Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 23:58

Ah joh... logisch nadenken heeft mij verder gebracht dan mijn opleiding hoor. Haha! Haha! Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:03

maar die opleiding was de basis Knipoog

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:52

ik heb eindelijk foto's van mn eigen paardje gemaakt Lachen
ik wacht eerst af wat jullie ervan vinden Lachen

hele amondi
Afbeelding
voorbenen van rechts
Afbeelding
acterbenen van rechts
Afbeelding
voorbenen van voren
Afbeelding
linksvoor
Afbeelding
links achter
Afbeelding
rechts achter
Afbeelding
rechts voor
Afbeelding

sorry ze zijn niet ellemaal scherp (kan niet zo goed foto's maken) en misschien wat lastig te beoordelen omdat hij op zand staat... sorry hoop snel betere foto's te maken Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:43

Esperanza schreef:
Afbeelding

Ik zou zweren dat ik gisteren gepost heb, maar blijkbaar is het mislukt, dus nog een keer.
Staat je paard bewust op een ijzer dat aan de voorkant dunner is dan op de takken? of lijkt dat enkel zo op de foto? Zowel, waarom?
Ik vind trouwens ook dat hij een beetje snavel voetjes heeft.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:52

Hee, dies voor mij:D

Dat is de opzet die er in is gesleten. Het beslag is al wat weken oud (hoeveel weet ik niet precies uit mijn hoofd). Daarbij schraapt hij nog wel eens als hij zenuwachtig is, en daarom zit er ook een widea in op de teen.

Dus je ziet het goed, maar dat is slijtage, niet opzettelijk aangebracht.

Die snavelvoetjes klopt hoor, ik wou dat het anders was, maar vooral als ik ze te lang laat worden, groeien ze zo. Misschien kan Scoxxx daar nog iets over zeggen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:08

aha, een ongeduldigje. Vervelende eigenschap vind ik dat.
Zou dat mee kunnen helpen aan de vorm van de voet waardoor de typische vorm ontstaan is (fantaseert er even op los)? Die theorie gaat alleen op als hij links en rechts evenveel schraapt uiteraard, want ze zijn redelijk vergelijkbaar van wat ik zie op de foto.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:16

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:52

Weer even wat foto's van de voetjes van mijn paard. Dit is dus hetzelfde paard als die van de hoeflandingsfilmpjes. Op 6 november is ze na een periode van 7 maanden met rondom beslag weer op blote voeten gezet.

De beslagen voetjes en de net blote voetenzet ik even in een link omdat ik ze al eerder in dit topic geplaatst heb. Lachen

Voor:

http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008100.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008101.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008104.jpg

en achter
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008103.jpg

Net van de ijzers af:

D'r voorvoetjes

http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008155.jpg

links
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008152.jpg

rechts
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008149.jpg

onderkant links
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008150.jpg

D'r achtervoetjes
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008153.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll19 ... 008154.jpg

Zo zien de voetjes er nu uit:

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en achter

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal er van de week even een vijl langs halen. Hebben mensen nog tips over het hoe en wat? Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:46

fransje23 schreef:
Afbeelding

Ik zal er van de week even een vijl langs halen. Hebben mensen nog tips over het hoe en wat? Lachen

Mooi voorbeeld van ondergeschoven verzenen, met een binnenhiel die al naar binnenklapt.
De hielen zijn duidelijk smaller dan de hoefballen, een duidelijk kenmerk van ondergeschoven verzenen.
Straal is ook vrij smal.

Voorbeeldje van 1 van mijn paardjes: (zie hoe breed de hielen zijn en zie dat de hielen breder zijn dan de hoefballen)
Afbeelding

Tips voor paard Fransje? Hielen lager en in ieder geval recht aan elkaar vijlen. Binnenhiel is nu langer dan de buitenhiel.
Steunsels bijwerken. Op de foto zijn ze lang en zwak.
Steunsels dienen halverwege de straal over te gaan in de hoefzool.
Maar belangrijker is om de hoef wat te gaan openen. Dwz de ondergeschoven verzenen-situatie verbeteren. Te starten met hielen lager.

