[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:50

@Lolclub Achter zijn kaak heb ik niet gemerkt, maar ook niet heel specifiek op gelet. Onder zijn buik zag ik ineens wel zijn buikspier (die ik voorheen nooit zag), in een V, daar poetsen heeft hij nooit fijn gevonden, maar kan best dat ik nu die spier zie omdat er bulten over lopen (ik vond zijn buik wat bulterig). Ik bedoelde meer bulten op de aandrijfplek. Zijn koker, tja, daar twijfel ik een beetje over, lijkt af en toe wat dikker/opgezet.

Waar denk je aan?

@Dubbeldun Iets lager, meer naar links en meer rond (dacht eerst hoef, trap van aan ander paard, die vorm/grootte).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:05

@Flavlip
Dat de buikspier verdikt en ook de koker zwelt betekend eigenlijk niks meer en minder dat Flavio problemen heeft met zijn stofwisseling momenteel.
Ik denk dat je er goed aan doet om hem in ieder geval korter op het gras te zetten (of er tijdelijk af te halen).
Het gras is behoorlijk extreem momenteel en bevat (wat redelijk zeldzaam is) tegelijkertijd veel eiwit en suiker.

Kijk het een paar dagen aan met één uurtje gras ipv vier, trekken de bulten en de koker weer weg dan was vier uur dus duidelijk al teveel voor Flavio.
Misschien dat hij later in het jaar wel weer wat langer op het gras kan, maar voor nu is het oppassen geblazen !
Dit zijn oa kenmerken waaraan je een IR paard kunt herkennen, je kunt nu nog een nieuwe aanval van HB voorkomen, mits je actie onderneemt... :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:13

Liene schreef:
Oh fijn, dan doen we wat hetzelfde LC :)
Met die pulsatie, ik slaag er niet altijd in om die bij de kogel te vinden, terwijl die van de knie gemakkelijker is. Ik ga straks nog eens even proberen :D

Ik heb een filmpje waarbij wordt voorgedaan hoe je pulsatie in de kootholte kunt meten.
Een manco vind ik alleen dat ze dit met de duim erbij doen.
Als je je duim gebruikt voel je al gauw je eigen hartslag ipv de pulsatie van je paard.
Beter kun je dus alleen je wijs en middelvinger gebruiken.
Bij Hit voel ik dus hoger, net boven de kogel in de peesgroeve

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:57

Dankjewel lolclub...daar was ik al bang voor. De laatste dagen was hij ook wat kribbig, zowel met rijden als los laten lopen, dus vandaag toch gaan rijden om hem lekker te laten bewegen en alles goed op gang proberen te krijgen/houden. Op stem gereden en hij liep heerlijk, was vrolijk en voorwaarts :)

Hem helemaal van het gras afhalen terwijl de anderen wel lekker grazen kan ik niet, maar dan zal hij het met een uurtje moeten doen en zodra het erger wordt en/of er iets bijkomt haal ik hem er (tijdelijk) helemaal vanaf. Ik zal kijken of ik hem ook op een kleiner en meer afgegrazen stukje kan zetten. Het ging zo goed, ben ik een beetje overmoedig door geworden denk ik...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:13

flavlip schreef:
Ik zal kijken of ik hem ook op een kleiner en meer afgegrazen stukje kan zetten.

En als ik het nu een beetje begrijp ( ik heb me de afgelopen dagen suf gelezen), moet een HB-gevoelig paard juist niet op een afgegrazen stukje staan maar juist op een stuk waar het gras de meest optimale omstandigheden heeft om te groeien. Dus: doorgezaaid met fructaanarm graszaad, bemest met organische mest en beregend. Niet kaal maar juist vol. En dan natuurlijk maar een uurtje of zo. Eventueel langer kijkende naar de fructaanindex (die de afgelopen dagen erg laag is geweest).

Shoot me if I'm wrong.... Ik blijf het gevoelsmatig lastig vinden; je zou ze juist op een kale wei willen zetten.

