Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:21

Dankjewel ja dit is de voet van een haflinger. Uiteraard heeft ze alle zorg en de beste smeden gehad maar helaas een hoef met een ander plan repareer je niet meer :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:33

Ik denk dat ik daar een andere mening over heb maar het heeft in dit geval geen zin en voor jou zeker niet fijn om hier een discussie over te gaan beginnen. Het is al erg genoeg dat je haar hebt moeten laten gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:44

Begrijp me niet verkeerd maar de buitenkant van de hoef is 1 ding wat nog veel belangrijker is is hetgeen wat er in zit.. En dat was kapot. Het hoefbeen had een verkeerde stand en een gebroken voetas met een dikke bobbel erop. De lamellen waren allemaal stuk en het bot was heel dun geworden. Paard ging door de grond van de pijn. Geen pijnstillers hielpen. Dat wil ik toch even verduidelijken. Paard is niet om een slecht brokkelvoetje ingeslapen :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:48

Er is bij mij geen twijfel dat dit paard geen pijn heeft gehad en uit haar lijden verlost moest worden!
Is er ook verteld wat er toe geleid heeft dat dit is allemaal is ontstaan in de voet? De oorzaak dus.

edit: ik bedoelde 'wel pijn'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:18

Oke dan begreep ik je verkeerd :)

Nou ten eerste de stand van de voet in het algemeen. Paard heeft vanaf veulen al een een wat steilere smallere voet. Wat heel netjes gehouden werd overigens maar zo als de andere voervoet werd het nooit. De hoefbeen ontsteking is het begin van de ellende geweest. Dat beeld was nu overigens rustig maar allemaal andere problemen hadden zijn intrede gedaan (loslaten lamellen etc).

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:56

Singasong,
Dat is het grote nadeel van deze behandeling. Beweging krijgt hij nu niet helaas. |( Over 2 weken komt hij weer naar mij en kan ik weer voorzichtig wat wandelingetjes gaan maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:40

Bertine, trekt je paard dat wel om de hele dag stil te staan? Fijn dat hij over 2 wk. weer naar huis komt!

Ik heb hier twee foto's van een Shetlander beslag wat er onder is gezet vanwege HB 2 wk. geleden.
Wat vinden jullie er van dat de nagels zo uitsteken?

Afbeelding

Afbeelding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:52

Wat slecht beslagen zeg. Waarom zijn die nagels er niet goed in geslagen? Het lijkt ook wel alsof-ie heel scheef landt en/of afrolt, klopt dat?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:21

Bij Shetlanders kan je idd niet verwachten dat nagels na paar dagen weggesleten zijn, ik zou kleinere nagels genomen hebben en of koppen weg- geslepen/gevijld. Is het hele toongedeelte afgerond of alleen binnenkant? Ik kan niet voorstellen dat Shetlander heeft gedaan...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:14

Ik denk dat het zwaar is voor hem want ik vind het zelf niet paard waardig. Maar het is een brave. Zeer rustig ook.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:54

ik volg ook even! interessant topic

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:26

Rianne11_42 schreef:
Wat slecht beslagen zeg. Waarom zijn die nagels er niet goed in geslagen? Het lijkt ook wel alsof-ie heel scheef landt en/of afrolt, klopt dat?

Die nagels zijn te groot voor de gaten met als 'reden'; als de smid kleinere nagels had gebruikt hadden ze er zo weer uit gelegen. Mijn lijkt het niet meer dan normaal dat je als smid zijnde passende nagels gebruikt en doe je dat niet je ze dan wel afvijlt. Dat is hier dus niet gebeurd.
Pony moet ze zelf afslijten volgens smid maar na 2 wk. is er nog niet veel veranderd. En om nou iedere dag met een HB pony een uur op asfalt te gaan lopen lijkt me niet echt een aanrader en voor mij niet haalbaar. Pony staat hier voor gezelschap en heeft een groot bestraat stuk en paddock met stal tot zijn beschikking dus hij scharrelt de hele dag/nacht rond maar dus niet zo dat het dusdanig afslijt.

Ik ben er over in discussie met de smid hoe hij dit moet oplossen.

Pony is er notabene helemaal voor naar een kliniek gegaan omdat er precies gekeken moest worden a.d.h. van hoeffoto's hoe de ijzers er onder moesten komen.
Naar mijn idee had iedere willekeurige smid dit beslag er onder kunnen leggen.

IJzers zijn over de hele toon afgerond voor een zgnmd. goed afrolling. Maar ja, die nagels blokkeren die afrolling.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:28

bertine37 schreef:
Ik denk dat het zwaar is voor hem want ik vind het zelf niet paard waardig. Maar het is een brave. Zeer rustig ook.

