Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:42

Jeetje Bertine, dat is niet zo mooi.
Veel succes

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:17

Vandaag smid geweest en het was het geld waard! Paard liep heel mooi weg op haar nieuwe beslag,
ze heeft nu een ijzer waarop ze beter kan wegrollen en haar platvoetje is mooi bekapt.

Voor de komst van de smid

Afbeelding

Erna (strepen zijn van het vijlen en schuren, hij was nogal perfectionistisch)

Afbeelding

Te horen gekregen dat mijn andere smid al een paar keer verkeerd mijn paard heeft beslagen.
Ze was scheef bekapt (lichtelijk) en het ijzer is er snel ondergeslagen. Balen, ik was er toen niet bij.
Jammer dat er hoefsmeden zijn die het enkel voor het geld doen dus 10 beslaan op een dag en tel uit je winst. Jammer weer.

Deze smid heeft ook ervaring met veel verschillende soorten ziekten aan de hoef ook straalkanker, nam 1.5 de tijd voor de hoeven van mijn paard en was het geld zeker waard!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:01

Beter dan de vorige is het sowieso, maar jeetje wat ontzettend zonde dat hij zoveel van de wand heeft lopen vijlen. Bij de teen zie je zelfs de ongepigmenteerde wand!! Dit maakt dat de hoef optisch mooier en netter is, maar in weze is de binnenkant nog steeds scheef (dus niet gecorrigeerd) en is de hoefwand verzwakt doordat er zoveel aan gevijld is. Zonde. Wel fijn dat ze er goed op loopt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:06

Ik begrijp dat ook nooit waarom er zo veel gevijld moet worden aan die hoefwand!

Ziet er al een stuk beter uit.
Wat ik me afvroeg over de 'voor'foto (rechts beneden) met die 'knol'voet.
Hoe staat die nu op het ijzer?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:06

bertine37 schreef:
Ik kom weer even binnenvallen en het topic wat omhoog halen.
Vrijdag gehoord dat mijn paardje straalkanker heeft. Nu druk bezig met advies inwinnen e.d.
Isegrim, volgens mij had jouw tinker ook straalkanker ?
Foto's volgen...

Wat erg!
Veel sterkte toegewenst!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:32

singasong schreef:
Ik begrijp dat ook nooit waarom er zo veel gevijld moet worden aan die hoefwand!

Ziet er al een stuk beter uit.
Wat ik me afvroeg over de 'voor'foto (rechts beneden) met die 'knol'voet.
Hoe staat die nu op het ijzer?

Dat is toch die hoef die ze nu op de foto laat zien? Ik begreep tenminste dat dit de probleemvoet was, of ik heb het helemaal verkeerd.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:56

Het balen ervan is dat ze scheef bekapt bleek te zijn (door vorige smid) en juist weinig weg is gehaald. Er is toen maar gewoon een ijzer ondergemept en afgetikt op naar de volgende.

Het beschadigde stukje is een zwak deel van de hoef, wss een nog niet volledig uitgegroeid hoefgat. Deze kwam hij tegen toen hij de hoef vijlde toen hij al op het ijzer stond

De correctie is inderdaad nogal heftig, ik ben nu ook wel een beetje huiverig want doordat ze nu sneller wegloopt moeten de pezen en banden zich ook weer aanpassen en zij zelf ook natuurlijk.
Het schuren is voornamelijk de afwerking hij ging er met zo'n speciaal schuursponsje overheen (hetzelfde als je bij jezelf je nagels wel us vijlt en schuurt)
Ze liep totaal niet gevoelig op het nieuwe ijzer, iets wat ze bij mijn vorige smid wel regelmatig deed.

De hoef met het pijltje was (li hoef) de echt platte hoef, hij heeft ze beiden gecorrigeerd maar de na-foto laat (de 1e en 2e foto op rij) zien hoe de correctie was bij de plattere voet, volgens mij 3e foto is de rechter hoef. Hopelijk is het allemaal niet te onduidelijk voor jullie...
paard heeft ook wat neiging om te gaan toontreden :Y)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:21

Gerrit, Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar hoe de hoef met de 'knolvorm' nu op het ijzer staat. Heb je daar ook nog zij-foto van?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:35

@Bertine wat oliebol zeg dat Dublin straalkanker heeft, ik heb daar geen ervaring mee. Ben je al wat wijzer inmiddels? Sterkte.

@Gerrit, wat een verschil zeg, hoe loopt je paard inmiddels? Ik heb wel gehoord dat pezen zich behoorlijk snel aanpassen aan een nieuwe stand.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Straalkanker
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 24-11-13 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:12

bertine...is dat straalkanker of rotstraal?
Ik zie wel rotstraal....maar de straalkanker zie ik niet?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:19

Dat onderscheid is ook heel moeilijk zelfs voor een smid. Daarom is het zo gevaarlijk. Wordt moeilijk ontdekt. Maar eerste foto aan de rechterkant bovenin zie je extra weefsel groeien.
Rotstraal komt van buiten. Straalkanker vanuit binnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:21

jee...wat rot... |( Nu je het zegt zie ik het,anders had ik het niet herkent.
Het is alleen die hoef?En de rest is gewoon rotstraal?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:26

Jeetje echt balen. Ze loopt ook al lang met de rotstraal rond hè?
Mag ik vragen hoe je je paard nu houdt en voerbeleid?
Mag ook per pb.
Weet nl dat dat heel veel te maken kan hebben met de toestand van zijn voeten.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:51

Heftig Bertine!
Hij heeft wel flinke steunsels, is ook niet bevoorderlijk voor de doorbloeding van de straal en dus meer kans op rotstraal. Is de smid hier lang geleden bij geweest en doe je zelf iets van hoeven vijlen en steunsels af en toe wegsnijden?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:02

Op deze foto is hij 4 weken geleden bekapt. Mijn smid komt iedere 5 weken

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:12

Hier de voorvoeten (bokkepootjes medisch advies) van mijn paard

Voor-aanzicht
Afbeelding

Zij-aanzicht
Afbeelding

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:41

Ik vind niet zo duidelijke foto, ik wil ook de kogel zien aan de zijkant genomen om te kunnen beoordelen. Ook willen we de onderkant van het hoef zien.

