[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:16

JP: volgens mij klopt het wat dat bot betreft "verdwijnt". De 1e foto's van Chico's linkervoorbeen met de kanteling gaven een mooi gepunt hoefbeen aan, weliswaar iets kanteling maar toch.
Latere foto's die we maakten lieten zien dat er aan het betreffende hoefbeentje geen puntje meer zat! Beetje vreemd vond ik dat maar het strookt weleen beetje met wat je nu aangeeft.

Dyna:Chico werd in september weer bevangen door een verkeerde smid die me "uit de brand" hielp toen mijn eigen smid in Amerika zat....en die is ook weer opgeknapt. En ik hoop écht dat Dynamiek ook weer opkrabbelt !!!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:53

dynamiek heel erg veel sterkte met je paard,wat erg dat ze weer bevangen is,maar houd moed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:35

Ik heb overigens nog 2 kg Equilin liggen die ik er werkelijk niet in krijg bij Isabella.
Het is ook nog eens duur spul ...
Iemand interesse? (voor een leuk prijsje)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 16:18

Equilin is aan mij helaas niet besteed - ik heb ooit een zak gekocht bij een DA maar de paarden vonden het niet lekker .. terwijl ze normaal alles eten wat voor hun snuit komt.

Mijn dames hebben vandaag weer voor het eerst de graasmaskers opgehad - nou, wat waren ze sagerijnig!
Met deze droogte is het een crime om ze een groot deel van de dag in de bak te laten staan, het stuift alle kanten op en ze stonden constant te proesten met vieze neuzen. Dan maar het gras op, maar met maskers.
Ze waren bozig naar elkaar, bozig naar mij en liepen driftig heen en weer te stappen op de wei. Prima die extra beweging! Terwijl de paarden buiten waren heb ik de cirkelsproeiers in de bak gezet dus de bovenlaag is weer goed nat en stuift niet meer.
Nu staan ze weer tevreden in hun schuilhuis met allebei een hooinetje :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:22

Ik voer Equilin basic en immunio. Net 2 zakken binnengekregen, maar ik wil het wel van je over nemen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:57

Donderdag wil ik mijn pony laten testen op IR. De dierenarts is dan al op stal voor 2 andere paarden, dus ik bel morgen even of ze dan bij Flavio bloed af kan nemen. Iemand nog tips? Ik weet dat hij nuchter moet zijn, alleen wat water en hooi, maar dat is geen probleem. Verder nog iets wat ik moet weten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:31

Mij werd aangeraden zelfs geen hooi te geven en de dierenarts vroeg te laten komen, dan hoeven ze niet zolang zonder eten te staan. Verder zorgen dat je paardje zo min mogelijk stress ondergaat, dat beïnvloed de test. Let erop dat de dierenarts het bloed goed koelt, anders is de uitslag ook afwijkend.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:27

Dankjewel capopjekop. Ik zal kijken wat ik kan regelen :) Hoop dan dat de dierenarts inderdaad erg vroeg kan komen, want helemaal geen eten zorgt voor Flavio voor heel veel stress ;) Als het na voedertijd is zal ik wel vragen of hij een klein handje hooi mag, dat heeft denk ik minder invloed dan wanneer m'n pony staat te schrapen en rondjes te draaien. Flavio is echt ontzettend op eten gericht, je zou bijna denken dat hij nooit wat krijgt, tot je z'n buik ziet :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 08:36

Ik denk dat je sowieso je DA vantevoren moet vragen of hij een IR test wil doen. Het bloed voor deze test moet zorgvuldig afgenomen en behandeld worden. Er zijn ook meerdere samples nodig wil je een betrouwbare uitkomst hebben. Een DA die van deze procedure op de hoogte is, kan je ook adviseren wat je wel of niet met voeding moet doen. Bel dus je DA!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:51

Overheen gelezen, zeker even van te voren bellen. Lang niet iedere da heeft een irpakket bij. Mijn da heeft het eerst speciaal voor mij moeten bestellen omdat hij ze niet standaart thuis heeft liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:00

is het echt nodig een paard op IR te testen?
De uiterlijke kenmerken zeggen die niet genoeg?
En als je iedere ex bevanger gewoon als IR paard behandelt dan is het toch goed?
Waarmee ik nog steeds denkdat het gros van de ex bevangers IR zijn ;)
Aangezien er toch niet echt een medicijn is tegen IR,behalve dieet en erg beperkt weidegang.

