[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:23

Stef heeft er in de winter geen last van, hij staat dan ook op de wei, maar is meer bezig met vrienden maken en zonnen dan eten.. Hij vreet zich HB aan..

@PN_anne: blijf de hoeven goed in de gaten houden, dat is nog mijn tip :) Die van mij moet ongeveer iedere 3 tot 4 weken nu hij net bevangen is geweest :+ Als ze er slecht op staan werkt dat HB juist in de hand.

@Pelryo: wanneer HB over is? Als je paard helemaal goed loopt en goed toont :) Dat wil niet zeggen dat je ze dan weer op het land kan zetten helaas... Bij Stef heeft het ongeveer andere halve maand geduurd voordat hij weer goed in zijn vel zat en weer zijn goddelijke ik was ;)

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:39

hihi :D

Ja, de smid komt ook elke maand voor de andere pony. ookal hoeft er maar een klein beetje af, hij kan vast wel zien wat het beste is en of het verbeterd. dat is ook wel fijn (hoeven groeien ineens wel érg hard trouwens)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:08

marco is ook juist bevangen geworden in de winter. We weten de oorzaak nog steeds niet maar heb toen niets in voer veranderd en hij komt niet op het gras.

@pelryo: Hoefbevangen gaat nooit over want het hoefbeen is in bijna alle gevallen gekanteld. Wel kan je paardje weer pijnvrij lopen en er weer helemaal zin in hebben. maar of hij dan echt beter is? ik vind het belangrijkste dat ze pijnvrij zijn en zichzelf weer zijn!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:29

Pijnvrij is zeker het belangrijkste :j
Die van mij was net weer lekker aan het werk. Ik was bezig om haar te beleren voor de kar en was ter voorbereiding 3x per week aan het longeren met bijzet. Maar nu ze waarschijnlijktoch weer tegen bevangenheid aanzit staat dit stil.

Hoe zijn de hoeven van jullie exbevangenpaardjes? Mijn smid vind de hoeven van Grietje helemaal perfect. Er was niks meer te zien dat ze ooit bevangen is geweest en naar mijn idee zijn ze bijna nog in betere conditie dan voor de bevangenheid.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:00

Judy's hoeven worden wel erg hard weer, maar moeten echt om de 4 weken bekapt worden. Haar witte lijn is nog wel erg verbreed, en ze heeft daardoor nog wel een beetje eendevoetjes. Vrijdag wordt ze weer bekapt, ik zal daarna even foto's maken, als jullie dat leuk vinden :j

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:59

pf wat een gedoe zeg.. had ik maar geweten dat klaver zo slecht was. Ik kan moeilijk zien of Munt weer goed loopt zijn voorbeentjes staan te steil en zn achterbenen hebben flinke slijtage. Hij loopt nooit helemaal goed, en hij vertoont zn gewone humeur pff, naja niks aan te doen. We zullen het nemen zoals het komt

Ik hoop wel dattie snel weer gras mag dat is zijn grote liefde.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:19

Stef zijn voorhoeven zijn altijd een beetje drama geweest (verzen groeiten bijna niet, maar de teen wel) hij heeft dus snel neiging om 'achterover' te gaan hangen op zijn voorhoeven. Nu groeit de teen nog sneller, en heeft hij nog meer eendenpoten.. Zijn hoeven nu groeien extreem snel, en de witte lijn is nog wat verbreed.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:19

Pepper haar hoeven waren ook nooit echt goed. Altijd brokkelig maar wel altijd erg kort zodat ze nooit echt bekapt hoefde te worden.. ze is nu wat gecorrigeerd en heeft eigenlijk nog best ronde hoeven. de teen groeit ietsje sneller nu.. zal de smid vragen als ie er weer is wat hij ervan denkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:59

Hier groeit de teen ook al jaren sneller dan de verzenenen. Ook voor de hb :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:52

