[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:05

Wat enorm vervelend Ilse, duimen maar dat je er op tijd bij was!
Wel ben ik nieuwsgierig naar de graaskorf stond je paard daar de hele dag mee, dus 24/7 of ging ze 's nachts op stal? Kan je eens beschrijven wat ze tot vorige week voor een rantsoen had en hoe het afgelopen week was? Daar kunnen anderen (waaronder ik) misschien weer wat van leren!

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:25

Ze is eens eerder hoefbevangen geweest daarna hebben we de graaskorf gebruikt. 2 jaar lang is dit goed gegaan. Ze kon gewoon dag en nacht buiten dan had ze altijd de graaskorf om en zo nu en dan eens een (paar) uur(tjes) af. Ook dit jaar. Alleen maakte ze het gat onderin groter, slimme pony :+

Uiteindelijk had de muilkorf niet veel zin meer en heb ik hem af gedaan en een nieuwe gehaald. Ik dacht dat ze wel even een paar dagen zonder muilkorf kon, dat vindt ze toch ook wel lekker. Maar na ongeveer 3 dagen liep ze al niet meer goed... :(:)
Dus als ze straks beter is, krijgt ze hem gewoon weer om en gaat ie niet meer af! Ze vind het zoveel leuker om buiten te staan in het gras dan alleen te staan in de paddock/stal :j
En een graaskorf heeft dus zeker wel effect! :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:46

kan een pony een terugval hebben? Pepermuntje is 3 weken geleden licht hoefbevangen geraakt en vandaag liep hij wat gevoeliger... hij heeft wel wat meer hooi gehad.. of komt het door de vele modder die er nu ligt? Dat heeft hij wel vaker gehad dat zn hoefjes gevoeliger waren door t vocht. Maar nu weet ik het niet meer :(

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:38

het zou kunnen dat hij een terugval heeft hoor! eigenlijk niet raar dat gebeurt bij zieke mensen ook heel vaak.
Ik heb toch altijd geleerd dat de modder goed is zodat de hoeven lekker kunnen afkoelen? maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.

Gister weer wedstrijd gereden. Ging redelijk maar de galop heb ik de laatste tijd niet zo goed onder controle, linksom wel maar rechtsom is een probleem. Weer zo groot en contra gesteld en niet ontspannen dus daar gaan we maar weer aan werken. Ook geen winstpunt deze keer maar goed. Hij ging immers zomaar de trailer in een hele overwinning ;)
Ik had trouwens een 2!!! voor halsstrekken, echt niet terecht want hij was gewoon braaf maar hij strekt nagenoeg niet. Maar een 2 krijg je als je paard bokt of vreselijk in verzet gaat :S maargoed ook wel knap om een 2 te halen :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:32

Ja helaas, ik heb sinds de eerste grote bevangenheid in Oktober-November ook al een paar een keer terugval meegemaakt. Gelukkig nooit zo ernstig als de eerste keer maar wel zodanig dat het paard kort en gevoelig ging lopen. Op dit moment is het in orde (afkloppen) ...
Wat ik wel vreemd vind is dat mijn paard toch nog steeds zo'n dikke manenkam houdt - ondanks dieet en grasbeperking. Hebben jullie daar ervaring mee?

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:54

De manenkam van mijn pony is ook altijd wel wat dik (als ik even goed nadenk) ook toen ze niet bevangen was :j

Fancylover: dat zei de VA ook tegen mij, op een natte bodem zetten. Ik ben dan ook wel blij met de regen die nu valt. Ze staat in de natte bak :D
Jammer van de 2, maar ook wel weer knap ja :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:59

Is ie echt dik of gewoon stevig? Mijn pony is nog nooit bevangen geweest (even afkloppen) en heeft altijd een stevige manenkam gehad. Maar ik merk duidelijk verschil als hij echt dik is. Die van Grietje is nu een stuk zachter dan voorheen, ze is dan ook best wel wat afgevallen.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:07

Ja, daar zit denk ik wel een verschil tussen :j
Nu is ie echt wel wat dik en anders is ie gewoon stevig inderdaad.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:12

Ik heb een vraag over mijn pony die in april hoefbevangen is geraakt, misschien dat jullie dit weten.

Eind april haalde ik mijn pony uit de wei, hij liep niet en ik heb met spoed de dierenarts gebeld. De dag ervoor was hij nog vrolijk aan het springen en gek doen in de wei.
De dierenarts heeft hem een injectie gegeven, hij moest één dag op stal en de volgende dag kwam de DA terug.
Hij constateerde hoefbevangenheid.
Pony mocht op een schraal stukje de wei in, dit had hij liever dan dat hij op stal ging. Verder kreeg hij pijnstillers en kalmeringsspuit.
Het ging geleidelijk aan beter en ik mocht uiteindelijk na het tweede flesje metacam stoppen met de pijnstillers.

