[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:34

Is inderdaad heel vaak een kwestie van de lange adem. En ook als het wel weer goed gaat blijf je altijd ongerust dat het weer gaat gebeuren.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:07

Wanderer ik heb je verhaal niet gelezen maar is hij al getest op insulineresistentie? Cushing? Metaboolsyndroom?

De fjord van mijn vriendin heeft HB aan 4 benen. Erg moeilijk te achterhalen wat de oorzaak is. Ze heeft geen insulineresistentie of cushing iig. Maar ondanks dat toch de typische vet opslag die bij die aandoeningen horen. Lastig. :(:)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:42

Dank je wel voor het meedenken Bacannie, maar Noah is inderdaad op van alles getest ... op cushing/PPID en IR is hij zelfs meerdere malen getest maar alles telkens negatief.

Misschien een tip voor je vriendin : de omstandigheden van bloedafname zijn belangrijk voor een zo juist mogelijk beeldvorming.
Zo is het van belang dat het bloedmonster onder koele omstandigheden genomen, bewaard en verstuurd wordt ... lang in een warme auto liggen kan al een vertekend beeld geven.
Goed IR onderzoek is nog iets gecompliceerder, zie https://www.paardenarts.nl/kennisbank/i ... -syndroom/

Inmiddels zelf weer iets bijgeleerd : te kort aan ijzer komt bij paarden minder vaak voor dan gedacht, een te veel aan ijzer juist des te vaker !
En ook dát zou door scheve verhoudingen uiteindelijk tot HB kunnen leiden ... ook deze mogelijkheid gaat nu bij Noah bekeken worden : het is zó belangrijk om oorzaak HB te weten zodat er geprobeerd kan worden daar iets aan te doen naast het aanpakken van de gevolgen van de HB ..

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:01

Wanderer bedankt voor de tip! En van dat ijzer wist ik niet... interessant. Hopelijk krijg je snel een antwoord. Eigenlijk iedereen die worsteld met dit probleem. :\

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:23

Pittig Wanderers, nog een flinke weg te gaan. Ik hoop voor je dat de oorzaak van die HB ontdekt wordt, dat is toch belangrijk op weg naar genezing.

Dat van het ijzer wist ik niet, wel dat je met paarden met cushing op moet passen voor vitamines/mineralen suplementen/brok met een hoog ijzer gehalte. Metazoa is daardoor ongeschikt voor paarden met cushing en dus ook niet voor paarden met HB zonder cushing blikt nu.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:07

Even een vraagje.
Als je paard hoefbevangen is geweest krijgen ze meestal groeiringen in de hoef. Als nou zo'n ring aan de achterkant de grond raakt en hij scheurt in dan lijkt het net alsof je een soort halve ontschoening krijgt. Kan je hier iets aan doen?
Hoefsmid word sowieso vanavond gebeld en hij staat al op ijzers.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:55

daar zou ik wel een foto van willen zien. Een groeiring die over het ijzer groeit en de grond raakt...

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:12

Hallo,

Zou ik ook gebruik mogen maken van jullie kennis? Ik heb 2 vragen.
Ter info: 21-jarig paard, sinds juni bevangen (1e keer).

1. Mijn paard heeft juist een tekort aan ijzer. Wat raden jullie mij aan hiermee te doen?

2. De smid heeft er weer een ijzer met zool onder de voorhoeven gezet. Duidelijk was dat er nog ontstekingsvocht uit de hoeven kwam. Zonder ijzer zal ze kreupel lopen, nu met zo'n ijzer loopt ze rad. Wel of niet gaan rijden?

Alvast dank voor het meedenken!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:20

Hoe ernstig? Als er nog vocht uittreedt, zou ik niet gaan rijden. Krijgt paard nog medicatie? Als paard wil kun je wel wandelen aan de hand mee, geen bochten, zo veel mogelijk rechtuit. Tekort aan ijzer: heeft paard bloedarmoede?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:32

Zolang de bevangenheid niet onder controle is, en met uittredend vocht is dat nog niet het geval, de hoeven zo min mogelijk belasten om verdere schade aan het hoefbeen te voorkomen. Dus zeker niet gaan rijden.

Wat betreft ijzertekort, is dat door de DA geconstateerd? En wat zegt die ervan?

Wat ik zou doen: in overleg met de DA en de hoefsmid een goed plan opstellen voor het herstel van jouw paard. Er is geen standaard recept voor, ieder paard is anders en iedere omstandigheid is anders.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:51

Dank voor jullie reacties. Het bevestigt mijn denken en gevoel niet te gaan rijden.