Daar heb je dan geluk mee dat hij een rustig karakter heeft!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 22:14

Smid heeft gereageerd. Vond zijn oplossing nogal vreemd. Moest de voorste nagels er maar zelf uittrekken dan was het probleem opgelost :?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 01:05

singasong schreef:
Smid heeft gereageerd. Vond zijn oplossing nogal vreemd. Moest de voorste nagels er maar zelf uittrekken dan was het probleem opgelost :?

Hmmmm... Ik zou maar eens een andere smid gaan zoeken...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:40

singasong schreef:

de smid heeft het werk gedaan, HIJ moet komen oplossen en niet de klant!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:53

samoth schreef:
singasong schreef:

de smid heeft het werk gedaan, HIJ moet komen oplossen en niet de klant!

Volgens hem was het mijn schuld dat de nagels nog niet waren afgesleten want ik had iedere dag met hem op het asfalt moeten gaan lopen. Alsof je dat doet met een HB pony?!

Ik had ook aangegeven dat ik vond dat hij het moest oplossen maar dat wilde hij alleen als we weer naar de kliniek zouden komen. Dat vond ik geen optie omdat dat weer stress geeft, niet alleen voor de Shet maar ook voor die van mij.

Baal er zo van! Dit is al mijn zoveelste slechte ervaring met ijzers/smeden!
En ik verwachtte er echt veel van omdat dit volgens de DA een hele goede smid was! En ik van meer mensen hoorde dat dit een hele goeie kliniek was.
Diezelfde DA heeft hier bloed afgenomen bij de Shet voor een onderzoek naar Cushing. Hij heeft hem wel 20x moeten prikken omdat hij het bloedvat niet kon vinden :n
Tis toch eigenlijk te gek voor woorden!

Mensen die willen weten over welke kliniek ik het heb kunnen mijn pb-en.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:55

Neem maar contact op met de smid die ik je gaf per pb.
Want van dit beslag wordt het dier niet beter hoor...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:58

Zinzi_jewel schreef:
Neem maar contact op met de smid die ik je gaf per pb.
Want van dit beslag wordt het dier niet beter hoor...

Ik moet dat eerst overleggen met de eigenaresse. Pony is niet van mij.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:16

Kan iemand eens gezonde ijzerloze foto's plaatsen? Misschien niet zo gemakkelijk, want wat is 'gezond'? Daar is natuurlijk wat discusie rond, dus foto's mogen ook via PB.

Ik zoek dit om te kunnen vergelijken wat 'normaal' is. Mijn paard staat volledig ijzersloos sinds 6weken. Nu is het zo dat ik twijfel over het te snel slijten van zijn hoeven. Enkele maanden geleden liep hij ook zonder ijzers maar door veel asfalt en het helemaal afslijten van de hiel, liep hij gevoelig bij kleine steentjes. (ondertussen van stal veranderd en dus amper asfaltwegen). Momenteel geen rand (muur?) na toch 6 weken.

Hoe beoordelen of hij verder kan zonder ijzers of toch ijzers moet hebben? Daarom graag foto's (ook van onderkant) om te kunnen vergelijken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:44

Diverse site bieden goed beeld materiaal.
Moet eens denken welke sites.
Maar ik kijk vaak op site van oa Pete Ramey

Je paardje heeft wel even tijd nodig om weer te wennen aan een ijzerloze voet. Die voet is wat zachter en zal daardoor makkelijker slijten.
Houdt hem gewoon in de gaten of hij gevoelig wordt of liever niet gevoelig natuurlijk...
Maar een voet van een ijzer naar een gezonde blote voet duurt een jaar. Hij moet echter niet pijnlijk lopen dat hele jaar. Een paar weken wat gevoelig kan best voorkomen
Succes

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:10

Crazygirl, het lijkt mij niet normaal dat een paard zijn hielen (verzenen) helemaal afslijt. Was dat alleen daar dan?
Wat bedoel je met 'rand'?

Net gehoord van de eigenaresse van de Shet wat het beslaan van de voorvoeten kostte. 85 euro!!! Is dat normaal??

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:17

Dat is belachelijk Singasong. Zeker voor dat pruts werk.
Nagels voor een groot rijpaard erin gemept...
En ook ijzerloze pony,s knappen op van bevangen zijn.
Zie aan deze ijzers namelijk helemaal niks aparts, behalve slecht beslagen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:18

singasong schreef:
Crazygirl, het lijkt mij niet normaal dat een paard zijn hielen (verzenen) helemaal afslijt. Was dat alleen daar dan?

Net gehoord van de eigenaresse van de Shet wat het beslaan van de voorvoeten kostte. 85 euro!!! Is dat normaal??

Ik betaal voor rondom beslag 85 euro .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:28

singasong schreef:

Jeetje wat een prijs!

Ik betaalde op mijn kliniek voor voor beslaan met speciaal beslag 70..