Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:45

scoxxx schreef:
HippoFlex heeft inmiddels ook een variant ijzer met duidelijk meer opzet.
Daarnaast kan je opzet in het kunststof vijlen..

Weet jij welke variant dat is bij de Hippoflex?

De smid heeft er inderdaad ook al iets van een opzet ingevijld maar toch lijkt die in het ijzer meer effect te hebben. Het effect zou ook door het gewicht of de geringere dikte van ijzers komen, lijkt mij.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:50

fransje23 schreef:
scoxxx schreef:
HippoFlex heeft inmiddels ook een variant ijzer met duidelijk meer opzet.
Daarnaast kan je opzet in het kunststof vijlen..

Weet jij welke variant dat is bij de Hippoflex?

De smid heeft er inderdaad ook al iets van een opzet ingevijld maar toch lijkt die in het ijzer meer effect te hebben. Het effect zou ook door het gewicht of de geringere dikte van ijzers komen, lijkt mij.

Ik heb de Endurance 03 onder die zwarte van mij liggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:52

Ik had de laatse keer ook de 03 er onder liggen. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:30

sanne83 schreef:
Omdat overtollig hoorn ook weer belemmert, in hoefmechanisme en beweging.

Ik had geschreven waarom meer bekappen dan noodzakelijk? Dus te veel bekappen, meer dan nodig, overdreven bekappen en ga zo maar door?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:31

Needje schreef:
Je kan je beter afvragen wat dus noodzakelijk is. :D
Want als al het noodzakelijke er af is, is het goed. :P
Alleen zal het per persoon kunnen verschillen wat zij noodzakelijk vinden...

Die grens geeft het paard voor mij aan, niet de mens met zijn mode en wensen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:34

sanne83 schreef:
Ik denk dat er een heel grijs gebied zit in wat echt noodzakelijk is.
Te weinig weghalen zorgt voor belemmering in hoefmechanisme en te lange hoeven zorgen voor een slecht afrollende voet. Een te korte voet zorgt voor gevoeligheid.
In dat grote grijze gebied ertussen, zit de hoefsmid vaak meer richting het eerste en de natuurlijk bekapper meer richting de tweede.

Met te weinig bekappen geef te goede punten aan. Hoe zit dat met natuurlijk bekappen, die willen toch graag een volle dikke zool en straal? Waar is de grens tussen hoefsmeden en natuurlijk bekappen, dat zou ik graag willen weten.
Beide gevallen wil ik niet, te weinig en te veel. De grens geeft elk paard voor zich aan bij elke hoef.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:35

Wat doe jij FaberSmid met een paard met ondergeschoven verzenen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:37

fransje23 schreef:
darwin schreef:
Een paard wordt vaak vernageld doordat de gaten van de ijzers niet in de witte lijn uitkomen , maar daarbinnen, dit gebeurt dus al op het aambeeld waar het ijzer gesmeed wordt.
Idd heb je dit probleem bij "plak" ijzers niet.

Eigenlijk gebeurt het dan al voor het aambeeld..op het moment dat de smid het ijzers gaat passen. ;)
Plakijzers hebben weer het probleem dat ze vaak niet zo lang blijven zitten.

Vandaar mijn reactie:
FaberSmid schreef:
Je schrijft vaak, dat is een zeer negatief beeld geven? Je beschrijft fout ijzer, fout op maat smeden, fout passen en fout aanbrengen, dat zijn een hoop fouten en zeer negatief.
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen, een negatief beeld te geven over bijvoorbeeld natuurlijk bekappen, hoefschoenen, kunststof beslag, rijden en ga zo maar door.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:44

sanne83 schreef:
Kan je een keer foto's maken, vlak nadat je op de weg hebt gereden? Ik ben wel benieuwd naar hoe ver die slijtingsplekken lopen en hoe de hoef eruit ziet.

Ik ben een beetje vergelijkingen tussen hoefsmeden aan het zoeken, dus nog een vraagje: de smid vertelde mij dat je nooit wat van de verzenen af mag halen, is dat een algemene regel onder hoefsmeden?

Denk dat jouw hoefsmid bedoeld met in verband met gebroken voetas, risico blessure, hoefkatrol en verzwakking?

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:49

eh FS, je andere topic is dicht, ik wil deze graag open houden als het ff kan.

Het gaat hier vooral om kijkenvergelijkfoto's niet om 'TB versus NB'

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:54

scoxxx schreef:
Klopt, gebaseerd op slechte ervaring ja. Bijna 2 a 3-wekelijks mag ik het werk van (staats) gediplomeerde hoefsmeden "opknappen". :(
Maar helaas laat mijn 58 kilo + rug het niet toe om full-time hoefsmid te worden.