We zijn nu 3 maanden verder, hij is niet hoefbevangen, staat op een schraal stukje land, kan weer lekker gek doen.
Maar er zijn toch een aantal dingen die ik mij afvraag.
De onderkant van zijn hoeven zijn aan de kant van de hoefwand helemaal rood, hier schrok ik enorm van, maar de hoefsmid zegt dat het niets ernstigs is en dit wel over zal gaan.
Tevens zit hij nog enorm onder de bulten op vooral zijn achterhand.

Nu vraag ik mij af, mag ik wel wat met deze pony doen? Of moet hij echt op de schrale wei blijven staan tot de bulten en de rode hoeven over zijn?
En dan heb ik het niet over rijden, maar over wandelen langs de weg/ in het bos.

De dierenarts zegt dat ik echt moet kijken naar de pony zelf. Maar ik vind het vrij lastig aangezien ik het niet eerder meegemaakt heb.
Hij geeft geen pijn aan, is verder lekker vrolijk en springerig.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:20

als hij geen pijn aangeeft kun je gewoon een rondje met hem stappen. zolang hij dit zelf wil is dit het beste omdat je zo het hoefmechanisme op gang houdt.
De rode hoeven is omdat hij een hoefprobleem heeft/had en dit is dus in de hoef te zien. je hoefsmid praat uit ervaring dus vertrouw hem.
Met de bulten heb ik geen ervaring maar houdt hem voorlopig lekker op die schrale wei dan kan het lang niet zoveel kwaad!

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:22

Dan heeft hij vast geen pijn dus kun je best eens wandelen denk ik.

Bij een hoefbevangen paard zie je vaak bij/na het bekappen de rode strepen zitten. Dus ik denk dat ze er nu aan het uitgroeien zijn, aangezien het ook al een tijdje geleden is dat ze hoefbevangen was. Ik zou haar voor de zekerheid wel op de schrale wei houden, ze zijn zo weer hoefbevangen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:50

Bedankt voor jullie reacties.
Ja ik houd hem voorlopig nog wel op de schrale wei.
Maar dat groeit er dus wel uit? Dat is wel fijn om te lezen, kreeg weer helemaal de bibbers toen ik dat zag.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:18

Toen Indiana in 2005 hoefbevangen was, had ze ook onverklaarbare terugvallen. Zo liep ze gewoon wat door de paddock te struinen en dan kwam ik een uurtje later weer buiten en dan stond ze weer stokstijf stil.
Daarom heeft Indiana enkele maanden aan de bute gestaan. Op een gegeven moment durfde ik bijna niet te minderen, laat staan te stoppen.

Marchador: Indiana heeft nog steeds de vetbulten aan weerszijden van de staart, ik verwacht ook niet dat die nog weg gaan. Ik zou dan ook gewoon met je pony gaan lopen.
En over de dikke nek: Indiana heeft ook nog steeds een stevige nek, al is hij nu niet keihard. Indiana is nu al 4 jaar hoefbevangenvrij en is mooi slank.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:33

Hoe lang hebben de terugvallen bij jou geduurd?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:57

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:33

klinkt goed. Ben erg benieuwd naar ervaringen....

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:08

Hoi allemaal, even een vraagje. :)

Mijn shetlandmerrie heeft ook hoefbevangenheid.
Ik heb zo'n medelijden met d'r, want ze kan niet eens staan.
De hele dag doet ze niets anders dan liggen.
Haar hoefjes zijn nog wel aardig kort, maar ze heeft zo'n pijn, arme stakker.

Nu hoorde ik van m'n instructeur, dat ex-laminitis een poeder is dat helpt bij hoefbevangenheid. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaring. Want ik heb helemaal geen verstand van dit middel.
Vinden jullie dat ex-laminitis een heeeeeel goed middel is?
Waarbij de pijn zichtbaar (duidelijk) minder wordt?
Of kennen jullie een ander super goed middel, wat nog béter werkt? Ik ben heel benieuwd. :) Alvast bedankt.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:14

Is de VA er al bij geweest Elbrich? en krijgt ze nu ook pijnstillers? die helpen bij mijn pony goed namelijk :j

ex-laminitis ken ik niet :n Het andere wat eerder genoemd is trouwens ook niet :n

Trouwens Elbrich, volgens mij zit je bij mijn zus in de klas (Marloes) :D

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:17

IlseKuikje schreef:
Is de VA er al bij geweest Elbrich? en krijgt ze nu ook pijnstillers? die helpen bij mijn pony goed namelijk :j

ex-laminitis ken ik niet :n Het andere wat eerder genoemd is trouwens ook niet :n

Trouwens Elbrich, volgens mij zit je bij mijn zus in de klas (Marloes) :D

Nee, die is er nog niet bijgeweest. Ze lijdt nu al 2 jaar aan hoefbevangenheid.
's Winters heeft ze nergens last van. Dan loopt ze perfect! :j
Zoals een echte shet loopt ze dan, kleine snelle pasjes. Maar elke zomer is het weer raak.
Doordat het gras dan zo vol suikers zit.

