toch geen full time hoefsmid worden? Je kan dan wel full time hoefverzorging doen als je zo een cursus hebt gedaan of alleen natuurlijk bekappen als je een natuurlijk bekap cursus hebt gedaan?
Ik vindt het knap dat je de verantwoordelijkheid voor jezelf hebt genomen, om je eigen paarden te doen. Waar heb je het kunststof beslag geleerd, als je een hoefverzorging cursus hebt gedaan is dat mij duidelijk.Gelukkig mag ik zo af en toe wel het werk van goede gediplomeerde smeden bewonderen... dat geeft de mens toch weer hoop.
Dat geeft mij dan ook weer hoop.Ik hanteer absoluut geen verschil tussen bekappen en bekappen voor het beslaan, daar ik enkel kunststof beslag gebruik.
Maar wel gebruik maakt van nagels en geen lijm?De "rits" van kunststofbeslag is zodanig dat je niet kan vernagelen...en hoef dus nooit "compromissen" te sluiten zoals bij RIM-beslag soms wel.
Dat neemt dan een hoop problemen dat je mis kan gaan weg.Opmerking wel inzake kunststof-beslag... liever niet en zo laat als mogelijk onder het paard tikken. Liever op blote voeten dan op beslag. Maar goed, mijn ambities maken dat ik voor beslag gekozen heb.
Daarnaast gaat er iedere 5 tot 6 weken nieuw beslag onder.
Daar zijn wij het dan met elkaar over eens, maar dat verbaasd me niks.Met betrekking tot bekappen: zoveel als mogelijk weghalen. "Veel hoorn" houd ik niet zo van eerlijk gezegd. Ik heb de "veel hoorn"-paarden vaak genoeg mogen bekijken... 9 van de 10 keer scheuren, ondergeschoven verzenen en flare's die dan weer dmv ijzers getracht worden in toom te houden. Terwijl de oplossing zo makkelijk is = correct bekappen en het liefst zo klein als mogelijk.
Daar ben ik ook niet voor en zo is het mij ook niet geleerd. Waarom meer bekappen dan nodig stelde ik de vraag in een ander topic. Het paard geeft de grens aan bij elke hoef, niet de mens en zijn mode.