Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:36

Hypozin is weinig anders dan zinkzalf. Bij Fin deed het niets. Ik zweer bij CTC-spray (Animedazon).

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:18

CTC werkt ook goed.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:21

Heel goed schoonmaken en ontsmetten en vervolgens teer er op?
Heb het al jaren niet meer hoeven doen, maar indertijd werkte het (nadat smid alles had weggesneden teer er op en dan schoon houden en teer blijven smeren)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:16

Quibje, nog even goed de straal schoon laten snijden en dan CTC-spray van de dierenarts erop. Ben wel benieuwd hoe het nu met de wanden van je Fries is!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:17

Zijn er eigenlijk manieren om de zool van de hoef sterker/dikker te krijgen (voor zover dat kan genetisch)?
Las iets over teer... Maar lees daar ook weer negatieve dingen over.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:05

Teer is echt achterhaald! Dat sluit de boel af.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:10

Nou, ik zweer bij teer. Hier gaat standaard 2 x per week de teerkwast onder de hoeven door en nergens geen last mer van... Tijden niet geteerd op aanraden hoefsmid, zelfde als wat jij zegt Isegrim en juist toen problemen met de straal.
was daar naar 2 jaar behoorlijk zat van, want maakte iet uit wat ik probeerde het kwam steeds terug en nu sinds vorige winter weer teer en nergens geen last van. Ik blijft dus lekker ouderwets en ongezond teren :D

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:28

quibje schreef:
hebben jullie misschien een tip voor mij?
mijn fries heeft in zijn achterhoef wat rotstraal gehad, nu is de straal aan de zijkant weg tot op het leven, ben al weken bezig met nt-dry, maar krijg het niet droog/dicht
wat zou ik nog meer kunnen doen?

Ik las goede verhalen over aloe vera gel op rotstraal.
Gebruik het zelf op wonden mar wellicht werkt het ook voor jouw?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:58

SpikyBlue schreef:
Quibje, nog even goed de straal schoon laten snijden en dan CTC-spray van de dierenarts erop. Ben wel benieuwd hoe het nu met de wanden van je Fries is!

de wanden gaan nu goed, ik hou nu zelf een beetje bij dat ze niet te lang worden en ik laat ze ook niet te dik worden
zolang ik dat doe gaat het goed,

de straal is nu al 2 keer wat weg gesneden, maar de smid durft niet verder te sniijden
heb idd nog teer, misschien daar toch maar eens aan beginnen
moet idd nu wat afsluiten, want op leven lopen lijkt me ook niks
ctc spray ga ik ff navragen

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:27

Helaas wegens verhuizing moeten we op zoek naar een andere bekapper. Hebben jullie suggesties voor me? Paardje staat in Almere.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:30

Zammie schreef:
Nou, ik zweer bij teer. Hier gaat standaard 2 x per week de teerkwast onder de hoeven door en nergens geen last mer van... Tijden niet geteerd op aanraden hoefsmid, zelfde als wat jij zegt Isegrim en juist toen problemen met de straal.
was daar naar 2 jaar behoorlijk zat van, want maakte iet uit wat ik probeerde het kwam steeds terug en nu sinds vorige winter weer teer en nergens geen last van. Ik blijft dus lekker ouderwets en ongezond teren :D

Teer sluit de hoef af. Dus op het moment dat de straal gezond is, zal je paard idd minder snel rotstraal krijgen omdat het van buitenaf komt.

Maar... Zit er al rotstraal in de hoef, dan creëer je juist een hele aangename omgeving door het af te sluiten. Geen zuurstof en zo, terwijl het juist moet drogen aan de lucht. Als je al rotstraal hebt, niet teren dus!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:15

Tja, dat zeg i,k toch gypsy...als je voor het natte seizoen begint met teren geen rotstraal. En als er wel al rotstraal zit behandelen met ctc spray of net wat je wilt..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:35

Stockholmer bruine hoefteer (die speciaal voor hoeven) sluit niet af en er zijn heel veel paarden mee geholpen. Het verhardt, en ontsmet. Het is echt niet zo dat er dan geen zuurstof bij kan komen als je geteerd hebt (met deze teer).

Maar tegenwoordig bestaat er ook goede spray (CTC van de dierenarts) en is dat gekledder met teer niet echt meer nodig.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:36

Ik kom hier ook binnen vallen..

Ik doe mijn pony's hun voeten altijd zelf. Enkel vijlen. & soms wat wegsnijden
En 1 x per half jaar controle door hoefsmid.
De foto,s ogen soms wat scheef, dat komt door de zon/schaduw.

Afbeelding

Afbeelding

De onderste pony, heeft weinig diepte in haar hoeven. Mijn smid zegt dat dit niet erg is.
maar ik vind het zelf wel vervelend soms, want als er een steentje ligt, voelt ze dit veel sneller.
Ze is 100% rat en loopt heel graag op straat. stap/draf/galop
Ze hebben overigens allebei hoeven als beton.

