[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:19

PN_anne schreef:
Ik heb net weer de veearts gebeld.. Pepper heeft nu een grote bult onder haar kaak (een klier o.i.d) en ze wil haar hooi niet meer doorslikken.. Het komt er in proppen weer uit, terwijl nog niet zo lang geleden haar kiezen zijn gevijld.
Pff mijn kleine meid had nooit wat Nu komt ineens alles tegelijk. :(:)

Sterkte Tooske, Het is vreselijk om je pony zo te zien, maar het betekent gelukkig niet altijd het einde

Nou ik hoop het heel erg vorig jaar had ze namelijk ook al erg pech gehad en een keizersnede moeten ondergaan waar ze helemaal van hersteld is gelukkig en nu dit weer.
Ze heeft het nu al zeker een maand of 2 ze staat op een kale wei met vooraan een meter of 3 zand wat we nat houden bekapt en op de buut wat niet hielp toen een keer metacam en daar knapte ze van op en een bloedonderzoek maar waarschijnlijk is haar hoefbeen erg gekanteld ze loopt zo slecht.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:19

Tooske, mijn pony is ook ontzettend bevangen geweest in januari, en kon bijna niet meer lopen, 4 benen met hoefbeenkanteling, en ze had zo veel pijn... Maar ook zij is opgeknapt, ik snap dat het moeilijk is, maar zeker de eerste dagen/weken blijft het lopen het lastigst, daarna wordt het langzaam maar zeker beter.... Ik hoop dat dat voor jullie ook geldt :(:)

Jannepauli, wat ontzettend balen zeg! Denk je alles onder controle te hebben.... :( met de pavo vital brokjes heb ik geen ervaring helaas.. kan daar weinig over zeggen. Zelfde geldt voor de pavo koeken..

De foto's komen morgen denk ik... camera heeft kuren...

Tooske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:23

Wat heb jij gedaan dan?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:18

@ tooske: Die van mij is vanaf november ook weer ontzettend ziek geweest en hij is bevangen geweest aan alle 4 zn voetjes. Voor wel erger dan achter. Heb nooit foto's laten maken maar het is wel zeker dat zijn hoefbeen in alle 4 de hoeven is gekanteld. Toch is hij er bovenop gekomen met buut (pro dynam) en arnica en ledum druppels en elke 6 weken op nieuw beslag.
In het begin is het heel lastig vooral als je niet snel vooruit gang zie maar daar moet je doon heen! ik heb heel veel met marco gelopen als dat kon gewoon rustig. Uiteindelijk weer gaan rijden en dan lekker langs de weg in de berm, dus lekker rechtuit en niet allemaal figuren in de bak. Dit heeft hem veel goed gedaan en nu gaat het weer helemaal goed met hem!! we rijden weer winstpunten en het is weer helemaal leuk.
Gister voor het eerst weer echt gesprongen en tot 75cm gegaan dus een lekker sprongetje voor een pony van 1.40.
Dus houd moet ook als de foto's niet te best zijn. Als het hoefbeen erdoorheen komt is het natuurlijk een ander verhaal!
Ik zal voor je duimen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:47

Tooske: Judy heb ik ook iedere 4 weken laten bekappen, drainage compositum van de groene os gegeven en een behandeling van een osteopaat heeft ook veel geholpen. Sinds kort geef ik ook de arnica en ledum druppels :j . De eerste weken heb ik haar ook de buut gegeven. Maar dat is echt troep, en wilde ik niet te lang geven... Met de buut bleef ze continu stokkreupel aan 4 benen, gaf dus ook weinig verbetering.... toen ben ik gestopt, en was ze nog net zo kreupel maar werd het wel met de dag een stukje beter.

Ook hier gaat het herstel voorspoedig, 6 maanden geleden doodziek (was met jaarwisseling gebeurd) en nu loopt ze beter dan ze ooit gedaan heeft! Voor de wagen, een sprongetje, stukken draven op het asfalt.... allemaal geen probleem(naja, het is nu alleen even hopen dat dat ook zo blijft na de laatste bekapbeurt... die was wel weer drastisch :) ).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:32

Fijn dat het goed gaat Myrthe :)

@Tooske: moed houden! Stef heeft ook dagen bijna niet kunnen lopen, zorg voor goede bekapping, dat helpt echt!

