[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:46

ik zag bij een stal iets verderop ook de ronde balen voordroog liggen :j
deze zijn toch echt voor de paarden straks :j

1 wei is de pit ingegaan en er ligt er nog 1 te drogen ,en deze gaan ook in balen.

ben erg benieuwd naar de paarden die ze eten van het najaar of hun last krijgen van iets.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:32

Citaat:
Ik zou graag plaatjes zien van achtertenen die dus te lang zijn, om te weten of onderstaande dus te lang is

DIT is te lang:

Afbeelding

ingekort (andere achtervoet)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:42

Thanks (met kwartierboogjes :D )

Mag je dit hieronder dan weer té kort noemen (en voor te lang), of staat deze achter gewoon erg beroerd (te stijl) ??

Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:48

DubbelDun schreef:
Thanks (met kwartierboogjes :D )

Mag je dit hieronder dan weer té kort noemen (en voor te lang), of staat deze achter gewoon erg beroerd (te stijl) ??

:D :D

achterhoeven, toon te kort
voorhoeven (iig die ik kan zien), te lang
hoog tijd voor de smid

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:15

Nog even over het hooien... als het onverhoopt ooit nog eens gaat regenen en we laten het gras bv in juni maaien is het fructaangehalte dan lager? Wij hebben nl de tijd, we gaan er toch pas in juli wonen. Dan kan het gras een paar weekjes bijkomen en dan kunnen de paarden er op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:19

Denk dat het dan wel lager is, alleen als het bloeit heb je weer meer zetmeel.

Oh, wat een zielige hoefjes hierboven, veel te kort achter en te lang voor.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:35

Chronische Fase:

- Het paard neemt het gewicht van de voorhand af door de benen naar voren te plaatsen vóór het lichaam en de achterhand wordt wat onder het lichaam gezet en die neemt het gewicht over. Dit wordt herkend als de typsiche, hangende bevangenheidsstand.
- In deze fase kan het hoefbeen kantelen, druk op de zool uitoefenen en daar zelfs door heen prikken.
- Hij ligt veel

Helaas was ik er niet optijd bij. Ik kon enige tijd niet naar mijn lieverd toe wegens medice redenen. De mensen waarbij hij op wei staat zouden hem in de gaten houden. Vooral omdat het gras nu erg hard toeslaat op paarden en pony's vooral bij shetanders. Maar ik hoorde enkel dagen nadat ik voor het eerst weer kwam dat hun paard wegens verwaarlozing gedwongen verkocht is. Dit heb ik nooit geweten... nu zal ik ze nooit weer vertrouwen. . Nou kwam ik 2 week terug voor het eerst sinds een maand weer bij hem. En toen was het al te laat. Gelijk hoefsmid en DA erbij. Gelukkig zijn we er vrij vroeg bij dus hij zal helemaal herstellen. Maar ik baal wel dat ik niet eerder heb kunnen komen. Want dit heb ik mijn lieverd niet toegewenst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:07

Hellhound28 schreef:
Chronische Fase:

- Het paard neemt het gewicht van de voorhand af door de benen naar voren te plaatsen vóór het lichaam en de achterhand wordt wat onder het lichaam gezet en die neemt het gewicht over. Dit wordt herkend als de typsiche, hangende bevangenheidsstand.
- In deze fase kan het hoefbeen kantelen, druk op de zool uitoefenen en daar zelfs door heen prikken.
- Hij ligt veel

Helaas was ik er niet optijd bij. Ik kon enige tijd niet naar mijn lieverd toe wegens medice redenen. De mensen waarbij hij op wei staat zouden hem in de gaten houden. Vooral omdat het gras nu erg hard toeslaat op paarden en pony's vooral bij shetanders. Maar ik hoorde enkel dagen nadat ik voor het eerst weer kwam dat hun paard wegens verwaarlozing gedwongen verkocht is. Dit heb ik nooit geweten... nu zal ik ze nooit weer vertrouwen. . Nou kwam ik 2 week terug voor het eerst sinds een maand weer bij hem. En toen was het al te laat. Gelijk hoefsmid en DA erbij. Gelukkig zijn we er vrij vroeg bij dus hij zal helemaal herstellen. Maar ik baal wel dat ik niet eerder heb kunnen komen. Want dit heb ik mijn lieverd niet toegewenst.

Wat rot!
Maar dit is geen chronische fase wat jij beschrijft maar accuut.
Chronische fase is wanneer de ontsteking tot rust is gekomen en de boel weer stabiel is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:28

@embe: ik zou het lekker laten staan en met maaien/hooien wachten tot het is uitgebloeid. Dan heb je geen zaad (= zetmeel) meer in het hooi én het is mooi grof.
Wel dan regelmatig de wei kontroleren op onkruid en dit verwijderen.

@Hellhound28: hele trieste situatie. Had je niemand anders die een keer langs kon gaan (met kennis van zaken) en ik neem aan dat ze daar nu niet meer staat.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:19

Het gaat al iets beter met mijn kleine vriend. Hij is nog wel erg stijf maar dankzij speciale bekapping en de olie hersteld hij vrij snel.