Komende keer beslag: zou ik persoonlijk toch voor duidelijk meer garnituur gaan met langere takken, die stoppen zo'n beetje ter hoogte van de hoefballen. Cool
Laatst bijgewerkt door SamCo op 03-12-08 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:03

spottie schreef:
linksvoor
Afbeelding
rechts voor
Afbeelding

Ook hier een smalle straal. Echter hier zie je wel een goed stevige hiel; dik materiaal, dikke hoefwand, mooie overgang hoek hoefwand-steunsels.
Ondanks dat het beeld lijkt op dat van het paard van Fransje (echter dit paard heeft duidelijk geen ondergeschoven verzenen), ben ik met dit paard wel een stuk voorzichtiger in mijn oordeel.

1. dier staat niet op ijzers/heeft niet op ijzers gestaan (wat ik zie op de foto). IJzers hebben geen kwalijke invloed gehad in de groei en ontwikkeling van dit hoefje;
2. dier lijkt me een oude besje Knipoog Klopt dat? Paardje op leeftijd? (een moppie zo op de foto Lovers ) En heeft in de loop der jaren deze hoef ontwikkeld.

Ik vind dit beeld minder verontrustend. Bovenstaande opmerkingen in mijn achterhoofd, zou ik minder snel naar verbetering werken. Desondanks zou ik persoonlijk toch proberen met dit dier de hielen geleidelijk wat lager te krijgen a 1 a 2 mm en ook streven naar een wat "opener" hoefje.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:04

7 jarig paard, nooit ijzers gehad, tb bekapt
Afbeelding

Afbeelding

fot's van de onderkant moet ik nog maken maar de batterij was leeg

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:12

SpikyBlue schreef:
Afbeelding

Een hoefcapsule-vorm die inderdaad niet wenselijk is Knipoog
Een halve cm onder de aangroei gaat de hoef uitwaaieren zeg maar/ groeit weg van de ideale lijn naar beneden.
Hoe ontstaan-wat-waarom... moeilijk.

In ieder geval te lange teen.
Hoe ik zo'n hoefje zou bekappen? In ieder geval een stuk kleiner maken Knipoog Zo klein als verantwoord mogelijk.
Ijzertje lijkt te klein. Ik vermoed dat m.n. de hoefwanden van de hielen snel over dit ijzertje heen groeien. Klopt dat?

Edit: oh, lees net dat dit ontstaat wanneer ze te lang op ijzers staat. Mmm... Zou ik toch gaan voor een duidelijk kortere teen, wellicht een liploos ijzertje opdat deze wat verder naar achter gelegd kan worden. Maniertje verzinnen van bekappen en beslaan waarin die lange teen in bedwang wordt gehouden.

De manier hoe ik een lange teen in bedwang houd:
Afbeelding
- liploos
- ijzer sterk naar achter gelegd
- ruim (!!!) garnituur
- takken eindigend ter hoogte van de hoefballen
- sterk opgevijlde teen
- hoef staat goed in 1/3de voor 2/3de achter -balans

Bovenstaande manier resulteert dan na 10 weken in dit beslagen hoefje ( Bloos 10 weken is echt veel te lang! Ik persoonlijk hanteer eigenlijk een om-de-6-weken-nieuw-beslag-roulatie)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SamCo op 03-12-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:19

Splinter schreef:
7 jarig paard, nooit ijzers gehad, tb bekapt

Afbeelding

fot's van de onderkant moet ik nog maken maar de batterij was leeg

Oei, tis druk! Ik tik me zelf een hoedje Haha! Wel kei- en keileuk!

