[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:27

Ik geef ze uit voorzorg 4x per jaar een kuurtje, van de welkoop, inderdaad beter voorkomen dan genezen! Tot nu toe geen koliekproblemen gehad, ( afkloppen! ).

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:54

Als je zorgt dat je je hooi niet van de grond voert valt de inname van zand wel mee. Als ze zand eten dan wil een goede mineralen steen wel helpen.

Zand kan je makkelijk terugvinden als je een mestbal oplost in een glazen pot met water, zand zakt naar de boden en als er meer dan een theelepeltje ligt dan is het tijd voor een zandkuur.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:04

Nee, echt happen zand eten doen ze niet, maar probleem is dat het HB paard én zijn stalmaatjes nu in de bak moeten blijven, opname zand is daarbij en daardoor absoluut niet te voorkomen.
Neem nu gisteren, stond hier een halve storm dus overal zand ... op het hooi, maar bv. ook op hunzelf ... even frutselen en hoppa, zand naar binnen :\

De manier van zandonderzoek is mij bekend ja, ikzelf doe altijd ( afgekeken van dierenarts <<) ) wat mestballen + water in zo'n doorzichtige wegwerphandschoen ... eventueel aanwezig zand zakt keurig naar vingertopjes !

Controleer dit nu regelmatig en vanmorgen zat bij 1'tje een kleine hoeveelheid zand in vingertopjes, echt minimaal ... maar genoeg reden voor mij om Psyllium ter bestellen .. zandkoliek kan er nog nét ( niet !!!!) bij.

Nog een vraag aan HB - deskundigen : kan HB ook ontstaan door slecht functioneren/ziekte van bv. nieren en/of lever ?
Heb mijn redenen om hieraan te denken, uiteraard ben ik hierover ook al met de dierenartsen bezig en er zal , wederom, bloed getrokken gaan worden voor uitgebreid onderzoek
Vorig jaar is dat ook gedaan nav. allerlei wazige klachten, volgens hun toen geen duidelijke aanwijzingen voor diagnose ... ik twijfel daar nu aan, ik ben bang dat eea. zich toen al heeft ingezet en dat de HB een gevolg is van slechte afvoer afvalstoffen uit zijn lijf ...

Iemand ervaring hiermee ?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:19

Ik ben net binnen van de paarden. Heb tranen met tuiten gehuild omdat mijn hb-er maar blijft afvallen.
Donderdag komt de dierenarts al bloed afnemen en haar (Fely) onderzoeken maar misschien hebben jullie nog tips.

Heb haar in juni dit jaar gekocht met heel erg veel overgewicht. Ze is toen op een speciaal dieet gegaan en daar zijn we begin augustus mee gaan afbouwen. Nu staat ze 24/7 op een grote paddock, 6-8 uur per dag op een wei met graasmasker, krijgt twee keer per dag red fibre van d'hooghe met olie erover heen. Toch blijft ze afvallen en zie je nu haar ribben constant. Ze is in juli ontwormt met equest en is eind juli ook bij de tandarts geweest.

Ze is 11 jaar oud en we hebben haar pas zadelmak gemaakt en ingereden. Ze loopt gewoon goed en elke 4-5 weken komt de smid. Ze is al heel erg gewend en gehecht aan mijn andere merrie en aan ons. Ze hinnikt als ik thuiskom of als ik aankom lopen. Het enige wat mij opvalt is dat mijn andere merrie veel meer aan het ruwvoer staat als zij. Net of ze het niet lekker vind? Mijn andere merrie is 19 jaar en ziet er fantastisch uit ondanks dat ze minder voer krijgt (elke dag een 500 gram basis muesli). Ook lijkt fely wat moeilijker te mesten vandaar de olie over haar red fibre.

Hebben jullie toevallig nog ideeen voor ruwvoer vervangers die ik haar zou kunnen geven met weinig suikers? Waar denken jullie als je mijn stukje hebt gelezen?

Maak me steeds meer zorgen. :( Eerst leek alles juist super te gaan maar de laatste maand toch steeds een beetje minder.

Edit: Ze staat met 1 andere merrie en daar is zij de baas over.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:23

Ik neem aan dat de DA het bloed laat testen op Cushing?

