[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:41

Interessant :)
Citaat:
In the group of shod horses, 50 out of 67 tested positive for pain (i.e., displayed an exaggerated response to palpation that consisted of one or more of the following: buckling of the hind limbs, pinning the ears back, threatening to kick the examiner, or kicking at the examiner) and 17 horses tested negative (did not react to palpation).
Al heb ik wel vraagtekens bij bovenstaande
Missy zal nooit iets doen om te laten zien dat ze daar pijn heeft, gewoon omdat ze dat niet durft. Ik zie het aan haar dmv het verstrakken van de hals en het aanspannen van de rug.
Boon houdt gewoon niet van prikkende mensen en laat dat ook héél duidelijk merken. Maar niet omdat ze daar nu per definitie pijn heeft.
Terwijl die dus wel de neiging heft om onderstandig te gaan staan. Iets wat je veel ziet bij dit ras c.q. soms wordt er gewoon op gefokt (reiners bijv.).
Ik zou graag plaatjes zien van achtertenen die dus te lang zijn, om te weten of onderstaande dus te lang is.

Afbeelding

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:18

wuswa schreef:
Zouden jullie alsjeblieft hier eens naar willen kijken en jullie mening geven?

[VSW] hoefbevangenheid en type weiland

Zouden jullie hier jullie mening eens over kunnen geven? Wij gaan binnenkort verhuizen en kunnen de paarden aan huis houden. Soms kom ik ook tegenstrijdige berichten tegen over het 'management' van het weiland. Wel bemesten of juist niet, met kunstmest of juist met koeienmest... etc. etc.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:25

Mijn idee is dat een weiland wat zo min mogelijk fructaan kan produceren het beste is.
Dus juiste grassoort (niet te veel raaigrassen), meststoffen voor groei die geleidelijk vrijkomen (dus geen kunstmest wat maar een paar weken intensief werkt, maar liever koemest wat de plant een paar maanden van voedingsstoffen voorziet), niet te kort afgegraasd, maar ook niet meter hoog in bloei, mogelijkheid tot besproeiing als het droog wordt, schaduwplekken eventueel voor ochtend/avond begrazing.
En eventueel nog aangevuld met graasmasker, strookbegrazing en tijdelijke omweiding.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:26

Even over het gras op dit moment; door de langdurige droogte zit er zo ontzettend veel suiker in, de loonwerker vertelde gisteren dat ze de pijp van de hakselaar meerdere keren verstopt hebben gehad daardoor, dat komt haast nooit voor!!
Dus heel goed oppassen nu met grazende hb-klanten...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:30

jcristina schreef:
Even over het gras op dit moment; door de langdurige droogte zit er zo ontzettend veel suiker in, de loonwerker vertelde gisteren dat ze de pijp van de hakselaar meerdere keren verstopt hebben gehad daardoor, dat komt haast nooit voor!!

en dan ook voor het hooi en voordroog wat nu van het land gehaald word.
bij mij in de omgeving zijn er al weides gemaaid
en de buurman heeft ze na 2 dagen al in de voordroog gepakt

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:49

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:03

Het hooi wat nu van het land komt is echt 'koeienhooi' !!
Ongeschikt voor alle soorten paarden naar mijn idee. Veel te rijk aan van alles en nog wat wat niet goed is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:37

Isapaardje schreef:
Het hooi wat nu van het land komt is echt 'koeienhooi' !!
Ongeschikt voor alle soorten paarden naar mijn idee. Veel te rijk aan van alles en nog wat wat niet goed is.

de buurman geeft dat van de winter aan zijn ponies :j

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:39

mirgino schreef:
jcristina schreef:

en dan ook voor het hooi en voordroog wat nu van het land gehaald word.
bij mij in de omgeving zijn er al weides gemaaid
en de buurman heeft ze na 2 dagen al in de voordroog gepakt