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:57

@wuswa: zo heb ik Boon dus vorig jaar op het gras gehouden; lang/schaduw/gemest etc. Nou die kon na 3 uur niet meer lopen.
Dus nu gaat ze op niet te kort, schaduw en onbemest. Ze kan nu 2 uur met masker zonder problemen aan.

@lolclub: mag je bij een gezond paard dan helemaal geen pulsatie voelen ??

@flavlip : wel eens aan een graasmasker gedacht ??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:11

@DD
Het is per paard verschillend.
Bij Snaap kan ik altijd wel de bloedvaten voelen kloppen, gewoon een rustige puls en dus niks bijzonders.
Bij Hittie en Puber voel ik echt helemaal niks, zelfs niet als ik de ader eerst dicht druk.
Ik denk dus dat je het per paard moet bekijken, afwijkend van normaal en duidelijk bonkend is natuurlijk niet goed dan.

ps. Was Boon op de foto hierboven drachtig ? :o

@Wuswa
Ik heb hier de sproeiers zeker twee tot drie keer in de week een aantal uren op de weides staan, wij hebben twee bronnen dus kunnen oppompen uit de grond.
Hittie gaat s'morgens vroeg naar buiten, op het stuk waar ze loopt is dan nog schaduw.
Toch beperk ik de weidegang nog steeds tot 30 a 40 minuten per dag (afhankelijk van de nacht temperatuur).
Het gras is bemest, wordt dus gesproeid en er is schaduw, maar als ik haar langer als 40 minuten weid en ik rijd haar niet diezelfde dag, heb ik toch het idee dat ze al vult op de hals.
Ze wordt minimaal 5 keer per week getraind onder het zadel en loopt daarnaast dagelijks een vol uur in de molen en een aantal uren vrij op het zand.
In mijn geval en voor mijn gevoel kan ik haar op deze manier haar pleziertje op het land gunnen en haar toch gezond houden.
Later in het jaar als de groei uit het gras is, zal ze waarschijnlijk wel langer kunnen, maar nu nog echt niet, ondanks de vrijwel ideale omstandigheden die gecreëerd zijn,

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:15

Ik heb ze tegen de theorie in, ook liever op een kale wei. Tot nu toe heeft dat nooit problemen opgeleverd. Een wei met langer gras wel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:30

flavlip schreef:
Dankjewel lolclub...daar was ik al bang voor. De laatste dagen was hij ook wat kribbig, zowel met rijden als los laten lopen, dus vandaag toch gaan rijden om hem lekker te laten bewegen en alles goed op gang proberen te krijgen/houden. Op stem gereden en hij liep heerlijk, was vrolijk en voorwaarts :)

Hem helemaal van het gras afhalen terwijl de anderen wel lekker grazen kan ik niet, maar dan zal hij het met een uurtje moeten doen en zodra het erger wordt en/of er iets bijkomt haal ik hem er (tijdelijk) helemaal vanaf. Ik zal kijken of ik hem ook op een kleiner en meer afgegrazen stukje kan zetten. Het ging zo goed, ben ik een beetje overmoedig door geworden denk ik...

Goed teken dat hij wel lekker lopen wil, dat is de enige manier om hem de overtollige suikers te laten verbranden.
Dat je hem niet van het gras wilt halen kan ik goed begrijpen, het doet me hier ook pijn in mijn hart als ik ze na een half uur alweer naar de zandbak moet brengen..
Ze hebben er echter zelf veel minder moeite mee dan ik, ze gaan gewillig mee en beginnen meteen elkaar een krabbelbeurt te geven, daarna ploffen ze lekker in het zand om te rollen.

Wat belangrijk is, is om uit te vinden wat de tolerantie grens is van Flavio.
Je zou dus kunnen beginnen met een uur, houd dit een week vol (mits de verschijnselen die hij nu heeft verdwijnen natuurlijk), en probeer dan eens 10 minuten langer.
Gaat dit ook goed, dan pas weer 10 minuten erbij en zo verder.
Zodra er weer verschijnselen komen, kun je weer terug gaan in tijd.
Als beweging veel verschil maakt, kun je de weide tijd daar ook op aanpassen, dus indien lekker gewerkt iets langer op de wei en andersom, bij niet werken dus korter.