Je schreef een bekapcursus gedaan te hebben, welke heb je mij nog niet verraden? Maar bekapcursus kan hoefverzorging van hoefsmeden opleiding zijn of een natuurlijke bekapcursus? Dan kun je toch geen full time hoefsmid worden? Je kan dan wel full time hoefverzorging doen als je zo een cursus hebt gedaan of alleen natuurlijk bekappen als je een natuurlijk bekap cursus hebt gedaan?
Ik vindt het knap dat je de verantwoordelijkheid voor jezelf hebt genomen, om je eigen paarden te doen. Waar heb je het kunststof beslag geleerd, als je een hoefverzorging cursus hebt gedaan is dat mij duidelijk.

Gelukkig mag ik zo af en toe wel het werk van goede gediplomeerde smeden bewonderen... dat geeft de mens toch weer hoop. :D

Dat geeft mij dan ook weer hoop.

Ik hanteer absoluut geen verschil tussen bekappen en bekappen voor het beslaan, daar ik enkel kunststof beslag gebruik.

Maar wel gebruik maakt van nagels en geen lijm?

De "rits" van kunststofbeslag is zodanig dat je niet kan vernagelen...en hoef dus nooit "compromissen" te sluiten zoals bij RIM-beslag soms wel.

Dat neemt dan een hoop problemen dat je mis kan gaan weg.

Opmerking wel inzake kunststof-beslag... liever niet en zo laat als mogelijk onder het paard tikken. Liever op blote voeten dan op beslag. Maar goed, mijn ambities maken dat ik voor beslag gekozen heb.
Daarnaast gaat er iedere 5 tot 6 weken nieuw beslag onder.

Daar zijn wij het dan met elkaar over eens, maar dat verbaasd me niks.

Met betrekking tot bekappen: zoveel als mogelijk weghalen. "Veel hoorn" houd ik niet zo van eerlijk gezegd. Ik heb de "veel hoorn"-paarden vaak genoeg mogen bekijken... 9 van de 10 keer scheuren, ondergeschoven verzenen en flare's die dan weer dmv ijzers getracht worden in toom te houden. Terwijl de oplossing zo makkelijk is = correct bekappen en het liefst zo klein als mogelijk.

Daar ben ik ook niet voor en zo is het mij ook niet geleerd. Waarom meer bekappen dan nodig stelde ik de vraag in een ander topic. Het paard geeft de grens aan bij elke hoef, niet de mens en zijn mode.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:58

jackie schreef:
Suzan1 schreef:
Als dit enkel het werk is van een hoefsmid, zonder begeleiding van een DA.... vind ik dit zeer kwalijk, immers de boel is volledig opengelegd tot het leven.

ik vrees dat het paard inmiddels definitief verwijderd is. ik had niet voor deze behandelmethode gekozen. en er was geen DA bij.

Dat is uit den boze natuurlijk, dit soort behandeling niet zonder begeleiding en behandeling dierenarts. En aangezien dit soort behandeling op een kliniek vaak noodzakelijk is, kan ik dit niet begrijpen of begib voor opbrengen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:59

arm dier :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:01

FS ik zit niet te wachten op jouw pagina vullende posts (en meerdere posts onder elkaar )met quotes erin waarin je probeert je discussie uit je andere topic voort te zetten.

Mij is inmiddels meer dan duidelijk wat je voorkeur is voor het een en ander. Kom je hier om te praten over fotoś van hoeven (goh laat ook eens foto's van je eigen werk zien zou ik zeggen)?

Of kom je hier om eindeloze discussie te voeren over opleidingen, bekappen, natuurlijk bekappen, beslaan, rijkserkend etc en hengelen naar slechte voorbeelden van NB

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:10

FaberSmid schreef:
Met te weinig bekappen geef te goede punten aan. Hoe zit dat met natuurlijk bekappen, die willen toch graag een volle dikke zool en straal? Waar is de grens tussen hoefsmeden en natuurlijk bekappen, dat zou ik graag willen weten.

Er is geen verschil tussen NB en een goede hoefsmid op gebied van goed bekapwerk.
NB wilt geen volle zool (oh god nee zeg), wel graag een mooi ontwikkelde straal. Dat wilt een hoefsmid ook
NB bekapt de "hoogte" van de hoefwand gelijk aan de hoefzool, dat doet een goede hoefsmid ook.
NB wilt een zo symmetrisch mogelijke hoefcapsule, dat wilt een goede hoefsmid ook.
NB wilt geen idioot grote steunsels, maar zo een halve mm hoog en op tijd "eindigend" zeg maar, dat wilt een goede hoefsmid ook
NB rond de hoefwanden mooi rond af en zet er een klein opzetje in, dat doet een goede hoefsmid ook.

