[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:57

@MamboBeach : als praten niet helpt zou de je DB kunnen inschakelen, want het onthouden van medische hulp is reden tot ingrijpen. Maar meestal kijken die alleen of er eten en water genoeg is en hebben te weinig medische kennis om er daadwerkelijk iets mee te doen.

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:12

Super update van Unes! De DA is gisteren komen controleren en zei dat het bijna een mirakel was dat hij zo goed geneest. Goede afgroei, geen pulsatie, kan mooi draaien etc. Hij was echt heel erg optimistisch, schatte in dat ik begin juli terug kan beginnen met stappen. :) Maar ik kijk dan wel weer, ga me er niet té hard aan vast houden.

Hij krijg elke dag 2 keer een voetbad, eerst een kwartiertje actief 'bubbelen' en wat masseren met de straal en dan een klein halfuurtje staan om het te laten intrekken. Verder gewoon hooi, stro uit de stal en zijn F4F gemengd met lucerne. Hij staat nu in een super stal, volledig met rubberen tegels. :)

@Mambobeach, HB door een te vette weide kan je niet tegen houden zonder een eigenaar. Want dan moet je al een graasmasker of korte periodes gaan doen. Het enige dat je volgens mij idd kan doen is de DB bellen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:49

MamboBeach schreef:
Hoi, ik heb even een vraagje aan mensen die bekend zijn met hoefbevangenheid.
Zelf heb ik er (gelukkig) geen ervaring mee maar ik ken een aantal paardjes die ieder jaar weer ontzettend hoefbevangen op de wei staan. Door de eigenaar wordt hier niets mee gedaan. Ik heb hier en daar wel eens wat tips en advies gegeven maar daar wordt niets mee gedaan. Deze dieren staan ieder jaar weer hoefbevangen op het land... Communiceren met deze eigenaar is echt geen optie en ga ik dus niet meer doen. Is er iets wat ik eventueel kan doen of moet ik gewoon toe blijven kijken? Al vaak heb ik stukken opgezocht wat hoefbevangenheid inhoudt en ik vind het schandalig dat er niets aan wordt gedaan...

Dit is echt een hele lastige situatie, er is geen wet waardoor maatregelen genomen kunnen worden, paarden hebben eten drinken en staan op de wei. Wei is voor veel mensen ook 'natuurlijk' een paard hoort immers op de wei.
Ik probeer even mee te denken wat in dit geval een goede aanpak zou kunnen zijn ( ten eerste ben jij niet de verantwoordelijke, dat is en blijft de eigenaar!!) Zijn alle paardjes op die wei bevangen?
Ik heb het hier ooit gehad in de buurt ( de hele buurt sprak erover en zouden de dierenbescherming inschakelen) de betreffende mensen heb ik toen direct aangesproken en ze ook verteld dat de hele buurt er over sprak en dat ze de DB in wilden schakelen. Uit dat gesprek bleek dat deze mensen dachten dat de dochter van 13 jaar alle verstand van paarden had en na enige uitleg gingen ze wel overstag, ik heb wel mijn hulp aangeboden en wat alternatieven voorgelegd. Zij hebben gelukkig ingezien dat een kind van 13 die verantwoording en kennis niet heeft en het kwam goed. Is er in dit geval misschien ook zoiets aan de hand? Ik heb in ieder geval geprobeerd niet te veroordelen ( tegen alle verontwaardiging in uit de buurt) , die aanpak heeft echt heel erg goed gewerkt, de paarden zijn verplaatst naar iemand die wel kennis had van zaken en kregen de zorg die nodig was. Betreffende mensen zijn nu nog steeds eigenaar en wie weet kunnen ze het eerdaags ook zelf.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:56