Behalve dan levothyroxine maar ik denk dat ik de enige ben die dat gebruikt....en dat is eigelijk omdat het met een dieet alleen niet lukt.
Zonder de levothyroxine staat pablo binnen 10 dagen bevangen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:54

Geerke, ik gebruik voor mezelf toch altijd de uitspraak 'meten is weten'.
Hoeveel mensen zijn er niet die niet eens zien dat hun paard bv te dik is - het beestje glanst, oogt gezond..
Niet ieder symptoom betekent ook met zekerheid dat er sprake is van IR - er zijn ook andere ziektes die soms dezelfde symptomen opleveren, of erg op iets lijken. Laten onderzoeken geeft in de meeste gevallen zekerheid en vanuit zekerheid kun je het management van het paard aanpassen.
Sowieso ben ik wel een voorstander van een jaarlijkse gezondheidscheck . .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:07

Mijn d.a. deelt Geerke's mening. 'Waarom zou je haar laten testen, als je haar toch al als I.R.-paard behandelt?' (Tyra heeft geen uiterlijke IR-kenmerken, maar misschien dat ik haar toch eens ga laten testen. Of me ga verdiepen in de levothyroxine ;))

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:24

Denk dat ik zeker zou willen weten. Ik zou erop laten testen om gewoon zeker van mijn zaak te zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:57

Ja en zo heb ik hier ook vele uitspraken gehoord over Isa; waarom laten testen ... waarom foto's laten maken. Iedereen dacht het te weten, maar iedereen zat er toch naast blijkt nu wel.
De vergroeiing van het hoefbeen zegt genoeg.
Dus mijn mening is wat bijgesteld ... als er niets uitkomt, of een aanpak van dieet en medicatie niet kan voorkomen dat je paard bij tijd en wijlen bevangenachtig lijkt/blijkt laat dan röntgenfoto's maken! Beter een keer te veel, dan nu zoals bij de mijne, eigenlijk te laat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:59

klopt....schrijnend voorbeeld is dat topic over dat veulentje wat overleed omdat "kenners" wel wisten hoe het zat....zucht.
Ik ben er ook van genezen, beter ee keer te vaak naar de kliniek dan een keer te weinig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:05

ja maar de aanpak voor IR is toch gewoon dieet?
En dat is eigelijk ook de levenslange nazorg van hoefbevangenheid.
Of willen de mensen graag weten dat het geen IR is zodat het paard gewoon op land kan?

Bij mij wordt ook ieder jaar het bloed gecontroleerd,bij Pablo zelf nu 2x.

Ik had het dus even alleen over het testen op IR...niet over dode veulens of vergroeide hoefbenen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:10

Iedereen zal in meer of mindere mate de weg van schade en schande moeten aflopen. Het is niet anders: het hoort bij het leerproces dat paardenhouden heet. Ook wetenschap is niet alles bepalend al geeft het sommigen een schijngevoel van zekerheid dat daarmee de zaak onder controle is.
Ik denk dat allen hier fouten gemaakt hebben, mezelf inbegrepen en gelukkig leren we ervan. Niemand zal een paard willen laten lijden of doelbewust zorg ontzeggen. De weg is voor iedereen anders. Maar ik persoonlijk vind het prettig als er wat 'richtingwijzers' langs de weg staan en tot mijn 'logica' hoort wel dat je eerst moet weten wat er aan de hand is, voordat je maatregelen kunt nemen.
En wat Geerke's stelling betreft: misschien zie je wel beter dan een ander wat er aan de hand is, maar wat is er mis mee om het te laten bevestigen? Die paar banketstaaf centen die zo'n onderzoek kost? Je kunt je namelijk ook heel erg vergissen - zeker met aandoeningen die min of meer een 'hype' worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:27

Ik heb Isa nooit laten testen op IR, maar wel een dieet gegeven (langdurig) zonder suikers/zetmeel, en allerlei zaken die ze 'niet' meer mocht.
Toch verbeterde er weinig, werd ze eerder te mager dan te dik, gingen haar spieren in verval, en liep ze niet meer echt lekker, waardoor ik van het ene in het andere onderzoek rolde zoals velen wel weten.
Had ik gelijk foto's laten maken, dan was het probleem direct zichtbaar geweest.
Natuurlijk is dat achteraf praten, maar ik geef het om die reden nu wel aan voor anderen die 'zoekende' zijn naar een oorzaak achter de terugvallen van HB. Vergeet niet inwendig te kijken hoe de voeten eruit zien dus.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:30

Ik ben het eigenlijk met zowel Geerke als JP eens.

Met Geerke, omdat het inderdaad een kwestie blijft van veilig voeren en dus goed op suikerinname letten.
En het testen doe ik inderdaad ook af en toe, om inderdaad te weten of mijn paardje nog het land op mag/kan. Want een leven zonder weidegang kan best paardwaardig zijn, mits het paard op de paddock ook vriendjes heeft en wordt gestimuleerd om te wandelen. En zolang ik hier woon en werk, is zo'n staling niet voorhanden. Voordat ik mijn paard dus in haar uppie op een kale, hete paddock zet, wil ik álles hebben geprobeerd om haar toch gewoon op het land te kunnen houden.

En wat JP zegt is in mijn ogen ook waar. Want door vaker te testen kun je de uitslagen ook vergelijken, en weet je dus ook of het slechter of beter gaat, bloedgewijs.
Ik denk ook dat IR een soort hype zou kunnen worden. Maar niet persé omdat elk dik paard heel makkelijk een IR stickertje op te plakken is, maar omdat mensen blijkbaar steeds slechter weten wat een goed voerbeleid is en het zover laten komen dat IR een vrij logisch gevolg is.

Mijn paardje had nooit IR-gevoelig hoeven worden als ik beter had geweten. Ze was 2,5 en vanwege een trailertrauma kon ze niet naar de opfok worden vervoerd. Dus moest ze op de pensionstal blijven waar ik haar heen heb laten komen. Daar waren geen paddocks voorhanden, maar als ik haar niet elke dag van het land af haalde, mocht ze van de staleigenaar lekker tot eind november op het (veels te rijke) land blijven staan. Dat leek mij beter dan 22 uur per dag op stal voor zo'n jonkie.
Ze was wat ingevallen aan het eind van de zomer, dus die volle weide leek een uitkomst! Ze had nog 1 vriendje die bij haar stond en kwam lekker aan. Maar een beetje teveel. Ik had geen idee van de torenhoge fructaanwaarden in het najaar en door mijn beste bedoelingen is het wel een zorgenpaardje geworden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:40

Ik blijf bij mijn mening dat je, vóórdat je een paard bestempelt als zijnde IR ( of met welke andere aandoening dan ook!), je eerst moet weten of dat daadwerkelijk zo is. Er zijn vele factoren die invloed kunnen hebben op het uiterlijke verschijnen van iets - een dik paard hoeft geen IR te hebben, een mager paard kan wel IR hebben. En er zijn aandoeningen die in bepaalde mate bijna dezelfde symptomen opleveren. Als je dan als IR gaat behandelen zit je gewoon fout.
Meten is weten!
En als je eenmaal weet hoe of wat dan is een voerbeleid zoals bij IR makkelijk zelf aan te houden. Om te zien of alles het dan nog goed doet, of je maatregelen op de langere termijn effect hebben is nogmaals testen niet overbodig. Het zal wel een tik zijn die ik uit mijn dressuurtijd heb overgehouden: de sportpaarden werden minimaal 1 x jaarlijks gecontroleerd op eventualiteiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:57

klopt...mischien dat als ik 15 jaar geleden getest had,begrepen had waarom mijn paard van hooi bevangen werd.
Dat begreep ik toen niet.
En de gradatie kan je beter inschatten na een test.
Maar de gradatie is bij Pablo redelijk duidelijk...niet te dik zijn en zelfs bevangen worden van teveel hooi.

Ik las net dat je de glucose mg/dl moet delen door insuline mu/l.
-Meer dan 10= geen zorgen
-tussen 4.5 en 10 compenseert het paard nog...management aanpassen is beter.
-minder dan 4.5 onmiddelijk management aanpassen anders gevaar voor HB.

(dit komt op mij over als....er komt een vrouw bij de dokter die te zwaar is voor haar lengte ,maar de dokter zegt,we gaan er wat aan doen als U 90 kilo weegt...ik bedoel hier niet het gewicht,maar pas ingrijpen als het bijna te laat is)

Er zullen ongetwijfelt paarden zijn waar je het niet aan kunt zien,ik ken een pony met een ernstig dikke knoertharde nek..(.nog)nooit bevangen geweest.

In hooi zitten ook suikers en zetmeel,in graszaad hooi minder.
Daarom is de kans op een gebrek aan suikers en zetmeel vrij klein.
Gebrek aan eiwit kom ik dan meer in.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:25

Hallo,

Ik zou me graag hier aan willen sluiten. Mijn paard loopt sinds een paar dagen erg slecht. Ze komt gewoon amper vooruit, heel naar om te zien. In eerste instantie dacht ik dat ik er teveel afgevijld heb, maar de hoefsmid vraagt me net of ze misschien hoefbevangen zou kunnen zijn. Ik dacht dat ze daar overgewicht voor moesten hebben, maar ik lees dus dat dat niet perse hoeft?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:40

Nee, dik zijn is niet persé de oorzaak van HB.
Misschien moet je eerst post 1 van dit topic even doornemen, dan weet je wat achtergronden. Wil je ons wat meer vertellen over wat er nu aan de hand is met je paard?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:47

Dat heb ik gedaan hoor en een paar dingen kan ik me wel voorstellen zeg maar..

Ik heb haar zondag precies een jaar. De ellende begon eigenlijk al na twee weken, toen ze mok kreeg. Antibiotica gekregen en zalf, toen was het vrij snel over.

Ongeveer een maand daarna, heb ik haar van de ijzers afgehaald. Eerst heb ik alleen buitenritten met haar gereden en na een tijdje ben ik les gaan volgen. Toen kwam ik erachter dat ze wel ontzettend stijf was en in de galop wat trok met haar been. Ik heb toen een osteopaat gebeld en die heeft geconstateerd dat ze vol zat met blokkades. Ze heeft haar twee behandelingen gegeven en een plukje manen meegenomen voor onderzoek. Daar kwam uit dat haar nieren en lever niet optimaal werken, dus daarvoor ben ik haar kruiden gaan geven. Toen ging het toch aanzienlijk beter!

De stijfheid bleef nog wel en de galop ging nog niet lekker, maar zo erg als in het begin is het ook niet.

Nu heb ik haar vrijdag wat bijgevijld, wat ik vaker doe om te voorkomen dat ze scheef gaat staan. Drie dagen erna is ze dus zo van stal gekomen. Ze kan amper lopen en draaien lukt al helemaal niet dan valt ze bijna om.. Het lijkt me raar dat het van het vijlen komt, omdat ik dit eigenlijk al heel lang doe en ze daar nooit last van heeft gehad..