[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:33

Sterkte Kabouterdans! Echt balen..

Nikita lijkt de laatste paar dagen weer wat stijf te beginnen met rijden..
maar als ik eenmaal doorrij loopt ze weer helemaal goed.
Ook savonds, wanneer ik haar van de wei afhaal en ze dus de hele dag heeft kunnen lopen, begint ze stijf.
Toen ze echt bevangen was had ik niet het idee dat het beter werd nadat ze langer liep, hoe is dit bij jullie?
Gaat het beter als ze wat langer lopen?

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:20

nee...in pablo's geval ging het in beweging houden steeds slechter...in tijden van crisis...hij verstijfde op den duur zo dat zelfs zijn box uitkomen te veel gevraagd was...hij was vermoedelijk ook spierbevangen tegelijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:40

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:46

niet te geloven...volgens mij heb ik dat een keer gezien ergens...ging het niet om een pony?
en het waren ook nog de beide voorvoeten als ik mij niet vergis.

(Kun je deze foto's ook niet even sturen naar pvd?
die hebben een geval in behandeling wat er ook niet fraai uitziet,maar bij dit vergeleken wel mee valt...)

edit...sorry..zie de link nu pas...die pony was het inderdaad

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:43

kabouterdans;; Het ziet er, ondanks dat het balen is, wel erg koddig uit.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:47

marco gaat juist goed, had nu 4 dagen niet gereden, alleen vrijdag even een rondje gestapt. Vandaag weer een lekkere buitenrit gemaakt en hij liep gewoon goed. wel wat langzaam in het begin maar dat is hij altijd. Maar hij doet alles gewoon goed.

Haha die foto! geweldig als je paardje zo lekker blijft staan bij het koel houden!

Van die ontschoening heb ik inderdaad een keer gelezen. Echt bizar maar gelukkig is het goed gekomen! Ik denk alleen niet dat dit heel erg vaak voor komt omdat vele het dan al opgegeven hebben. Logisch als je je paardje zo moet zien lijden.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:16

Ik geloof idd niet dat ik mijn paard zo lang zou kunnen zien.Weet ook niet goed wat ik ervan moet denken!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:26

Pff.. die ontschoening.. verschrikkelijk.. Maar wel weer goed dat het helemaal in orde is gekomen.

Stef werd nooit beter naarmate hij langer liep, eigenlijk zag je geen verschil, kon hem er niet 'doorrijden'. Hij werd juist met de dag minder stijf nadat ik hem weer oppakte.

De laatste twee maanden heeft hij geen pas onregelmatig of stijf gelopen. Ik zou zelf wel voorzichtig aan doen mariekee. Stijfheid als ze een hele dag buiten lopen klopt naar mijn idee niet. Stef loopt ook heel de dag buiten met zo nu en dan een vrije dag en loopt niet stijf of iets.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:39

Zo die ontschoening ziet er ernstig uit!

Heb het hele verhaal even gelezen, heb bewondering voor het doorzettingsvermogen van die mensen, en de pony natuurlijk. geweldig

pepper's oedeem is echt van het vocht vasthouden zegt de VA. hart en nieren zijn oké gelukkig. Ze liep weer lekker vandaag ben nu 2 dagen gestopt met de equipalazone en ze is gelijk weer helemaal opgewekt. Mocht het weer opzetten ga ik toch over op Metacam. Ook het oedeem was een allergische reactie. Dus op hoop van zegen :D ik ga weer rustig aan stukjes wandelen. beweging doet haar erg goed :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:47

Mijn pony mag nog niet naar huis want ze krijgt nog medicijnen via de bloedbaan.
Pulsatie was nog niet genoeg afgenomen.
Zodra ze pijnstilling door het voer kan krijgen mag ik haar ophalen.
Morgen wil ik weer op bezoek bij haar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:00

Mijn shet staat sinds vandaag op speciaal beslag ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.
Beslaan moest in ieder geval eventjes met de praam erg gevoelig natuurlijk zielig hoor!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:47

Hoi!

Sorry dat ik zo binnenval! :o Ik had even een kleine vraag want Jazz heeft sinds ze voor het eerst hoefbevangen heeft dat haar hoeven óntzettend snel groeien. Ze is vorige maand, amper 3 weken geleden naar de hoefsmid geweest en ze zijn nu alweer aan de lange kant. Is dat een goed of een slecht teken of heeft het verder niet veel te maken met dat ze hoefbevangen was?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 06:29

Ik heb Nado in het begin iedere 4 weken moeten laten bekappen. Inmiddels zitten we op de 5-6 weken, maar dan moet het ook echt. Dus ja, zeker gevolg van bevangenheid, hebben veel paarden hier ook last van.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 06:43

Dat heb ik bij Image ook ervaren: de beschadigde hoef groeide heel hard. Veel harder dan de andere 3 hoeven. Het lijkt me ook niet raar: in de natuur zie je bij dieren vaak dat een beschadigd onderdeel sneller groeit.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:22

Bedankt voor het snelle reageren! Dan ga ik daar rekening mee houden :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:04

Ik zou het juist anders bekijken, moeder natuur doet haar stinkende best om de ongezonde hoef zo snel mogelijk te vervangen door gezond materiaal. Dus blij zijn met de groeispurt, des te sneller is de hoef weer gezond :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:34

Ja, ik zie het verder ook niet negatief :D Was juist ook weer blij dat ze wat sneller groeien, kon nooit iets heel verkeerds zijn!