Er is inderdaad door een dierenarts ijzertekort geconstateerd. Het maakt haar niet heel ongerust (mij wel zoals jullie merken ;)) . Ik vroeg het eigenlijk vooral omdat ik in dit topic iets 'opving' over hoefbevangenheid in relatie tot ijzer(tekort/overschot)?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:43

Interessant
Mijn Arabier heeft ook bloedarmoede . Ze is vorig haar september hoefbevangen geweest. De bloedarmoede is bij toeval ontdekt. Ze heeft een aantal keer 1 fles redplex gehad. Nu 2 flessen achter elkaar en ze is weer hoefbevangen geworden. Volgens de da komt het niet door de redplex. Ik heb mijn twijfels verder is er in haar dieet niets veranderd wat voor hoefbevangen kan zorgen. Plan is nu eerst de hoefbevangen onder controle krijgen en dan Evt een beenmergpunctie. Ze heeft trouwens geen last van de anemie. Is actief en vrolijk als altijd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:42

Ik kom mij hier ook melden, mijn paard werd op 10 sept behoorlijk kreupel. Ze had ook vrij veel vocht in haar been zitten. Kon er echt putjes in drukken.
In de weken daarna is er een kreupelheids onderzoek geweest wat uit wees dat er iets in de voet aan de hand was. Er zijn echo's gemaakt van het been vele foto's van zowel hoef als been en een mri van de voet.
Alles zag er goed uit.
Nu kwam gisteren mijn smit en het viel ons beide op dat de witte lijn iets verbreed is, hij is nu een 4 mm tot 5 mm breed schat ik zo.
Ze is op zooltjes gezet met een gel er onder, omdat we verder ook niet weten waardoor ze kreupel liep.
Mijn smit zei ja miss is ze hoefbevangen geweest.
Het heeft me toch aan het denken gezet, en ik heb vanmorgen mijn DA gebeld voor overleg.
Hij vond haar principe te goed lopen voor hoefbevangen maar het sluit wel weer aan bij het niks kunnen zien op foto's en mri .

Ze was dachten wij kreupel aan 1 been, maar beide voorhoeven hebben een bredere witte lijn, ze heeft echt beroerd gelopen maar ondertussen loopt ze eigenlijk weer helemaal goed op het zachte ( ik blijf van alles zien, anderen zien niks). Alleen op harde ondergrond blijft ze echt niet lekker lopen, en op de harde volte is ze kreupel.
Omdat ik de afgelopen maanden nooit aan hoefbevangenheid heb gedacht heeft ze gewoon op de wei gelopen.
Ze staat nu in de Bak met kuil van vorig jaar, en krijgt 2 scheppen fibra maar dat zal ik nu denk ik ook minder moeten gaan geven.
En ze krijgt asprine.

Ze loopt verder graag ik stap al weer een aantal weken met haar en ze is ondanks dat ze niet lekker loopt heel looplustig. Ze wil graag draven en als het aan haar licht ook galop.

Zo liep ze in het begin
Afbeelding

Herkennen jullie dingen in mijn verhaal

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 04:24

Misschien wat laat, maar ik vind niet dat dit paard hoefbevangen loopt. Heb er nu al redelijk wat gezien, door mijn verhaal te delen, door hier en op andere sites onderzoek te doen, en mijn eigen bolletje te zien afzien. Paard loopt veel eerder kreupel dan effectief op "eierschalen" zoals veel hoefbevangen paarden lopen.
Ik ben uiteraard geen vee arts en kan je geen uitsluiting geven, maar dit doet me niet denken aan hoefbevangenheid in eerste opzicht

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:40

Eens met Fusa, ik herken hierin ook niet iets van bevangenheid.

zwart_goud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:45

hier nog een meelezer.

Sinds november is mijn merrie voor het eerst hoefbevangen geraakt. foto's wezen ernstige hoefbeenkanteling uit. Na een aantal weken tussen hoop en vrees te hebben geleefd, durf ik nu voorzichtig optimistisch te zijn. Maar net als iemand anders hier al schreef, het is een rotziekte...... Konden paarden maar praten of wij hen verstaan.

Wanderers hoe gaat het met jou paard?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:57

Hallo, sinds een paar dagen loopt mijn vroeger 2x hb shetlander die al +20 jaar is heel moeizaam. Wilt niet meer lange lijnen, wandelen enz.
Wel doet ze graag kunstjes wat niet benen werk gerelateerd is, maar het is niet fijn om haar ondanks haar vrolijke hoofd zo moeilijk te zien lopen. Als ik haar hoeven uitkrap zitten die ook altijd vol met zand, waarna ze iets beter loopt. Maar stel ik tik met de hoevenkrabber op haar hoef trekt ze hem niet weg.
Ook al bedenk ik mij nu wel, ze laat niet snel pijn zien.

Zou het kunnen dat ze (weer) hoefbevangen is? Mij lijkt het sterk zo in de winter, maar wil het toch graag weten of dat kan.
Ze staat sinds oktober op een paddock met verharde voerplaatsen en 's nachts op stal. Ze krijgt naast bijna onbeperkt hooi, 100g metazoa en een handje pavo natures best per dag. Voor van de week staat de osteopaat al op de planning en als die niks vind, zoeken we natuurlijk verder. Maar wie weet kunnen jullie ons helpen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:00

bij mij zouden toch wel de alarmbellen gaan Deni. Als ze echt zo moeizaam loopt lijkt me dat wel een teken van fikse pijn in de voetjes. Tikken met de hoevenkrabber zegt niet zoveel, daar reageerde mijn paard ook totaal niet op. Heb je geen hoefschoenen?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:11

Kinke schreef:
bij mij zouden toch wel de alarmbellen gaan Deni. Als ze echt zo moeizaam loopt lijkt me dat wel een teken van fikse pijn in de voetjes. Tikken met de hoevenkrabber zegt niet zoveel, daar reageerde mijn paard ook totaal niet op. Heb je geen hoefschoenen?

Nee ik heb geen hoefschoenen of iets gerelateerd..
Maar je pony kan dus ook hartje winter hoefbevangen worden :o

Zal ik de osteopaat afwachten (maandag) of toch alvast een controle uitlaten voeren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:14

Dat kan zeker, maar die van jou krijgt geen gras?
Er zijn veel redenen waarom een paard bevangen kan worden, niet alleen voedsel gerelateerd.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar bij vermoeden van zou ik het toch echt zsm zeker willen weten en al helemaal niet tot maandag willen wachten.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:18

Kinke schreef:
Dat kan zeker, maar die van jou krijgt geen gras?
Er zijn veel redenen waarom een paard bevangen kan worden, niet alleen voedsel gerelateerd.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar bij vermoeden van zou ik het toch echt zsm zeker willen weten en al helemaal niet tot maandag willen wachten.

Ze staat nu op een schraal stuk, met gewoon aarde en zo goed als geen gras.
De laatsenkeer dat hoefbevangen is geweest is al zeker 4 jaar geleden, maar dat ter zijde.
Aangezien ik minderjarig ben zal ik het voorstellen aan mijn ouders om een bezoekje van de dierenarts te plannen, en hopelijk worden we dan wijzer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:34

kijk uit met weilanden met 'zo goed als geen gras'. De sprietjes die ze er nog uitpeuzelen hebben een hoog fructaangehalte. Ik zou haar nu sowieso niet op de wei laten en gewoon behandelen alsof ze hb is.

hier krijg je een goede indicatie over het fructaangehalte:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:19

Deni11 schreef:
Kinke schreef:

Nee ik heb geen hoefschoenen of iets gerelateerd..
Maar je pony kan dus ook hartje winter hoefbevangen worden :o

Zal ik de osteopaat afwachten (maandag) of toch alvast een controle uitlaten voeren?

Dat kan zeker. Die van mij zijn ook beide in de winter bevangen geraakt. Vorst in combinatie met een zonnetje is een dodelijke combi voor paarden die er gevoelig voor zijn. En ze bewegen doorgaans minder en kregen bij mij wel flink veel hooi om warm te blijven, Ik zou zo snel mogelijk je dierenarts laten komen. Hoe sneller je erbij bent hoe minder schade er kan ontstaan in de hoef. En ik zou m'n dieren ook liever zo min mogelijk pijn laten hebben. Hopelijk willen je ouders meewerken. Beterschap voor je paardje

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:03

Mijn pony is ook in de winter hoefbevangen geworden, door het kuilgras. Is er misschien iets aan het ruwvoer verandert?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:13

Zover ik weet is staan ze sinds midden oktober op andere hooi/andere stalling.
Hooi krijgt ze zo goed als onbeperkt en op dit moment staat ze al 4 dagen stil, daarvoor nog een keer gelangelijnd en misschien nog handig om te weten, vorig jaar april liep ze ook te kwakkelen( ging vaak door een voorbeen heen) toen heeft ze een weekje stil gestaan en kon ze er weer tegen aan.
Vandaag liep ze beter, niet helemaal goed maar wel iets makkelijker.
Bedankt voor het meedenken en ik ga overal even naar kijken.