Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:37

Het klopt dat straalkanker niet als zodanig op foto te zien is.. Maar onrust wel! Heel duidelijk zelfs en dan kunnen alarmbellen zijn voor ergere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:58

Dit waren rontenfoto's van mij paard. Links oktber, rechts december. Afgezien van alle andere problemen die je ziet zie je ook aan de achterkant de onrust die in december nog veel erger was dan in oktober en dit sloot exact aan bij het beeld dat de straal/hoefballen gaven.

https://lh6.googleusercontent.com/-QuE4 ... o+hoef.PNG

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:10

Smid is vandaag langs gekomen. Heeft me heel wat uitgelegd over het verschil tussen ijzers en ijzersloos, ook de adaptatie en evoluties omtrent kennis hoeven en hun beslag/schoenen/volledig naakt enz. Ze komt nromaal altijd na 4weken terug bij pas 'naakte' voetjes maar aangezien wij volgende maand naar Frankrijk vertrekken, zal ze rond 18feb komen. Dit omdat dit vaak het moment is waar het paard het gevoeligste/ongemakkelijkste loop dus wil ze twijfelende eigenaars aanmoedigen ijzerloos te blijven en zo kan ze de hoeven ook goed opvolgen bij deze toch grote verandering.

Ze gaat me ook uitleggen, indien ik wil, hoe de hoef netjes te onderhouden tussen 2 kapbeurten. Aangezien ik in Frankrijk dagelijks omringd ben door smeden (meervoud smid? hihi), kan ik altijd rekenen op profesioneel advies maar wil zelf ook graag voorkennis :)

Ze zei me dat Delco, na enige tijd, perfect zonder ijzers zal lopen (in allerlei disciplines) maar ze vreest dat hij het moeilijker zal hebben op zeer harde wegen zoals straten. Dit ook omdat we in Frankrijk 99% van de tijd op zand, bos en gras zullen lopen. Dus indien nodig, raad ze hoefschoenen aan maar dat zijn zorgen voor later.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:46

Fijn dat je daar omringd bent door hoef smeden altijd makkelijk!

Ik heb foto's gemaakt van Dakota zijn hoefjes, heb ook echt staan snuffelen als een gek maar rook helemaal niks geks.. Wel wat week, maar hij staat 18/24 - 20/7 op een verharde paddock maar wel met een laag zand er op, dat is nu natuurlijk continu nat, ook in de weide is het erg nat natuurlijk.

Plaats zo de foto's hier!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:18

Pony was een beetje ongeduldig dus zo goed en zo kwaad als het kan foto's gemaakt.. :+
Ik rook niks gek, heb er in geknepen en gedaan maar hier kwam geen reactie op, was wel wat 'zacht' maar paard staat overdag op een natte wei of natte zand bak, en staat verder op een verharde paddock met een laag zand er over wat ook erg nat is met dit weer natuurlijk. Stal en paddock worden dagelijks gemest!
Had de hoefjes uitgekrabt maar her en daar zit nog wat modder zo ook de grijze vlek op het rechter voor voetje.

Zijn achter voetjes worden corrigerend bekapt voor een milde koehakkigheid. De hoefsmid is voor het laatst 12 december geweest. Bijna 7 weken geleden dus en komt dinsdag 4 februari weer.

Links voor:
Afbeelding

Afbeelding

Links achter:

Afbeelding

Rechts voor:

Afbeelding

Rechts achter:

Afbeelding

Van de zijkant, hij stond niet heel gunstig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de linkjes deze zijn te groot voor bokt, maar wel van betere kwaliteit:

Links voor
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... 0.jpg.html
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... 8.jpg.html
Links achter
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... 4.jpg.html
Rechts voor
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... d.jpg.html
Rechts achter
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... 3.jpg.html
Hoefjes van de zijkant (Hij stond niet echt ideaal
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... 1.jpg.html
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... b.jpg.html
http://s1024.photobucket.com/user/daffi ... 1.jpg.html

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:28

Yvank_ schreef:
Dit waren rontenfoto's van mij paard. Links oktber, rechts december. Afgezien van alle andere problemen die je ziet zie je ook aan de achterkant de onrust die in december nog veel erger was dan in oktober en dit sloot exact aan bij het beeld dat de straal/hoefballen gaven.

Ik zie het niet, maar zal ook lastig zijn.
balou.
Hoeven zien er mooi uit hoor, vind ik dan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:30

Ja wel wat rommelig maar het is ook erg nat! Maar geen rare of vieze geur, ook geen kraters of rare woekeringen..

Volgens week dinsdag komt de hoefsmid weer dan zal alles weer netjes zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:34

bertine37 schreef:
Yvank_ schreef:

Ik zie het niet, maar zal ook lastig zijn.
balou.
Hoeven zien er mooi uit hoor, vind ik dan.

Heb je wel eens een rontgenfoto van een normale hoef gezien? Daar heb je al dat wolkerige in de weke delen niet op. Dat legte mij DA uit is die onrust :)

Ik vind het hele nette hoeven Balou!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:40

Jullie doen mijn hartje weer rustig slagen haha!! Heb me best wel zorgen gemaakt, ga het in ieder geval in de gaten houden mocht zijn weerstand een dip krijgen omdat ik hier toch wel van geschrokken ben dat het kan sluimeren!
Hoe vinden jullie hem zo qua stand? Ik vind hem zo hoog lijken in de hielen?

Ik vind de foto's overigens reuze interessant, al is het niet echt leuk wat er op te zien is..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:57

Ben ik dan als enige die wat op te merken heeft over deze voeten? Ik zie ook een paard wat 'onderstandig' staat. Nou weet ik niet wat dat precies te maken heeft met de stand van de voeten en of daar via 'bekappen' iets aan gedaan kan worden?
Verder zie ik een te lange hoefwand en overgroeide steunsels.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:27

Onderstandig is het met de voorbenen te ver naar achter staan, onder het lichaam dus. Dit
Vertekent op de foto zoals ik al zei stond hij niet helemaal optimaal. Mocht ik het verkeerd begrijpen sorry dan! Maar dit is wat ik vind als ik er op Google, ik zal zo wel een andere foto uploaden waar hij normaal staat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:29

Balou, ja dat klopt. Foto's zeggen niet alles idd. Wellicht heb je meer foto's waar hij op staat en het niet zo is dan?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:33

Ik zal zo eventjes kijken en wat andere foto's plaatsen is dat goed of spam ik dan teveel? :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:35

Balou_k schreef:
Ik zal zo eventjes kijken en wat andere foto's plaatsen is dat goed of spam ik dan teveel? :o

Ik heb al eventjes gespiekt in je andere foto-topics en daar zie ik verschillende foto's staan waar het niet zo op is ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:22

Zoals ik de voeten zie, zijn ze wat ongelijk. Ene voet hogere hiel als de andere. Verder vindt ik bij 3 van de 4 voeten de middelste straalgroeve wat te diep.
Hoeft niets ergs te zijn maar is wel een aandachtspunt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:34

Vandaag was de hoefsmid er, hij heeft geen enge dingen stralen zijn netjes! Hij heeft inderdaad smalle/diepe stralen maar dit had hij van baby af aan al. Hoefjes zijn net bekapt ik zal morgen een foto maken als ik er aan denk!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:17

Mijn kanjer komt dit weekend naar huis. Ik zal jullie zsm een update geven over de stand van zaken met de straalkanker

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:21

Ben erg benieuwd Bertine!
@ Balou: Gelukkig dat het meeviel :)

Met mijn paard (met White Line Disease en mechanisch hoefbevangen) gaat het ook erg goed! Maak mij alleen zorgen over de scheurtjes die ontstaan in het gedeelte van de hoef wat weggehaald is. Iemand die hier ervaring mee heeft/weet of het iets ernstigs is? Ben als de dood dat de WLD in die scheurtjes gaat zitten...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:43

Bertine, wat fijn zeg!!!

Cardy, ik schrik van deze voeten. Hoe lang zitten die ijzers er al onder?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:25

Ik schrik eigenlijk ook wel een beetje Cardy

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:52

Waarmee behandel je de WLD mee cardy?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:56

Ik heb al eerder hier bericht over de voeten van mijn paard, hier is het hele verhaal te lezen:

[BEH] White Line Disease.. al 12 weken uit de running. Ervaring?

paard moest echt van ver komen en was een behoorlijk spannende en stressvolle periode.

Ze staat momenteel nog in behandeling bij de kliniek in Utrecht. Ijzers zitten er vanaf 15 januari eronder. Foto's hiervan en het hele traject staan ook in bovengenoemd topic.

Zouden jullie kunnen aangeven waar jullie van schrikken? Vergeleken met de vroegere foto's zie ik juist verbetering.

Ik behandel de voeten momenteel nergens mee, wil de voeten zoveel mogelijk ontlasten en de hoefsmid heeft bijna alle WLD weggehaald.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:25

Van de lengte van de voet, vooral op de laatste foto.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:44

Je bedoelt waarschijnlijk de linker voorvoet? Deze was nog erger en was ook flink misvormd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:51

Maar nu echt weer te lang. Is niet goed voor de HB. Kun je niet eerder terecht?