Denk er wel even om dat als we volgende week regen krijgen dat het (niet tussendoor besproeide) gras een aantal dagen extra gevaarlijk is, dan dus even wachten met je opbouw.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 06:21

@ DD, Mysa & LC: theorie en praktijk dus.... Ik blijf het moeilijk (en doodeng) vinden.

Een ander vraagje. Ik volg de fructaanindex (een beetje 'droogoefenen' voor het geval ze met een paar weken wellicht even in de wei mag). Die is de afgelopen dagen laag.

Is mijn conclusie juist dat dat niets zegt en je eigenlijk ook moet kijken naar de afgelopen periode? Het land is gortdroog omdat er te weinig regen is gevallen dus het gras moet dan toch vol fructaan zitten wat in 1x vrij komt als de omstandigheden voor het gras verbeteren? Als dit klopt, wanneer is het overschot aan fructaan dan door het gras weggewerkt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 06:45

Die index is een richtlijn, je moet je er niet blind op staren. Beetje logica gebruiken dan is het een handig hulpmiddel. Zelf wacht ik tot het geregend heeft en dan een paar dagen erna. Geen idee of ik goed zit dan,maar ik heb begrepen dat er na een regenbui na lange droogte een fructaanexplosie ontstaat?

Zo spring nu even onder de douche en ga dan de trailer aankoppelen. Hans en ik gaan vandaag met vriendinnen van mij naar de springflingshow. Gister meneertje helemaal gewassen, had ie in de stal gerold, hij zag er uit :oo Gelukkig kon ik net alles eraf poetsen. Hopelijk gedraagt hij zich, dan wordt het een leuke dag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:04

mysa schreef:
Ik heb ze tegen de theorie in, ook liever op een kale wei. Tot nu toe heeft dat nooit problemen opgeleverd. Een wei met langer gras wel.

ik ook...als ik pablo in een lange wei zet ligt hij de volgende dag met zijn voeten omhoog.
Kaal gaat prima,er groeit trouwens niets hier op het moment.
Volgens mij heeft het al twee maanden niet meer echt geregent :o

En volgens bepaalde onderzoekers doen ex bevangers/ems/ir paarden het prima op een 'dry plot'.....en dat is volgens mij geen hoog gras.

Veel plezier Capopjekop! Maak je foto's?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:11

wuswa schreef:
Een ander vraagje. Ik volg de fructaanindex (een beetje 'droogoefenen' voor het geval ze met een paar weken wellicht even in de wei mag). Die is de afgelopen dagen laag.

Is mijn conclusie juist dat dat niets zegt en je eigenlijk ook moet kijken naar de afgelopen periode? Het land is gortdroog omdat er te weinig regen is gevallen dus het gras moet dan toch vol fructaan zitten wat in 1x vrij komt als de omstandigheden voor het gras verbeteren? Als dit klopt, wanneer is het overschot aan fructaan dan door het gras weggewerkt?

De fructaanindex is eigenlijk nauwelijks betrouwbaar te noemen, het enige waar hij op gebaseerd is, is temperatuur en zonuren.
Hij houd geen rekening met bemesting, droogte-stress en water.
Vooral als het na een langere periode van droogte (zoals nu) bewolkt is en gaat regenen zul je zien dat hij heel laag blijft staan.
Na een periode van droogte is het gras gestresst, zodra er regen valt krijg je een explosie van groei.
Het gras is dan net een chemisch fabriekje wat als een gek stoffen gaat aanmaken voor de groei en de voortplanting.
Vorig jaar in juli zagen we dit ook gebeuren, met vele nieuwe meldingen van HB tot gevolg.

Dat de index afgelopen periode ook vrij laag stond komt dus door de warmere nachten waarbij de index heeft berekend dat er s'nachts fructanen worden opgebruikt.
Door de droogte is er echter nauwelijks groei en blijven de voedingsstoffen dus gewoon in de plant zitten, met opbouw als gevolg.
Als de index compleet was geweest zou hij dus juist veel hoger moeten staan momenteel.

Als je nou een écht goeie regenbui over je land krijgt kun je er dus van uitgaan dat je eerst een piek toename van oa fructanen krijgt in je gras,
na een dag of 3 is het vervolgens wel weer gestabiliseerd tot normaal.
Dit laatste mits de groei in je gras schiet natuurlijk, de fructanen moeten ergens heen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 09:20

geerke schreef:
mysa schreef:

En volgens bepaalde onderzoekers doen ex bevangers/ems/ir paarden het prima op een 'dry plot'.....en dat is volgens mij geen hoog gras.

Een 'drylot' is is een zandbak, paddock of - als er meer paarden op moeten lopen, een stuk land, in principe zonder vegetatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:32

Ik wilde net zeggen 'dry plot' ken ik niet wel dry lot. Dat lees je veel in Amerika bijv.

@lolclub: Boon moest op die foto idd nog 7 weken :)
Het pupje is ondertussen al weer haast 2 en 1,50 of zo :)
Afbeelding

Ik zie de Fructaanindex ook als een leidraad . Buiten dat het op de Veluwe sowieso moeilijk schatten is, want ik zit tussen een aantal meetpunten in die heel verschillend kunnen zijn.
Zodra hij boven de 20 komt komen ze gewoon niet (of heel kort) op het gras.
Ik hou het stuk waar ze niet komen gewoon kort en stop met maaien zodra het andere stuk haast kaal is.
Overigens doen ze nu al dik een maand over een stuk van 15x20 :D
Gister net 5 m erbij gegeven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:53

Dry lot klinkt in elk geval vriendelijker, en veiliger, als het ook vaak gebruikte 'starvation paddock'

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 10:06

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:10

Er zijn helaas veel mensen die bij de fructaanindex alleen kijken naar hoog/gemiddeld/laag. Daarbij geen rekening houdend met (zoals nu op veel plaatsen) droogte stress of straks, na de regen die toch echt een keer gaat vallen .... Een enorme spurt. De index kan dan soms echt verkeerde info geven. Misschien kan er beter worden volstaan met de fulltime-tekst uitleg.

Bij ons op stal heeft de boer alvast gras ingekocht voor volgend jaar. Dat is dus een eerste snede, gemaaid na zowat 6 weken droog weer.... Dat gaat dan na een dag of 6 drogen in het plastic. Voerbommetjes maken.... Hij is bang dat als het zulk weer blijft ( denk aan de zomer van '76 bijvoorbeeld ) dat hij anders straks echt tekort gaat komen. Dat begrijp ik wel weer. Maar of ik dat tegen die tijd ga mengen met GZH...dan worst de verhouding wel even anders ;-) .

Starvation paddock...wat een woord...yuk... ;-)

Lekker ding al hoor DD! Mooie kleur, is dat grullo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:09

ik bedoelde inderdaad drylot....in plaats van dry plot :o
Ik zou in het geval van pablo een groene weelderige wei juist een dying lot noemen ;)
De wei van dubbeldun komt in de buurt van een goede wei....net genoeg om bezig te zijn en te weinig om ziek van te worden.
Pablo's 'wei' ziet er wat armoediger uit....het voordeel daarvan is dat hij er wel de hele dag opkan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:11

Heldere uitleg, bedankt allemaal!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:37

Hier wat foto's van Flavio, vandaag is hij maar een uurtje op het land geweest en de bulten zijn al redelijk weggetrokken (een stuk minder erg dan gisteren, gelukkig :) ) Vandaag ook gereden en nog net zo vrolijk en voorwaarts.

Buik ene kant, niet heel duidelijk. Wel nog wat bulterig (aandrijfplek).
Afbeelding

Andere kant buik, zie je iets duidelijker een bult midden onder z'n buik.
Afbeelding

En z'n hoefje, waar duidelijk is te zien dat het eruit aan het groeien is.
Afbeelding
Hij was alleen (de rest stond in de wei), dus niet echt de rust om nog meer foto's te maken (van het zij aanzicht enzo). Volgt nog.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:43

Lees nog steeds mee en het gaat nog steeds super. Had alleen gisteren dat hij een beetje kort en stijfjes was, maar vermoed dat het door de enting kom van een vrijdag.

