[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:51

Ik voer nikita nu ook wat van havens, daar zit ook meer zetmeel in..
bij haar gaat het wel goed, maar dat zal wel per paard verschillen denk ik.

Morgen gaat nikita naar de hoefsmit. Na 16 weken krijgt ze nieuwe ijzers..
ben echt zo benieuwd wat die gaat zeggen, vind het ook wel weer eng.. (het gaat nu iig nog steeds super met der :) )

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:08

ik had laatst annemarie klijnhout op de koffie,heeft studies gedaan over voer/homeopathie/massage/accupunctuur....weet er echt veel van.
En zij zei ook dat het grootste probleem was gewoon teveel willen voeren....een paard/pony kan prima doen met goed hooi.
Kuil is ook helemaal niet geschikt en veel te rijk.
De weides van tegenwoordig zijn te eenzijdig en veel teveel bemest....maar goed ..dat wisten we eigelijk al,toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:36

Tja Geerke, dat wisten we allemaal al - niks nieuws onder de zon.

Het is een simpele waarheid: paarden moeten sober gevoerd worden - en als ze HB-gevoelig zijn dan moet de grasinname beperkt worden. Ik denk ook dat paarden die alleen recreatief ingezet worden, géén krachtvoer moeten hebben. Een van de beste medicijnen is dat de mens van de verzorg-en troeteldrift afraakt. ;)
Mijn ex-HBer doet het nu goed ( ze was vorig jaar op 4 pootjes bevangen dankzij 24/7 op de wei) - ze krijgt nu alleen oud hooi, weidegang met beperking en als aanvulling 100gr Pavo Vitaal ( = is alleen vitaminen/mineralen) per dag. Ook de andere paarden doen het er prima op. Daarnaast is beweging essentieel!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:27

marco staat inmiddels weer gewoon op krachtvoer enz en het gaat prima, hij krijgt 2x per dag een halve schepper marstall vito aangevult met haver en 2x per dag een half emmertje wortels en verder heel veel hooi en zelden op het gras. Dit werkt prima voor marco.
En dan nu het super nieuws: vrijdag waren we weer op wedstrijd en we waren 1x 1ste met 188 en 1x 2de met 185!!
Ben zo trots op hem dat hij het weer zo goed doet. De hoefsmid was ook op de wedstrijd en hij keek er van op. je kunt het wel zien als je echt alleen op zn voeten let (dit komt doordat zijn hoefbeen waarschijnlijk zo ernstig is gekanteld) maar hij loopt niet onregelmatig ofzo.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:54

Hoi,
Ik zag op de vorige pagina dat er sommigen waren die zich af vroegen hoe je poeders moest geven.
Mijn pony is ook gevoelig voor HB.
Ze staat op dit moment met een erg dikke nek, maar heeft verder nog nergens last van (hoefsmid is gisteren geweest en DA is afgelopen maandag geweest) DA heeft me geadviseert om wel vitamine e te gaan geven. Dit is ook een poeder.
Hoe ik het geef is dmv een halve appel in kleine stukjes (blokjes) te snijden, die in de voerbak en daar het poeder overheen stooien daarbovenop krijgt ze dan een klein handje brok. Dit werkt perfect ze eet alles netjes op!
Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:12

Jannepauli schreef:
Het is een simpele waarheid: paarden moeten sober gevoerd worden - en als ze HB-gevoelig zijn dan moet de grasinname beperkt worden. Ik denk ook dat paarden die alleen recreatief ingezet worden, géén krachtvoer moeten hebben. Een van de beste medicijnen is dat de mens van de verzorg-en troeteldrift afraakt. ;)

Mee eens! Stef krijg inmiddels wel een kwart biks per voerbeurt (2x per dag) en dat gaat goed. Hij heeft onbeperkt hooi, maar we trainen ook wel weer fanatiek en hij moet wel ergens wat energie vandaan halen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:12

Ik ben er zaterdag achter gekomen dat mijn pony Pepermuntje hoefbevangen is. Echter was ik niet bij toen de DA er was. Daarom vraag ik mij af mag hij nou veel of weinig bewegen? Hij loopt goed ( helemaal niet kreupel :) ) En moet ik hem iets bij geven? qua supplementen oid?

Hij heeft overgewicht maar tis een shet die van lucht dik word. Hoeveel hooi zouden jullie voeren en om de hoeveel uur? Hij heeft vanochtend om 8uur 1 plak gehad en net om 2 uur een plak gehad... is dit te weinig of al teveel?