Kortom er is nauwelijks verschil tussen de einddoelen van NB en dat van een goed hoefsmid op gebied van bekappen.
NB promoot echter daarnaast ook nog een bepaalde levenssituatie van het paard, te weten 24/7 buiten, overvloed aan goed ruwvoer en weinig/geen overbodige biks e.d.
Daarnaast promoot NB zelfredzaamheid van de paardeneigenaar door zelf als eigenaar ook eens de vijl ter hand te nemen.

Waar de schoen wringt is dat er te veel hoefsmeden zijn die er m.n. op bekapgebied de plank misslaan: lepelen een hele zool uit (paard loopt 3 weken kreupel), lepelen de zool ter hoogte van de teen uit, de 2 binnenkwartieren zijn langer/ staan hoger dan de 2 buitenkwartieren, snijden de straal tot op het leven (haast) weg, lepelen de steunsels weg, laten de hoefwand veels te lang, zetten de hielen scheef, laten de hielen te hoog, veroorzaken een disbalans in de hoef, laten de teen te lang, laten de hielen te lang, laten flare's ongemoeid (bekappen/vijlen die niet weg)... en zijn vaak binnen een kwartiertje klaar met de bekapwerkzaamheden, want ach.. bekapwerk is klaarblijkelijk niet zo belangrijk? Tis ook maar 25 euri dat je er voor krijgt ook.
Nog meer irritant is dan dat diezelfde hoefsmid ook nog eens neerkijkt op een doe-het-zelver of een NB-er. Tja....
Uiteraard zijn er ook vele goede hoefsmeden. Maar helaas in dit land... teveel slechte.

Bovenstaand maakt dat vele paardeneigenaren wakker worden: paard blijkt in het (zwaardere) werk toch last te krijgen van zijn ondeskundig bekapte hoeven.
Paardeneigenaar gaat op zoek, laat zich informeren en komt erachter wat er mis is gegaan... en soms, ja soms volgt zo'n paardeneigenaar een bekapcursus en doet het voortaan gewoon zelf omdat deze paardeneigenaar het zelf vele malen beter kan dan de hoefsmid die ze voorheen had.

Gezegend zijt de paardeneigenaar met een daadwerkelijk goede hoefsmid!
En degenen die helaas niet gezegend zijn ;-) ... kijkt om zich heen, laat zich informeren (kijkt een keertje op Bokt :+ ) en gaat 1. op zoek naar wel een goede hoefsmid 2. laat een NB-er bekappen of 3. gaat het voortaan zelf doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:11

scoxxx schreef:
Dubbele lippen, aldus Van Nassau en menig Belgische smid (met opleiding via uiterst conservatieve hoefsmidopleiding te Brussel) = maakt de hoef nog platter dan ie al is en daarbij grotere risico tot ondergeschoven verzenen en aldus disbalans in de hoef.

Kortom, ik persoonlijk zou er bij RIM-beslag niet voor kiezen.... daar ik bovenstaande smeden geloof op hun woord en ervaring(en).

Achter ijzer, bij corrigerend ijzer fixatie.
Bedenk wel hoe meer het een hoe meer het ander zoals Scoxxx ook schrijft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:11

FaberSmid schreef:

Ik blijf bij mijn uitspraak "Wie oprecht geinteresseerd is gebruikt google en niet bokt voor dit soort vragen, ook amazon.com en bol.com kunnen veel literatuur leveren op dit gebied"

Pete Ramey's website
www.hoofrehab.com

www.hoofrehab.com/wild_horses.htm

Jaime Jackson's website
www.jaimejackson.com

Eddie Drabek's website
http://www.wholehorsetrim.com/

The American Association of
Natural Horse Care Practioners
www.aanhcp.net

The American Hoof Association
www.americanhoofassociation.org

Pacific Hoof Care Practitioners
www.pacifichoofcare.org

PaddockParadise.com

James and Yvonne Welz website
www.TheHorsesHoof.com

Randy Hensley's website
http://www.naturalequinehoof.com

Linda Cowles' website
http://www.healthyhoof.com/

Easy Care Hoof Boots
The transition to barefoot.
http://www.easycareinc.com/

Natural Hoofcare Symposiums
Ann Corso, CP
Bruce Nock, PhD
www.wildhoof.com/

Other websites to explore:

www.wildheartshoofcare.com

www.barefoothorse.com

www.barefootbliss.org

www.tribeequus.com/

www.barefoottrim.com/

http://www.healthyhoof.com/

http://barefoothorsefarms.com/

http://www.hoofhelp.com/

www.ironfreehoof.com

www.naturalhorsetalk.com

www.naturalhorsepeople.com

www.horsehealthusa.com

www.horsesfirstclub.com

www.thehorse.com/

En daar laat ik het bij :Y)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-08-09 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:24

Ik ga nu ffkes wat fotootjes up-loaden van beslagen hoefjes na 5 weken op kunststof beslag staand...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:25

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoeld om de discussie over het verschil tussen natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen/beslaan verder te voeren. Bij deze dan ook het verzoek ontopic te gaan.
De bedoeling van dit topic staat hier vermeld: [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven
Graag dit onderwerp aanhouden :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:30

FaberSmid schreef:
scoxxx schreef:
Dubbele lippen, aldus Van Nassau en menig Belgische smid (met opleiding via uiterst conservatieve hoefsmidopleiding te Brussel) = maakt de hoef nog platter dan ie al is en daarbij grotere risico tot ondergeschoven verzenen en aldus disbalans in de hoef.

Kortom, ik persoonlijk zou er bij RIM-beslag niet voor kiezen.... daar ik bovenstaande smeden geloof op hun woord en ervaring(en).

Achter ijzer, bij corrigerend ijzer fixatie.
Bedenk wel hoe meer het een hoe meer het ander zoals Scoxxx ook schrijft.

Fabersmid, wat bedoel je hiermee?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:47

Sorry ik mag niet reageren, dan ga ik off topic en aangezien er al een slotje laat ik het verder rusten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:52

Afbeelding
Hoefjes worden te lang, tijd voor een nieuwe ronde.

Afbeelding
Hoefjes zitten altijd vol, zelfs na dagen 30+ -temperaturen
Worden mooi alle onderdelen in de hoef gedragen door een natuurlijk "siliconen"- zooltje

Afbeelding
Afbeelding
Goed garnituurtje natuurlijk, maar na 6 weken neigt het hoefje over het ijzertje heen te groeien... maatje groter dus = brug 4 ipv brug 3

Afbeelding
Dubbele lippen bij kunststof beslag. Toen het beslag eronder werd getikt, sloten de lippen netjes aan op de hoefwand.
5 weken later zie je dat de 2 lippen naar buiten buigen.
Kortom het hoefmechanisme heeft de lippen naar buiten gebogen. Gelukkig is dat mogelijk bij de uiterst flexibele lippen van kunststof beslag.
Helaas is dit niet mogelijk bij rim-beslag met dubbele lippen.
Kortom, voor mij het bewijs dat dubbele lippen op rim-beslag nie goei is ;-)

Afbeelding
Fotootje voordat het ijzertje verwijdert wordt (door mij)

Afbeelding
Afbeelding
Fotootjes van dezelfde hoef, halve seconde nadat het ijzertje verwijdert is.
Opvallend =
1. flaky material, is een klein nadeeltje van beslag... dit wordt immers niet eruit gelopen gelijk blote voeten
2. de hoefwanden zijn nu niet echt lang gegroeid na 5 weken op beslag: dat is Het Voordeel van de hoef werkelijk zo kort als mogelijk bekappen!
" Veel hoorn" of eh... " zoveel mogelijk hoef kweken" of " paard dient grote hoeven te hebben" en dergelijke, maakt dat nou ja... ik verval in herhaling.
Maar goed, fotootje laat zien dat een hoef zo kort als mogelijk (en dan net een fractie-tje korter voordat het ijzertje eronder getikt wordt)... maakt dat de hoef redelijk mooi na 5 a 6 weken onder zijn beslag vandaan komt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:55

worden de lippen niet uitelkaar gedrukt ook doordat de hoef bij het groeien in de bréédte uitzet?

Ik zou willen zeggen 'de hoef zo compact mogelijk' bekappen (te kort of 'zo klein mogelijk' wordt nog weleens verkeerd uitgelegd)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:57

Ik vind hem er heel mooi op staan foor 5 weken.

Wat mij opvalt is dat er geen scheuren naar boven toe in de hoef zitten...

Hoe zacht zijn zulk soort 'ijzers' eigenlijk?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:09

Arabesk schreef:
worden de lippen niet uitelkaar gedrukt ook doordat de hoef bij het groeien in de bréédte uitzet?

Mmm, dat is ook :)*
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies waarom de lippen naar buiten gedrukt worden.
Ik dacht zelf hoefmechanisme dus. Maar wat jij aanbrengt is ook een hele goede mogelijkheid!

Arabesk schreef:
Ik zou willen zeggen 'de hoef zo compact mogelijk' bekappen (te kort of 'zo klein mogelijk' wordt nog weleens verkeerd uitgelegd)

Ja, is inderdaad beter verwoordt... zo compact mogelijk ja! :D