[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:07

Daarom heb ik vandaag even de DA gebeld ;) Het was al doorgegeven, maar de staleigenaar wist niet precies hoelaat ze kwam en kon verder niet echt er iets over vertellen. Morgenochtend rond 9u komt de DA, dus dat is fijn vroeg. Alle paarden blijven tot die tijd op stal en gaan iets later in de paddock/wei. Even kortgesloten hoe en wat, dus komt helemaal goed.

Ik ben gewoon benieuwd, kan wel zeggen dat mijn pony veel symptomen heeft en hij dus zal wel IR zijn, maar wil dat dan eerst zeker weten. Mocht uit de test komen dat het niet zo is, zal ik zeker niet rustig achterover leunen, maar is het wel een geruststelling dat het uitgesloten is. Als het wel duidelijk uit de test komt, tja, dan weet ik dat, kan ik het met zekerheid zeggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:10

@ Lieveranders: Dan lijkt het me zaak dat je er meteen een DA bij haalt voor pijnstillers en bloedverdunners, en verder advies.
Zijn de hoeven warm, voel je pols in de kootholte? ( Niet in alle HB gevallen gebeurt dat. maar is wel een indicatie). Paard vooralsnog meteen van de wei af,op rust, geen brok meer - alleen hooi en water. En je DA bellen. Die kan de ernst beoordelen en aangeven of eventueel nu al foto's gemaakt moeten worden.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:28

Ik heb een filmpje gemaakt, het lukt me alleen niet zo 123 om hem op de computer te zetten.. Ga het nog even proberen.. DA lijkt me een goed idee inderdaad..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:27

Lieveranders: zoals JP zegt, is er pulsatie, zijn de hoeven warm ? Idd zo snel mogelijk de DA er bij halen, zeker als het al een aantal dagen is.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:30

Pulsatie heb ik niet gevoeld, wel warme hoeven.. Heb ze gekoeld, daarna viel het mee.. Ben nog steeds met het filmpje bezig, hoop dat jullie er wat aan kunnen zien, maar het wil niet echt lukken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:33

@Lieveranders : doe je via Youtube ??

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:42

Ja het probleem is dat ik hem niet eens van de telefoon op de computer krijg.. Ik heb een leentelefoon waar ik niet zoveel van snap.. Maar ik blijf proberen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:47

Goed idee dat filmpje, hoop dat het gaat lukken.
Maar hoe dan ook: bel ondertussen je DA - hoefbevangenheid is een spoedgeval!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:42

Vraagje hier: Waarom laat de smid (na kanteling van het botje) de voet 'uitgroeien' zo dat het een eendenvoet wordt (en dan bovenaan de nieuwe, steilere vorm van de hoef) ? Waarom vijlt hij dit niet af dat het opeens helemaal steil is ?

Mijn smid laat dit zelf ook zo uitgroeien, zodat het hoef een beetje een ski is, maar ik kreeg de opmerking van een andere smid dat het 'overbodige' stuk er moet worden afgevijld en niet laten uitgroeien. De reden was dat het te veel vroeg van de pees of zo iets, dat het het stappen bemoeilijkt :) Ik ben helemaal tevreden over mijn eigen smid, maar was hier benieuwd naar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:48

Bedoel je dat de teen langer wordt? Geen idee waarom ze dat doen, mijn smeden halen het overtollige spul allemaal weg zodat de juiste voetas gehouden wordt en de hoef makkelijk kan afrollen *als ik het zo goed vertel*.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:15

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:26

Omdat je dan in het leven zit te snijden. *gaat opzoek naar een foto*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:34

Je zit niet zomaar in het leven.
Maar de meningen van de smeden zijn verdeeld over de teen eraf, of eraan laten zoals op getoonde foto.
Bij Isa zijn ze eraf gehaald, zowel door mijn vorige smid als nu nog meer door Van Nassau:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VYMCJQM.jpg

De reden hiervoor is dat het paard inderdaad makkelijker afrolt en niet steeds de al los zittende hoefwand 'opwipt' (vergelijk het met een losse vingernagel, die knip je ook liever kort, dan dat je hem overal achter kunt haken per ongeluk, want dat doet zeer als deze dan 'opwipt').