Mijn hoefsmid was er net en die zei dat ik er op tijd bij was gelukkig, hij heeft er zelfs niks aan gedaan! Hij zei wel dat als hij nog een keer HB raakt dat hij zijn voeten anders zal zetten.

pff ik ben blij dat ik er snel bij was en wel eens in dit topic heb gelezen ( top beginpagina) waardoor ik de ziekte goed herkende

*edit hij staat nu op zand, had zijn wei al tijden geleden afgezet dus teveel gras is het niet geweest. Hij krijgt soms slobber ( bodempje 1 a 2 x per week)Er staat wel veel klaver in de wei kan dat echt de oorzaak zijn?

o en wanneer is het verstandig hem weer op het gras te zetten? na hoeveel tijd deden jullie dat?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:24

Juiste advies is lastig te geven Pelryo, dat hangt helemaal van je pony en de ernst van de HB af.

Hooi kan je in principe onbeperkt voeren. Pas nog wel even op met krachtvoer. Zelf voer ik geen supplementen meer, en met die van mij gaat het goed.

Ik heb Stef vrij laten bewegen door hem op een zandstuk te zetten. Daarna ben ik vrij snel in de bak gaan stappen met hem (op zachte ondergrond). Dit heeft Stef goed gedaan, maar dit verschilt per paard.

Met gras zou ik nog even wachten, eerst zorgen dat de HB over is :)

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:40

Toen Grietje echt bevangen was gaf ik haar drie keer per dag een flinke berg oud hooi. Dan blijven de darmen op gang en verveeld ze zich niet zo. Beweging geven heb ik toen niet gedaan, pas toen ze zelf weer eens een sprintje ging trekken ben ik gaan lopen. In het begin vooral rechte lijnen en later ben ik weer gewoon aan het werk gegaan. Ik heb haar geen supplementen gevoerd, alleen save and sound.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:24

xMariekee schreef:
Morgen gaat nikita naar de hoefsmit. Na 16 weken krijgt ze nieuwe ijzers..
ben echt zo benieuwd wat die gaat zeggen, vind het ook wel weer eng.. (het gaat nu iig nog steeds super met der :) )

De hoefsmit vond het wel echt raar dat ze al 16 weken op ijzers stond..
maar omdat ze er verder goed mee liep was het geen probleem :)
Hij heeft wel aangeraden nu toch elke 10-12 weken opnieuw ijzers eronder te laten zetten,
omdat de ijzers anders toch wel erg slijten.
Bij nikita was er verder ook helemaal geen breedere witte lijn zichbaar oid...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:45

wat een goed nieuws Marieke! fijn om te horen.
enne 16 weken dat is wel onwijs lang zeg!! marco moet elke 6 weken. Maar groeien de hoeven dan zo langzaam?

Ben vanmiddag naar het bos geweest met marco en we hebben daar even lekker gesprongen en gecrosst. thuis mocht hij even 3 kwartier het land op.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:58

Gaat idd heel langzaam bij haar. Er is dan ook bijna niks afgehaald.
Het lijkt wel of der hoeven de laatste maand ofzo iets sneller groeien, maar ik weet het niet zeker..

Marco ging toch eerst steeds maar 20 min op de wei? (of was dat iemand anders :o )
Hopelijk blijft het zo goed gaan! :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:35

hooi mag dan onbeperkt? ook als dat zijn enige vorm van voeding is op t moment? Wat bedoelen ze met schraal houden dan? Gewoon geen gras?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:08

Nou, ik zou geen hooi onbeperkt geven, zeker niet als het paard al aan de dikke kant is. Wat ik doe: 1 tot 1.5 kg hooi per 100kg paard, per dag. Ik week het hooi ook nog, maar dat hoeft niet beslist.

Ik verdeel het rantsoen over vier keer per dag. Daarnaast krijgen ze hier pavo vital vitaminebrokjes, 50 gram.

Edit: klaver is niet goed, helemaal niet, worden ze moddervet van, en het bevat veel fructaan.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:00

Als eerste, mijn grote complimenten voor de voorpagina _/-\o_
Wat ben ik blij dat ik die tegenkwam.