Dank voor jullie antwoorden. Ik dacht al dat ik weinig kon doen. Paarden hebben weide en water, dat is het punt niet. 1 paard is niet hoefbevangen maar veel te dik, krijgt ook sportbrok maar wordt helemaal niet bereden. Andere kleintjes zijn wel hoefbevangen en kunnen echt bijna geen stap meer zetten. Zo ontzettend sneu! Nee hoor, er is geen kind aanwezig die het denkt te weten. Het is de eigenaar zelf die denkt alles met paarden te kunnen en er werkelijk waar geen enkel verstand van heeft. Ze keken me ook eens heel raar aan dat ik vertelde dat het paard geen sportbrok nodig had. Zij vonden van wel... Nouja, wat kan ik er tegen doen? En weet je, het is heel makkelijk op te lossen op dat land dat die dieren helemaal niet hoefbevangen zijn maar ze nemen niets aan...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:15

MamboBeach schreef:
Dank voor jullie antwoorden. Ik dacht al dat ik weinig kon doen. Paarden hebben weide en water, dat is het punt niet. 1 paard is niet hoefbevangen maar veel te dik, krijgt ook sportbrok maar wordt helemaal niet bereden. Andere kleintjes zijn wel hoefbevangen en kunnen echt bijna geen stap meer zetten. Zo ontzettend sneu! Nee hoor, er is geen kind aanwezig die het denkt te weten. Het is de eigenaar zelf die denkt alles met paarden te kunnen en er werkelijk waar geen enkel verstand van heeft. Ze keken me ook eens heel raar aan dat ik vertelde dat het paard geen sportbrok nodig had. Zij vonden van wel... Nouja, wat kan ik er tegen doen? En weet je, het is heel makkelijk op te lossen op dat land dat die dieren helemaal niet hoefbevangen zijn maar ze nemen niets aan...

OK dit is dus een situatie waar direct communiceren niet goed helpt. Voor de te dikke pony kun je niets doen want die is (nog) niet ziek , voor de kleine pony's die wel bevangen zijn kun je wel wat doen, maar dat is niet gemakkelijk. Volgens de welzijnswet voor dieren die er nu ligt ben je namelijk wel verplicht een dier in nood te helpen.
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm

Een hele korte samenvatting staat hier http://www.vankootenadvocaten.nl/tekste ... handeling/

Ik zit even te piekeren hoor, beste is communiceren met de eigenaren, maar lukt dus niet, ik denk dat foto s goed kunnen helpen en filmpjes maken van de bevangen pony's en die voorleggen aan een deskundige ( een dierenarts, misschien een goede hoefsmid ) zodat je zelf die strijd niet aan hoeft te gaan. Vaak helpt het wel als die deskundige de eigenaren aanspreekt op de situatie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:23

Dat wat jij zegt gaat allemaal nogal moeilijk... Ik begrijp je verhaal wel hoor, in ieder geval bedankt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:42

janouk schreef:
*\o/* wow wat een verschil; de breakovers werken!!!! zo blij voor jullie. Kan alleen maar beter worden.

Volgens Paula en Rob kon ze wel eens een tijd lang gevoelig zijn en moest ik dus maar even 10 tot 14 dagen vol pijnstiller geven. Ook om bij haar in het koppie een knop om te zetten. Als er iets was wat ik niet vertrouwde, gelijk bellen. In ieder geval de komende dagen rustig aan doen, niets forceren, niet wandelen en verder niet te snel laten lopen; maw rust geven.

Isabella is net Image ... die denkt heel anders over 'rustig aan doen':

Morgen dus toch maar even bellen of ik niet beter pijnstiller kan halveren :+

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:50

Isapaardje, zet je haar dan best niet op een stal of kleiner stukje? Lijkt me niet zo goed dat je haar zo laat lopen ? :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 14:58

Isabella hoeft niet op die manier op rust, maar gewoon niet te veel met haar doen.
Dus niet geforceerd wandelen, uit zichzelf mocht ze alles doen, alleen had niemand verwacht volgens mij daar in Roosendaal, dat ze al zo snel dit zo gaan doen. Vandaar dat ik toch even in overleg wil wat wijsheid is.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:00

Ah, ok :) Wel fijn dat ze lekker kan lopen, maar idd het gaat wel snel opeens ;) Pijnstillertje afbouwen zou inderdaad wel een goed idee zijn dan, denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:14

Ik denk niet dat het een goed idee is om nu al de pijnstilling te gaan afbouwen. Persoonlijk vind ik haar nog helemaal niet goed lopen. Volgens mij is de volle impact ervan nog niet eens optimaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:35

Isapaardje schreef:
Isabella hoeft niet op die manier op rust, maar gewoon niet te veel met haar doen.
Dus niet geforceerd wandelen, uit zichzelf mocht ze alles doen, alleen had niemand verwacht volgens mij daar in Roosendaal, dat ze al zo snel dit zo gaan doen. Vandaar dat ik toch even in overleg wil wat wijsheid is.

ze is duidelijk blij met haar nieuwe schoenen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:47

Zo dat is een heel vooruitgang Ingrid, Dinsdag sprongen de tranen bijna in mijn ogen toen ik Isabella naar de bekapplaats van Rob moest leiden toen jij de foto's aan het bekijken was. Dit is al een heel ander beeld, al loopt ze natuurlijk nog lang niet zoals je het wilt. Maar ik kan me voorstellen dat je met dit plaatje toch al wel blij bent. Ze wil iig weer lopen. Als je twijfelt gewoon even Rob bellen over wat wijsheid is :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:12

Ja donderdag was ze er echt wel beroerd aan toe; veel erger dan thuis. Mogelijk ook door de reis en het lopen op harde bodem. Nu kuiert ze zo de stal in (betontegels) .. sowieso is de zandgrond hier keihard.
Dat ze niet lekker loopt, komt ook mede door de achterhand. Die is ook niet in orde. Spieren waren keihard; nu ook al wat zachter.
We zijn er natuurlijk nog lang niet (ben pas net begonnen :o), maar het is volgens mij al veel meer dan ik had durven hopen op zo'n korte termijn. Mede ook omdat de kans groot was dat ze juist door alles wat ze had meegemaakt (de reis, de stress, de standverandering, de ijzers), iets slechter zou kunnen zijn de dagen erna. Ik klaag dus zeker niet en geniet van mijn kleine meid. :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 02:42

Meld me hier ook weer, dynamiek is sinds vandaag voor de 2x bevangen.
1,5 week geleden heeft dynamiek der kogel/pees blessure opgelopen en als reactie hierop is ze bevangen geraakt.
Ze heeft net bloedverdunners en but gehad, ben net eventjes naar der toe gelopen want ik kan natuurlijk niet slapen :o
Woensdag komt de da terug kijken hoe het is, we hebben net ook "het laten inslapen' besproken. Voor mezelf ben ik er uit als ze nog geen eens op haar eigen stukje zand met 10 grasprieten kan lopen vind ik het geen paardwaardig bestaan meer.

Dynamiek is ook issulentie resistent, ben zo lang bezig met haar af te laten vallen maar dat wilt niet lukken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 06:44

God*er dyna !!!! Wat vreselijk nieuws. Heel veel sterkte in elk geval.
Toch kl*te dat blessures etc zo'n impact kunnen hebben op een HB gevoelig paard !

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:08

@ Dynamiek Wat ontzettend erg!! Ik ben het helemaal met je eens, maar nu nog niet meteen van het ergste uitgaan (makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik), positief blijven!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:29

@dynamiek
:(:) wat ongelooflijk balen. Maar houd moed! Ook hier komen jullie doorheen. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:40

dynamiek@Wat erg! |(
Heel veel sterkte! :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:49

Dat is schrikken Dynamiek. Maar wat de rest al zegt, houdt moed! Ik zal iig hard meeduimen dat je paardje er snel bovenop komt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 08:51

Goede tijden, slechte tijden....