De overbuurman van cupido houd zijn hoeven nu bij en oliët die. De 2 overbuurmeisjes lopen af en toe met hem. En ik heb 2 verzorgers aangenomen voor elke zondag. Helaas kan Cupido voorlopig nog niet verhuizen. Hij zal hier jammer genoeg nog moeten blijven staan. Mijn vader gaat overleggen of wij zelf de weide mogen overnemen of permanent gebruiken. Dat laten wij ook paarden van vrienden er neer zetten en dan kunne hun Cupido ook mooi in de gaten houden. Want de eigenaren van het land zijn blijkbaar niet te vertrouwen.
Ze hebben al die tijd gewoon gelogen over bianca's hoefprobleem! Ze zeiden dat ze niet 'mocht' bekapt worden. Nou blijkt gewoon dat het gewoon te duur vonden. En waarom ze dat niet gezegt hebben? Ik had het heus wel willen betalen. Ik kan best wat missen vooral voor een paard in die toestand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:43

Hellhound28 schreef:
Het gaat al iets beter met mijn kleine vriend. Hij is nog wel erg stijf maar dankzij speciale bekapping en de olie hersteld hij vrij snel.

De overbuurman van cupido houd zijn hoeven nu bij en oliët die. De 2 overbuurmeisjes lopen af en toe met hem. En ik heb 2 verzorgers aangenomen voor elke zondag. Helaas kan Cupido voorlopig nog niet verhuizen. Hij zal hier jammer genoeg nog moeten blijven staan. Mijn vader gaat overleggen of wij zelf de weide mogen overnemen of permanent gebruiken. Dat laten wij ook paarden van vrienden er neer zetten en dan kunne hun Cupido ook mooi in de gaten houden. Want de eigenaren van het land zijn blijkbaar niet te vertrouwen.
Ze hebben al die tijd gewoon gelogen over bianca's hoefprobleem! Ze zeiden dat ze niet 'mocht' bekapt worden. Nou blijkt gewoon dat het gewoon te duur vonden. En waarom ze dat niet gezegt hebben? Ik had het heus wel willen betalen. Ik kan best wat missen vooral voor een paard in die toestand.

ik begrijp helemaal niets van al je posten...om wie gaat het nu?
Om de shet of Bianca met die verwaarloosde hoeven?
We is ernu bevangen?
Of ligt het aan mij dat ik er niets van begrijp? :o?

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:52

geerke schreef:
ik begrijp helemaal niets van al je posten...om wie gaat het nu?
Om de shet of Bianca met die verwaarloosde hoeven?
We is ernu bevangen?
Of ligt het aan mij dat ik er niets van begrijp? :o?

Kan ook aan mij liggen. Volgens mij ging het ik beetje door elkaar heen. :')
Bianca was vaak hoefbevangen. En Cupido is hoefbevangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:55

Citaat:
Ze hebben al die tijd gewoon gelogen over bianca's hoefprobleem! Ze zeiden dat ze niet 'mocht' bekapt worden. Nou blijkt gewoon dat het gewoon te duur vonden

@Hellhound28: zijn het nu jouw paarden of niet. Zo ja dan hebben de eigenaren van de wei toch niets te zeggen over het wel of niet bekappen ???

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:01

Cupido is mijn eigen shetlander daar regel ik alles zelf voor. Maar dit had met gras te maken. Ik had gevraagt als hij te dik werd hem op een kleiner stuk te zetten. Maar dat hebben ze neit gedaan en toen ik weer sterk genoeg was om te komen, was het al te laat. Ik heb nu 4 verzorgers voor hem en de overbuurman houd hem nu in de gaten. Want ik vind het belachelijk dat ze hun afspraken gewoon niet na komen omdat ze geen zin hebben. Hoeveel werk is het nou om 2 draden die er al hangen even dicht te doen?!
Bianca was van hun. En ik kan me er nog verschrikkelijk kwaad om maken. Dat ze zo'n lieve schat dit allemaal hebben kunnen aan doen T.T Ik had dit moeten weten. Ik had moeten zien, dat ze logen. Maar goed gelukkig is dat voorbij.

lovestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:13

wow JP wat een werk, erg goed!! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 11:30

:o? Ik ben me van geen kwaad bewust?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 15:53

Zou dat over de beginpost gaan :=

JP en alle andere geïnteresseerden, ik heb eindelijk het volledige onderzoek van 'Magnesium Disorders in Horses' binnen gekregen. *\o/* Het staat hier upgeload voor jullie: http://pdfcast.org/pdf/magnesium-disorders-horses

Heeft er iemand hier ervaring of iets gelezen over het natmaken van hoeven wanneer een HB paard uit de eerste acute fase is ? Unesco gaat twee keer per dag in een voetbadje, dat ik vul met lauw water. Ik masseer de kroonrand met de straal. Meer om dus de hoef soepel te houden en om de bloedsomloop wat te bevorderen.

edit: waar voelen jullie de pulsatie? Aan de kogel of net onder de knie? Welke is het meest 'betrouwbaar'?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:47

Flavio z'n bloed is afgenomen, nu nog in spanning wachten op de uitslag. Ik moet ook nog z'n urine opvangen, dus denk dat ze ook testen op cushing (cortisol?).