Ik wilde een nieuw topic beginnen, maar aangezien ik merk dat iedereen hier er veel ervaring/verstand van heeft wil ik toch even om wat advies vragen.

mijn haflinger merrie is vorige week hoefbevangen geworden. Ze liep al een tijdje niet lekker, en toen ze ook daadwerkelijk niet meer over de stenen wilde lopen heb ik de VA erbij gehaald. Conclusie; wat ik al vreesde.. Hoefbevangenheid, maar ik was er "op tijd bij".
Ze is wel wat te dik maar dat is ze altijd geweest. Toch nu opeens zo ziek, ik kon wel janken :(:)

Goed, ik kreeg medicijnen van de veearts. Ik zal straks even de namen opzoeken, maar het bestaat uit:
- 2 spuiten tranquliser (3 streepjes over de dag verdeeld tot het op is)
- zakjes met poeder, zou een soort van doping bevatten (zoek straks naam) waarvan ze er sochtends 2, en savonds 1 moet hebben
- potje ac.sal. (zoek precieze naam) 1 theelepeltje per keer
- Hippo ex laminitis 1 schepje per dag (hoeft niet persee over krachtvoer! ik zag het een paar blz terug staan)

Ik hou niet van al die troep in mijn paard, maar het moet maar..
Nouja, dit alles bij elkaar in een spuit met appelmoes en smullen maar... :Y)

Nou mijn probleem,
Ze staat nu snachts in de bak. Dan krijgt ze 1 plak hooi, en overdag in een schraal landje met 1 plak hooi
verder krijgt ze elke dag wel een summerfit koek. die wil ik haar niet afnemen vind ze zo lekker en volgens de veearts ook wel goed.

Nu vind ik haar zo zielig, ze loopt op stenen al weer véél beter, en ook in de bak niet meer onregelmatig, maar dit komt natuurlijk door de pijnstillers op dit moment. Ze is alleen zó lusteloos.. eten doet ze wel, maar daarna staat ze maar wat te suffen en bromt een beetje naar mensen die langslopen. Ik ken haar zo helemaal niet. Ik vraag me af of ik er wel goed aan doe en ik weet echt niet zo goed wat en hoeveel ik haar nou moet voeren.. Alles wat op internet staat is zo tegenstrijdig, de een zegt onbeperkt hooi, mijn VA zegt 2 plakken max. per dag..

Ze staat hier ongeveer een km vandaan en ik ben het liefst de hele tijd bij haar om op haar te letten maar dat gaat natuurlijk niet. Ik denk er eigenlijk de hele dag aan }:0

Is er iemand die ervaring heeft met die onzekerheid en hoe gaan jullie ermee om? Ik wil zo graag dat ze weer een beetje haar oude zelf terugkrijgt :(:)

alvast bedankt, ik zal mijn ervaringen en vorderingen int vervolg hier delen :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:39

Iets meer hooi mag best, als je het gaat weken, spoel je ook nog het eventuele fructaan eruit, dan is het helemaal geen probleem. Een plak: dat zegt me niet zoveel. Weeg gewoon eens zo'n plak, en ga dan uit van wat ik in de post boven de jouwe schreef, dan zit je in elk geval goed. En dan heeft ze tenminste wat te doen. Staan er geen andere paarden bij?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 06:06

@pn anne
Het is niet raar dat je paard lusteloos lijkt. Ze krijgt tranquilizer: en dat maakt haar heel rustig.Dat is de invloed van dit medicijn. Niets vreemd dus.

Verder heeft je paard pijn, dat maakt ook niet vrolijk. Dat ze opknapt door de medicijnen is goed nieuws, maar ze is er nog lang niet.

En dat onzekere gevoel: dat kennen wij hier allemaal. En dat blijft. Ook als je paard weer aan de betere hand is. Nooit wordt je meer 'onbevangen'. Elke dag blijf je controleren, voelen, kijken.

Je doet op dit moment alles wat je kan doen. Laat haar voorlopig lekker in het zand lopen: nat zand koelt lekker en geeft tegen druk en vermijd lopen op de harde grond. :Laat je paard zijn eigen beweging zoeken. Ga haar vooral niet dwingen te lopen.
Vergelijk het met een ontstoken nagel of splinter onder je nagel en daarop moeten lopen: dat is erg pijnlijk.

Net als Mysa zou ik ook niet onbeperkt hooi geven. Je paard is ziek en te dik. Ik zou zeggen : houdt je aan de voorschriften van de VA: hij heeft je paard gezien en beoordeeld.

Is de hoefsmid al geweest? Hij kan met bekappen ook de druk van de teen van de hoef halen in overleg met je veearts.

Sterkte met je paardje

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:54

Hoefsmid is de week voordat ze bevangen werd geweest. Daarna is ze eigenlijk kreupel gaan lopen.. VA dacht een beetje te kort bekapt o.i.d maar dat groeit gelukkig al weer.. Ze trok gister een sprintje van de ene naar de andere kant uit zichzelf, dus laat haar idd zelf haar "pad" en beetje vinden

dat van die tranqulizer heb je ook gelijk in. al krijgt ze niet meer zoveel als eerst..

@ mysa, Ze staat gelukkig niet alleen, er staat nog een HB pony bij, zijn dikke vriendinnen dus dat vind ik al erg fijn.
Met 1 plak bedoel ik 1 zo'n stuk van een pakje hooi. niet in een rol, maar echt nog een ouderwets pakje :D

Ik denk dat het zowiezo een kwestie is van uittesten wat het beste is qua voer, dus dat gaan we dan maar doen :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:43

Sterkte Anne, je bent goed bezig nu. De goede medicijnen en een goed voerbeleid, meer kun je even niet doen. Eventueel de voeten koelen.
Het heeft nu even tijd nodig zodat ze weer op kan knappen, en dat is een rottijd :(:) ook voor jou om ernaar te moeten kijken.
Maar zoals je het beschrijft was je er inderdaad op tijd bij, hopelijk gaat het snel weer een stuk beter!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:01

xMariekee schreef:
Gaat idd heel langzaam bij haar. Er is dan ook bijna niks afgehaald.
Het lijkt wel of der hoeven de laatste maand ofzo iets sneller groeien, maar ik weet het niet zeker..

Marco ging toch eerst steeds maar 20 min op de wei? (of was dat iemand anders :o )
Hopelijk blijft het zo goed gaan! :D

nee marco komt nooit op het land ;) Ik durf het niet meer aan omdat het al zoo vaak fout gegaan is. Maar dat houdt niet in dat hij niet afentoe voor een half uurtje op het land mag als ik daar toch even ben. Maar ik ben als de dood dat het straks weer fout is en dan is het echt gedaan denk ik.

Wat een vervelend nieuws zeg, weer een bevangen! maar ik las al dat je goed bezig bent met medicijnen en hooi. Meer kun je niet doen voorlopig. Zorg wel dat de hoefsmid er weer optijd bij is, dat scheelt voor je paardje een hele hoop.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:01

PN_anne wow wat heb jij veel medicijnen dan, zijn die allemaal voorgeschreven? Ik heb alleen een zakje pro dynam 2x per dag en dat is het... terwijl ik er ook '' op tijd'' bij was...

Muntje staat gelukkig in de tuin en hij loopt goed :) maar ik zit ook vaak bij hem, ik vind hem zo zielig.Eten is alles voor hem vooral gras.

Wanneer merk je dat HB over is? Munt kreupelt al niet meer en is redelijk vrolijk. Als je hem zo ziet zou je zeggen dat er niks mis is..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:16

pepermuntje(wat een geweldige naam!)is niet zielig hoor!
hij is zieliger als hij door teveel eten weer bevangen raakt....uitkijken met dit soort vreetzakken,dieet is echt heel belangrijk....ik zou wel iets meer hooi geven,vaker kleinere porties misschien?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:09

nee je paardje is helemaal niet zielig! Hij went er vanzelf aan en zal het prima vinden. Die van mij blijft ook gewoon op het zand en op een ienieminnie stukkie gras waar nagenoeg niets staat en dan krijgt hij lekker een beetje vito. Hij vind het prima en probeert ook niet achter het andere paard aan te rennen.

vaak hooi geven zodat hij eigenlijk altijd wat te eten heeft.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:26

@Pelryo; ja ik vond het ook veel eigenlijk. Zo is het idd voorgeschreven. VA zei wel dat ze twijfelde tussen de halve dosering en gelijk hele, maar omdat de oorzaak van de HB niet zeker was toch maar de hele dosering gedaan..

Peppermuntje (hihi) is niet zielig hoor, ik kan het soms ook niet over mijn hart verkrijgen om haar hinnikend achter te laten maarja.. zoveel pijn is idd nog veel zieliger.. (ga soms wel sávonds laat nog even kijken stiekem O:) )

Ik heb vandaag een nieuw weitje voor Pepper en dr vriendinnetje gemaakt. nu staat ze op zand en een beetje gras. Nu kan ze ook weer wat meer hooi krijgen (heb het op advies van mensen in dit topic ook maar even een paar uurtjes laten weken) heb er wel een goed gevoel bij :)

Nou hopen dat ze er morgen nog in staat :(:)

ps; Hebben jullie paarden er in de winter ook last van? nemen jullie dan ook extra maatregelen qua voer e.d?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:30

Grietje is juist in de winter bevangen geraakt. Koud weer, zonnetje erbij en tjakka het was raak. Ik voer ze in de winter onbeperkt hooi, zeker als het koud is buiten, dan moeten ze zich goed warm kunnen houden. Verder blijft alles hetzelfde.