Ziet er op zich mooi uit. Onderkantjes zijn wel belangrijk ja Knipoog Als je die foto's maakt kan je dan ook een zijprofiel van de beenstand maken op 90-graden hoek, paard op stand gebracht zeg maar...
Kan eigenlijk niet goed zien (frusti), maar het lijkt een beenas/hoefas die niet helemaal goed staat? Kan het niet goed zien!!! Tong uitsteken

Kroonrand (haarlijn) heeft een soort S-bochtje. Ben daarom wel heel erg benieuwd naar de onderkantjes!!!

Zie hier de kroonrand van 1 van mijn paardjes ter vergelijk:
Afbeelding

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:27

Citaat:
Ook hier een smalle straal. Echter hier zie je wel een goed stevige hiel; dik materiaal, dikke hoefwand, mooie overgang hoek hoefwand-steunsels.
Ondanks dat het beeld lijkt op dat van het paard van Fransje (echter dit paard heeft duidelijk geen ondergeschoven verzenen), ben ik met dit paard wel een stuk voorzichtiger in mijn oordeel.

1. dier staat niet op ijzers/heeft niet op ijzers gestaan (wat ik zie op de foto). IJzers hebben geen kwalijke invloed gehad in de groei en ontwikkeling van dit hoefje;
2. dier lijkt me een oude besje Knipoog Klopt dat? Paardje op leeftijd? (een moppie zo op de foto Lovers ) En heeft in de loop der jaren deze hoef ontwikkeld.

Ik vind dit beeld minder verontrustend. Bovenstaande opmerkingen in mijn achterhoofd, zou ik minder snel naar verbetering werken. Desondanks zou ik persoonlijk toch proberen met dit dier de hielen geleidelijk wat lager te krijgen a 1 a 2 mm en ook streven naar een wat "opener" hoefje.

Klopt dit is al een oudje Knipoog 22 jaar en wordt in het voorjaar alweer 23 Lachen
hij heeft eingelijk altijd op ijzers gestaan voor zover ik weet, dit paardje heeft zn hele leven hard gewerkt Knipoog hij is 3x Z2 geweest.. ik heb hem tot zn 20ste ongeveer doorgetraint tot hij aangaf dit niet leuk meer te vinden en toen overgestapt op spelenderwijs (zonder tuig z oefeningen doen) soepel houden, tot hij tot een half jaar terug om de 2 weken niet helemaal lekker liep vooral stijf, dus nu doen wel bejaarden gym en wandelen en fietsen we Knipoog

toen ik hem in handen kreeg was er al een heel verhaal aan vooraf gegaan en ik kreeg hem ook zonder ijzers, en doordat ik een niet kundige (in mijn ogen) smid had is dit helemaal mis gegaan... ik kreeg contact met oudere eigenaren en bij hun heeft hij altijd op ijzers gestaan... ik heb hem toen zelf (door die smid) kreupel gehad (lichte peesblessure) doordat hij totaal verkeerde stand had gekregen. dierenarts ook laten kijken wat kreupeheid kon zijn, bleek dat de verzenen voor zijn stand toen veel te laag waren toon veel te lang en toontreden (tog? voetjes naar binnen) ook was hij ondrstandig en had kromme benen ( als hij stond, onderstandig dus knikten zn knieen voortduren naar voren, wel heel licht).. ter correctie met andere smid weer ijzers eronder gedaan, alleen voor en omdat het zondre gewoon niet ging, wel geprobeerd.. die heeft hij ongeveer 2 jaar onder gehad en steeds lichtjes alles weer rechtzetten.. en nu een half jaar ongeveer zijn de ijzers er weer onderweg, dit ging zonder problemen en hooft nooit brokkelhoeven oid gehad...

hij moet weer naar de smid (tenminste het is weer tijd) maar het klopt dat de hoeven wat opener mogen zeg maar, maar dit komt steeds weer terug en de straal wordt achter gewoon niet breder heb ik het idee, voor is het wel heel erg verbetert sinds het ijzer weer weg is Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:33

@ Spottie: ohhhh, niet te veel meer aan veranderen dan! Dan is dit een goed eindresultaat.
Hier en daar een mm-tje zus of zo. Maar eigenlijk niet te veel meer aan veranderen.