En verder heb ik gelukkig ook het idee dat ze verder zich niet meer zo slecht voelt, ik moet nog wel veel stappen draven heeft ze nog echt moeite mee maar ze wil wel graag werken merk ik. Gister heb ik haar aan de longe gedaan en een tijd goed doorgestapt en ze deed echt haar best!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:03

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:33

jep, maar heb ervoor gekozen om gewoon een "krachtvoer" te gaan voeren dat laag is in suikers en zetmeel. Zelf heb ik gekozen voor marstall vito (www.marstall.nl) maar je hebt bijv. ook van dodson and horrel "leisure mix" en nog een andere waar ik nu niet direct op kan komen. Deze zitten onder de 10% grens, waar andere, bekende merken ruim boven de 20% zitten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:35

Kabouterdans: ik geef Indiana Formula4Feet. Al enige jaren naast Marstall Vito, waar ze per dag ongeveer een halve (gele) schep van krijgt.
Het bevalt mij erg goed.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:22

Sorry maar ik kan dan een andere mening hebben alleen dat verhaal over de ontschoening is in mijn ogen eerder dom!
Ze wisten zoiezo niet of het ooit goed zou komen en het dier heeft zo verschrikkelijk geleden.
Wie beslist er over zo'n pony?
Juist de eigenaar! Een mens kan over zichzelf bepalen een dier niet en dus had ik zeker bij mijn pony het niet doorgezet.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:24

Marieke_K schreef:
De laatste twee maanden heeft hij geen pas onregelmatig of stijf gelopen. Ik zou zelf wel voorzichtig aan doen mariekee. Stijfheid als ze een hele dag buiten lopen klopt naar mijn idee niet. Stef loopt ook heel de dag buiten met zo nu en dan een vrije dag en loopt niet stijf of iets.

Vandaag had ik der gereden toen ze nog maar een paar uurtjes in de paddock stond (op het harde ook)
dus daar heeft ze niet echt gelopen (alleen gegeten) en nu was ze voor mijn gevoel helemaal niet stijf meer :)

Die ontschoening is trouwens wel heel erg :oo

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:58

gemske schreef:
Ik quote mezelf even :) een post van bijna twee jaar geleden over mogelijke reactie op een wormenkuur.
gemske schreef:
Het is vaak niet echt duidelijk aan te wijzen. Zo heb ik ooit een wormenkuur de schuld gegeven, die ik gaf en twee uur later stond ze stijf. VA vond het onwaarschijnlijk, en inderdaad had ze toevallig die ochtend ook in fout gras gelopen. Maar die kuur heb ik sindsdien nooit meer durven geven (equimax).

Sindsdien heb ik dus niet meer met Equimax ontwormd. Maar vanmorgen moest ik weer nieuwe bestellen bij de VA en die raadde me toch aan om nu met Equimax te ontwormen (vooral tegen lintworm, waar blijkbaar niks anders tegen helpt, en die ook niet goed in een mestonderzoek naar voor zou komen).

Van de andere kant, het gaat nu al een hele tijd prima, Aurora ziet er heel anders uit dan twee jaar geleden en andere wormenkuren geven nooit problemen.

Dus ik ben heel benieuwd, en zal jullie op de hoogte houden. Ik ga in ieder geval proberen andere factoren uit te sluiten (kort of niet op de wei aankomend weekend).

Ik had beloofd nog het resultaat te melden, en gelukkig is het goed gegaan. Ik had even gewacht aangezien we afgelopen weekend weg zijn geweest en ik wilde daar vantevoren geen risico voor lopen.

Maandagochtend dus de equimax gepakt, ik vond het toch vrij spannend om die te geven en daardoor zat ik met mijn stomme hoofd niet op te letten hoe het draaischijfje werkte, waardoor die niet vast zat. Resultaat, de hele spuit (voor 700 kg) ging in een keer naar binnen voor ik het in de gaten had. :( Wat heb ik me rot gevoeld zeg, het was al spannend gooi ik er ook nog eens een driedubbele dosis in.
Meteen veearts gebeld maar die was niet onder de indruk, werd ik wel iets rustiger van maar ja.

"Gelukkig" viel het mee met de last die ze ervan kreeg, na een uurtje of vier had ze duidelijk buikkrampen en ze hoestte wat meer (doet ze de laatste tijd af en toe bij stof). |o Arm paardje wat voelde ik me schuldig. Maar de krampen waren 's avonds weer weg, en 's ochtends stond ze me weer vrolijk op te wachten. Mest zag er ook prima uit.

Maar goed, deze keer is ze dus niet bevangen geworden van equimax, en ik heb de test denk ik goed gedaan nu :o Of het de vorige keer nou toch iets anders is geweest of dat haar conditie nu in het algemeen beter is, ik weet het niet. Maar voor de volledigheid hier dan ook deze ervaring.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:56

@gemske
Gelukkig is het goed gegaan. Wat zal jij in spanning gezeten hebben :(:)

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:52

Ik meld me ook, heb het topic al een beetje doorgelezen.

Na 1 weekje zonder graaskorf op het land zag ik dat mijn pony niet goed liep. Na een paar dagen wilde ze liever helemaal niet meer lopen. Gisteren is de VA geweest en ja, hoefbevangen (niet voor het eerst trouwens daarom heeft ze ook een graaskorf).
Ze staat nu in de (natte) bak met hooi en krijgt 2 keer per dag pijnstillers. Vanmorgen zag ik nog niet veel verbetering. Ze lag toen ik kwam. Toen ze ging staan trilde ze een beetje, dat ging later weer over.
Ik hoop dat we snel verbetering zien.