@myrthe: heeft die van jou ook van die platpoten ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:00

ja naja, wat versta je onder platpoten.. ik wil graag het hoefbeen parallel aan de grond hebben, ze staat dus erg laag van achter en die snel groeiende tenen maken mooie pipovoeten :D Maar we gaan vrijdag eens opnieuw proberen om haar weer wat rechter te zetten, vorige keer was dat geen succes, maar de afrolling is nu allesbehalve optimaal.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:57

Die van mij staat ook erg laag van achteren, maar van voor wat korter, hij staat al 16 jaar zo en loopt er prima op :) Wat stijler zetten heb ik wel laten proberen, maar het werkte gewoon niet.

Ach.. het is zijn enige minpuntje..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:37

Ik kom hier ook even binnevallen een van mijn shetlanders is ernstig hoefbevangen volgende week foto's maken van het hoefbeen waarschijnlijk is het zo ernstig dat ik ze moet laten gaan.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:42

Naja, ze "kon" nog niet echt korter omdat de witte lijn zo breed is. Ik ben erg benieuwd wat er vandaag gaat gebeuren, ze heeft ook al weer een paar cm gezonde, nieuwe hoef gelukkig die niet zo belachelijk breed uitloopt. (de welbekende "knik" dus; oud/nieuw hoefmateriaal).Het duurt alleen nog even voordat de hele hoef voorzien is van gezond materiaal :D ..

Tooske, wat vervelend zeg! Wat voor behandeling hebben jullie nu voor je shetje gestart?
*edit* Hee, jij komt uit de buurt :))

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:08

tooske..wat erg!..hopelijk zijn de foto's niet zo heel slecht,je weet het niet....sterkte ermee!

MyrtheJ....bij mijn paard gaat er wel een centimeter van de toon af(als het niet meer is..)
De witte lijn is bij drie hoeven meer dan 2 centimeter breed,dus de hoefsmid raspt er flink wat vanaf (van de toon)om de hoef weer in normaal model te krijgen....zo rolt hij dus goed af,anders niet.
(ik heb ergens ooit foto's geplaatst van pablo's 'ramphoeven',maar waar???)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:28

Ik heb die foto's wel eens gezien geerke... :)
Zal het er zo eens met mijn bekapper over hebben, even weer een goed plan de campagne maken wat het beste is, en "voor" en "na" foto's maken :)

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:35

Ik heb net weer de veearts gebeld.. Pepper heeft nu een grote bult onder haar kaak (een klier o.i.d) en ze wil haar hooi niet meer doorslikken.. Het komt er in proppen weer uit, terwijl nog niet zo lang geleden haar kiezen zijn gevijld.
Pff mijn kleine meid had nooit wat Nu komt ineens alles tegelijk. :(:)

Sterkte Tooske, Het is vreselijk om je pony zo te zien, maar het betekent gelukkig niet altijd het einde

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:36

Oh verdorie... ook hier is het weer mis, Pauli loopt weer als een oude krant, kloppende pols op vier hoeven. Snap er inmiddels niks meer van, ze staat op dieet, geen krachtvoer, heel kort weidegang op een goede wei en pats, toch is het weer raak.
Damn!!!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:40

Tjemig het gaat niet zo lekker zeg. Hopelijk valt het mee met de klier en is het snel over PN_anne

Jannepauli, super klote zeg. Je hebt het idee dat je alles probeert en toch gaat er weer wat mis.

En dat is wel heel heftig Tooske, hopelijk vallen de foto's mee en kan er een goed stappenplan opgezet worden voor je pony. Iig sterkte :(:)

Volgens mij loopt Grietje nu weer gewoon zoals normaal, ik ga straks even op het gras longeren om te kijken of dat idd zo is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:50

@jannepauli @#!@#^%^&*&*&&^*%$& dat is echt balen. Doe je alles zo goed en let je zo goed op, en dan toch weer beroerd lopen en 4 kloppende benen.
Ik ga hard duimen, dat ze snel weer beter loopt.