Wat een moppie, en al 23 jaar oud. Hij ziet er goed uit!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:42

@ scoxx ik zal betere foto's maken, deze zijn van half voren genomen, dus ik moet ze echt goed van de zijkant maken??

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:43

hah ok dank je, het is ook een moppie Tong uitsteken

ik was echt benieuwd naar wat jullie ervan vonden hoe hij er nu bijstaat, ik ben ook al zoveel wijzer geworden intussen en ik vraag ook altijd het hoe en het waarom achter iets wat de hoefsmid nu doet (een andere goede nu Knipoog ) ik heb mn lesje daarin echt wel geleerd en sta altijd aandachtig te kijken wat hij doet en als hij iets anders doet ofzo dan hou ik hem altijd tegen en wil eerst weten wat hij gaat doen en waarom Knipoog kan me niets schelen of hij vind dat ik zeur of niet Lachen maar hij lacht er tot nu toe altijd wel om en lecht altijd alles netjes uit.... maar ik ben niet iemand die vind zo moet het en niet anders, ik sta voor meningen van anderen open wan 2paar ogen zien altijd meer dan 1 Knipoog en vind dit allemaal zeer eerzaam:)

zal eens kijken of ik morgen foto's van die appaloosa kan maken (die heeft nog mij vorige hoefsmid, paardje is ook niet van mij en helaas vinden zij hem nog goed, het is een aanrdige vent maar heeft wel mijn paardje verpest :S dus ben ook niet happy dat zij hem nog wel hebben)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 22:47

Splinter schreef:
@ scoxx ik zal betere foto's maken, deze zijn van half voren genomen, dus ik moet ze echt goed van de zijkant maken??

Yes... er overdwars op staan als fotograaf zeg maar. Goed zijkantje... en onderkantjes natuurlijk Knipoog

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:02

Ik houd dit topic nog steeds bij, vind het erg interessant.

Zal binnenkort nog maar eens foto's van die van mij maken. Houd hem nu zelf redelijk bij, smid is nu iets meer dan 6 weken terug geweest. Beetje jammer alleen dat ik een grandiose aandachts-schraper heb, dus hij heeft nogal vierkante voeten voor. Durf er zelf ook niet te veel af te vijlen.

Scoxx, die paarden van jou hebben trouwens echt 'perfecte' voetjes. Ziet er allemaal echt onwijs netjes uit.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:13

Annetje schreef:
Ik zal ook de hoeven van mijn paard eens laten zien Lachen
Foto's zijn van begin september, toen was de smid al 2 maand niet meer geweest. Volgens mij was dit twee dagen nadat ik ze rond gevijld had. Ik vijl zijn hoeven namelijk zelf bij. Inmiddels heeft de smid even gekeken, maar hij hoefde er niets aan te doen, zag er keurig uit Lachen
Voorkant bekeken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA4MKYBF.jpg

En de zijkanten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VY4OG66F.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PX6KHAX4.jpg
Ik heb het paard sinds maart 2008, toen was zijn linkervoorvoet een grote flare en veel korter dan de rechter. De rechter is echt veel smaller (ook te zien bij de straal) Flares heeft hij nog steeds wel, maar niet meer zo erg. De hoefwand lijkt nu ook dikker dan toen en zijn hoeven brokkelen eigenlijk nooit, slijten ook niet scheef af enz.. enz... paard loopt nooit gevoelig.
Alle onderkanten op een rijtje.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XYREL7OQ.jpg

Misschien dat ik morgen foto's kan laten zien van hoet het er nu uitziet. Ik heb het idee dat de flares al minder zijn en de gekke deuk aan de binnenkant van linksvoor is er ook uitgegroeid
.