Onze pony met cushing gaven wij in de winter altijd slobberbrox van Masters, daar hielden we hem mooi mee in conditie. Verder kan je hem helpen met warm blijven door een deken op te doen, dan hoeft hij daar geen extra energie voor te gebruiken.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:10

Dank je tiwi, een deken heeft ze inderdaad op. Ga ik het zeker ook op laten testen, bedankt voor het meedenken!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:24

Je kunt ook seniores priores bijvoeren, daar deed mijn hb'er, die ook snel inviel, het erg goed op. Inderdaad op cushing testen is een goed idee. (had die van mij niet, trouwens)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:14

@nuvel :ook onze Noah ( nu HB) is een slechte hooi eter en ondanks dat en zijn nog altijd voortdurende HB kreeg ik gisteren nog te horen dat hij er ( ondanks pijn en daardoor afgevallen) er nog steeds verbluffend goed uitziet ...
Ik geef dus inderdaad ook Seniores Priores van Subli ( uiteraard langzaam aan laten wennen én 'gebruiksaanwijzing' opvolgen dwz. in voldoende water geruime tijd laten weken ... ik gebruik daar heet water voor, zwelt/lost eea. sneller/beter op .. is mn. met hoge buitentemperaturen wel zo prettig) in combi met Hartog Luzerne mix ( ja , ik weet het ... zit melasse in , maar voor effect van aankomen én ruwvoervezels hof je daar echt geen kilo's van te geven ) en als extra aanvulling supplement de Omega 3-6-9 mix van Subli ... is een energie gever op basis van oliën ipv. suikers.

NB., ik voer onze paarden ( 20, 21 en 22 jaar) al jaren op deze manier ( uiteraard hoeveelheden aangepast aan elk dier afzonderlijk , net zo goed als eventuele nodige aanvullingen/supplementen) naast hooi/gras ( nu dus even geen gras :( ) ... maar iig. géén brok, géén voordroog/kuil
Zelfs mijn alleroudste Fries Wodan deed het hier prima op ... hij is maar liefst 31 jaar mogen worden en tot op het allerlaatste moment was zijn conditie ronduit goed te noemen <3

Sterkte en succes nuvel!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:05

nuvel schreef:
Ik ben net binnen van de paarden. Heb tranen met tuiten gehuild omdat mijn hb-er maar blijft afvallen.
Donderdag komt de dierenarts al bloed afnemen en haar (Fely) onderzoeken maar misschien hebben jullie nog tips.

Heb haar in juni dit jaar gekocht met heel erg veel overgewicht. Ze is toen op een speciaal dieet gegaan en daar zijn we begin augustus mee gaan afbouwen. Nu staat ze 24/7 op een grote paddock, 6-8 uur per dag op een wei met graasmasker, krijgt twee keer per dag red fibre van d'hooghe met olie erover heen. Toch blijft ze afvallen en zie je nu haar ribben constant. Ze is in juli ontwormt met equest en is eind juli ook bij de tandarts geweest.

Ze is 11 jaar oud en we hebben haar pas zadelmak gemaakt en ingereden. Ze loopt gewoon goed en elke 4-5 weken komt de smid. Ze is al heel erg gewend en gehecht aan mijn andere merrie en aan ons. Ze hinnikt als ik thuiskom of als ik aankom lopen. Het enige wat mij opvalt is dat mijn andere merrie veel meer aan het ruwvoer staat als zij. Net of ze het niet lekker vind? Mijn andere merrie is 19 jaar en ziet er fantastisch uit ondanks dat ze minder voer krijgt (elke dag een 500 gram basis muesli). Ook lijkt fely wat moeilijker te mesten vandaar de olie over haar red fibre.

Hebben jullie toevallig nog ideeen voor ruwvoer vervangers die ik haar zou kunnen geven met weinig suikers? Waar denken jullie als je mijn stukje hebt gelezen?

Maak me steeds meer zorgen. :( Eerst leek alles juist super te gaan maar de laatste maand toch steeds een beetje minder.

Edit: Ze staat met 1 andere merrie en daar is zij de baas over.

Idd zo snel mogelijk laten testen op cushing. Misschien ligt daar wel de oorzaak. Heb hier ook zo'n gevalletje staan.
Vanwaar ben je ? Zie dat je een landgenootje bent :D

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:06

Bedankt voor de tips! Ga er mee aan de slag. Vroeger voerde ik seniores priores maar dacht dat er relatief veel suiker in zit. Ga het zo even bekijken.

