[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:17

Oeff daar zou ik ook niet gelukkig van worden! Teen moet echt drastisch ingekort.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 21:36

Scheuren komen door te lange teen te veel druk erop.

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:34

Hallo,

Ik zou graag advies willen wat ik mijn 20-jarige hoefbevangen paard goed kan voeren qua vitamines/mineralen (en waarom). Bedankt alvast!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:30

Ik en meerdere met mij hebben goede ervaring met Vitalbix. Paard eet het graag en gaat inmiddels weer super goed.

Wij hebben wel heel erg veel geluk gehad, doordat we de oorzaak al weg hadden(verkeerd voer) voordat de bevangenheid geconstateerd was is het met een sisser afgelopen.
Vandaag heeft ze nieuwe Glu Shu's gekregen en toen ze even op blote voeten stond was ze totaal niet gevoelig.
Verder was er met bekappen geen verbrede witte lijn te zien.

Het blijft voor ons dus bij een dikke waarschuwing en als we volgend weekend op "ponykamp" gaan nemen we eigen hooi mee. Geen risico's op weer verkeerde voordroog.

Ook als het er mooi uitziet, wil het niet zeggen dat de samenstelling ook goed is voor mijn paard. Bij ons op stal voeren ze super kwaliteit aldus mijn hoefsmid.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:25

Helaas moet ook ik me hier melden ivm. het hebben van een hoefbevangen paard :(

Héél lang verhaal over mijn inmiddels 20-jarige Friese ruin dat volgens mij al gestart is toen hij als enter een enorme pijnlijke, langdurige huiduitslag kreeg waarvan nooit is vast kunnen stellen wat de oorzaak hiervan was/is (? .. 100% 'schoon' is hij daarna nooit meer geweest).

Verschillende dierenartsen hebben hem destijds onderzocht/behandeld, maar het enige dat zij konden doen is pijn verlichten door hem op een lange en hoge dosis Prednison te zetten :( ... natuurlijk zwaar kl... omdat dat natuurlijk puur gif is en de angst voor schade in zijn lichaam hierdoor was bij mij direct al aanwezig, maar op dat moment moest hij geholpen worden (als je maar naar zijn huid wees kromp hij al ineen van de pijn ..) en dit was de enige optie die de dierenartsen nog hadden ..

Afijn, het heeft hem door die crises heen geholpen .... maar antwoord op de vraag wat er hem nu precies mankeert ( want ik ben er van overtuigd dat het altijd latent aanwezig is gebleven bij hem !) heb ik nooit gekregen.
Opvallend : vaak dikke benen & koker , neiging tot overgewicht (ondanks karig rantsoen van hooi en minimaal Luzerne/Seniores Priores .. nodig om supplementen te geven) , snel en vaak 'over adem': snelle ademhaling met verwijde neusgaten , verticale scheur vanaf teen omhoog voorvoet ( al zeker zo'n 17 jaar !) , gevoelig voor mok/rasp/huid op hoofd ( lees : halster/hoofdstel --> schuren)

Uiteraard heb ik voor de diverse klachten in de loop der jaren diverse behandelaars hem laten onderzoeken en om meningen/adviezen gevraagd ... helaas heeft nog nooit iets of iemand hem, blijvend, van klachten af kunnen helpen.

Een jaar geleden kwamen twee zaken samen : in de overbekende scheur zou een bacterie zitten dus telkens diep uitsnijden en ontsmettend behandelen en in diezelfde periode werd zijn zomervacht dik, dof en liet geen haartje meer los !
Uiteraard dierenarts erbij , kon klinisch niets vinden ... uitgebreid bloedonderzoek laten doen op oa. IR , Cushing / PPID ... noem maar op .
Maar ook nu weer : geen afwijkingen of wat dan ook vast kunnen stellen.
Nog gevraagd of er een samenhang was met bacterie in hoef, maar zowel de dierenarts als de smid waren van mening dat dat niet zo was/is .... ik twijfel daar nu héél hard aan !