Verder gaat het over het algemeen goed, hij loopt en beweegt super. Alleen heeft hij nu midden op z'n buik bulten (aan het einde, bij z'n laatste rib), aan beiden kanten. Ik merkte dat hij erg onrustig was met poetsen en dit viel toen op. Flavio vindt het ook echt niet fijn als ik eraan zit. Het zijn geen vetpockets, die zijn zacht, dit is net iets harder. Wel is hij nu weer wat dikker aan het worden...dus de weidegang wordt toch maar weer even beperkt (hij ging nu elke dag ong. 4u het land op). Net alle vetpockets weg en nu wel weer, op z'n rug, achter de schoft (zo ongeveer). Ook apart, want meestal is het eerst zijn buik die groeit en nu zijn de ribben wel nog makkelijk voelbaar (net niet meer te zien, vorige week wel, bij beweging).

Iemand enig idee wat dit kan zijn?? Ik zit er zelf aan te denken een osteopaat bij te halen. Vorig jaar in de winter had hij plekken onder z'n buik van de sluiting van de deken (het hierop liggen), nu onder z'n buik ook (dacht van de hoefijzers), dus ik denk dan aan onderhuidse bloeduitstorting (blauwe plek), maar ik vind het wel raar...zeker nu hij sinds vandaag dan die (zelfde) plekken midden op z'n buik heeft.

Ik bel in elk geval maandag de DA, om te vragen wat ze nu precies gaan testen en om te vragen of zij misschien weten wat het kan zijn en of het zinvol is als zij langskomen of eventueel nog op iets anders kunnen testen. Aangezien er hier een hoop ervaringsdeskundigen zijn hoop ik natuurlijk op geruststelling, of in elk geval wat duidelijkheid (dat dit op een of andere manier wel bij HB hoort...of dat iemands paard dit ook heeft/had)...Ben er niet gerust op en was juist zo blij dat het zo goed ging met m'n ventje en nu dit weer..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:50

Flavlip, zijn de bulten dicht ? Of voel je iets van korstjes oid ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:19

flavlip...heb je er een foto van?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:30

Ik heb er nog geen foto's van, zal ik morgen maken (en meteen van z'n hoeven, camera was leeg). De bulten zijn dicht, geen wondje, korstje of iets dergelijks. Je ziet het niet onwijs duidelijk (wel met een bepaalde hoek), ik voelde het vooral. De plek is ongeveer 5-10 cm breed (oppervlakte) en hooguit een halve cm dik (aan de ene kant net iets groter/dikker dan de de andere kant).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:38

@Liene

Ik gaf wisselbaden na het lopen en heb dat eigenlijk de hele zomer volgehouden, ook toen ze weer gereden werd.
Steenkoud water vond Hit niet fijn, dan trok ze haar voeten weg .
Dus ik begon met warm water, dat liet ik na een paar minuten lauw worden en ik eindigde weer met warm.
opvallend was dat de hoeven (en benen) een half uur nadien juist koel aanvoelden en als ik alleen koud gebruikte waren ze juist warm.
Als ik alleen koud water had gebruikt dan had ik ook pulsatie nadien, bij de wisselbaden gebeurde dit niet.

Volgens mij is het onderkoelen met koud water of ijs alleen belangrijk in de allereerste fase, de fase waarin de HB ontstaat,
Meestal ontgaat deze fase ons echter en zien we pas wat aan het paard als het al in de tweede fase is.
Dan hebben ijsbaden (continue voor minimaal 48 uur) eigenlijk al niet zoveel zin meer.

Ik spoelde trouwens het hele onderbeen, dus vanaf de voorknie naar beneden.

de pulsatie was bij Hittie zichtbaar en voelbaar net boven de kogel aan de binnenzijde.
Toen ze acuut was zag je ook de ader net onder de knie kloppen.
Ik voel dus nog steeds net boven de kogel aan de achterzijde, soms ook in de kootholte maar als ik de kogel niet voel is hij ook niet voelbaar in de koot.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:40

@Flavlip
Heeft Flavio ook opgezette bulten net achter zijn kaak ?
en lopen de bulten onder de buik aan beide zijdes over de buikspier ?
en hoe is zijn koker ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:45

@flavlip: zitten de bulten die je bedoeld hier??
Langwerpig, 5 cm breedn en zo'n 15/20 cm lang ??

Afbeelding

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:46

Oh fijn, dan doen we wat hetzelfde LC :)
Met die pulsatie, ik slaag er niet altijd in om die bij de kogel te vinden, terwijl die van de knie gemakkelijker is. Ik ga straks nog eens even proberen :D