Ja ik ben van de kanten van Turnhout, en jij?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:47

Oeh, da's niet naast mijn deur...Kampenhout :D

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:14

Dierenarts is geweest. Hij vond het niet shocking of erg zolang ze niet meer zou afvallen. Ze glanst mooi en staat niet meer zo opgetrokken. De manenkam was nu helemaal goed. Hij heeft bloed genomen omdat ik dat perse wou maar hij vond het niet nodig eigenlijk. Ze gaan kijken naar haar waarde of ze iets van tekorten heeft en toch eens testen op cushing.

Ze mag nu ook op het gras zonder masker maar rustig in termijnen opbouwend van 1 uur tot later hopelijk 4-6 uur per dag (wij hebben erg arm gras gelukkig omdat we op zand grond zitten en de wei nooit extra gevoed is). Dit geld voor de herfst en winter. In het voorjaar gaan we opnieuw kijken. Ook hebben we naar het voer gekeken en dat aangepast.
Moet haar rustig verder trainen om spieren te krijgen maar al bij al vond hij het 100 procent meevallen en ik vond haar ook weer een ienimini beetje beter.

Bedankt voor de tips allemaal!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:34

+:)+

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:52

Misschien leuk om ook eens een positief verloop van HB te laten horen? :)

Onze haflinger (6 jaar oud) was altijd al erg vol, onze warmbloed merrie van 22 heeft stofallergie. Mijn vader dacht er echt goed aan te doen om de paarden kuilgras te geven ivm de stofallergie. Helaas heeft dit geleid tot HB bij de haf. Ik merkte het de dag voordat ik op vakantie ging dat hij moeilijk liep, ik heb hem terug gezet in de wei met het idee dat hij zich vast verstapt had.

Ik ging op vakantie met mijn moeder naar Thailand. Mijn vader is thuis gebleven om op de dieren te passen, hij houdt er sowieso niet van om ver weg te gaan :) na twee weken kreeg ik een bericht of het toch wel goed ging met de haf. Een meisje van het dorp had hem zien liggen in het water en vond dat maar vreemd. Het was februari dus vrij koel en er was in die tijd veel regen gevallen. Ik heb natuurlijk meteen mijn vader gebeld en vroeg aan hem hoe het met Bram ging, hij antwoordde eerlijk dat het er helemaal niet goed mee ging, maar dat hij mijn vakantie niet wilde verpesten. Bram was hoefbevangen geraakt door het kuil en kon amper staan. Gelukkig kwam dit nieuws op de een na laatste dag van de vakantie.

Ik kwam thuis van Thailand, Bram lag inderdaad erg veel in die tijd. Hij stond onder toezicht van de smid die om de week is komen kijken hoe het met hem ging en of er eventueel aanpassingen gedaan moesten worden. Verder heeft hij voor een lange periode op pijnstillers gestaan.

Heel langzaam ging het steeds een beetje beter, de paarden hebben daarna enkel nog op heel arm stof vrij hooi gestaan (op aanraden van de dierenarts, dit hooi was getest en voldeed). Ik heb meerdere malen gedacht of het niet humaner zou zijn om Bram in te laten slapen, ook mede omdat hij verkocht ging worden en ik iemand anders zijn zorgen niet wilde toevertrouwen. Echter na een heel lange periode ging het in mei echt bijzonder goed en heb ik voor het eerst weer een ritje op hem mogen maken. Bram was inmiddels zo'n 100 kg lichter geloof ik :') .

Juli, inmiddels weer twee maanden verder rijd ik zon keer in de week, zelfs weer buitenritten en hij geniet hier enorm van. Eigenlijk kan ik wel stellen dat hij weer de oude is. Er zal altijd gelet moeten worden op zijn voedingsschema, en per toeval komen er 'kopers' op ons pad. Mijn vaders goede vriend weet precies wat er allemaal gespeeld heeft, welke zorgen wij om hem hebben gehad en dat dit helaas altijd sneller terug zal keren. Toch komt zijn vrouw kijken en is op slag verliefd, ze zijn al een poosje op zoek naar een maatje voor hun shetlander, en tegen de prijs van de toebehoren nemen ze hem mee.

September, de zomer is voorbij gevlogen en Bram heeft het super naar zijn zin op zijn nieuwe adres, iedere dag hoort mijn vader hoe het met hem gaat, de vriend is namelijk ook mijn vaders collega. De vrouw rijdt hem meerdere malen per week in het bos en volgt sinds kort ook dressuurlessen. Hij ziet er super uit en is dikke maatjes met de shetlander <3 in begin heb ik het er moeilijk mee gehad om de zorgen uit handen te geven, maar gelukkig heeft hij een baasje/huisje van goud gevonden. De vrouw werkt niet en heeft dus alle tijd om hem te geven wat hij nodig heeft.