Ikzelf blijf toch ook ( oa. ? ) aan IR denken en ben daarom vorig jaar september begonnen met het geven van Gluco Balance en daar knapte hij na enige tijd van op wat vooral te merken was aan het weer gaan verharen *\o/*

Maar de hoef bacterie ( als dat het al is ??) is blijkbaar hardnekkig en scheur komt telkens weer terug.
Daarnaast begon mijn Fries enige weken terug wat stijver te worden en ook zijn vacht veranderde weer, maar wederom : niemand die het hoe en waarom wist ... tot maandag 5-9 j.l : stokstijf en zwaar hoefbevangen !!!

Uiteraard direct dierenarts erbij en wederom bloed getrokken, maar jullie snappen het al : ook nu weer niets wijzer uit geworden :(

Op Buut reageerde hij niet of nauwelijks ( net zoals hij ook nooit reageert op Buscopan ..) dus overgestapt op Novacam voor 700 kg. ... daar begin ik nu na 3 dagen effect van te zien.

Daarnaast ben ik na vaststelling ook direct begonnen met extra vitamine ( eerst compleet en nu E+ ) te geven en Hippo ex laminitus.

Ikzelf ga nu steeds sterker vermoeden dat er in zijn entertijd met die huiduitbraak én de behandeling daarvan iets 'fout' is gegaan in zijn immuunsysteem ofzo .
Krijg hier bij de dierenartsen geen 'feedback' van of voor ... dus gaat er weer op neerkomen om zelf op onderzoek te gaan en proberen mogelijkheden en kansen te vinden die hun niet ( willen ?) zien .....

Zo ga ik nu ook proberen de hoef bacterie te lijf te gaan met rauwe honing van de imker ... want wat ik begrepen heb is dat HB die bacterie of W(hite)L(ine)D(isease) kan 'triggeren' waarbij ik me dus hardop afvraag of het ook andersom zo zou kunnen zijn ?!

Sorry voor lang verhaal ...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:26

Aardig wat problemen dus wanderers, vervelend!

Misschien een tip om je eens in te lezen over het geven van magnesium, baat het niet dan schaadt het niet, sterkte en beterschap met je paard!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:06

Dank voor je reactie assiebassie !
Doe vanaf de diagnose inderdaad niets anders dan me overal inlezen .... en dat is best wel heel veel %)

Magnesium was ik inderdaad ook tegengekomen, dierenarts ziet daar geen meerwaarde van in, ik had graag functioneren van nieren liever eerst geweten ... maar deze keer blijkt bloed alleen op PPID & IR gecheckt te zijn |o

Maar goed, ik wil alle kansen aanpakken ... dus ja, ook in magnesium verhaal verdiept.
Natuurlijk weer een bos vol supplement-bomen ..
Hoe zijn de ervaringen met / meningen over de magnesium van Pharmahorse ?

Marly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:16

Misschien heb jij er niet veel meer aan Wanderers, maar wellicht helpt het anderen. Ik heb me onlangs verdiept in een wetenschappelijk artikel, waarin is aangetoond dat paarden gediagnosticeerd met colitis (ontsteking van de dikke darm) een verminderde kans op hoefbevangenheid hebben, wanneer zij preventief behandeld worden met ijszakken rondom de hoef. Dit om de temperatuur in de hoef te doen dalen. Het is een retrospectief onderzoek over 2002 tot 2012, waarbij 130 paarden werden onderzocht. Je kunt er meer over lezen op mijn website: http://science-equine.com/120-horseshoeing/biomechanics-and-pressure/3277-digital-cryotherapy-associated-to-decreased-laminitis-in-horses

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:55

Ja, meeste da zien inderdaad de meerwaarde van magnesium niet, wat mij zeer verbaasd, want het doet echt wel wat!
ik heb het van PUUR gebruikt, van de pdr. van Welkoop en nu van 't Kruidvat.
Durf eigenlijk niet te stoppen want ze doen het nu allebei goed.
Zijn allebei snel te dik, één met jeuk, ander luchtwegproblemen gehad, IR en HB, gaat nu prima, wel goed op 't eten letten enz, maar dat moet altijd.
Dus merk maakt volgens mij niet zoveel uit, gewoon uitproberen, succes!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 12:00

Dank je wel assebassie !
Mijn eigen gevoel volgend heb ik gisteravond nog de magnesium van Pharmahorse besteld .. heb van hun ook de MSM, Glucosamine en sinds kort nu dus ook de vitamine E .. kan 's vragen hoe het met aandelen in hun handel zit <<)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:16

