[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:45

@Kinke: telefonisch ...
Inmiddels hebben zij mij teruggebeld en heb inderdaad de RX + inlegpads bij hun besteld, kan haast niet wachten om ze uit te kunnen proberen ... alweer zo'n strohalmpje om me hoopvol aan vast te klampen.

Jij hebt ze dus ook ? Ook aangeschaft in de strijd tegen HB ? Wat is jouw ervaring met deze hoefschoenen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:51

Ik ben heek benieuwd hoe de hoefschoenen gaan bevallen.

Mijn paard staat nu op te tweede ronde Glu-Shu's en dat gaat op zich super, toch gaat ze eind van de maand weer terug op blote voeten omdat wij, de smid en ik, denken dat ze geen 24/7 bescherming meer nodig heeft. Voor buitenritten wil ik dan ook een paar hoefschoenen mocht ze daar nog gevoelig mee zijn.

Van de eerste ronde Glu-Shu's was ze er na 6 weken eentje verloren en gelukkig liep ze in afwachting van de smid niet gevoelig met de blote voet. Toch hebben wij er nog een ronde onder gedaan, voor de prijs van Glu-Shu's voor 6 weken heb je ook een paar goede hoefschoenen, omdat ik een weekend met haar weg zou gaan. Dat is inmiddels geweest, heeft ze super gedaan, 3 dagen buitenritten van ca 2 uur over zandpaden.

Nog 3 weken en dan is het moment van de waarheid, zijn haar hoeven voldoende hersteld om weer blootsvoets te gaan...

We houden ons nog wel strak aan haar dieet(goed hooi, vitalbix en geen krachtvoer of snoeperij) met het weekend weg eigen hooi mee als was ruwvoer inclusief, de fructaanindex wordt geregeld bekeken en aan de hand daarvan besloten of ze wel of niet op de wei mag.

Wanderers

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:47

Super dat het zo goed gaat met jouw paard tiwi1969 !
Zo ver als dat jullie zijn, zijn wij helaas nog lang niet :(
Maar ik blijf me vooralsnog vasthouden aan de hoopgevende ervaringen hier !

Als ik de hoefschoenen heb zal ik zeker mijn ervaringen daarmee hier neerzetten, maar de door mij bestelde hoefschoenen zijn níet te gebruiken om te rijden .. puur ondersteunend/pijn dempend daar waar nodig zoals op het harde van stal naar bak of een wandelingetje ofzo.
Noah staat vanaf afgelopen weekend ( té slecht weer om buiten te blijven) nu binnen omdat hij té veel pijn heeft bij over beton naar bak lopen, ik probeer die 'brug te ver' te overbruggen ..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:41

Toen mijn paard nog te gevoelig was, voor de Glu-Shu's hielp het als ik een pad van de paddock naar de stal veegde zodat er echt geen steentje meer op lag. Een half steentje of takje maakte al dat ze ging strompelen.

Ik realiseer me ook dat we heel veel geluk hebben gehad, toen mijn paard bevangen werd was ze alweer thuis en stond ze weer aan haar normale hooi. De oorzaak is andere/rijkere kwaliteit voordroog op een logeeradres waar we 2 nachten geweest zijn.

Op mijn oude stal hebben we een keer een pad met stalmest gemaakt van de stal naar de bak om een bevangen paard over te laten lopen omdat de grond te hard en pijnlijk was.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:42

Wanderers schreef:
@Kinke: telefonisch ...
Inmiddels hebben zij mij teruggebeld en heb inderdaad de RX + inlegpads bij hun besteld, kan haast niet wachten om ze uit te kunnen proberen ... alweer zo'n strohalmpje om me hoopvol aan vast te klampen.

Jij hebt ze dus ook ? Ook aangeschaft in de strijd tegen HB ? Wat is jouw ervaring met deze hoefschoenen?

Gelukkig, ze zijn dus onderweg voor je paard :)
Mijn ruin heeft ze in totaal nog geen 10 dagen gedragen (hij heeft 1x een terugval gehad). Hij had duidelijk minder pijn toen hij ze droeg. Ik vond ze heel gemakkelijk om aan te doen bij hem, flappen met klittenband zoveel mogelijk terugvouwen, hoef er eerst met de punt zo ver mogelijk in en dan de rest van de voet en dan voet neerzetten. Overigens heeft mijn jopieslopie 1 zo'n stuk met klittenband eraf gesloopt, maar gelukkig kon ik de schoen nog wel gebruiken.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:54

Goede tips tiwi !
Wij hebben 'lijntjes' uitgezet voor gebruikte rubberen (koeien)stalmatten voor als hoefschoenen om wat voor een reden dan ook niet bevallen of voldoen ... maar gelet op de reactie van Kinke ben ik hoopvol over succes hoefschoenen !