Bij deze een droevig verhaal met een heel gelukkig einde! *\o/* De reden dat we hem wilden verkopen voor het ziek worden is dat hij van mijn vader is, gekocht voor om voor het karretje te lopen, maar mijn vader heeft hier de tijd niet voor. Ik zelf heb twee echte rijpaarden waar ik mijn handen vol aan heb dus vandaar dat wij al eerder opzoek waren naar een goed huisje.

Ik hoop dat dit de mensen steun geeft die het nodig hebben, HB is gelukkig niet altijd einde oefening, maar geduld is in dit geval een heel schone zaak :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:43

Nuvel, is het gebit ook in orde? Als ze niet zo happig is op ruwvoer is er misschien iets mis met de tanden/kiezen? Qua bijvoeren zou je contact op kunnen nemen met Astrid Noordhoek van Pure Paardenvoeding, zij weet er echt heel veel van.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 11:04

Tanden zijn in juli gedaan Kinke, ze had toen heel erg verwaarloosde tanden. We hebben toen straatjes gemaakt zodat het vuil netjes tussen de tanden uit kan en alles netjes recht gemaakt. Heb toen ook mogen voelen alles werd gebalanceerd om te kijken of de kauwvlakken elkaar wel goed raakte. Nu maak ik met een tandenborstel zo goed mogelijk elke week de 'straatjes' schoon.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:04

@Eight : Bedankt voor dit positieve verhaal !!!
Was ik écht meer dan aan toe ... gaat nml. nog steeds niet goed met Noah :n
Wat ik ook doe of juist laat .. als er al een ( lichte ) verbetering te zien is, dan is dat slechts zeer tijdelijk ... soort van 1 stap voorwaarts en weer 3 terug ;(

Je verhaal doet me toch weer wat hoop geven en ook de wetenschap dat ik vooral ook veel geduld moet hebben naast het continue in de gaten houden of het voor Noah zelf nog allemaal te (ver)dragen is ... en eerlijk is eerlijk, net als destijds jij bij jouw Bram twijfel ik daar echt wel vaak aan ... maar opgeven kun je maar 1x , voordat ik dat doe wil ik hem uiteraard alle kansen gegeven hebben die er zijn en blijkbaar hoort daar een enorme dosis geduld bij ...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:10

Inderdaad heel veel geduld heb je echt nodig met hoefbevangenheid...

Mijn pony is er gelukkig ook bovenop gekomen (zo'n 5 jaar geleden) en nu doordat ik wat makkelijker werd in combinatie met slecht bekappen wel weer hoefbevangen (mei dit jaar), maar hij herstelt goed.

Helaas lukte de beweging oppakken niet. Naar de dierenarts voor foto's, met de hoefbevangenheid gaat het goed, maar hij heeft artrose linksvoor.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:14

Wat een mooi verhaal Eight. Ik merk ook dat hb echt een lange adem nodig heeft en veeel geduld. Mijn WelshA pony is in december hoefbevangen geweest en kreeg weer symptomen toen hij weer vol op het land stond (na netjes opbouwen met graasmasker, maar was hem daar net wat van aan het afbouwen) van de zomer. Ik denk ik juni? Nu oktober begint hij eindelijk weer beter te lopen. Hij staat helaas overdag alleen in de paddock en vond dat okee (nachten wel samen), maar nu niet meer. Hij mag ook weer op het land als ik er ben, dus daar zal de ontevredenheid ook wel vandaan komen zodra hij mij ziet...hihi. Ik ben echt gaan opbouwen met 5 minuten...hij zit nu op 40-45 minuten en meer zal het niet worden dit jaar in elke geval.

Ik heb sinds kort een meisje wat er op kan rijden. Een keer per week. Dat begon een aantal weken geleden heel voorzichtig van zijn kant...hij liep niet geweldig onder het zadel, maar was het longeren zo zat naar mijn mening. En als je al zo lang weinig doet kan ik me voorstellen dat het niet fijn is om de spieren weer aan het werk te zetten. Kortom, afgelopen donderdag was het wat koeler dan ervoor en zette hij flink de sokken erin. Meisje mocht van mij een rondje galopperen, maar mooi dat pony het daar niet mee eens was. Die bleef bij elk excuus aan galopperen :) Was erg leuk.
Hij was de dagen erna welk rustig maar liep blij naar het land toe en mijn andere superverzorgster (die er helaaaaas niet meer op past) zei dat hij goed liep. Dus ik ben superblij. Hoop dat het zicht voort zet. Hij blijft na elke bekapbeurt wat gevoelig, maar dat schijnt erbij te horen en de hoefsmid heeft de hoop dat het, wanneer de hoef zich helemaal vernieuwd heeft gaat verbeteren. Komt denk ik toch door de kanteling.