Ik had het er gisteren ook met mijn loonwerker over. Er wordt momenteel veel gemaaid maar hij is de stellige mening toegedaan dat dit maaisel echt niet geschikt is voor paarden en zelfs voor koeien discutabel is. Het lijkt op de zomer van 1976 (?) Lang droog, men gaat dan toch maar de 1e snede maaien maar het voer is echt niet geschikt (niets kopen dus). Hij had toen nog koeien en is destijds ook gaan maaien. Dat kuil werden (zelfs) de koeien allemaal ziek van. Dat ging later wel goed nl gemengd met later gewonnen voer. Maar puur het maaisel uit mei (na de droogte vergelijkbaar met nu) ging dus zelfs met koeien niet goed. En onze paarden lopen er wel op..... Mijn HB paard komt voor de zekerheid pas in een opbouwfase op het gras als het flink geregend heeft (duim duim laten we een regendans doen).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:42

dan hoop ik dat diegene waar mijn stalhoudster haar voordroog besteld heeft daar rekening mee houd en er eerlijk over is.
ze heeft nl eerste snee besteld 35 grote [ 500kg] balen voordroog

maar wat krijgt je paard als ze dit eten?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:44

mirgino schreef:
dan hoop ik dat diegene waar mijn stalhoudster haar voordroog besteld heeft daar rekening mee houd en er eerlijk over is.
ze heeft nl eerste snee besteld 35 grote [ 500kg] balen voordroog

maar wat krijgt je paard als ze dit eten?

HB etc???

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:06

@Isapaardje, ik hoop zo dat Isa door het beslag een pijnvrij bestaan kan hebben. Ik kan me voorstellen dat het bericht van de smid toch even hard aankomt :(:)
@Dubbeldun, bedankt voor de link, was um kwijt!

Hier wordt nog niet gemaaid (gelukkig)
Is er trouwens een mogelijkheid om een fructaanindex terug te kijken? (dat je bijv. s'avonds kunt kijken wat de index in de middag was)

Hier weer wat foto's van Luus haar "snavels". Hoefsmid is 15 april geweest, foto's vandaag genomen.
rechts voor (met :+ dochter):
Afbeelding
links voor:
Afbeelding
Vooraanzicht, beetje onduidelijke foto maar "bumper" goed te zien, hopelijk zijn we de volgende beslagbeurt van de ribbel af...
Afbeelding

Luus staat sinds een week van 10.00 tot 19.00 op het land met graasmasker. Op het kale stukje,waar ze eerst stond, werd ze te dun. Hooi bijvoeren op het land vond de boer geen goed idee, en ik was ook wat huiverig omdat ze dan zonder graasmasker zou moeten staan. Geen goed idee aangezien mevrouw regelmatig uit de sappige groene weide is gehaald omdat ze toch voorbij het draadje kwam.
Eigenlijk gaat het hartstikke goed zo, ik vind haar alleen wat aan de dunnige kant.(Ze krijgt voor de nacht 2 scheppen daily plus, staat op stro)
Ze gaat na het weekend 24-uur het land op (met graasmasker) omdat dan alle paarden dag en nacht het land op gaan.Maar even afwachten of ze dan weer een pietsie voller wordt...
Wat me opvalt is dat Luus mooie vaste mestballen blijft houden terwijl haar stalgenoten die zonder masker op het land staan last hebben van spinazieflatsen :Y)
Manenkam blijft mooi soepel,volgens mij gaat het hartstikke goed zo.Ik zorg er wel voor dat ze elke dag even flink aan het bewegen is en de tijd dat ik op stal ben staat ze in de paddock zodat haar neusje even lekker kan luchten.
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 05-05-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:18

Even ter vergelijking,misschien wel interessant om te zien...Deze foto is van 28-9-2010, beslag [van de kliniek]waar ze op dat moment ongeveer 4 weken op stond (na 6 weken gips)

Afbeelding

Wat een verschil he....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:39

luckyknol@Zeker een verschil!
Het gaat de goede kant uit! :j
Dit is dus een andere aanpak waarbij de toon niet wordt ingekort.
Ach....als het werkt?Er zijn meer wegen die naar Rome leiden denk ik maar! ;)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:56

geerke schreef:
luckyknol@Zeker een verschil!
Het gaat de goede kant uit! :j
Dit is dus een andere aanpak waarbij de toon niet wordt ingekort.
Ach....als het werkt?Er zijn meer wegen die naar Rome leiden denk ik maar! ;)

Is ook zo, maar het zou soms zo makkelijk zijn als er één weg bestond, zou een hoop onzekerheden en gepieker schelen ;)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:53

wuswa schreef:
Ik had het er gisteren ook met mijn loonwerker over. Er wordt momenteel veel gemaaid maar hij is de stellige mening toegedaan dat dit maaisel echt niet geschikt is voor paarden en zelfs voor koeien discutabel is. Het lijkt op de zomer van 1976 (?) Lang droog,.

Hihi inderdaad de zomer van '76, die lag deze loonwerker-combi-boer ook nog vers in het geheugen: droog tot september!!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:53

Hi :wave:

Ben ik ook weer eens,
Alles goed hier, vul mijn dagen momenteel met weides sproeien, tuin sproeien, molen sproeien en de rijbak sproeien :o
Wat is het droog hier zeg.. we hebben de sproeiers de hele dag aan staan en nog groeit het gras maar nauwelijks.
Ik heb Hit nog steeds maar 30 minuten op het gras per dag, Ik hoop echt dat we volgende week wat regen krijgen en dat de nachten wat warmer worden, pas dan durf ik weer wat verder op te bouwen.

Met Hit gaat het verder super, ze doet inmiddels alles weer op haar oude niveau, ook de zijgangen geven geen enkel probleem gelukkig.
Hier was ik best bezorgd om, dit omdat de belasting op de hoeven dan toch weer even anders is, maar gelukkig is het geen enkel probleem gebleken.

Heb ook de veldbeemd bekeken en twee pakjes ter proberen meegenomen.
de prijs was echt belachelijk hoog (5,50 per pakje) maar wilde het spul toch even testen voordat ik grote voorraden bestel.
Het lijkt op eerste gezicht qua uiterlijk heel erg op roodzwenk, het is alleen iets zachter en heeft dikkere stengels.
het is wel net zo geel (als stro), maar ze eten het makkelijker weg als roodzwenk.

-Zag Isa weer draven, goed joh.. gefeliciteerd met deze vooruitgang :) , ik hoop dat het zich zo voortzet
-COJK, jij ook gefeliciteerd met het goeie nieuws van Grietje, wat kun je al mooi zien hoe de hoef aan het herstellen is.
-Liene, ik las dat Unes ook goed vooruit gaat, ik hoop dat hij straks weer wat aan de gang mag. Staat hij nu nog alleen in de box ?
-TipPost 19: zo die hoef heeft een beste opdonder gehad zeg, hoe is de hoef ontstoken geraakt ?
-Dynamiek: heel veel sterkte met je paard :(:) , ik hoop dat hij gauw weer wat opknapt.

Liene:
Bij Hittie is de hoefwand niet afgevijld tot in de witte lijn, buiten dat de kanteling niet zo extreem groot was (en er dus niet zo'n hele grote snavel was), wilde mijn hoefsmid de hoef niet onnodig verzwakken.
Doordat Hit vrijwel vanaf het begin alweer rad was en ook beweging kreeg onder het zadel, ging hij liever voor de stevigheid van de gehele hoef.
Ze werd vorige zomer wel iedere 5 weken opnieuw beslagen om te voorkomen dat er teveel druk kwam op het toongedeelte.
In het begin kon dat ook want de hoeven groeiden echt onwijs snel, nu is de groei veel rustiger geworden en gaat ze om de 7 a 8 weken naar de smid.
de knik/ring zit in de nagelgaten inmiddels, dus nog een kleine 2 cm en we zijn er doorheen.
Duidelijk te zien is dat de witte lijn ook steeds smaller wordt, ik heb de reepjes die er vanaf kwamen bewaard en kan dit dus heel mooi vergelijken met elkaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 08:20

DubbelDun schreef:
Voor 2011 zijn ze net weer begonnen met de fructaan ed bij te houden van gemaaid gras
http://www.booijinkveevoeders.nl/gras2008.html

Ik weet eigenlijk niet of dit meetoverzicht ook bepalend kan zijn voor paarden; het betreft immers informatie voor koeienboeren en die gaan wel anders om met hun land als de gemiddelde paardeneigenaar. Zo heeft een de boer die het land tegenover ons huis huurt, ook gemaaid en meteen ging er, zodra het gras eraf was, weer een hele bups kunstmest overheen. Die man is echt kampioen bemesten: sinds dat het land weer bemest mocht worden, is er al drie keer drijfmest opgespoten, en nu dus weer kunstmest.
Ik denk niet dat hij een uitzondering is: veel boeren die grote stallen hebben zullen ook wel zo te werk gaan.

Maar goed, vinden jullie de cijfers werkelijk zo alarmerend? Ten opzichte van de vorige jaren lopen ze een week voor.:
2011
Weeknr. 16-17 (t/m 30 april) 18,4 % 233 180 161 1034 105 106 72

Ter vergelijking de cijfers uit 2010, 2009 en 2008:
2010
Weeknr. 17-18 (t/m 7 mei) 15,8 % 214 195 164 1059 109 110 40
2009
Weeknr. 17-18 (t/m 2 mei) 16,2 % 241 224 104 1014 107 104 81
2008
Weeknr. 17-18 (t/m 3 mei) 19,4 % 210 190 194 1014 105 99 39

Suker = vetgedrukt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:37

Hier ook in de omgeving alles gemaaid maar het verdwijnt hier de kuil in bij bijna alle boeren en langs de A1 zag ik idd kuilpakken liggen.
Mijn weilanden staan nog lanmg niet hoog genoeg om te maaien, wij hooien vaak pas eind mei, of in juni. Ik hoop dat het dan wat beter is.
Mijn paarden staan overdag nu 3,5 uur op de wei, afgezet stukje, voor de rest komen ze er nog helemaal niet op. Wij hooien eerst een keer en pas daarna gaan de beesten erop.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 08:45

El Camino: hooi jij zelf, of laat je het doen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:18

We laten het doen door een loonwerker, we hebben de machines niet. Ik woon op een vrijstaand erf en ik heb 2 grote weilanden erbij.
1 weiland is van natuurmonumenten, mogen we niet bemesten of wat dan ook, groeien ook speciaale grassen in etc...die gasten zitten op hun knietjes grasjes te fotograferen... Dat is mooi schraal hooi.
Andere wei is destijds ingezaaid met speciaal gras voor paarden maar inmiddels jaren geleden, nooit bemest en dit jaar voor het eerst kunstmest erop gehad....en GEEN rege vanaf toen....zucht.
Ik laat kleine baaltjes persen en die gaan mijn zolder op, had er vorig jaar 250. Voer er nog van.

Verder mislukte de 2e snee vorig jaar, was te lang nat. Daar heb ik 6 kuilpakken van gemaakt, hoopte dat het voordroog zou worden maar werd gewoon kuil doordat het toch in de nacht al te vochtig was.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:23

LC, Unes gaat idd goed. Hij staat nog in de stal, maar komt er twee keer per dag uit om een voetbad te nemen. In het begin stapte hij moeizaam, maar sinds enkele dagen komt hij uit de stal alsof het niets is. Ik ga vanaf deze zaterdag (twee weken na zijn verhuis) terug rustig wat beginnen te stappen in de binnenbak, denk ik :) Wel aan het hoofdstel, want hij is zeker wakker genoeg :=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:04

ElCamino schreef:
Hier ook in de omgeving alles gemaaid maar het verdwijnt hier de kuil in bij bijna alle boeren en langs de A1 zag ik idd kuilpakken liggen.

Nee hier wordt het gros los opgehaald en ik neem ook aan opgeslagen. Dus niet in pakken of plastic.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:00

Isapaardje schreef:
ElCamino schreef:

Nee hier wordt het gros los opgehaald en ik neem ook aan opgeslagen. Dus niet in pakken of plastic.

Als het los wordt opgehaald gaat het op de grote kuilplaat bij de boeren thuis.

Van de eerste snede (om deze tijd) wordt eigenlijk altijd alleen maar kuil gemaakt.