Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:37

rondom 90 euro.
Vind dit normale prijs als je als smid 2 uur bezig bent en je rug overbelast.
Liever dan voorrijdkosten van een da van 45 euro, waar ze nog niks voor hebben gedaan ;-)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:43

Jaren geleden betaalde ik 75 euro voor rondom. Maar 85 euro voor alleen voorvoeten?? Echt te schandalig.

Grrrrrrr........ ik word er nog steeds boos om als ik er aan denk hoe het allemaal is gelopen.

Overigens vanmiddag een stukje gewandeld met de Shet Afbeelding

edit: dat ben ik natuurlijk niet op de foto :P

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:00

85 euro betaal ik voor rondom en warm beslagen en dit voor een (groot) paard.

Ik zal morgen een foto trekken.
Met rand bedoel ik, als je de onderkant ziet van de hoef de rand omheen de hoef, de hoefwand? Hij stapt dus zo goed als op zijn straal. Ik kan best begijpen dat de hoef moet wennen maar kan het dan geen kwaad dat de stand van zijn voet veranderd doordat de hiel meer slijt?

Toen zijn hiel er zo goed als af was, liep hij enkel gevoelig op kleine steentjes. Zijn hoef brokkelde een beetje af de eerste week na het bekappen.

Zou hem graag terug zonder ijzers zetten. Dit omdat we volgende maand naar Frankrijk gaat en hij dus op grote weide met andere paarden gaat en anders moet hij alleen op kleine weide. Ook omdat dit natuurlijk is. Maar als het niet gaat, dan gaat het natuurlijk niet.. Aangezien ik hier niet veel kennis over heb, weet ik niet goe dof het kan of niet :s

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:06

Ow de hoefwand! Zijn ze aan de onderzijde zoals op deze foto's? http://www.mijnalbum.nl/Album=4Y8K77DA#Y6IIXKCD
Een paard hoort namelijk niet op alleen zijn hoefwand te lopen. Als het goed is is bij een beslagen paard de hoefwand ook gelijk met de buitenste rand van de zool en bij blootvoets ook.
Wanneer je langs de onderkant van de hoef kijkt zie je dan dat de straal erg uitsteekt of is hij gelijk met de zool?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:18

Ja dat bedoel ik. De hoefwand is inderdaad zoals op de foto's, de wand is iets langer. Dus niet volledig egaal met de zool zoals op deze foto's. Met ijzers is de hoefwand na 5tal weken (net na smid is deze gelijk) toch hoger dan de zool, hoefwand groeit en slijt niet door 'bescherming' van het ijzer.
Met ijzers kwam smid om de 7 weken, dit omdat hij 2maal op 8weken een ijzer verloor. Bij vorige eigenaar werd hij maar om de 2 à 3 maand bekapt.

De straal moet ik eens nakijken, nooit echt op gelet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:27

De straal kan ook gevoeligheid geven en dan vooral de punt van de straal.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:55

Ik maak me dus wat zorgen voor de korte hiel en dus ook geen wand. Daarnaast is er natuurlijk ook de weke straal, het weer helpt natuurlijk niet. Het stinkt niet maar het ziet er (vind ik) niet echt gezond uit, rotstaal die ik behandel sinds gisteren. Misschien maak ik me zorgen voor niets? Maar ja, ik wil gezonde hoefjes :D

Foto's vandaag genomen:
Zijn hoef ziet er zo uit, bekapt begin december (7weken):

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1000022_679066542116611_1813967486_n.jpg

https://scontent-b-cdg.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1526175_679066635449935_1967742364_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1560455_679066508783281_1740210193_n.jpg

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:40

Ik vind de hielen ook erg laag.
Waar behandel je de straal mee ?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:42

Hielen zijn prima, de tenen zijn alleen wat te lang. Op de eerste foto zie ik dat er een deel (onderste 1/2 cm) is afgevijld van de hoefwand om een bepaald plaatje te creëren, dit is niet handig want dat verzwakt de hoefwand alleen maar. Beide hoeven van de plaatjes hebben volgens mij vooral een hele goede mustangrol nodig, waarvan die bij de 2e hoef echt begint vanaf de witte lijn, om zo het gewicht meer naar de achterkant van de hoef te brengen, dit zal bloedsomloop en groei stimuleren en geeft goede schokdemping. Aan de hielen hoef je verder niks te doen. De hoef zal dan ronder worden en minder onderuit gezakt zoals nu (tweede hoef). Vergeet ook niet de steunsels goed kort te houden, want als die te lang worden is het ook onprettig om gewicht op de achterkant van de hoef te brengen. Ik zou ook nog lichte kwartierboogjes maken. Straal mag inderdaad 'droger' en groter worden, maar dat komt wel goed bij goed bekappen. In elk geval zou ik alleen de nodige flapjes eraf halen.