Ik wens iedereen die nu een hb paard of pony heeft heel veel succes...het is zo vreselijk om je paardje niet happy te zien. Die stappen terug zijn echt vreselijk...en artrose erbij is helemaal lastig!

Ik moet denk ik mijn pony ook maar op ppid gaan laten testen...maar ergens wil ik het niet. Struisvogelpolitiek heet dat. Ik heb nog heel even dat het gratis kan, dus voor die tijd zal het ofwel gebeuren, of hij wordt ineens zo blij dat ik geen twijfel meer heb.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:49

Ja hele lange adem heb je nodig (kom ook weer even binnen).. Mijn haf is eind februari flink hoefbevangen geweest, beide voorhoeven hoefbeen gekanteld. Ik heb meerdere malen gedacht dat het klaar was maar ze draaf en galoppeert sinds kort weer vrolijk door de paddock, zijn we dus 7 maanden verder. Ze staat nu wel apart en op hooi ipv kuil (dat kreeg ze 24/7 en ik denk dat dat de boosdoener is geweest) vind alleen lastig om te bepalen of dat zo voor altijd moet blijven. Maar ben al super blij dat mijn geduld niet voor niks is geweest en wellicht kunnen we binnenkort weer rijden :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:09

Hee Dafnik...wat ik ben gaan doen is de rijkere variant gaan weken (half uur). Begonnen met een plukje erbij en nu wat meer. Omdat hij ook op het gras mag nu krijgt hij niet meer dan dat. Als ze op stal gaan, of nu ja het land niet meer op, dan ga ik het weken weer afbouwen en zien wat er gebeurt. Maar dan echt weken laten gaan per stap en dan de reactie zien...werkt so far goed...

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:39

Echt super fijn die positieve reacties en ervaringen !

Noah heeft gelukkig ( nog?) geen hoefkanteling .... maar op foto's helaas wel artrose te zien in beide voorbenen |(
Maar dat hij daardoor van het enen op het andere moment als een bevangen paard erbij staat ken er bij mij niet in !
Hij is nog nooit ook maar 1 stap kreupel of zelfs maar onregelmatig geweest !

Dus ja, eea. helpt hem nu zéker niet mee, maar ik vertik het om zijn leven op te geven zonder alles, maar dan ook álles voor hem uit de kast te halen !!

Ben en ga dan nu ook weer een stap verder : nog een (Friese) paarden specialist alles doorsturen en vragen om mening én hoefschoenen 'regelen' zodat hij makkelijker over hert harde kan.
Hij heeft zo'n 3 weken 24/7 buiten in bak gestaan, maar met weeromslag naar binnen gehaald (is ook enorm stijf op spieren, ondanks deken) en wil hem uiteraard ook weer graag buiten zetten met goed weer ... maar tussen bak en stal ligt zo'n 60 meter beton, voor hem nu een enorme opgave :(

Iemand ervaring met hoefschoenen/effect ( uiteraard alleen voor harde ondergrond/moeilijke situaties te gebruiken !) , ikzelf twijfel tussen Easyboot Cloud en Easyboot RX https://www.hoofwear.com/medisch-gebruik ... nu nog een 'passer' te pakken zien te krijgen die deze toevallig ook op voorraad heeft ..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:09

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:11

@assiebassie: bedankt voor de tip!
Had me daar inderdaad ook al ingelezen en kom, vanwege benodigde forse maat van Noah én gebruiksgemak ( minder belastend voor paard!) op de Easyboot Cloud of de Easyboot RX uit ..
Maar ze nu nog zien te 'krijgen' schijnt weer een heel ander probleem te zijn : hoofwear levert een zéér slechte service, wacht al tevergeefs vanaf maandag op het teruggebeld worden ... ondanks het aandringen vanwege spoed ; Agradi nog 1 leverbaar en ik moet er toch echt 2 hebben ; Equischoen niet bereikbaar ....
Alsof het allemaal niet al moeilijk genoeg is :roll:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:04

ik heb ze in maart via Equischoen besteld, was een stuk goedkoper dan Agradi.
Hoe heb je ze geprobeerd te bereiken Wanderers?