Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esperanza schreef:
fransje23 schreef:
Ik zal er van de week even een vijl langs halen. Hebben mensen nog tips over het hoe en wat?
spottie schreef:linksvoor
rechts voor
SpikyBlue schreef:
Splinter schreef:7 jarig paard, nooit ijzers gehad, tb bekapt
fot's van de onderkant moet ik nog maken maar de batterij was leeg
Citaat:Ook hier een smalle straal. Echter hier zie je wel een goed stevige hiel; dik materiaal, dikke hoefwand, mooie overgang hoek hoefwand-steunsels.
Ondanks dat het beeld lijkt op dat van het paard van Fransje (echter dit paard heeft duidelijk geen ondergeschoven verzenen), ben ik met dit paard wel een stuk voorzichtiger in mijn oordeel.
1. dier staat niet op ijzers/heeft niet op ijzers gestaan (wat ik zie op de foto). IJzers hebben geen kwalijke invloed gehad in de groei en ontwikkeling van dit hoefje;
2. dier lijkt me een oude besjeKlopt dat? Paardje op leeftijd? (een moppie zo op de foto
) En heeft in de loop der jaren deze hoef ontwikkeld.
Ik vind dit beeld minder verontrustend. Bovenstaande opmerkingen in mijn achterhoofd, zou ik minder snel naar verbetering werken. Desondanks zou ik persoonlijk toch proberen met dit dier de hielen geleidelijk wat lager te krijgen a 1 a 2 mm en ook streven naar een wat "opener" hoefje.
Splinter schreef:@ scoxx ik zal betere foto's maken, deze zijn van half voren genomen, dus ik moet ze echt goed van de zijkant maken??
Annetje schreef:Ik zal ook de hoeven van mijn paard eens laten zien
Foto's zijn van begin september, toen was de smid al 2 maand niet meer geweest. Volgens mij was dit twee dagen nadat ik ze rond gevijld had. Ik vijl zijn hoeven namelijk zelf bij. Inmiddels heeft de smid even gekeken, maar hij hoefde er niets aan te doen, zag er keurig uit
Voorkant bekeken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA4MKYBF.jpg
En de zijkanten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VY4OG66F.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PX6KHAX4.jpg
Ik heb het paard sinds maart 2008, toen was zijn linkervoorvoet een grote flare en veel korter dan de rechter. De rechter is echt veel smaller (ook te zien bij de straal) Flares heeft hij nog steeds wel, maar niet meer zo erg. De hoefwand lijkt nu ook dikker dan toen en zijn hoeven brokkelen eigenlijk nooit, slijten ook niet scheef af enz.. enz... paard loopt nooit gevoelig.
Alle onderkanten op een rijtje.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XYREL7OQ.jpg
Misschien dat ik morgen foto's kan laten zien van hoet het er nu uitziet. Ik heb het idee dat de flares al minder zijn en de gekke deuk aan de binnenkant van linksvoor is er ook uitgegroeid.
scoxxx schreef:Komende keer beslag: zou ik persoonlijk toch voor duidelijk meer garnituur gaan met langere takken, die stoppen zo'n beetje ter hoogte van de hoefballen.
scoxxx schreef:Fotootjes paard Fransje op RIM-ijzers ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik voor iets meer opzet gaan en net iets meer garnituur. Maar zoveel hoefsmeden, zoveel meningen
Ik vind het er in ieder geval heel netjes uit zien.
scoxxx schreef:De manier hoe ik een lange teen in bedwang houd:
- liploos
- ijzer sterk naar achter gelegd
- ruim (!!!) garnituur
- takken eindigend ter hoogte van de hoefballen
- sterk opgevijlde teen
- hoef staat goed in 1/3de voor 2/3de achter -balans
Bovenstaande manier resulteert dan na 10 weken in dit beslagen hoefje (10 weken is echt veel te lang! Ik persoonlijk hanteer eigenlijk een om-de-6-weken-nieuw-beslag-roulatie)
Esperanza schreef:@Sizzle, dat het van het schrapen zou kunnen komen heb ik ook wel over na gedacht hoor. Of het te veel op de voorhand gereden zijn in het verleden? Zo dat ook wat gedaan kunnen hebben? Ik heb hem nu 2,5 jaar en het heeft natuurlijk even geduurd voordat we zijn balans echt konden herstellen. Maar dan zou het langzaam over moeten gaan.
fransje23 schreef:scoxxx schreef:Komende keer beslag: zou ik persoonlijk toch voor duidelijk meer garnituur gaan met langere takken, die stoppen zo'n beetje ter hoogte van de hoefballen.
Opvallend want onlangs schreef je dit:scoxxx schreef:Fotootjes paard Fransje op RIM-ijzers ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik voor iets meer opzet gaan en net iets meer garnituur. Maar zoveel hoefsmeden, zoveel meningen
Ik vind het er in ieder geval heel netjes uit zien.