Ik heb vandaag eindelijk foto's gemaakt. Maar wat een verschil met toen! Bloos! Alleen niet in goede vorm als je het mij vraagt en daarom denk ik nog even na over het plaatsen van de foto's die ik net gemaakt heb.
De hoeven waren 3/4 weken geleden aan de toon zo kort gesleten dat de witte lijn bloot lag (tja ik draaf nogal over de weg Schijnheilig ) vandaar dat ik een vijl-verbod kreeg en de smid deed er ook niets aan. Ik heb expres ook erg weinig naar zijn hoeven gekeken omdat ik er dan niet vanaf zou kunnen blijven. Ik kan mezelf nu wel voor mijn kop slaan!
Rechtsvoor is nog smaller geworden doordat de hielen vrijspel hadden om te groeien. Die heb ik flink ingekort, maar mogen nog veel korter. Volgende vijlsessie gaat daar weer een heel stuk vanaf.
Doordat de hoeven te lang waren hier en daar, zitten er scheuren in de hoefwand. Er zaten veel flares in en de stand is nu gewoon niet mooi. Ik heb flink huis gehouden, en morgen zijn de achterhoeven aan de beurt. Wie weet maak ik dan iets minder erge foto's dan ik net gemaakt heb Bloos

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 00:45

scoxxx schreef:
Komende keer beslag: zou ik persoonlijk toch voor duidelijk meer garnituur gaan met langere takken, die stoppen zo'n beetje ter hoogte van de hoefballen. Cool

Opvallend want onlangs schreef je dit:

scoxxx schreef:
Fotootjes paard Fransje op RIM-ijzers ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik voor iets meer opzet gaan en net iets meer garnituur. Maar zoveel hoefsmeden, zoveel meningen
Ik vind het er in ieder geval heel netjes uit zien.

Over precies hetzelfde beslag (zelfde beslagbeurt) in het hoeflandings- en afrolfilmpjestopic Knipoog

Hielen wat meer gelijk zat ik zelf al aan de denken en ik zal de boel ook even wat afronden om brokkels etc te voorkomen. Maar kan het ook niet zijn dat de hielen zo ongelijk zijn/ blijven door dat ze voor wat frans staat en achter koehakkig? De onderkantfoto is van rechtsvoor is het dan niet de buitenhiel die naar binnengaat?

Ik heb zelf overigens de indruk dat de hielen zelf lager zijn geworden in de afgelopen weken zonder beslag

Op 6 november:
Afbeelding

en vandaag
Afbeelding

Die steunsels vielen mij ook al op en die lijken te groeien als kool?

Volgende beslagbeurt laat nog wel een tijd op zich wachten. Ik zat zelf al te denken aan iets meer garnituur ware het niet dat ze het nu al telkens voor elkaar krijgt op haar eigen ijzer te gaan staan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:14

scoxxx schreef:
De manier hoe ik een lange teen in bedwang houd:
Afbeelding
- liploos
- ijzer sterk naar achter gelegd
- ruim (!!!) garnituur
- takken eindigend ter hoogte van de hoefballen
- sterk opgevijlde teen
- hoef staat goed in 1/3de voor 2/3de achter -balans

Bovenstaande manier resulteert dan na 10 weken in dit beslagen hoefje ( Bloos 10 weken is echt veel te lang! Ik persoonlijk hanteer eigenlijk een om-de-6-weken-nieuw-beslag-roulatie)
Afbeelding

Ik ben een behoorlijke tegenstander van het ver naar achter leggen van een (liploos) ijzer. In bepaalde regio's is dit ook wat mode geweest (het zogenaamde natural balance) en afgezien van paarden met bijv hoefkatrol en peesblessures die er makkelijker van kunnen rollen vind ik het bij gezonde paarden zeer onhandig ogen. Ik heb bij meerdere paarden de beweging drastisch zien verslechteren met veel te snelle afrol en daardoor korte hectische bewegingen. Vooral de stap werd prut.
Als ik heel eerlijk ben vind ik de hoef van jouw dier wel erg weinig gegroeid na 10 weken. Groeide deze zonder ijzer ook zo langzaam, of heb ik daar overheen gelezen. Kwa vorm vind ik ze wel heel mooi, maar het verse beslag met die extreme afronding vind ik er onbehaaglijk uitzien.
Als het voor jou goed werkt is het natuurlijk prima he, het is gewoon mijn persoonlijke mening.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:29