Wel vind ik het ijzers erg krap beslagen is, dat kan ondergekrulde verzenen en klemhoeven ontstaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:05

Mijn pony heeft een hoefzweer gehad, die er bij de kroonrand uit is gekomen. We hebben DA er meerdere keren bij gehad toen hij vaag kreupelde, toen zijn been opzwol en hij er niet meer op wilde lopen en later nog eens na AB kuur + pijnstillers. Hij liep toen nog niet helemaal goed... DA vond niks omdat de zweer zo hoog zat, maar het was dus toch een hoefzweer. Gelukkig loopt pony nu weer als een tierelier.
We houden de scheur in de gaten ivm afbrokkelen, maar voor nu geen reden tot paniek.

Voor:
Afbeelding
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... dc650d.jpg
Afbeelding

Na:
Afbeelding
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... 849be9.jpg
Afbeelding

de links tussen de foto's zijn vooraanzichten.
Op de laatste foto zie je rechts het gat waar de zweer heeft gezeten (waar het dus ook opengemaakt had moeten worden, om te voorkomen dat het bij de kroonrand uitbrak)

Ik ben van plan om af en toe foto's te maken om mooi te kunnen zien hoe het uitgroeit :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:11

Rotplek voor hoefzweer dat gaat wel jaartje duren eer het helemaal weg is.
Bekap je zelf? Hij heeft flink steunsels en te veel verzenen.
Zijn straal gebruikt hij zo niet.
Geheel vd voet mag wat meer in balans komen ;-)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 07:21

bertine37 schreef:
Ik kom weer even binnenvallen en het topic wat omhoog halen.
Vrijdag gehoord dat mijn paardje straalkanker heeft. Nu druk bezig met advies inwinnen e.d.
Isegrim, volgens mij had jouw tinker ook straalkanker ?
Foto's volgen...

Klopt. Het is bij hem alleen altijd binnen de perken gebleven. Nu eigenlijk alleen nog rotstraal-achtige verschijnselen. Het moet bijgehouden worden maar daar is alles mee gezegd.

Het heeft nooit echt doorgezet. Er zaten wel woekeringen maar die liepen nooit echt uit de hand.

Als het de verkeerde kant op lijkt te gaan, krijgt hij depocort (langzaam werkende corticosteroïde-injectie).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:44

Zinzi_jewel schreef:
Rotplek voor hoefzweer dat gaat wel jaartje duren eer het helemaal weg is.
Bekap je zelf? Hij heeft flink steunsels en te veel verzenen.
Zijn straal gebruikt hij zo niet.
Geheel vd voet mag wat meer in balans komen ;-)

Nee ik bekap niet zelf. Eerder vijlde ik wel altijd tussendoor zelf bij, dit lukt nu door rugklachten niet meer.
Dit was eigenlijk de eerste keer dat hij zoveel steunsel had gemaakt. Verandering van stalling zou hier wel eens mee te maken kunnen hebben. (van 24/7 in klein PP en veel over het harde naar dagdeel buiten rest op stal en weinig over het harde)

Verzenen ben ik eigenlijk blij om dat hij ze heeft. Bij onze vorige smid heeft hij altijd platvoeten gehad, met deze stand zoals het nu is loopt hij veel makkelijker. Moet er wel bij zeggen dat de foto's wat vertekenen; in het echt zijn zijn hoeven niet zo hoog.
Ik ben er niet zo'n fan van dat deze smid zo veel aan de straal doet; zal hem volgende keer eens vragen wat meer te laten zitten. Verder ben ik erg tevreden over deze smid. Legt alles uit als ik het vraag en de pony's lopen super.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:12

Safiera schreef:
Nee ik bekap niet zelf. Eerder vijlde ik wel altijd tussendoor zelf bij, dit lukt nu door rugklachten niet meer.
Dit was eigenlijk de eerste keer dat hij zoveel steunsel had gemaakt. Verandering van stalling zou hier wel eens mee te maken kunnen hebben. (van 24/7 in klein PP en veel over het harde naar dagdeel buiten rest op stal en weinig over het harde)

Verzenen ben ik eigenlijk blij om dat hij ze heeft. Bij onze vorige smid heeft hij altijd platvoeten gehad, met deze stand zoals het nu is loopt hij veel makkelijker. Moet er wel bij zeggen dat de foto's wat vertekenen; in het echt zijn zijn hoeven niet zo hoog.
Ik ben er niet zo'n fan van dat deze smid zo veel aan de straal doet; zal hem volgende keer eens vragen wat meer te laten zitten. Verder ben ik erg tevreden over deze smid. Legt alles uit als ik het vraag en de pony's lopen super.

Ik zou ook zeker die verzenen zo willen houden. De voet mag eerder nog wat steiler dan platter. En overleggen met je smid is zeker een goed idee!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:51

hebben jullie misschien een tip voor mij?
mijn fries heeft in zijn achterhoef wat rotstraal gehad, nu is de straal aan de zijkant weg tot op het leven, ben al weken bezig met nt-dry, maar krijg het niet droog/dicht
wat zou ik nog meer kunnen doen?

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:52

Hypozin, heeft bij aantal paarden die al jaren een hardnekkige rotstraal hadden kunnen genezen.