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:37

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:38

Isapaardje heb je ook een ""voor"" foto?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:43

Het ligt er natuurlijk aan hoe breed de witte lijn is. Bij Isa op de röntgenfoto was hij heel dik en ook al deels verhoornd (dus zo hard als de wand).
Ik heb geen goede 'voorfoto', omdat de hoefsmid hier al bezig was haar tenen eraf te halen, dus het lijkt al wel een beetje op deze voet. De laatste foto van met teen is deze uit januari:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7CZUKRCH.jpg

Blijf het nog steeds apart vinden dat er zo'n afwijkend hoefbeen in zit.
Heb trouwens het boek 'hoefproblemen' binnen. Erg mooi en duidelijk van opzet en staat inderdaad een heel stuk in over hoedenrand aan hoefbeen (zelfs met een foto van een vergroeid bot).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:48

Idem hier, Grietjes teen was in november ook lang:
Afbeelding
En het resultaat toen:
Afbeelding

Grietje had de afgelopen keer een beetje een klompvoet (niet de echte benaming hoor, maar daar moest ik aan denken), dat werkt Rob ook netjes bij. Die foto's staan 2 pagina's terug.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:34

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:37

Nog even over het 'meten is weten': Foto's van de hoeven om kanteling in kaart te brengen, tuurlijk. Testen op I.R., misschien, wat mijn d.a. zegt vind ik ook waar: je behandelt haar al als I.R. dus waarom testen? En ik behandel haar niet ten onrechte als I.R., want ze heeft eenmaal ernstige laminits gehad, dus die gevoeligheid zal altijd blijven, dieet zal altijd nodig blijven, gewoon omdat dieren die het eenmaal gehad hebben, ongeacht de oorzaak (geldt zelfs voor niet voedinggerelateerde oorzaken als road founder, ontstekingen e.d.) , altijd gevoelig blijven, ook en met name voor voedingskwesties.

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:36

Liene schreef:
Ik bedoel zoals hier: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NBAPKAM.jpg (foto van tjee)

Een stille, helaas ervaren mee lezer.
Bij mijn paardje, 1 voet ontstoken/bevangen en gekanteld hoef been, is meerdere malen de hele toon er af gehaald.
Met het doel om de druk in de voet te verlichten, het (onstekings vocht moest eruit), de druk van de draag wand er af. Paard moest op de zool en de straal staan. Ze heeft een jaar lang ontsteking gehad, die er bij de kroon rand uit braken.
Nu na bijna 3 jaar, nog iets bredere witte lijn aan de toon. Paard loopt nu ruim 1 jaar goed rad. Zonder ijzers
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:58

Foto's om de kanteling in kaart te brengen hoeft voor mij niet zo nodig, dit is iets wat je al kunt zien. IR niet, wel de symptomen, maar je kunt zonder te meten het niet zeker weten.

Even als reactie op verschillende foto's, waarbij de de teen eraf wordt gehaald. Dit vind ik er niet zo fijn uitzien, snap waarom het gedaan wordt en eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als de cytek hoefijzers : de hoefwand ontlasten. Bij de teen weghalen leg je eigenlijk de hoef een stukje bloot (toch?), lijkt mij dat je kans krijgt op infecties en dat het gevoelig is, bij cytek ijzers blijft de hoef intact (redelijk, ze vijlt de teen wel een stukje), alleen zorgt dan het hoefijzer ervoor dat de zool meer draagt en hierdoor kan de hoef wat gekneusd worden.

Twee verschillende manieren, maar het zelfde doel : de hoef weer goed af laten groeien, de vergelijking met een loszittende nagel (Isapaardje) vond ik erg goed :) zo bekijk ik het ook een beetje, alleen is dat voor paarden veel lastiger, aangezien zij daarop horen te lopen. Als je niet op de 1 of andere manier de hoefwand ontziet lijkt het mij dat die niet de kans krijgt om weer sterk terug te groeien, door het 'gewiebel' steeds weer een stukje loslaat en dat dit gewoon een rotgevoel/pijnlijk is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:08

Een foto van de kanteling vind ik juist belangrijk. Je hebt van buiten wel ongeveer een beeld, maar je kunt niet in de hoef kijken, daar heb je toch echt foto's voor nodig. Je smid wil toch weten hoe ver de kanteling is, of er een sinker is of niet en hoe lang de teen is voordat hij gaat bekappen en eventueel beslaan. Ik was in eerste instantie ook bang voor infectiegevaar, heb het ook aan Rob gevraagd. Maar volgens hem is er in de schoen voldoende bescherming over om de hoef te beschermen tegen infecties. De witte lijn droogt vervolgens op en is vrijwel even hard als de hoornwand. Het helpt iig om de druk eraf te halen doordat het ontstekingsvocht eruit kan.

Vergelijking met cytek zie ik niet? Enige wat ik van dat ijzer weet is dat het over het algemeen slecht aangeschreven staat en dat het de afrol van de hoef moet bevorderen. Daarvoor heeft Grietje toen het break overijzer gehad. Het bo ijzer zorgt er volgens mij juist voor dat de druk van de zool (die gevoelig is) vrij blijft van druk. De hele hoefschoen moet het gewicht dragen. Maar goed, de kans bestaat dat ik het verkeert uitleg, dus anders kun je ook eens kijken op www.hoofcare.nl. Daar komt het allemaal uitgebreid aan bod.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:28

flavlip schreef:
Foto's om de kanteling in kaart te brengen hoeft voor mij niet zo nodig, dit is iets wat je al kunt zien. IR niet, wel de symptomen, maar je kunt zonder te meten het niet zeker weten.

Even als reactie op verschillende foto's, waarbij de de teen eraf wordt gehaald. Dit vind ik er niet zo fijn uitzien, snap waarom het gedaan wordt en eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als de cytek hoefijzers : de hoefwand ontlasten. Bij de teen weghalen leg je eigenlijk de hoef een stukje bloot (toch?), lijkt mij dat je kans krijgt op infecties en dat het gevoelig is, bij cytek ijzers blijft de hoef intact (redelijk, ze vijlt de teen wel een stukje), alleen zorgt dan het hoefijzer ervoor dat de zool meer draagt en hierdoor kan de hoef wat gekneusd worden.

Twee verschillende manieren, maar het zelfde doel : de hoef weer goed af laten groeien, de vergelijking met een loszittende nagel (Isapaardje) vond ik erg goed :) zo bekijk ik het ook een beetje, alleen is dat voor paarden veel lastiger, aangezien zij daarop horen te lopen. Als je niet op de 1 of andere manier de hoefwand ontziet lijkt het mij dat die niet de kans krijgt om weer sterk terug te groeien, door het 'gewiebel' steeds weer een stukje loslaat en dat dit gewoon een rotgevoel/pijnlijk is.

je hebt verschillende gradaties van kantelingen....voor hoefsmeden is het niet onbelangerijk bij het 're-shapen' van de hoef om de graad van kanteling te weten.
Hier maak je dus naar mijn idee een enorme denkfout....

infecties krijg je pas als iets opgesloten zit in dit geval necrotisch weefsel in de hoef wat niet weg kan en ook voor enorme pijn zorgt
Het openleggen van de witte lijn geeft juist 'lucht' en geeft schimmels en bacterien minder kans.
Om deze manier van behandelen niet toe te passen vanwege het een rot gezicht is vind ik vreemd.
Ik neem aan dat als een erg goed bekend staande kliniek zoals van Nassau het vaak toepast het gewoon een goede methode is met goede resultaten.

De hoef moet weer in zijn oorspronkelijke model gevijlt worden om weer goed te kunnen functioneren en te zorgen dat het paard niet over zijn tenen valt.En de diepe buiger op z'n donder krijgt.
Inderdaad is de vergelijking van opgewipte nagel een hele goede...als je altijd de tenen te lang aat krijgt een paard knolvoeten en is de schade binnenin onherstelbaar.
We kennen allemaal de dwarsdoorsnede van ernstig chronisch bevangen pony voetjes met het hoefbeen volledig vergroeit.
Als mijn hoefsmid bij mijn paard de teen niet flink zou inkorten zien zijn voeten er na een half jaar ook zo uit.

En net als wat Capopjekop@ schrijf....de witte lijn wordt knoerthard.
Laatst bijgewerkt door geerke op 05-05-11 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:31

Iedere smid zou wel XR-ogen willen hebben... helaas hebben ze het geen van allen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:03

@Flavlip
Mijn paardje heeft aan allebei de voorbenen een kanteling, de ene wat erger dan de andere.
Maar het verschil in kanteling is aan de buitenzijde (zoals het verschil in de breedte van de witte lijn) niet zichtbaar.