Ik ben sinds vorig maand dit topic gaan volgen omdat mijn welsh merrie ook bevangen is geworden.
Heb toen helemaal niet meer gereageerd op jullie tips en adviezen, sorry daarvoor! Wel hebben we bloedonderzoek laten doen en daar kwam niks bijzonders uit.
Het ging weer veel beter en we mochten weer opbouwen op de wei, helaas is het nu weer sinds een week helemaal mis.. Ze is bekapt en staat wat langer op de wei dan in het begin, dit hebben we wel heel langzaam opgebouwd.
Ze kan amper lopen en heeft heel erg veel pijn, we zijn meteen weer begonnen met Buut en bloedverdunners.Ook heeft ze in een maand tijd al 3 keer een erge bloedneus gehad, en ze staat nu met opgetrokken buik en lelijke doffe vacht op het zand. Terwijl ze er vorige week, voordat ze weer last kreeg van haar hoeven, er geweldig en glanzend uit zag! Ook heeft ze een harde bult onder haar hoofd.

De da zegt steeds niet veel te kunnen doen, we moeten maar meer pijnstillers geven en de bloedneus komt waarschijnlijk door een gesprongen ader. Ik vind dit echt belachelijk, maar ik weet niet zo goed waar we moeten zoeken..
Iemand ideeën? We hadden weer goede hoop maar die is ondertussen weer weg.. ;(

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 17:43

Verdorie annibel, dat is inderdaad vreselijk om zo'n terugval te krijgen en om dan ook nog eens geen concrete reactie/hulp van je dierenarts te krijgen :n

Ik kan je helaas niet helpen met adviezen/ideeën, behalve dan misschien het vragen van een second opinion bij andere dierenarts ?
Misschien dat er topic lezers zijn die betere en directe tips hebben ?
Ik wens jou en je merrie hoe dan ook enorm veel sterkte en vooral ook goede hulp toe ...

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:03

Dankjewel wanderers!
We gaan morgen naar een andere kliniek bellen, hopelijk dat er wat uitkomt.. Het is inderdaad zo erg om haar alweer zo te zien en geen goede hulp te krijgen..
Het erge is dat mijn andere pony precies 1 jaar geleden is ingeslapen en die had dezelfde klachten maar kon ook niet meer opstaan.. De da is er nooit achter gekomen wat hij had, maar als een paard niet op kan staan kan je niet veel meer hij was ook al oud.
Maar dat maakt dit nu wel extra moeilijk! :(

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 18:29

:(:)
Komt dan inderdaad nóg heftiger aan ja ...
Enorm veel sterkte en hopelijk krijg jullie morgen strohalmen toegereikt om mee verder te kunnen gaan!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:39

Echt naar Annibel!

Heeft de DA gezegd waar de bult onder haar hoofd vandaan komt?
HB hoeft niet altijd voedingsgerelateerd te zijn, het kan ook komen door een probleem elders in het lichaam. Goed om dit in een kliniek te laten uitzoeken.
Als ze vervoerbaar is zou ik haar daarheen brengen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:17

Dankjewel wanderers!
@tiwi1969; ze altijd wel een verdikking over haar hoofd, de da zocht daar niks achter maar sinds vandaag is het erg dik en hard geworden.
We gaan morgen een andere kliniek bellen en haar daar laten onderzoeken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:54

Annibel, ik maak op uit je bericht dat ze vorige maand bevangen is geraakt en dat ze nu alweer langer op het gras staat.
Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, maar dat lijkt mij toch wel heel snel.
Ik had het volgende weideseizoen afgewacht en haar nu van de wei gehouden.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:27

Ps. annibel .. mijn paard reageerde niet of nauwelijks op buut ( net zo min als op Buscopan overigens ..) maar sinds ik hem Novacam geef merk ik absoluut wel een pijnstillend effect ... misschien kun je daar iets mee ? ( niet te geven bij verstoorde nierfunctie, maar tja ... alsof andere middelen , zoals buut, géén risico's met zich meebrengen :\ )

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:53

Ik ben ook wel tevreden over Novacam al heb ik gemerkt dat het niet de volle 24 uur werkt.
Niet bij mij grote paard die met een gemene hoefzweer stond en niet bij onze pony die zwaar HB was.