O oké, jammer dat je het niet kent. Wat gebruik jij dan bij jouw pony, alleen pijnstillers?

Nee, ik zit niet bij een Marloes in de klas nee. :P Ik zit wel bij een Marloes in een ponykamp topic.
Heeft je zus ook bokt? :P

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:31

Elbrich: als ik het zo lees dan heb je geluk dat je pony nog leeft, laat staan loopt. Als ze al enige jaren bevangen is dan is erg slecht om daar niets aan te doen. Wat denk je hoe mijn paard haar hoefbevangenheid doorstaan heeft en nu gezond is, in ieder geval niet door haar gewoon zomers op het gras te zetten.

IlseKuikje: de terugvallen konden een dag duren, maar ook een paar dagen. Heel langzaam ging het dan weer iets beter en boem daar was het weer mis. Het heeft zeker een aantal maanden geduurd voordat ik weer aan de hand met haar het land op en neer ben gaan stappen ook al mocht ik van de dierenarts van kliniek Wolvega gewoon erop stappen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:33

Elbrich, maar waarom, als je weet dat het elke zomer raak is, zet je de shet dan niet op een schrale weide? Dat snap ik niet helemaal.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:05

@ Elbrich: ik vind jou berichtje een beetje raar. je vindt haar zielig maar je doet er niets aan? en ze heeft het al 2 jaar en er is nog nooit een dierenarts bij geweest?
In mijn ogen doe je dan toch iets verkeerd

Als ik jou was zou ik maar eens snel een dierenarts naar haar laten kijken en vragen om pijnstillers en advies hoe nu verder moet. En dan kijken naar goed voer, oud hooi waar zo min mogelijk suikers in zitten (als je het nat maakt gaat het grootste deel van de suiker eruit) en daarbij vitaminen en mineralen. Nagenoeg geen gras meer en dan zul je zien dat dit allemaal bij elkaar de pony een heel stuk zullen helpen.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:32

@ fancylover; terugval kan zeker. De pony waar die van mij bij staat heeft het ook regelmatig. heel vervelend, maar het is echt een beetje uitproberen wat kan qua weidegang en voeding en wat niet. Deze pony heeft overigens ook altijd een dikke manenkam + kont. Terwijl je af en toe de ribben kunt tellen

@ Marchador; Pepper kreeg ook bulten op haar hele lichaam. Maar dit was een allergische reactie op de equipalazone volgens de VA. Waren vochtbulten.. ben nu gestopt en het trekt al een beetje weg gelukkig.. maar het kunnen idd ook vetbulten zijn :j Rode hoefwand ken ik niet. Tara (de pony van mijn vriendin) heeft wel een erg verbreedde witte lijn.

Ik durfde ook nauwelijks te stoppen met de bute.. zo bang dat ze na 2 dagen weer zo liep te strompelen.. maar ze werd er zo ziek en lusteloos van dat ik wel móest :(:) gaat gelukkig goed maar mocht ze het weer krijgen ga ik wel over op metacam denk ik..

@ elbrich; ik heb ook ex-laminitis. in de kritieke fase elke dag 1 schepje, en nu gebruik ik het preventief om de 3 dagen. tot op heden werkt het goed en heeft ze het nog niet weer gehad. Maar ik weet natuurlijk niet of het door de Ex.l komt, want dit remt alleen de fructaanaanmaak in de darm. En HB kan ook vele andere oorzaken hebben. Maar zolang het goed gaat stop ik er maar niet mee :D Het stinkt alleen enorm :+ Heb het gekregen van de VA. Zij zei dat het nieuw was, en dat ze nog niet wist of het werkte. Ik vond het toch wel de moeite waard om te proberen..

Maar! het is GEEN pijnstiller he! pijnstillers zijn echt alleen via de VA te krijgen, Ex.laminitis is enkel en alleen een preventief middel. Ik zal er toch maar een veearts bij halen hoor.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:34

@ singasong; Klinkt wel aannemelijk hé. Ben benieuwd naar reacties.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:53

PN_anne schreef:
@ singasong; Klinkt wel aannemelijk hé. Ben benieuwd naar reacties.

Ik ook ;) Het werkt voornamelijk op de alvleesklier.