@Sizzle, dat het van het schrapen zou kunnen komen heb ik ook wel over na gedacht hoor. Of het te veel op de voorhand gereden zijn in het verleden? Zo dat ook wat gedaan kunnen hebben? Ik heb hem nu 2,5 jaar en het heeft natuurlijk even geduurd voordat we zijn balans echt konden herstellen. Maar dan zou het langzaam over moeten gaan.

@Spikey, let wel op dat deze foto´s niet goed van de zijkant genomen zijn he? Dat vertekend het beeld wel.
Afbeelding
Deze is beter van de zijkant. Wat niet wegneemt dat hij wel van die eendenvoeten krijgt naarmate zijn voeten langer worden.

@scoxxx, naarmate de ijzers langer er onder zitten groeien de wanden idd over het ijzer heen. Niet snel, maar na een week of acht. Maar ik vind je tips wel leerzaam en ga er even over bomen met mijn hoefsmid.

Ik heb kunststof gehad wat er liploos onder werd gelegd. Op de New Balance manier. Aan dat beslag was meer mis, maar het werkte voor mijn paard als wiggen en zijn pezen raakten overbelast. De DA van de Lingehoeve gaf ook aan dat dit beslag goed was voor paarden met HKO en peesblessures, maar niet voor mijn paard.

Het fotootje van het paard van Franca, heeft ondergeschoven verzenen. Dit heeft dus niets te maken met hoe steil de voeten aan de achterkant zijn? Of hoe plat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:52

Esperanza schreef:
@Sizzle, dat het van het schrapen zou kunnen komen heb ik ook wel over na gedacht hoor. Of het te veel op de voorhand gereden zijn in het verleden? Zo dat ook wat gedaan kunnen hebben? Ik heb hem nu 2,5 jaar en het heeft natuurlijk even geduurd voordat we zijn balans echt konden herstellen. Maar dan zou het langzaam over moeten gaan.

Als je bedenkt hoe relatief weinig snavel hoeven voorkomen en hoe waarschijnlijk 80 tot 90% van de paarden lekker op de voorhand tuft lijkt me dat laatste eigenlijk uitgeloten Haha!
Er bestaat ook nog zoiets als genetische aanleg en het kan natuurlijk zijn dat hij dat stimuleert door het schrapen oid. Ik ken een arabiertje die dit zeker 6x zo erg had. Er was echt geen eer aan te behalen, maar hij had er eigenlijk nooit last van. Alleen springen was geen goed idee want dat leidde accuut tot overbelasting.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 13:20

fransje23 schreef:
scoxxx schreef:

Opvallend want onlangs schreef je dit:

scoxxx schreef:
Fotootjes paard Fransje op RIM-ijzers ziet er heel netjes uit.
Persoonlijk zou ik voor iets meer opzet gaan en net iets meer garnituur. Maar zoveel hoefsmeden, zoveel meningen
Ik vind het er in ieder geval heel netjes uit zien.

Klopt helemaal, maar in de laatste opmerking had ik de blote voet niet gezien... en in de eerste opmerking wel. Ik had niet verwacht dat onder het ijzer ondergeschoven verzenen lag, had ik echt niet verwacht. Bloos
Goed garnituur begint overigens bij de 3de nagelgat en heeft lange takken (lang genoeg). Dat is de definitie van goed garnituur.
Echter, wat groter risico tot aftrappen bij lange(re) takken... maakt dat niet iedere smid hier voor kiest.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 04-12-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt