[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:03

flavlip schreef:
Andere kant buik, zie je iets duidelijker een bult midden onder z'n buik.
Afbeelding

/img][/url]
Hij was alleen (de rest stond in de wei), dus niet echt de rust om nog meer foto's te maken (van het zij aanzicht enzo). Volgt nog.

Flavlip, kijk eens naar de schouder? Zie ik het fout of zit daar ook een behoorlijke pocket?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:58

@ EstherHegt Ik denk dat je gelijk hebt... Hij had er deze week ook ineens weer 2 op zijn rug, dat zijn meestal de eerste. Met poetsen was ik nu natuurlijk meer gefocust op waar hij last had, dus de pijnlijke bulten, maar denk wel dat dit weer een vetpocket is. Hopelijk trekt dat snel weer weg nu hij maar een uurtje het land op gaat. Op z'n rug was het ook al wat minder geworden, al vond ik het wel apart, aangezien meestal eerst zijn buik tonnetje rond wordt, hij dan van die dikke ronde billen krijgt en tja, dan daarna vetpockets...maar eigenlijk is hij nu niet echt dik (mag nog steeds wat af, maar voor zijn doen mag ik zeker niet klagen).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 08:49

flavlip schreef:
@ EstherHegt Ik denk dat je gelijk hebt... Hij had er deze week ook ineens weer 2 op zijn rug, dat zijn meestal de eerste. Met poetsen was ik nu natuurlijk meer gefocust op waar hij last had, dus de pijnlijke bulten, maar denk wel dat dit weer een vetpocket is. Hopelijk trekt dat snel weer weg nu hij maar een uurtje het land op gaat. Op z'n rug was het ook al wat minder geworden, al vond ik het wel apart, aangezien meestal eerst zijn buik tonnetje rond wordt, hij dan van die dikke ronde billen krijgt en tja, dan daarna vetpockets...maar eigenlijk is hij nu niet echt dik (mag nog steeds wat af, maar voor zijn doen mag ik zeker niet klagen).

Had je paard IR?(ben ik even kwijt)
Het probleem daarvan is de verkeerde vetopslag.
Hij hoeft dus niet dik te zijn maar juist op bepaalde plekken wel.
Heb je een hele foto van hem?

Als voorbeeld even mijn paard...met IR....in zijn 'wei' gisteren.

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:48

Jannepauli schreef:
Slechte tijden voor Dynamiek.... een dubbel probleem voor jouw paard. Vertel 's wat meer: waar zit de pees|kogel blessure en hoe ernstig is die? Is jouw paard op hetzelfde been bevangen geraakt? Hoe oud is je paard? En waarom denk je meteen aan inslapen?
Is jouw DA afkomstig van de Paardenkliniek Kootwijkerbroek? Dan heb je in ieder geval het voordeel dat in diezelfde kliniek Wim Busser werkt, een van de weinige hoefsmeden die volgens van Nassau evenveel sjoege heeft van HB-beslag en aanverwante zaken, als hijzelf. Busser hanteert wel andere methodes.
Uit het weinige wat je tot nu toe beschrijft lijkt het me dat er nog van alles aan te doen is. Ik begrijp je uitspraak dat 'als het paard niet op een stukje grond met 10 sprieten gras kan staan' niet paardwaardig is omdat hij nu bevangen is, niet. Meer waarschijnlijk is dat het paard nu bevangen is geraakt door overbelasting vanwege de blessure - dat heeft niks met gras of voeding te maken. Ik ben benieuwd naar wat meer informatie. Sterkte gewenst!

Sorry dat ik zo laat reageer (ik had eventjes geen zin om te reageren) ben veelste druk met dynamiek bezig geweest en baal als een stekker. Ben altijd zo zuinig op mijn paard geweest gaf geen extra dingen en lette altijd op haar lijn, wat nog steeds niet wil lukken.

Dynamiek heeft schijnbaar op haar eigen stukje weide haar linkervoorbeen verdraaid waardoor ze kreupel liep een dikke pees maar door haar te latten dikkedakken op haar eigen stukje weide werd haar been dunner (ipv stalrust), waarschijnlijk is haar goede voorbeen daardoor overbelast en in combinatie met pijstilling stond ze na 1 week met haar goede been te polsen, snel gekoeld en binnen een half uurtje begon ook haar slechte been te polsen ik heb snel Bokhorst gebeld die er met een kwartiertje was snel verdoving en bloedverdunners erin, in een natte stal gezet waar ze nu nog in staat, gisteren heb ik haar eventjes losgelaten in de paddock om te kijken hoe ze is op het zachte zand gaat het wel maar op de straat 3 stappen vanuit stal naar paddock deed haar nog pijn, vandaag heb ik de da gebeld en aankomende vrijdag gaan we naar de kliniek om fotos te maken kijken hoe de stand van zaken is, ze mocht niet eerder naar de klniek want daar was ze te slecht voor, hou mijn hard vast hoe ik er aankoemnde vrijdag na toe moet of dat goed gaat het vervoeren, ik heb het geluk dat Bokhorst op 5 minuten autorijden vanaf mijn huis is.
Vandaag dus besloten omdat dynamiek pijn heeft om toch maar weer meer but te gaan geven.
5 jaar geleden is dynamiek na een operatie (kwaadaardige melanoom) ook bevangen geraakt, dus als dynamiek wat mankeert slaat haar huishouden op hol en dan komt de bevangenheid. Juist haar goede been is nu het slechts, haar blesure been doet het juist heel goed, mij benieuwen wat we op de fotos zien gaan krijgen hoe ver is het nu gekanteld.
Mochten we haar te slecht vinden dan houdt het op, zien we verbetering en valt de schade mee dan gaan we ervoor. Ik heb lopen nadenken en mijn hoofd is nu wat rustiger maar man wat een elllende weer. Maar de fotos zullen de uitslag geven, gelukkig is Busser daar vrijdag dus die kan mooi ingipsen en of iets dergelijks gaan doen misschien kan ze wel gelijk op dure nikes gaan ??
Willen jullie duimen voor haar. PS dynamiek is 15 jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:51

Ik hoop echt dat de schade meevalt, zal zeker mee duimen. Sterkte iig :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:52

:(:) wat een narigheid.
Ik duim, bid en hoop heel hard met je mee dat er vrijdag verbetering te zien is.
Dikke knuffel van mij uit Hoofddorp.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:52

dynamiek schreef:
Jannepauli schreef:
Slechte tijden voor Dynamiek.... een dubbel probleem voor jouw paard. Vertel 's wat meer: waar zit de pees|kogel blessure en hoe ernstig is die? Is jouw paard op hetzelfde been bevangen geraakt? Hoe oud is je paard? En waarom denk je meteen aan inslapen?
Is jouw DA afkomstig van de Paardenkliniek Kootwijkerbroek? Dan heb je in ieder geval het voordeel dat in diezelfde kliniek Wim Busser werkt, een van de weinige hoefsmeden die volgens van Nassau evenveel sjoege heeft van HB-beslag en aanverwante zaken, als hijzelf. Busser hanteert wel andere methodes.
Uit het weinige wat je tot nu toe beschrijft lijkt het me dat er nog van alles aan te doen is. Ik begrijp je uitspraak dat 'als het paard niet op een stukje grond met 10 sprieten gras kan staan' niet paardwaardig is omdat hij nu bevangen is, niet. Meer waarschijnlijk is dat het paard nu bevangen is geraakt door overbelasting vanwege de blessure - dat heeft niks met gras of voeding te maken. Ik ben benieuwd naar wat meer informatie. Sterkte gewenst!

Sorry dat ik zo laat reageer (ik had eventjes geen zin om te reageren) ben veelste druk met dynamiek bezig geweest en baal als een stekker. Ben altijd zo zuinig op mijn paard geweest gaf geen extra dingen en lette altijd op haar lijn, wat nog steeds niet wil lukken.

Dynamiek heeft schijnbaar op haar eigen stukje weide haar linkervoorbeen verdraaid waardoor ze kreupel liep een dikke pees maar door haar te latten dikkedakken op haar eigen stukje weide werd haar been dunner (ipv stalrust), waarschijnlijk is haar goede voorbeen daardoor overbelast en in combinatie met pijstilling stond ze na 1 week met haar goede been te polsen, snel gekoeld en binnen een half uurtje begon ook haar slechte been te polsen ik heb snel Bokhorst gebeld die er met een kwartiertje was snel verdoving en bloedverdunners erin, in een natte stal gezet waar ze nu nog in staat, gisteren heb ik haar eventjes losgelaten in de paddock om te kijken hoe ze is op het zachte zand gaat het wel maar op de straat 3 stappen vanuit stal naar paddock deed haar nog pijn, vandaag heb ik de da gebeld en aankomende vrijdag gaan we naar de kliniek om fotos te maken kijken hoe de stand van zaken is, ze mocht niet eerder naar de klniek want daar was ze te slecht voor, hou mijn hard vast hoe ik er aankoemnde vrijdag na toe moet of dat goed gaat het vervoeren, ik heb het geluk dat Bokhorst op 5 minuten autorijden vanaf mijn huis is.
Vandaag dus besloten omdat dynamiek pijn heeft om toch maar weer meer but te gaan geven.
5 jaar geleden is dynamiek na een operatie (kwaadaardige melanoom) ook bevangen geraakt, dus als dynamiek wat mankeert slaat haar huishouden op hol en dan komt de bevangenheid. Juist haar goede been (waar de blesure niet zat) is nu het slechts, haar blesure been doet het juist heel goed, mij benieuwen wat we op de fotos zien gaan krijgen hoe ver is het nu gekanteld.
Mochten we haar te slecht vinden dan houdt het op, zien we verbetering en valt de schade mee dan gaan we ervoor. Ik heb lopen nadenken en mijn hoofd is nu wat rustiger maar man wat een elllende weer. Maar de fotos zullen de uitslag geven, gelukkig is Busser daar vrijdag dus die kan mooi ingipsen en of iets dergelijks gaan doen misschien kan ze wel gelijk op dure nikes gaan ??
Willen jullie duimen voor haar. PS dynamiek is 15 jaar.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:54

Sorry voor de typefouten , maar dat krijg je als je gehaast bent.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:59

@ Geerke Net vandaag DA gesproken, ze hebben nu eerst alleen zijn glucose getest (dit konden ze zelf) en dat is goed :) Na overleg besloten as maandag bloed af te nemen voor IR test. Wel zegt hij vaker paarden daarop te hebben getest, dat het nu echt een hype is, maar dat hij het nog nooit is tegengekomen..Ben benieuwd. Wil gewoon bepaalde dingen vastgesteld/uitgesloten hebben. Mocht er niks uitkomen hou ik hem natuurlijk nog net zo in de gaten, dus het plan van aanpak verandert niet, maar dan hou ik het erop dat hij 'gewoon' nog herstellende is van zijn HB.

@ Dynamiek Heel veel succes vrijdag!!

flavlip

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:23

@ Geerke Ik kan zo gauw geen recente foto vinden waar hij duidelijk helemaal opstaat, zal morgen een paar nieuwe maken en erop zetten.
Ik vind alleen de kont van jouw paard er apart uitzien en dan een vrij ronde buik (maar dat is denk meer zijn bouw), maar verder vind ik hem er goed uitzien :) Wat zijn/waren zijn glucose/insuline waarden? (en wat zou die waarde normaal moeten zijn?)
Zo een 'wei' is ideaal, daar zou ik Flavio ook met een gerust hart op durven zetten ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 19:09

Fijn dat je even verslag hebt gedaan Dynamiek - ik maakte me al dikke zorgen. Kan me wel voorstellen hoor dat je er geen zin in had - als 't peerdje wat mankeert gaat dat voor.
Dikke pech joh zo'n verdraaiing en dan meteen pats-boem de hb er overheen..
Heel veel sterkte vrijdag - ben benieuwd naar de foto's en Busser's oordeel. Bij hem ben je trouwens in beste handen.
Ik duim!!!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:42

:)ddd Het regent, het regent, de pannetjes worden nat :)ddd
Joehoe !!!! *\o/*

@DD
Mooi pupje heb je daar, wordt dat je toekomst paard ?

@Flavio
Om je eerlijk te zeggen zie ik op de eerste foto zo niet echt veel bijzonders :o , op de tweede is de verdikte buik wel wat zichtbaar.
Wat me wel opvalt is dat hij nog vrij veel vacht heeft, verhaard hij wel goed verder ?

Zou je ook een foto willen maken van Flavio zijn hoeven vanaf de zijkant gezien ?
het lijkt een beste ribbel, maar zo te zien groeit de nieuwe hoef wel mooi evenwijdig af.
Is de andere voorhoef net zo ?

Ik wil je ook nog even meegeven dat ik het hastikke goed van je vindt dat je direct actie hebt ondernomen en Flavio beperkt op de weide hebt gezet.
Het is even wennen (voor ons zelf nog het meest) om je dier niet meer volle dagen in het gras te laten lopen, maar als het ze helpt om gezond te blijven dan zullen we wel moeten helaas.
Het zou mooi zijn als hij inderdaad een paddock maatje erbij kreeg, ik heb om die reden hier ook een ander dier gebombardeerd tot "slachtoffer".

Even over de glucosetest van Flavio..
Ze hebben toch alleen bloed geprikt toen hij nuchter was ?
Of hebben ze nogmaals bloed geprikt na het nuttigen van een maaltijd ?

@Marcella
Bol ziet er goed uit.
Nou heb ik helemaal geen ervaring en kennis van Fjorden, maar is Bol nu op gewicht of moet er nog meer af ?

@Embe
Mijn 18 jarige jeukt ook iets zodra er gras op het menu staat.
Niet dat hij echt zomerexceem heeft want doorkrabben tot het open lig doet hij weer niet.
Bij hem zit de meeste jeuk onder de buik bij de navel.
Nou heb ik van de week voor het eerst Derfen gebruikt op zijn buik en hij stopte meteen met krabben.
Gister (drie dagen na de eerste keer smeren) begon hij weer iets en meteen weer Derfen erop gesmeerd, en weer hield hij direct op met krabben.
Het spul stinkt vreselijk (het ruikt naar teer en hersthoornolie) maar het werkt als een tierelier.
Normaal had hij anders nu al een boett met buikstuk omgehad .

Een opgezette voor-uier zie je wel vaker bij merries met IR, je ziet het trouwens ook bij vette (niet drachtige) merries die tegen de HB aanzitten.
Meestal gaat het wel in combinatie met een harde hals en/of opgezette pockets elders op het lichaam.
Ik moet Esther wel gelijk geven in haar advies, als je haar laat testen weet je in ieder geval zeker of ze IR is.

@Geerke
Paap ziet er goed uit <3
Hoe is het met zijn bilspier nu ?

@Dynamiek
Wat een naar bericht joh.
Heel veel sterkte vrijdag as.
Ik duim mee met de rest :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:25

lolclub schreef:
@Marcella
Bol ziet er goed uit.
Nou heb ik helemaal geen ervaring en kennis van Fjorden, maar is Bol nu op gewicht of moet er nog meer af ?

Heb wel het idee dat er nog wel meer vanaf zou mogen, maar aan de andere kant hij is vrolijk en actief. Zeker ook al kom ik 1 of 2 in de week rijden. En tja als hij nog 27,5 km/u kan gaan in galop zonder aansporen van baas. Incl. allelei gekke bokkesprongen soms waar baas absoluut niet blij van word. :+ Vorig jaar was het rond deze tijd in de polder max. snelheid 16 tot 20 km/u en dan soms nog met enige aansporing van baas. :j

Ben in ieder geval heel blij dat ik met westernzadel rij anders had ik vast wel al een paar keer vliegles gehad. Langleve de knop waar je heel goed aan vast kan houden in rodeo situaties. _/-\o_

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:39

Marcella schreef:
Vorig jaar was het rond deze tijd in de polder max. snelheid 16 tot 20 km/u en dan soms nog met enige aansporing van baas.

Ai ... dat was voorheen ook Isabella's draftempo voor de wagen 8-)
Gaat ze nu niet halen, maar ze gaat wel beetje vooruit. Alleen is ze slecht patiënt. Gister schrok ze van de sproeiers die ik aanzette, wilde weg rennen, maar na 2 passen lag ze achter al in de spagaat (glad door nat gras). Niet handige actie dus .. mafkees. Alsof die achterhand het nog niet zwaar genoeg heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:53

Hhhmm dat was bij mij galop tempo in een berm vorig jaar en toen reed ik hoofdzakelijk met hoefschoenen. Rij nu eigenlijk alleen met blote voeten, maar weet nu dat als ik met hoefschoenen nu ga rijden. Dan vliegen de voorschoenen om mijn oren die hij dan zelf aftrapt met zijn achterhoeven. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:05

lolclub schreef:
@DD
Mooi pupje heb je daar, wordt dat je toekomst paard ?

Nee, pupje is op bestelling gemaakt voor een Bokster. Als je op Mooni zoekt kom je haar (en fotoos) wel tegen :)

Hier ook wat regen gevallen, je hoorde de tuin haast juichen :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:56

@ Lolclub Ik heb een paddockmaatje gevonden :) Flavio heeft inderdaad nog een flinke vacht, vandaar dat ik de plekken beter kan voelen dan zien, laat staan goed op de foto krijgen ;) Tja, ik kan genoeg excuses/redenen bedenken waarom hij nog niet in z'n zomervacht is (hij is elk jaar later dan de rest, begin van het jaar zwaar hoefbevangen, het weer is heel wisselend..) maar een feit is dat hij tot nu altijd met z'n verjaardag (eind mei) een heel mooi zomervachtje had en nu denk ik niet dat hij dit gaat redden..

Ik wilde ook foto's maken van de zijkant, zal vanavond weer een poging wagen. De andere voorhoef is vrijwel hetzelfde en zijn achterhoeven wat minder, maar daar is ook duidelijk de uitgroei te zien.

De DA heeft alleen bloed geprikt toen hij nuchter was, wat hij eigenlijk niet hoefde te zijn hoorde ik later...Ik volg het niet helemaal meer, maar uit z'n verhaal maakte ik wel op dat hij (wat betreft de IR test) wel weet wat hij doet. Wat zouden ze eventueel op kunnen maken uit glucose voor en na het eten? Als ze er volgende week toch zijn kunnen ze anders best eerst nuchter bloed afnemen (voor de IR test) en daarna nog een keer voor de glucose na het eten. Ik hoef nu ook de urine niet meer op te vangen, want dit was ook om de glucose te bepalen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:02

Waarom heeft hij eigenlijk al glucose willen meten? Dat neemt de irtest toch ook gewoon mee?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:34

Mag ik even vloeken ? Nado loopt sinds gisteren ineens weer gevoelig op linksvoor, hij heeft ook meer gelegen dan normaal. Meteen het hek naar de kale wei dichtgedaan en een spuit metacam erin. Donderdag gaat hij weer naar Roosendaal, het is dan 10 weken geleden dat hij geweest is. Zijn hoeven zijn echt idioot lang dus ik hoop stiekem dat het daar aan ligt. Ik moest van hen 10 weken wachten zodat het goed bij kon groeien. Zaterdag heeft hij wat langer dan normaal op het normale land gestaan en nu ben ik mezelf enorm voor de kop aan het slaan dat ik dat gedaan heb. Ik was best ziek zaterdag en dan verslapt je aandacht even...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:41

Hier ook regen, gister al een beetje, nu weer. Was ook wel nodig want zelfs in Waterland begon het aardig droog te raken!
@Dynamiek,wat een narigheid. Duimen gaan heel hard draaien hier voor jullie,sterkte...
@Lolclub: Fijn dat het zo super gaat met Hittie!
@DD:Mooie paardjes heb je!
@Isapaardje, die van jou is ook wel een figuur hoor, hopelijk geen narigheid overgehouden aan de spagaat!
@Marcella, Bol is toch nog wel aan de stevige kant :o of niet? (Heb geen ervaring met fjorden)
@Geerke, wel lekker zo'n kale "wei". Voel me nog steeds een beetje vervelend als ik Luus terug zet in het land met haar graasmasker. Niet dat ze er erg moeilijk over doet, maar het ziet er toch een beetje banketstaaf uit, maar goed, t is niet anders, zit hier volop in het sappige groene gras...
@Nado, dat is flink balen zeg! Hoop dat het allemaal meevalt :(:)

Luus gaat tot nu toe goed op het land. Ze staat sinds vrijdag dag en nacht met graasmasker op de weide . Ze heeft mooie mest, geen harde hals of vetpockets, oogwit is mooi wit (vorig jaar was het wat gelig) Ik hou haar wel dagelijks flink in beweging.
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 10-05-11 09:57, in het totaal 4 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:46

@ Capopjekop Dit doet hij meestal eerst, omdat ze dit zelf kunnen testen en voor de IR test moest Flavio echt nuchter zijn en dit moest meteen gekoeld naar het lab gestuurd worden, dus vergde een andere voorbereiding. Dit is de reden waarom ik nog de DA van te voren had gebeld, maar alsnog...de assistent wist me weinig te vertellen, maar de DA zou komen en zijn suiker testen (ik nog IR gezegd, maar is allemaal niet over gekomen)...laten we het houden op een miscommunicatie...baalde er best van. Na overleg vond de DA het inderdaad toch ook wel verstandig op IR te testen, maar meestal als de glucose goed is dus niet, scheelt een uitgebreidere test.

@ Nado Dat is balen zeg, vloek maar raak, dat lucht op ;) Goed hoe je meteen gereageerd hebt, je hoeft jezelf volgens mij echt niks kwalijk te nemen. Heel logisch dat op het moment dat het goed gaat je aandacht iets verslapt, zeker als je zelf ziek bent... :(:) Na donderdag gaat het vast weer beter :)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:49

@flavlip: Als ze nou ir zijn hebben ze dan hoge glucosewaarden in het bloed of hoeft dat niet altijd zo te zijn? Hoop voor je dat de bloedtesten goed zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:50

Wat een rottignieuws Nado. Grietje liep de laatste week ook wat minder goed dan de weken daarvoor, zou best kunnen dat die lange hoeven meespelen. Moeten er weer foto's gemaakt worden? Sterkte iig, ik duim mee dat het meevalt.

Bij Grietje was de glucose goed en de insuline was veel te hoog. Je hebt verschillende vormen van IR (met of zonder compensatie). Volgens mij heeft Esther daar laatst nog een tabelletje van gegeven, even kijken of ik die kan terug vinden. Dus ik hoop dat je nu niet je geld hebt verspilt aan de glucosetest.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:53

Flavlip, heb je ook de leverwaarden laten testen? Dat kan een aanwijzing zijn waarom hij zo moeilijk verhaard ;) En de lever hangt dan weer samen met insuline resistentie.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:56

Even het schema van Esther erbij gepakt:

Schema IR met compensatie - glucose normaal - insuline hoog
IR zonder compensatie - glucose hoog - insuline hoog
diabetes type II - glucose hoog - insuline laag of dalend
diabetes type II - glucose hoog- insuline zeer laag of afwezig