Ben erg benieuwd wat andere ervan vinden.
p,s er zit een logisca in de foto, eerst is de onderkant van de voet, de foto die volgt is van de voorkant.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:52

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste tijd mee gelezen in dit topic omdat ik nog niet veel van hoeven weet en ik vind het super interessant. Vandaag kwam de hoefsmid mijn paard bekappen en heb ik voor het eerst fotos gemaakt, die ik graag met jullie wil delen ter lering en vermaak :)
Paard is een 5 jarige kruising tinker met fries. Ik hoop dat de fotos goed genoeg zijn gelukt!

Rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding

Linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter (niet de beste fotos :( )
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter (in deze hoef zit een scheur al zolang ik het paard heb (2 jaar). hij heeft aan dit been een naar litteken van wss een draadwond, die ook zijn kroonrand beschadigd heeft)
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben helaas het vooraanzicht vergeten :o maar toch ben ik benieuwd wat jullie opvalt. De bekapbeurt van vandaag was de eerst in 4 maanden en er hoefde nauwelijks iets vanaf.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:18

He bekend paard ;-) het is lastig te zien maar lijkt wel of de steunsels over de zool zijn gegroeid, je ziet in ider geval geen verschil in steunsel en zool materiaal, hielen lijken wat ondergeschoven. Maar dat kan ook zo lijken door de vergroeide steunsels.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:25

Delphi2 schreef:
He bekend paard ;-) het is lastig te zien maar lijkt wel of de steunsels over de zool zijn gegroeid, je ziet in ider geval geen verschil in steunsel en zool materiaal, hielen lijken wat ondergeschoven. Maar dat kan ook zo lijken door de vergroeide steunsels.

Neem aan dat dit voor die van mij is ?
Ik vroeg mij dus echt af, waarom dat hoger is gegroeid.
Het is behoorlijk hard ook overigens. zomaar ff eraf halen, dat lukte niet vanmiddag.

En bekend, waarvan :o

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:44

De post van Delphi is voor mij, want ik zie een bekende website in haar onderschrift :D

Ik had natuurlijk ook vóór het bekappen fotos moeten nemen, maar dat ben ik vergeten :( ik heb wel gekeken vorig week (na inlezen op dit topic) en volgens mij kon ik toen wel verschil zien tussen de steunsels en de rest van de zool. Je ziet nu ook een soort witte streepjes waar die grens lag. Over een week of twee nog maar een foto nemen!
Wel denk ik als ik zo kijk dat hij vóór wat ondergeschoven staat, en dat je gelijk had over die flares. Deze lijken echter achter minder erg dan voor. Ook sleept hij achter soms met zijn voeten waardoor de teen vlak wordt (meer bilspieren nodig :Y) ).

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:46

Nee ik bedoelde Gwahir ;)
De foto's vind ik wat onduidelijk bij jouw ponies, omdat ze scheef zijn genomen van de onderkant kunnen ze wat vertekenen, maar het lijkt wel of bij jouw ponies ook de steunsels wat overgroeid zijn en of de hoeven wat flaren maar dat is lastig te zien.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:57

Ik zet hier even een stipje vind dit een erg interessant topic!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:57

Weten jullie of een paard met soaking boots aan op het land kan staan ?

Ik kwam bij toeval dit filmpje tegen op youtube.
Sav-A-Hoof Protectant Instructions

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... Jg9_d2agXQ

Het lijkt me een mooi alternatief voor teren ?
Geen idee of het in nederland verkrijgbaar is ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:34

Ik blijf het vreemd vinden, dat men zo tegen teren is..2 x per week de teerkwast eronder door en nergens last van...
Voorkomen lijkt mij altijd nog beter en als dat met zo'n makkelijk middel te doen is??? Waarom dan dure potten kopen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 12:34

Zammie schreef:
Tja, dat zeg i,k toch gypsy...als je voor het natte seizoen begint met teren geen rotstraal. En als er wel al rotstraal zit behandelen met ctc spray of net wat je wilt..

Oh oké nou dan begrijpen we elkaar.

Ik smeer of snij niet meer. De beste remedie lijkt veel stappen over het harde te zijn, maar ook niet teveel natuurlijk ivm de hoeven. Toch lijkt het allemaal mee te vallen nu.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:19

Paard wat ik teer heeft wat nauwe voorhoeven. Daarom heeft hij er snel last van. Andere heeft normale, dus goede hoeven daar en doe ik ook niets aan. Hier lopen ze (en eten) op verharde paddock. Met natuurlijk een zandpaddock eraan. Moet hem zelfs in de weidetijd bij nat weer teren. Hij is er dus erg gevoelig voor.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:27

Ik heb er vandaag sinds heel lang een bekapper bij gehad. Ik deed het altijd zelf maar wilde graag dat er weer eens iemand kwam die kon bepalen of ik het nog steeds goed doe. Niek's voeten zijn heel erg opgeknapt na zijn hoefbevangenheid (2011) met 2 gekantelde hoefbeentjes en een sincker. Ik zal morgen eens foto's maken en plaatsen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Hij heeft het i.i.g. netjes afgedaan en heeft er de tijd voor genomen.