Nb., wat bij Noah de HB heeft veroorzaakt is nog altijd één groot raadsel ... maakt de aanpak van de HB er niet makkelijker op, symptoom bestrijding staat nu voorop, maar ondertussen blijven mijn radartjes natuurlijk overuren maken over mogelijke oorzaak om iig. te kunnen proberen om kans op herhaling te verkleinen/voorkomen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:48

Kan je wel goed voeten optillen?

Onze oude pony was afgelopen winter zo bevangen dat we, ook de DA en de smid niet, zijn voeten met geen mogelijkheid konden optillen. Hij weigerde dat hardnekkig en dat hebben wij gerespecteerd.
Wij hebben hem laten inslapen (22 jaar en cushing) en toen hij lag zagen wij dat hij aan alle vier zijn voeten een opbollende zool had door de hoefbeenkanteling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 19:59

soms kan het helpen om een dikke en zachte handdoek onder de hoef te leggen waar ze op moeten steunen. Mijn ruin vond het ook niet fijn maar in de paddock was het goed te doen

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:07

Noah kon/wilde in eerste periode voet ook niet geven, uiteraard ook door ons gerespecteerd.
Inmiddels kan/durft hij dat wel dus kunnen we hem nu gelukkig proberen te helpen met hoefschoenen.

Komen goede tips voorbij om uit te proberen door mensen die met HB te maken hebben/krijgen +:)+

Een tip van mijn kant : zorg dat je paard/pony steun kan vinden tegen een wand of mens als voetje gegeven moet worden ... kan ook helpen met het niet-aan-te-ontkomen lopen over pijnlijke ondergrond : iemand ter hoogte van schouder en iemand ter hoogte van heup, tegenhouden doe je zo 600 kilo paard heus niet maar ik heb ook nu weer gemerkt dat zo'n ondersteuning tussen de oren zeker het verschil kan maken.

Zo hebben we zijn Noah's achtervoeten gisteren kunnen laten bekappen ( was echt nodig, zaken als overbelasting door verkeerde stand kan er nou helemaal niet bij :/ ) : eentje voor hem om hem 'bezig' te houden, een ander naast de tegenovergestelde heup ... ging ( naar omstandigheden ) goed !

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:39

.. en nog een tip : een goede doorbloeding om oa. afvalstoffen af te voeren is natuurlijk altijd belangrijk, maar igv. ziekte natuurlijk helemaal en juist dát stagneert ( onder anderen ..) als het dier te vaak, lang en veel blijft liggen.

Ik masseer Noah een paar x per dag en 1x per dag met spiergel van de *piep* Action.
Uiteraard dit bij je eigen dier eerst op een klein huid oppervlak proberen om na 24 uur te kijken of er geen huidreactie op komt en dan nog natuurlijk de huid in de gaten blijven houden, ik zou zeker geen dikke lagen of vaker dan 1x per dag gebruiken.

Uiteraard kan verkeerd masseren averechts werken, wees dus voorzichtig : lees je in op internet, of nog beter .. vraag advies aan deskundigen en beperk je anders tot meerdere zachte borstel beurten per dag, ook dát helpt de doorbloeding en dus spieren/organen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:12

Hallo,

Ik ben een "af en toe" meelezer en heb een vraag:

Mijn kruising welsh a van 22 is chronisch bevangen, heeft gekantelde hoefbenen en insuline resistentie.
Hij is licht positief getest op cusching.
Op moment gaat het erg goed (klopt af) maar hij wordt nu echt te schraal.

Hij krijgt 4 maar per dag een ruime portie geweekt hooi (ivm luchtwegen)
1 uurtje op land met wat oud gras en rest van de dag op kaal stuk met hooi.
2 maal daags equi4life vitaminebrokjes
Gluco balance en magnesium.
Hij staat s nacht in een luchtige buitenstal met laatste hooironde om 22.00 uur

Wat kan ik hem veilig voeren zodat hij niet meer af gaat vallen zonder een suiker piek?