Met Stef gaat het ook nog steeds goed: gisteren een stukje op het asfalt gedraaft, geen probleem. Ook galopperen op het gras ging goed :) Springen durf ik nog niet, daar wacht ik nog even mee. Toch wel een zware belasting op dat voorbeen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:43

@ marieke: ik heb laatst ook weer voor het eerst echt gesprongen met marco. maar ben inderdaad ook niet van plan dit te vaak te doen, een keer per week hoogstens.

heb hier trouwens nog foto's van marco met les en nog wat wedstrijd foto's. Die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden omdat ik de hele tijd hier loop te roepen dat het zo geweldig gaat ;)
[RT-HAW] marco is weer terug van weg geweest!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:48

even een update over de bult.
Daar kreeg ze een antibiotica spuit voor en nu zit ze helemáál onder de bulten arm ding.. maarja dat hoort erbij zegt VA. Ze kon niet precies zeggen wat het was maar ik moest het even aanzien.. Lopen gaat al super. ze deed zelfs al een drafje over de weg. hopen dat het zo blijft :)

Mooie foto's fancylover :j

@myrtheJ, ik geef ook buut.. maar kan ook niet zeggen dat ik er zo tevreden over ben. Ja, ze liep gelijk de dag erna weer goed dat wel, dus dat is wel goed.. alleen ik vind dat ze er erg lusteloos van wordt. ik ga morgen weer stoppen. Kijken hoe het lijkt :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:08

myrthej: hoe staat jou paardje nu? En wat krijgt ze te eten.

PN anne, vervelend van je paard, die bulten onder de kaak zijn al eerder in dit topic voorbij gekomen zoek maar 'ns op.

Hoera, mijn paard kan vanaf morgen weer lekker naar buiten, ik heb andere stalling voor haar gevonden. Ze zetten voor haar een weitje af en gaan haar regelmatig voorzien van een portie hooi, om zo pieken in voeding te vermijden. Dan kan ze goed verspreid over de dag eten en is ze de stal waar ze nu al 3weken in staat lekker uit.
Verder staat ze nu sinds vorige week op break-over beslag en met een buitenritje gaat het best goed. Veel rechtuit gewoon lekker genieten!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:27

wat een goed nieuws Jolin!!! ik denk dat dit een hele goede oplossing van je is! lekker die stal uit zodat ie zelf zijn beweging kan bepalen, heel belangrijk. En idd goed beslag en dan in combinatie met lekker veel rechtuit werken komt het allemaal wel weer goed!!
succes op je nieuwe stal!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:19

thanx!!!!!! Ik hoop zo dat we weer lekker vooruit gaan. Ze tekent nu heel erg naar d'r IR. Ik hoop dat weer wat in proportie te krijgen!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:54

Jolin wat een fijn nieuws om te horen!

Enne, Judy werd ook heel duf van de buut, dat weet ik nog wel.... maar ik denk dat je goed geluk hebt gehad als ze al weer draven... damn, dat ging hier echt pas na 2 maanden op het harde!

Judy krijgt nu:
over 2xdaags verdeeld 3/4kg marstall vito, met 'smorgens magnesium(en appelmoes)
arnica en ledum druppels, beiden 2xdaags 10 druppels
drainage compositum, 1xdaags 20 druppels.
Ze wordt natuurlijk bekapt....
Ze krijgen hier helaas kuilgras, geen mogelijkheid tot ander ruwvoer, maar ze doet het er goed op. Het is ook niet van dat hele vette koeienspul gelukkig. Daarvan krijgt ze 5 normale porties per dag :) denk dat dat het wel was....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:57

Doe jij de magnesium in een spuit Myrthe?
Ik heb zelf 'ns geproefd, :? zo vies bweh! Ik meng het nu met 2 lepels appelmoes en jij?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:35

Ik geef het ook in combinatie met appelmoes :j dan vindt ze het hardstikke lekker :D maar zonder laat ze het liggen..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:59

Ben vandaag voor foto's geweest haar hoefbeen was best flink gekanteld en verzakt zoals verwacht.
We gaan nu speciaal beslag proberen en haar op een lichte dosis metacam geven.
Mocht het niet baten word het waarschijnlijk toch het einde voor haar hoe erg ik het ook vind.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:20

@Tooske
Wat balen dat het hoefbeen gekanteld is. :(:) Maar het hoeft zeker niet het einde te zijn. Ik hoop dat de Metacam snel aanslaat, zodat je paardje zich beter voelt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:18

Tooske, misschien als troost, mijn pony is nu 17 en heeft op z'n 4e, bij zijn eerste hoefbevangenheid 3 best behoorlijk gekantelde hoefbeentjes opgelopen. Er zijn een hoop mensen die ik uit die tijd ken die niet kunnen geloven dat hij nog leeft. En dat doet hij, heel vrolijk :D Metacam is een fijn middel, hoop dat het snel aanslaat. Sterkte!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 07:35

En, in hoeverre hebben jullie paarden nog last van gevoeligheid van de voeten? Ik zit toch te twijfelen om eens foto's te laten maken. 2 jaar geleden hoefbevangen geweest en gedacht dat het wel meeviel, we waren er snel bij, maar ondanks gewone ijzers is hij best gevoelig voor harde ondergrond of steentjes.
Wat voor speciaal beslag kunnen is aan te raden (eggbar?) of schokdempende/aluminium zooltjes?
Welk merk magnesium is aan te raden?
bedankt!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:02

Kom me hier ook even melden.
Mijn pony is ook hoefbevangen en staat bij de dierenkliniek.
Meer info morgen als ik de da weer gesproken heb.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:20

Hier geen last meer van gevoeligheid in de voeten, eigenlijk. Hoe staat je paardje nu op zijn hoeven magicjoy? Dat is wel belangrijk om te weten voordat we er echt iets over kunnen zeggen denk ik...

Kabouterdans, wat balen zeg :(:)

Hier de beloofde foto's van de hoeven, met wat vertraging :o :

Voor: duidelijk de verbrede witte lijn en veel te lange tenen:
Afbeelding
Afbeelding

Na: flink stuk van de teen af en de witte lijn ziet er ook een stuk beter uit:
Afbeelding
Afbeelding

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:33

magicjoy schreef:
En, in hoeverre hebben jullie paarden nog last van gevoeligheid van de voeten? Ik zit toch te twijfelen om eens foto's te laten maken. 2 jaar geleden hoefbevangen geweest en gedacht dat het wel meeviel, we waren er snel bij, maar ondanks gewone ijzers is hij best gevoelig voor harde ondergrond of steentjes.
Wat voor speciaal beslag kunnen is aan te raden (eggbar?) of schokdempende/aluminium zooltjes?
Welk merk magnesium is aan te raden?
bedankt!

Mijn paard is altijd gevoelig op haar hoeven, een blijvend probleem naar mijn idee.Steentjes zijn een ware beproeving voor haar. Schokdempende zooltjes vond ik een ramp, de boel is er zo weer onderuit. Mijn paard doet het nu goed op breakover-beslag en sinds kort krijgt ze magnesium chelaat van paard natuurlijk, ik ben erg tevreden met het resultaat. De manenkam is bijna gewoon en de vetophopingen aan de staart zo goed als weg. Ze kan nu ook de hele dag bewegen(buiten), voorheen stond ze voor een groot deel op stal. Ik heb er goede moed op nu.
Eerst gaf ik het magnesium met appelmoes in een spuit, nu verdeel ik het over 2 keer, 2,5 schep p. keer gemengd met een beker pavo natures best, ze is nu denk ik aan de smaak gewend en eet het lekker op, een stuk makkelijker. Ik denk ook wel eens aan foto's laten maken, komt er wellicht nog eens van.

Kabouterdans, idd balen, maar hij is in goede handen, hopen nu dat het weer vooruit gaat! Sterkte hoor.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:20

Mijn pony geniet in ieder geval van het koude water.

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:13

Grietje was helemaal niet meer gevoelig, over straat in volle draf was geen probleem.

Ik denk toch dat ze laatst weer licht bevangen is geworden na het kappen, haar hoeven zijn nu een beetje bobbelig.

Handig zo de voeten koelen! Mijn shet vond het zo alleen eng.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:11

@kabouterdans, die van mij vind dat ook heerlijk. lekker met de voeten in een emmer :D

Ik ben bij Pepper toch maar weer met de medicijnen begonnen. vlakke harde gaat goed, maar losse steentjes is nog niet fijn..
Bovendien nog wat pulsatie te voelen. dus ik neem het risico maar niet..

Helaas heeft ze sinds vorige week ook een flink (!) oedeem onder haar buik, geen idee waar het van komt, het kan vanalles zijn.. Morgen weer een afspraak met de VA.... Ze is aan alle kanten opgezet en mesten gaat ook niet lekker.

edit; kijken jullie trouwens naar de fructaan index? (www.paardnatuurlijk.nl)
Ik wel, maar heb het idee dat het de laatste dagen altijd hoog is ipv laag :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:26

PN_anne schreef:
edit; kijken jullie trouwens naar de fructaan index? (http://www.paardnatuurlijk.nl)
Ik wel, maar heb het idee dat het de laatste dagen altijd hoog is ipv laag :(:)

De felle zonneschijn, hitte en geen neerslag (droog) zorgt voor gestresst gras, dus meer fructaan in het gras.