@pn anne
Sterkte met de bult. Kiesontsteking?

@ tooske
Heel veel beterschap met je paardje. Ik hoop dat de foto's uitwijzen dat het hoefbeen niet extreem gekanteld is. Houd moed hoor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:58

Zou er een verband kunnen zijn? De fokkers van één van mijn paarden hebben meegemaakt dat er 1 bevangen werd van een onstoken kies. D.a. kon het eerst bijna niet geloven, maar toen kwam hun smid en die kende meer gevallen.

PN_anne schreef:
Ik heb net weer de veearts gebeld.. Pepper heeft nu een grote bult onder haar kaak (een klier o.i.d) en ze wil haar hooi niet meer doorslikken.. Het komt er in proppen weer uit, terwijl nog niet zo lang geleden haar kiezen zijn gevijld.

Sterkte Tooske, Het is vreselijk om je pony zo te zien, maar het betekent gelukkig niet altijd het einde

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:07

Ik begin me nou ernstig af te vragen.... ik geef Pauli nu sinds kort naast haar hooi en weidegang ook extra vitamines (Pavo Vital). Van die korrels krijgt ze max 100 gr per dag ( Pauli is een hele groot meid, 700 kg) en dat zou voldoende moeten zijn om het hele vitaminen- en mineralenscala aan te vullen voor een paard dat alleen ruwvoer krijgt.
Zou dat wellicht een oorzaak kunnen zijn dat het nu opeens weer slecht gaat? Ik krijg bijna het idee wat je met homeopathie ook wel hebt: het moet eerst slechter gaan, voordat het beter gaat.. misschien is dat helemaal onzin...?

Ik baal er enorm van, niet zozeer voor mezelf maar wel voor m'n knollie - ze ziet er zo ongelukkig uit. Ik heb vandaag een afspraak met Ellen Immink van Happy Athlete voor een massage - vraag me af of dat nou wel iets is wat we nu kunnen doen. Nah ja, anders moet ze maar het andere paardje onder handen nemen, die wil ook wel 's lekker gemasseerd worden....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:42

Jannepauli: ik geef de gezonde, lees: niet hoefbevangen, paarden sinds een week of 2 ook Pavo Vital brokjes. Indiana krijgt de speciale Formula4Feet brokjes (vit. en mineralen), vreselijk duur maar ze doet het er goed op.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het van de Pavo Vital zou komen. Heeft een hele andere werking als homeopathie.
Indiana is momenteel erg vrolijk. Als ik de paarden loslaat in de wei (2x per dag een uurtje) dan loopt ze echt even debiel te doen. Niet te lang natuurlijk, want er moet wel gegeten worden.

Voor alle patienten: heel veel sterkte!

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:14

mysa schreef:
Zou er een verband kunnen zijn? De fokkers van één van mijn paarden hebben meegemaakt dat er 1 bevangen werd van een onstoken kies. D.a. kon het eerst bijna niet geloven, maar toen kwam hun smid en die kende meer gevallen.

PN_anne schreef:

Nou, ik dacht idd aan een ontstoken kies, en de VA zei ook zoiets aan de telefoon, maar wilde het toch even komen bekijken. Dat het andersom zou kunnen zijn (eerst kies dan HB) Zou ook nog kunnen.. nooit aan gedacht. Het is alleen nog maar 2 dagen aan de gang. En het viel me vandaag pas op dat ze alles uitspuugde.

ik wacht het even af, en hou jullie op de hoogte.

Jannepauli, de summerfit koeken van Pavo bevatten ook een heleboel vitaminen en mineralen. Dat kan je ook proberen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:15

Maar ik hoorde dat daar ook veel suikers/zetmelen in zitten? Dus dat zou ik dan wel eerst nakijken.

Edit: Even op hun site gekeken, Suiker 7% en Zetmeel 24%. Maar volgens hen moet je dit delen door 6, omdat zes koeken een kilo wegen.