Foto's om de kanteling in kaart te brengen hoeft voor mij niet zo nodig, dit is iets wat je al kunt zien. IR niet, wel de symptomen, maar je kunt zonder te meten het niet zeker weten.
Even als reactie op verschillende foto's, waarbij de de teen eraf wordt gehaald. Dit vind ik er niet zo fijn uitzien, snap waarom het gedaan wordt en eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als de cytek hoefijzers : de hoefwand ontlasten. Bij de teen weghalen leg je eigenlijk de hoef een stukje bloot (toch?), lijkt mij dat je kans krijgt op infecties en dat het gevoelig is, bij cytek ijzers blijft de hoef intact (redelijk, ze vijlt de teen wel een stukje), alleen zorgt dan het hoefijzer ervoor dat de zool meer draagt en hierdoor kan de hoef wat gekneusd worden.
Twee verschillende manieren, maar het zelfde doel : de hoef weer goed af laten groeien, de vergelijking met een loszittende nagel (Isapaardje) vond ik erg goed

zo bekijk ik het ook een beetje, alleen is dat voor paarden veel lastiger, aangezien zij daarop horen te lopen. Als je niet op de 1 of andere manier de hoefwand ontziet lijkt het mij dat die niet de kans krijgt om weer sterk terug te groeien, door het 'gewiebel' steeds weer een stukje loslaat en dat dit gewoon een rotgevoel/pijnlijk is.