Goede tijden voor Isabella - ik ben blij het positieve nieuws te lezen. Natuurlijk kun je niet verwachten dat het na jarenlang dokteren en puzzelen, in één klap in orde is. Maar er is vooruitgang, dat is duidelijk en het is positief dat de relatief kleine ingreep van de breakovers dit effect al bewerkstelligen. De hoedenrandjes zullen voorlopig wel een pijnpunt blijven - in dat verband is de discussie die ooit op Hoefnatuurlijk|PN gevoerd werd interessant te lezen: het heeft tijd nodig-- de stelling zou zijn dat bot wat niet meer "nodig" is en aanvankelijk onder druk gevormd en misvormd is, op den duur degenereert en minder problemen oplevert. Ik weet niet of dat zo is - ik weet wel dat de botdichtheid bij gebrek aan belasting in combinatie met het vorderen van leeftijd, sterk achteruit kan gaan. Of een vergelijking te trekken is met spierweefsel, dat daadwerkelijk degenereert als het niet gebruikt wordt, durf ik niet te zeggen. Je zou die vraag 's kunnen voorleggen bij de kliniek.
Ik zou haar hoe dan ook niet van de pijnstillers afhalen of verminderen: dat gaat volgens mij contraproductief werken en waarom zou je in hemelsnaam het paard "wat meer pijn willen laten hebben" om te voorkomen dat ze zich druk maakt? Haar hele lijfje moet zich nu op de nieuwe situatie instellen, ik denk dat je door een milde pijnstiller dat proces alleen maar ondersteunt. Isabella zal zelf beter kunnen voelen wanneer bepaalde inspanning te veel van het goede is.
De schrik die je bij de keel grijpt als het paard naar jouw mening zich te druk maakt ( rennen, draven) is een typisch resultaat van Plos - hou je gewoon aan de voorschriften.

Slechte tijden voor Dynamiek.... een dubbel probleem voor jouw paard. Vertel 's wat meer: waar zit de pees|kogel blessure en hoe ernstig is die? Is jouw paard op hetzelfde been bevangen geraakt? Hoe oud is je paard? En waarom denk je meteen aan inslapen?
Is jouw DA afkomstig van de Paardenkliniek Kootwijkerbroek? Dan heb je in ieder geval het voordeel dat in diezelfde kliniek Wim Busser werkt, een van de weinige hoefsmeden die volgens van Nassau evenveel sjoege heeft van HB-beslag en aanverwante zaken, als hijzelf. Busser hanteert wel andere methodes.
Uit het weinige wat je tot nu toe beschrijft lijkt het me dat er nog van alles aan te doen is. Ik begrijp je uitspraak dat 'als het paard niet op een stukje grond met 10 sprieten gras kan staan' niet paardwaardig is omdat hij nu bevangen is, niet. Meer waarschijnlijk is dat het paard nu bevangen is geraakt door overbelasting vanwege de blessure - dat heeft niks met gras of voeding te maken. Ik ben benieuwd naar wat meer informatie. Sterkte gewenst!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:05

Dynamiek, heel veel sterkte, wat ontzettend rot dat ze nu weer bevangen is. Maar ik sluit me bij de anderen aan: houd moed!

Ingrid, wat gaaf om Isa zo te zien! Hou er wel rekening mee dat het een poosje minder kan worden straks. Nado liep in het begin ook zo, en daarna weer een stuk stijver en meer op de hiel. In stap is hij nu mooi soepel, draf ziet eruit alsof het een Tennessee Walker is tenzij hij in het hele hoge gras draaft (drammen als handpaard). Binnenkort weer terug naar Roosendaal, ben benieuwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:59

Nado doet het dus ook prima zo te lezen, mooi!

Heb nog even wat foto's van de hoeven voor wie het interessant mocht vinden.
Afbeelding
Voor
Afbeelding
En na

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:47

Hier is mooi de nieuwe afgroei vanuit de kroonrand te zien die Rob aangaf donderdag.
Grietje deed het prima. Ook in draf over de harde bodem.

@Dynamiek: sterkte :(:)
Niet te snel opgeven (maar ik weet ook dat het soms erg moeilijk is om een goede beslissing te nemen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:02

Die voetjes op de "Na- foto" zien er weer prima uit. Fijn dat het zo goed gaat!