Bekap je zelf of heb je een hoefsmid? Sorry als ik dat gemist heb. Verder vind ik het geen echt slechte voeten hoor, zo van wat ik kan zien ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:09

Vind het moeilijk te beoordelen vanaf deze foto's. Ik zie wel dat de teen te lang is. Daardoor is de afrolling waarschijnlijk niet goed en slijt er te veel van de hiel af. Weet niet of ik het nu goed verwoord hoor.
Verder ga ik mee in het verhaal van Rianne.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:31

Idd zijn de tenen wat lang waardoor je geen mooie landing krijgt en geen mooie afrolling.
Pezen en banden worden onnodig belast.
Onze pony heeft zulke voeten en om die goed te houden moet ik 2/3 wekelijks vijlen.
Langzaamaan gaat het beter mits ik het vijlen bijhoudt.
Ijzers heeft dit paard van de foto niet nodig verder zie ik een rommelige niet functionele straal

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:17

Bedankt! Uitleg is interessant.

Ik heb vandaag de straalflapjes er af geknipt, goed uitgewassen, ontsmet en erna ingesmeerd.
Ik laat smid komen maar telkens wanneer ik de ijzers er heb afgehaald (vorige keer heb ik ze er terug moeten opzetten want hij liep na 6weken zonder hiel). Aangezien het nu toch 7 weken geleden is, ga ik een andere smid laten komen. Smid die natuurlijk bekapt :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:57

Ok, ik ben benieuwd naar zijn bekapping dan! En die hielen, maak je daar niet te druk over, het is niet erg als die slijten als de straal mooie grote kussens heeft aan de achterkant. Sterker nog:ik denk dat je paard dus goed op zijn hielen landt en da's de bedoeling :) Het is de teen die je in de gaten moet houden en kort genoeg moet houden, dan blijft de hoef in balans.

Maak je foto's na de nieuwe bekapping?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:53

Ze komt maandag langs :) Ben benieuwd! Heel veel positiefs over gehoord, ze geeft blijkbaar ook veel uitleg. Ik ga ondertussen wat lezen over hoeven/bekappen :)

Kan rotstraal eigenlijk door teveel aan eiwitten en/of suikers komen? Aangezien mijn paard er best veel krijgt omdat hij veel gewicht en spieren heeft moeten heropnemen. Het voer helpt enorm voor zijn gewicht en spieren maar misschien is het toch te veel? Heb ergens gelezen dat te veel vitamines enz een uitgang kan zoeken via bv rotstraal?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:57

Hmm, teveel eiwitten kunnen wel effect hebben op de witte lijn (daar komt hoefbevangenheid ook vandaan als ik het goed heb - correct me if I'm wrong), maar of het ook effect heeft op de straal... Geen idee. Ik denk van niet eigenlijk, rotstraal zijn bacteriën die zich nestelen in vieze, vochtige plekjes. Het kan wel zo zijn dat een tekórt aan vitaminen/mineralen zorgt voor slechtere hoeven en daardoor slechte straal --> rotstraal. (Maar bekappen heeft het allergrootste aandeel hoor)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:17

crazygirl1 schreef:
Ze komt maandag langs :) Ben benieuwd! Heel veel positiefs over gehoord, ze geeft blijkbaar ook veel uitleg. Ik ga ondertussen wat lezen over hoeven/bekappen :)

Mag ik vragen wie er komt? Mag evt. ook per PB

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:21

Ja mag je weten maar aangezien ik in België woon, zal je haar waarschijnlijk niet kennen :Y)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:06

Mijn natuurlijk bekapster komt ook uit België, misschien is het wel dezelfde. Vandaar mijn vraag...

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:03

Anne??

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:25

ben nu ook op zoek naar een natuurlijk bekapper
denk dat dat voor mijn friesje een stuk beter gaat zijn
wie bevelen jullie aan in de omgeving helmond/eindhoven?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:09

@quibje: Lennart Denkhaus van LD hoef verzorging :) je kan ook zijn fb page vinden als je meer wil weten. En per mail antwoordt ie ook altijd snel.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:04

dank ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:39

Komt hij ook helemaal daarheen aangezien hij in het midden van het land woont?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:44

Denk dat hij zijn collega Klaas Feuth gaat aanbevelen. Die zit meer in deze hoek

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:27

Best leuk dit, dit waren de hoeven van mijn toen nog veulen, zomer 2012.
28 juli aangekomen bij mij, een week later de hoefsmid: rotstraal. HippoSol werkte niet afdoende, deed helemaal niks.
Deze foto's zijn van augustus toen er een andere hoefsmid kwam. Veel snijden, ondertussen paard beter in zijn vel aan het worden en hoof solution.

Helaas geen foto's van de hoeven nu, ze zijn overigens mooi gezond nu!

Foto's voor bekapping.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na bekappen, op sommige hoeven al hoof solution.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding