Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:43

Vindt ik leuk ;-)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:04

Hallo!

Ik vind dit een erg interessant topic dus ik heb ook foto's gemaakt.
Ik ben benieuwd! Ik heb helaas maar 1 foto ik ben vergeten er meer te maken...
Ze staat sinds een paar dagen weer op ijzers. Haar hoeven waren erg kort dus ik ben blij dat er nog ijzers onder konden. Het liefst had de hoefsmid ze iets hoger genageld maar ze was bang om in het leven te nagelen.
Wat vinden jullie hiervan? misschien niet de allerbeste foto...

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:00

Zo kort vind ik de hoeven niet lijken op deze foto's?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:06

Ik vindt de hoeven ook niet kort. Maar vindt ze wel uit balans.
Kijk er vreemd op. Hielen lijken best hoog en teen klopt niet.
Maar is moeilijk beoordelen met 1 zij foto

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:25

Ik zal binnenkort even andere foto's maken.. Deze is inderdaad wat gek.
Haar hielen zijn namelijk helemaal niet zo hoog.
De hoef is wel redelijk kort. Ze heeft dr winter zonder ijzers gestaan en de voorkant sleet behoorlijk af. Ik zal de volgende keer even foto's rondom maken;!
je ziet trouwens ook de witte voet achter daar lujken de hielen al heel anders

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:37

Kim, op de foto lijkt de rechtervoet te lang (teen) met te hoge verzenen. De linker voorvoet lijkt ondergeschoven verzenen te hebben. Ik zeg 'lijkt', want het is wel moeilijk om het met 1 foto te beoordelen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:51

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:51

Zo zeg singasong....Die zijn opgeknapt! Witte lijn is zelfs weer mooi...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:02

Ben er zelf ook blij mee en ook dat ik nu een goede bekapper heb gevonden! Die liggen ook niet voor het oprapen, zeker niet hier in de omgeving ;)
Maak me wel een beetje zorgen over die ribbels die hij aan de zijkanten van zijn voorvoeten heeft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:45

Jammer dat het zo stil is in dit topic!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:50

Ja, ik plaats binnenkort nog wel wat foto's van de hoeven van mijn ruin. Hij wordt behandeld tegen straalkanker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:11

Hoe gaat het nu met de behandeling dan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:14

Enige tijd geleden heb ik hier foto's gepost over mijn merrie. We hebben haar eind juni 2013 gekocht en de planning was om haar in augustus blootvoets te laten lopen. Helaas kwamen we erachter dat ze last had van White Line Disease:

Cardy schreef:
Nou ben terug van stal hoor.. Helaas staat paard weer met ijzers, zowel mijn hoefsmid als ik hadden dit niet verwacht. Paard blijkt een bacterie/schimmel in beide voorvoeten te hebben, waardoor de hoefwand totaal niet draagt en blootvoets doet erg zeer. De hoefsmid denkt dat het er al een aantal maandjes zit..

Zo zagen haar hoeven eruit voordat de dag de hoeven gedaan werden:
(aug. 2013)
Afbeelding

En zo nadat de hoeven gedaan waren (zelfde dag):
Afbeelding
(meer foto's te vinden in dit topic, in mijn berichten).

Helaas bleek de hoefsmid de hoef niet ver genoeg opengelegd te hebben en de hoef begon te scheuren op de plek van de opening. Nadat hij de plek verder open gemaakt had, is het verbeterd.

Ondertussen stond ze op ijzers met zooltjes en siliconen.

Op 20 oktober ging het helaas mis.. Ze raakte haar ijzer kwijt linksvoor (= ook meest aangetaste voet) en dag erna was ze over het hek van het land gesprongen. gevolg: zwaar kreupel.

De hoefsmid erbij gehad en die gaf aan dat het waarschijnlijk door de dunne zool kwam en dat we wisten waar het probleem zat. We konden het beste aankijken (ondertussen nieuwe ijzers).

Na 4 weken stappen, niks doen, bute en metacam toch naar mijn gevoel geluisterd en ben naar Utrecht gegaan.
Daar bleek het niet goed te zijn.. De hoefwand was wat los gaan zitten door de White Line Disease en na de sprong over het hek zonder ijzer, is de hoefwand helemaal los gegaan. Hierdoor is haar hoefbeen kan kantelen/roteren, is er een ontsteking in gaan zitten en was ze dus mechanisch hoefbevangen geworden (hoefbevangen in 1 voet, wat niet komt door verkeerde voeding).

Ze heeft uiteindelijk 2 weken in de kliniek gestaan en haar voeten waren erger aangetast door de White Line Disease dan we eerst dachten.

Tijdens het wegvrezen van de schimmel:
Afbeelding

Daarna hebben ze heel veel moeten doen om de ontsteking eruit te halen en om, zoals de arts zelf zei, haar weer een beetje "terug op aarde" te krijgen. Ze hebben uiteindelijk nog meer hoef weg moeten halen en uiteindelijk knapte ze gelukkig op.

Uiteindelijk kreeg ze speciale Dallmar plakijzers (nagelen was niet mogelijk):
Afbeelding
Afbeelding

Op 4 december 2013 mochten we haar eindelijk ophalen en wat is het dan toch fijn om je paard weer thuis te hebben!
Nu bijna 6 weken later zijn haar hoeven echt flink gegroeid:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

volgende week woensdag de 22e gaan we terug, om te kijken wat voor ijzers ze moet gaan krijgen. Vind het echt heel erg spannend en weet ook echt niet wat er gaat gebeuren.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n soort situatie? Het liefst zou ik haar, nog steeds, zonder ijzers willen laten lopen. Maar ik weet dat ze bij de kliniek geen voorstander van zijn. En ben erg benieuwd wat het toekomst beeld zal zijn, dus ben echt al flink aan het aftellen.

paard doet het zelf overigens erg goed. We stappen 3x daags 20 minuten en ze is al die tijd ontzettend braaf geweest. Sinds kort longeren we er ook bij en dat doet ze ook super (af en toe nog wel wat onregelmatig, maar echt maar paar passen).

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:32

Die voetjes zien er echt prachtig uit, singasong!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:31

Bedankt Isegrim!

Cardy, zo dat ziet er heftig uit! Ik heb (gelukkig) geen ervaring met zo'n situatie. Wanneer de hoeven weer gezond zijn dan zal het toch geen probleem zijn om haar weer blootvoets te laten lopen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:26

Hierbij wat foto's van mijn ruin na 6 weken behandeling tegen straalkanker en rotstraal
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding
Linksachter de voet waar de straalkanker het meest diep zit
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding

Er ontbreekt helaas 1 foto van 1 voet, die is per ongeluk weggegooid door mijn dochtertje en ze zijn helaas niet zo scherp.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:28

Bertine, het lijkt me zo pijnlijk voor het paard. Heeft hij er ook pijn aan? Hoe behandel je dit nu verder?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:37

hoe ben je erachter gekomen dat het straalkanker is?
begin nl heel erg te twijfelen of mijn paard rotstraal of iets anders heeft

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:03

Volgens mijn smid is deze behandeling pijnloos. Bij opereren in de kliniek heeft het paard meer pijn en zijn er meer risico's op bijv. Het doorsnijden van pezen.
Verschillende smeden behandelen deze aandoening en ieder heeft zijn eigen methode. Dat maakt het kiezen van een methode er niet gemakkelijker op. Voor ons leek dit de beste weg.
Mijn paard staat 23 uur per dag in speciale vloeistof en de kanker wordt bijna dagelijks bijgesneden.
Hierbij komt dan bijna geen bloed vrij.
Ik kwam er achter omdat mijn smid zacht weefsel ontdekte welke erg doorbloed was.
Hij liep ook erg kort en was voorzichtig in het landen van zijn hiel, dus deed het pijn.
Quibje,
Laat er meerdere smeden naar kijken. Bij mij heeft het ook lang geduurd eer het erkent is. Weet niet waar je woont in het land ?
Afbeelding

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:55

zit in het zuiden van het land
mijn paard heeft zeer hoge verzenen, altijd al gehad
hij loopt niet kreupel
ik dacht eerst aan rotstraal, maar dit duurt veelste lang voor rotstraal, het had al dicht moeten zijn
als ik er per ongeluk aankom gaat het meteen bloeden en er blijft zooi uitkomen, ook stinkt het enorm
misschien eens een andere smid laten komen en een second opinion vragen
iig morgen ff in de soda om het eens goed schoon te maken en het eens beter te kunnen bekijken
als het lukt, maak ik meteen ff foto's die ik dan hier plaats

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:40

O.k.
Ik wil je niet aan het schrikken maken, maar stinken en bloeden klinkt niet goed. Laat er iemand naar kijken die ervaring heeft. rene vroom is iemand die al heel veel paarden geholpen heeft. Maar zoals ik zei. Er zijn vele smeden met veel meningen en eigen ervaringen. Je zal daarin je eigen weg moeten vinden.
Ben wel benieuwd naar foto's

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:49

je maakt me niet aan het schrikken hoor
ik weet dat dit niet goed klinkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:47

Wellicht dat dit voor jullie wel interessant is om te zien wat er allemaal met een hoef kan gebeuren.

In vogelvlucht, 1,5jaar geleden hoefbeenontsteking gehad. Gevolgen daarvan een jaar later een hoef die steeds zwakker en slechter wordt. Op foto's in kliniek heel veel onrust in de voet + verkeerde stand hoefbeen en nog geen cm dikke zool. Hoef holde achteruit geen ijzer bleef meer zitten en de hoef was volledig gestopt met groeien.

Uiteraard is al het mogelijke geprobeerd, zonder enkel resultaat de laatste dagen werd de straal letterlijk weggevreten zoals hier op de foto's te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een heel apart proces wat ik ook nog nooit zo gezien had bij een paard :n

Voordat jullie nu denken dat arme arme paard. Dat was het ook en daarom is ze afgelopen maandag inmiddels ingeslapen.. Maar ik vond dit wel interessant om met jullie te delen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:08

Hoefbeen ontsteking?!
Ga eens opzoeken

Maar kan wel zeggen dat de hoeven e. Belabberd uitzien op de foto's.
Snap dat daar geen ijzer onder bleef zitten. Samengeknepen voetjes met zeer hoge hielen.
Spijtig dat ze ingeslapen is.

Bertine, jou mannetje gaat echt de goede kant op zo

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:17

Bertine, heftig zeg die behandeling voor jouw paard! Tot wanneer gaan ze daar mee door? En hoe doen ze dat met beweging als hij 23 uur per dag in die 'hoefzakken' moet staan?

Yvank, jeetje wat een belabberde hoef! Is dit een hoef van een Haflinger? Als ik niet zou weten wat er gebeurd was zou ik je vragen of je alsjeblieft een andere hoefsmid zou willen zoeken.
Sterkte met het verlies!