Zoek de verschillen.
2010
Afbeelding
2011
Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:21

@ Waswa Volgens mij heb je daar gelijk in, de kleine stukjes (afgegrazen) bevat meer fructaan dan de grote plukken, dus van die grote plukken zouden ze veel meer moeten eten voor dezelfde hoeveelheid fructaan. Alleen Flavio is een echter snaaier : hoog gras hele mond vol snaaien en vervolgens kauwen (gaat nu al iets rustiger gelukkig), met die kleine sprietjes moet hij wat harder zijn best doen en loopt hij ondertussen net iets meer, op zoek naar langere grasjes ;) Gevoelsmatig heb ik hem dus liever op een afgegrazen stukje, tja, wat is wijsheid...

@ Dubbeldun Een graasmasker probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen, ik denk dat Flavio dit namelijk verschrikkelijk gaat vinden. Dan liever 1u zonder dan 2u met. Waarschijnlijk gaan de paarden het masker op een gegeven moment wel associeren met de wei, maar ik denk dat dit voor mijn meneertje lang gaat duren en vooral heel frustrerend is.

@ Lolclub Ik ben inderdaad wel heel blij dat Flavio nog graag wil werken. Vandaag 1u op de wei geweest, merkte nu al verschil met gister :) Alleen nu nog even regelen dat er een vriendje bij hem in de paddock komt, hij stond nu alleen (kon de rest wel zien, maar dat vond ik juist extra sneu...). Goed dat je even zei van de regen, heb het meteen aan de staleigenaar doorgegeven. Ook even overlegd en als ze niet in de mogelijkheid is hem na een uurtje van het land te halen zet ze hem meteen in de paddock. Beter te kort dan te lang...Vind het echt lastig, ben zo bang dat hij weer HB wordt...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:33

lolclub schreef:
@Flavlip
Heeft Flavio ook opgezette bulten net achter zijn kaak ?
en lopen de bulten onder de buik aan beide zijdes over de buikspier ?
en hoe is zijn koker ?

Ik herken dit bij mijn merrie (alleen niet van die koker dan ;) ) wel is het opgezet bij haar uier... wat kan ik hieruit concluderen? Ik denk dat ik het eigenlijk al weet (suiker). Ze schuurt en krabt ook op die plekken tot het kapot is. Ze komt uit voorzorg maar een half uur per dag op de wei.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:59

Embe schreef:
Ik herken dit bij mijn merrie (alleen niet van die koker dan ;) ) wel is het opgezet bij haar uier... wat kan ik hieruit concluderen? Ik denk dat ik het eigenlijk al weet (suiker). Ze schuurt en krabt ook op die plekken tot het kapot is. Ze komt uit voorzorg maar een half uur per dag op de wei.

Waarom laat je het paard niet testen via dierenarts en de IR test van de GD ? Gaat het bijv om PPID of IR? Of is het oedeem ergens anders door?
Mijn paard zat helemaal onder het oedeem, maar was niet dik en ook niet IR en schuurde ook niet. Misschien klinkt het wat gek, maar toen mijn paard zo ziek werd dachten veel mensen aan IR en sloten tegelijkertijd ook andere mogelijkheden uit. Wij hebben de mazzel gehad dat we dus bloedonderzoek deden en er door veel ( ook internationale) experts naar is gekeken, de pech hebben we ook dat we haar niet hebben kunnen redden.
Ik vind het erg belangrijk om een diagnose te hebben aan de hand van bloedonderzoek samen met klinische verschijnselen.
Voorzorg nemen dat is in ieder geval altijd heel erg verstandig. De oorzaak vinden ( en soms is dat niet mogelijk) is ook belangrijk. Maar aan de hand van bloed en klinisch onderzoek kun je wel veel dingen uitsluiten en wie weet ook een goede behandeling instellen.