Helaas moet ook ik me hier melden ivm. het hebben van een hoefbevangen paard
Héél lang verhaal over mijn inmiddels 20-jarige Friese ruin dat volgens mij al gestart is toen hij als enter een enorme pijnlijke, langdurige huiduitslag kreeg waarvan nooit is vast kunnen stellen wat de oorzaak hiervan was/is (? .. 100% 'schoon' is hij daarna nooit meer geweest).
Verschillende dierenartsen hebben hem destijds onderzocht/behandeld, maar het enige dat zij konden doen is pijn verlichten door hem op een lange en hoge dosis Prednison te zetten
... natuurlijk zwaar kl... omdat dat natuurlijk puur gif is en de angst voor schade in zijn lichaam hierdoor was bij mij direct al aanwezig, maar op dat moment moest hij geholpen worden (als je maar naar zijn huid wees kromp hij al ineen van de pijn ..) en dit was de enige optie die de dierenartsen nog hadden ..
Afijn, het heeft hem door die crises heen geholpen .... maar antwoord op de vraag wat er hem nu precies mankeert ( want ik ben er van overtuigd dat het altijd latent aanwezig is gebleven bij hem !) heb ik nooit gekregen.
Opvallend : vaak dikke benen & koker , neiging tot overgewicht (ondanks karig rantsoen van hooi en minimaal Luzerne/Seniores Priores .. nodig om supplementen te geven) , snel en vaak 'over adem': snelle ademhaling met verwijde neusgaten , verticale scheur vanaf teen omhoog voorvoet ( al zeker zo'n 17 jaar !) , gevoelig voor mok/rasp/huid op hoofd ( lees : halster/hoofdstel --> schuren)
Uiteraard heb ik voor de diverse klachten in de loop der jaren diverse behandelaars hem laten onderzoeken en om meningen/adviezen gevraagd ... helaas heeft nog nooit iets of iemand hem, blijvend, van klachten af kunnen helpen.
Een jaar geleden kwamen twee zaken samen : in de overbekende scheur zou een bacterie zitten dus telkens diep uitsnijden en ontsmettend behandelen en in diezelfde periode werd zijn zomervacht dik, dof en liet geen haartje meer los !
Uiteraard dierenarts erbij , kon klinisch niets vinden ... uitgebreid bloedonderzoek laten doen op oa. IR , Cushing / PPID ... noem maar op .
Maar ook nu weer : geen afwijkingen of wat dan ook vast kunnen stellen.
Nog gevraagd of er een samenhang was met bacterie in hoef, maar zowel de dierenarts als de smid waren van mening dat dat niet zo was/is .... ik twijfel daar nu héél hard aan !
Ikzelf blijf toch ook ( oa. ? ) aan IR denken en ben daarom vorig jaar september begonnen met het geven van Gluco Balance en daar knapte hij na enige tijd van op wat vooral te merken was aan het weer gaan verharen
Maar de hoef bacterie ( als dat het al is ??) is blijkbaar hardnekkig en scheur komt telkens weer terug.
Daarnaast begon mijn Fries enige weken terug wat stijver te worden en ook zijn vacht veranderde weer, maar wederom : niemand die het hoe en waarom wist ... tot maandag 5-9 j.l : stokstijf en zwaar hoefbevangen !!!
Uiteraard direct dierenarts erbij en wederom bloed getrokken, maar jullie snappen het al : ook nu weer niets wijzer uit geworden 
Op Buut reageerde hij niet of nauwelijks ( net zoals hij ook nooit reageert op Buscopan ..) dus overgestapt op Novacam voor 700 kg. ... daar begin ik nu na 3 dagen effect van te zien.
Daarnaast ben ik na vaststelling ook direct begonnen met extra vitamine ( eerst compleet en nu E+ ) te geven en Hippo ex laminitus.
Ikzelf ga nu steeds sterker vermoeden dat er in zijn entertijd met die huiduitbraak én de behandeling daarvan iets 'fout' is gegaan in zijn immuunsysteem ofzo .
Krijg hier bij de dierenartsen geen 'feedback' van of voor ... dus gaat er weer op neerkomen om zelf op onderzoek te gaan en proberen mogelijkheden en kansen te vinden die hun niet ( willen ?) zien .....
Zo ga ik nu ook proberen de hoef bacterie te lijf te gaan met rauwe honing van de imker ... want wat ik begrepen heb is dat HB die bacterie of W(hite)L(ine)D(isease) kan 'triggeren' waarbij ik me dus hardop afvraag of het ook andersom zo zou kunnen zijn ?!
Sorry voor lang verhaal ...