Afgelopen zomer bij mijn grote paard heeft het wel zijn werk behoorlijk gedaan, die gaven we Novacam een uur voordat ze naar buiten ging en had daar toen wel goed baat bij.

Een vriendin van mij, geen paardenmens, heeft een HB pony veel te veel Metacam (zelfde stof alleen veel duurder) gegeven en daar is de pony aan overleden. Geen nierfunctie meer.
Ze vond hem zo zielig dat ze vaker dan 1x per dag een dosis gaf.

Onze HB pony, 4 benen gekanteld hoefbeen, hebben wel op de laatste dag toen we de beslissing hadden gemaak om hem in te laten slapen een extra dosis Novacam gegeven, 3 uur na de vorige. Zo heeft hij zijn laatste uren redelijk pijnvrij doorgebracht en kon hij normaal naar de inslaapplaats (plekje op het erf waar de rendacwagen makkelijk bij kan zodat er niet gesleept hoeft te worden) lopen.

Wat ik hiermee wil zeggen: Nooit overdoseren met Novacam/Metacam/Reumocam daar kunnen ook gezonde nieren niet tegen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:38

@tiwi1969 : een terechte waarschuwing hoor ! Overdoseren of zomaar op eigen houtje medicijnen gift gaan veranderen is natuurlijk überhaupt nooit verstandig en kan inderdaad levensgevaarlijk zijn :(
Ben het met je eens dat Novacam niet 24 uur 'dekkend' is , maar op de buut reageerde hij echt niet dus dat is geen optie, net zo min als inderdaad vaker/meer Novacam geven ...

Moeilijk allemaal hoor : je wilt zó graag helpen maar soms kun je niet meer doen dan je al doet ...
Het wachten is nu op het moment dat het lichaam zélf eea. weer aan kan :\
Is daar eigenlijk een gemiddelde tijdsperiode voor aan te geven ?

@annibel : heeft de kliniek gisteren jou nog adviezen/tips kunnen geven om je merrie te helpen ?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:38

Hoi mag ik hier ook mee praten?

Mijn merrie heb ik chronisch hoefbevangen gekocht. Ze is 200 kilo afgevallen. Ze word om de 4 - 5 weken bekapt omdat haar stand gecorrigeerd moet worden. Ze had klomphoeven toen ik haar begin juli kocht en een x benen. Ze heeft 24/7 hooi ter beschikking van deftige kwailiteit en krijgt 2x per dag een beetje red fibre mix van d'hooghe(vitamine e, magnesium en biotine krijgt ze over haar red fibre samen met een scheutje olie en appelazijn). Olie krijgt ze bij omdat ze wat moeilijk kon mesten.

Hebben haar net rustig aan ingereden toen ze genoeg vermagerd was. Dit is allemaal goed gegaan. Ze heeft 1 keer een klein terugvalletje gehad de tweede/derde week van augustus. Heb haar toen op reumacam gehad 5 dagen.

Ze mag nu een uurtje per dag op een heel kaal weitje met bijna geen gras meer maar, ik vind het dood eng. Ze heeft 3 maanden op het zand gestaan 24/7 buiten. Ik zal straks even de rontgenfoto's van haar hoeven uploaden. Het is een minimale chronische hoefbevangenheid. :) Zal straks even en paar pagina's bij lezen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:26

Kijk uit met kort gras, dat kan door de stress juist extra veel suiker bevatten. Liever lang gras met een graasmasker.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:54

Weet ik, ze heeft altijd haar graasmasker op. Dat was het eerste dat ik aanschafte toen ik haar de eerste keer had gezien. :D

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:58

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:30

Even weer en vraag voor de ervaringsdeskundigen :
Uiteraard staat mijn HB-patiënt nu, samen met zijn paardenmaatjes, in de paarden(zand)bak ... maar daar loert natuurlijk weer een niet te voorkomen risico/gevaar van zandkoliek .

Geven jullie uit voorzorg of als kuur Psyllium ?
Ik zie de bui nml. al hangen : ene probleem 'opgelost' en volgende probleem dient zich dan aan :\