Ik dacht aan ongemelasseerde bietenpulp wat ik in de eerste pagina van dit topic zag staan.
Is dit een idee?

Hij heeft nog een volledig en goed gebit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:22

Ons oudje met cushing hield ik op gewicht met Masters Slobber brox, daar zit minder suiker/zetmeel in dan in Seniores Priores. Ander voordeel is dat het met warm water vrij snel eetbaar is. Thuis klaarmaken, kwartiertje rijdden en meneer kon meteen eten.

Alleen bietenpulp vind ik te eenzijdig, ik geef liever een compleet voer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:25

Stuur anders Astrid Noordhoek van Pure Paardenvoeding een mailtje, zij weet erg veel over voedingsstoffen etc.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:44

Zou jullie op de hoogte houden over de Easyboot RX http://www.equischoen.com/nl/10993692/rx-easycare
Heel kort samengevat : in combinatie met http://www.equischoen.com/nl/Easycar-Comfort-pad ( 12 mm, rood ) een ABSOLUTE aanrader om uit te proberen voor iedereen die met een HB ( of anderszins hoefgevoelig) paard/pony te maken heeft !

Noah kan nu in ieder geval weer over het beton van stal naar buitenbak en vice versa lopen !!
Dikke blij mee ... uiteraard is HB hiermee niet in 1x genezen of over, maar het helpt hem wel om zich comfortabeler te voelen en is alleen daardoor al letterlijk & figuurlijk in stap in de goede richting +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:21

ah, wat fijn Wanderers! Zo ging het met mijn ruin ook, geen stap durven verzetten op het harde en met z'n gympen wel :D

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:19

Weer een update van mijn paardje. Ze leek redelijk stabiel tot vorige week, ineens was ze kreupel. De dag erop kwam de dierenarts en dacht aan overbelaste banden/pezen doordat ze tijdens pijnperiodes een andere houding aannam. Ze had geen kloppende pols en haar voeten waren lauwwarm.
Hij adviseerde haar hoeven vaker te corrigeren (elke 4 weken) om de stand correct te houden. De smid kon snel komen en corrigeerde haar voeten maar schrok van de verbrede witte lijn. Ook heeft ze een rode lijn bij de witte lijn.. bloed dus. De dierenarts zegt dat dat bloed al van weken geleden kan zijn, de smid was er niet blij mee om het te zien.

Na het bekappen en opnieuw beslaan liep ze gelijk beter en de 4 dagen daarna ook. Vandaag echter weer gevoelig en na een poosje op de poetsplaats staan zelfs stokkreupel een paar passen, herstelde zich voor 80% toen ze weer de paddock in ging.
Eenmaal in de paddock leek ze weer happy en blij maar ik maak mij zorgen omdat ze steeds op en af gaat.
Ik vind het zo'n vage ziekte, ik snap niet wat er gebeurt en voel me machteloos. Wanneer moet je wat doen en wanneer doe je het goed..En wanneer zeg je dat het genoeg is..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 07:51

Heel herkenbaar, ik heb al minstens 3 maal op het punt gestaan om mijn pony in te laten slapen en dan ineens ging het weer heel goed. De mijne wordt standaard iedere 4 weken bekapt. De ene keer kan hij er niet veel aan bekappen en soms alleen beetje vijlen. Dit doen we om te voorkomen dat hij ineens teveel eraan moet doen en dan lasten krijgt. Ook bij de mijne was ''oud' bloed te zien. Heel moeilijk en soms zo machteloos waarom weer een terugslag? Ik heb hoefschoenen voor het wandelen of bij meer gevoeligheid.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:08

... heel herkenbaar al die onbeantwoorde vragen, radeloosheid en twijfel maar ook al die tegenstrijdige meningen, behandelwijzes en (voor)oordelen die af en toe zelfs ronduit beschuldigend gebracht worden _-:(

Ook ik ben blij met de hoefschoenen om pijn te verlichten.

En wat ik nu eveneens weer 'herontdekt' heb is de Taumeelgel ( Traumeeldruppels werken bij Noah waarschijnlijk en helaas averechts x maal geprobeerd maar telkens juist terugval) om de overbelaste spieren/gewrichten/ledematen te helpen hun werk te kunnen blijven doen.

Bij Noah zijn dat vooral zijn achterknieën ( zijn leven lang al tweezijdig 'haakknieën' die het nu dus extra zwaar hebben) , nr. 64/65 http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/sp ... chterbenen , spronggewrichten, binnenkant billen en onderrug boven staartaanzet ..

Waar ik gisteren mee begonnen ben en hem ook lijkt te helpen : zo'n 45-60 minuten vóór medicatie ( buut) een spuit met 1 dosis Maagsupport ( Paardendrogist) met zo'n 2,5 gr. maagzout ( baking soda) vermengd door mijn eigengemaakte komkommerprut ( blender !) geven

Bovendien ik probeer wat 'meer leven' in Noah's hoeven te krijgen : deze zijn nml. altijd al bíkkelhard, voor mijn gevoel té hard waardoor hoefmechanisme belemmerd wordt cq. ( voor nu iig. ) onvoldoende is.

Is natuurlijk absoluut niet gezegd dat elk HB dier hier baat bij heeft ( want als één ding wél duidelijk is dan is het wel de diversiteit aan oorzaken en behandelwijzes -O- ) ... maar misschien ( voorzichtig !) het proberen waard als de moed weer 's in de schoenen zinkt ..

Sterkte voor een ieder die het af en toe echt niet meer weet ...
Probeer uit alle ervaringen/meningen te schiften wat voor jouw dier een oplossing zou kunnen zijn : observeren van je dier (liefst onopvallend ;) ) is altijd al belangrijk om een goed beeld te krijgen maar nu helemaal.
Ken je dier goed genoeg om op je eigen gevoel en oordeel te kunnen vertrouwen ... buiten je eigen , logische !!, dip momenten om.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:41

Nou, het bijzondere is dat ze de volgende dag weer een stuk beter liep en zelfs heeft gerend en gebokt vandaag... snappen jullie het nog?
Ik hoop dat ze op weg is om te stabiliseren...
Wat voor hooi geven jullie? kleine baaltjes of plastic verpakt?

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het af en toe niet meer weet! Dat geeft steun!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:44

Hooi .. gewoon 'ouderwets' geperste kleine baaltjes grof, arm hooi .. liefst niet van de eerste snee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:52

Super droge voordroog, heeft minstens 6 dagen gedroogd, uit plastic. Wordt gewonnen door de stal zelf en komt van speciaal voor paarden ingezaaide weilanden.
Ondanks dat het uit plastic komt is het absoluut niet zuur, mijn paard is hier zo "verwend" mee dat ze van een keer (twee dagen) normale voordroog bevangen is geraakt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:21

Mijn pony heeft vandaag ineens alle brandnetels op staan vreten, dat waren er aardig wat.. Weet niet of de HB patiënt of haar paddockgenoot ze heeft gesnackt, maar ik ben gelijk weer stressig dat ze ze eet omdat ze last heeft... :\ Maar even goed in de gaten houden allebei.

Ik neem hierna echt geen beesten meer hoor. Ga maar over op kinderen, die kunnen na verloop van tijd tenminste gewoon vertellen wat er aan de hand is :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:22

Brandnetels kan niet super veel kwaad hoor gaan ze alleen veel van plassen raken daardoor wel veel afvalstoffen daardoor ook weer kwijt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:23

Ja, precies. Afvalstoffen. Mijn pony eet ze als ze pijn heeft, net als distels..

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:39

Met mijn merrie Ruperta gaat het nog steeds goed. Ze is van haar speciaal beslag af.
Vorige week voor het eerst onder het zadel naar het strand. Bedoeling was rustig stappen, maar door mijn spanning (zou het wel gaan met haar voeten?) werd de rit iets wilder dan gepland.

Richting het strand en terug naar de auto heb ik hoefschoenen aan gedaan en op het strand waren deze af. Gelukkig liep ze niet slechter na deze rit.

Ik merk wel dat ze in de paddock op de stukken die bestraat zijn korter/voorzichtiger loopt. Als ik met haar de weg op ga doe ik haar hoefschoenen om, op het zachte loopt ze goed.

Wat is de ervaring bij jullie? Blijft deze gevoeligheid of verbeterd hij?
Ijzers eronder willen de smid en ik het liefste niet vanwege de enorme rommelige witte lijn. Ik hou de hoeven zelf bij, waarbij ik de teen kort en hielen laag hou.

Mijn vraag is dus eigenlijk; hoe verliep het herstel en de opbouw bij jullie paarden na hoefbevangenheid (met hoefbeenkanteling)?

Afbeelding